Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Barnedåp - reality check

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-12-11, 21:47   #81
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barnedåp - reality check

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Jeg har ikke gjort opp en mening om deg som forelder. Jeg har bare undret meg over elever som ikke har noen som helst utholdenhet i forhold til å gjøre "kjedelige" ting. Med foreldre som bevisst holder barn borte fra alt som kan være kjedelig, fikk jeg en forklaring som sikkert passer på noen av tilfellene. Rett og slett opplysende, ettersom jeg faktisk aldri har møtt noen i min omgangskrets med denne holdningen til barneoppdragelse og deltakelse på normale familiesammenkomster.

Men neida, du drar ingen konklusjoner!
Det var ikke sånn at kjedsommelighet var et hovedargument, for meg heller, og det er langt i fra sånn at ungene her slipper å være med på alt som er kjedelig.
For DEG er dåp en viktig hendelse, som du kanskje har et personlig forhold til, for MEG, som er ateist, er det en seremoni som, forhåpentlig men langt fra alltid, er viktig og betyr noe for foreldrene til barnet som skal døpes.
Det KAN hende det har noe med hva vi synes er viktig, og ikke minst hva vi synes er viktig at barna er med på.

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 21:51   #82
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Barnedåp - reality check

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

For DEG er dåp en viktig hendelse, som du kanskje har et personlig forhold til, for MEG, som er ateist, er det en seremoni som, forhåpentlig men langt fra alltid, er viktig og betyr noe for foreldrene til barnet som skal døpes.
Det KAN hende det har noe med hva vi synes er viktig, og ikke minst hva vi synes er viktig at barna er med på.

Jeg er humanetiker, men synes dette blir litt rart. For meg er seremonien en del av feiringen, enten det er snakk om bryllup, dåp, navnefest eller (borgelig) konfirmasjon. Det har ingen ting med at jeg personlig bryr meg om innholdet, men mer med det å gjøre at de som inviterer har valgt den aktuelle seremonien for å feire.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 21:52   #83
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnedåp - reality check

Om det var en navnefest, som for meg som kristen ikke er en greie, men vi var invitert hadde det vært en selvfølge at vi stilte opp. Allemann alle, for å dele noe som for foreldrene er en stor dag og som de vil at vi skal være en del av.

Og jeg ser at jeg har samme synet på merkedager som fnatten. Familiebegivenheter, ikke voksen.


Sist redigert av Chanett : 06-12-11 kl 21:58.
Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 21:58   #84
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.787
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnedåp - reality check

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

Jeg hadde ikke nevnt det for ungene, men jeg hadde hatt det med i min egen vurdering.
Men hovedpoenget her er at jeg setter tid med besteforeldre som bor langt unna skyhøyt over en dåp de ikke egentlig har noe forhold til.
.

Enig. Dette er en vurdering jeg også kunne tatt. Uten at jeg vil at livet skal være "hippitihopp lekeland", lagt opp etter bare ungenes premisser, av den grunn.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 22:01   #85
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barnedåp - reality check

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Jeg er humanetiker, men synes dette blir litt rart. For meg er seremonien en del av feiringen, enten det er snakk om bryllup, dåp, navnefest eller (borgelig) konfirmasjon. Det har ingen ting med at jeg personlig bryr meg om innholdet, men mer med det å gjøre at de som inviterer har valgt den aktuelle seremonien for å feire.

Ja, og derfor stiller jeg opp, junior (som nå er 16) har pent vært nødt til å stille opp i noen år nå, vesla på 5 må pent bli med hvis det ikke er et veldig enkelt alternativ, men når det er det, ja da ser jeg ikke poenget.
Det er heller ikke et poeng for meg at våre venners barn skal være med i seremonien når vi skal gifte oss, så sant de ikke har lyst selv, men jeg forventer jo at vennene stiller opp.

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 22:02   #86
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnedåp - reality check

Jeg synes dette er enkelt. Lufte det med samboerens søster, hør om det er viktig for henne at de kommer. Alt ligger til rette for en koselig dag med barn hos besteforeldre, dersom vertskapet er lykkelig med den løsningen. De andre barna der er så små at det ikke er vesentlig for de at de store barna er der.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 22:14   #87
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnedåp - reality check

Dåp er for meg på linje med konfirmasjon. Hvis det er nær familie, stiller man opp hvis man kan. Hvis det imidlertid hadde vært dåp for venner (stille opp som faddere eller lignende), hadde jeg glatt droppet dåpen for barnas vedkommende hvis alternativet var tid sammen med besteforeldre.

At de synes seremonien er kjedelig er irrelevant synes jeg, 8 og 10-åringer bør takle såpass. Man må øve litt på at endel viktige hendelser ikke står på listen over morsomme aktiviteter.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 22:43   #88
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.136
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnedåp - reality check

Jeg er helt enig i at det ikke er særlig relevant at det er kjedelig, men summen av det hele er viktig. Ungene mine får mye trening i å gjøre kjedelige ting ellers, men akkurat denne gangen ble det litt vanskelig å avgjøre syns jeg.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 00:18   #89
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barnedåp - reality check

Jeg ville latt ungene være hjemme. Da blir det mere tid til å være bare en gjest også.
(selv om gutta er ganske store så er det lite med lekekamerater for de siden de andre barna er såpass mye yngre)
Jeg ville selvsagt dratt selv, men ser ikke den store nødvendigheten av å dra med barna.
Kanskje har det blitt litt sånn siden ungene mine ikke er med på alt lengre siden de er deler av tiden hos pappaen sin. Noen ganger blir de med om han leverer tidligere andre ganger går det ikke.
Så lenge samvær med faren er en ok grunn, så vil jeg helt klart mene at samvær med besteforeldre som barna ser like god grunn.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 09:16   #90
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.136
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnedåp - reality check

Mams: tror vi tenker likt, takk for innspill alle sammen!

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 09:32   #91
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.402
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnedåp - reality check

Jeg syns om det er kjedelig er relevant om dette er noen barna ikke har en sterk relasjon til, det bare er voksne og ingen og leke med etterpå osv. Om det er dåpen til en nær fetter, så syns jeg barn i den alderen fint kan lære seg til å holde ut en seremoni uten andre stimuli.

Om det er dåp eller navnefest, og om gjestene er kristne eller ikke, syns jeg er totalt irrelevant. Man går da i respekt og kjærlighet til dem som inviterer, og avgjør ikke på deres vegne om det er en høytidelig og viktig anledning eller ikke.

Om det er andre barn i dåpen som har gledet seg til disse kommer, syns jeg det er dumt å melde avbud. Hvis ikke, syns jeg det er greit. Jeg hadde også foretrukket en forklaring, fremfor at de bare ikke kom,

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 10:53   #92
Kreps-77
Like blid
 
Kreps-77 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 1.759
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barnedåp - reality check

2 av mine barn er døpt 2.juledag. Flere av mine søskenbarn er det også.
Det er noe som passer godt for oss, for vår familie. Vi inviterer kun de nærmeste, og er det ev. venner som er faddere, så avklarer vi med dem på forhånd. No problemo.

Som vertskap ville jeg godt ha forstått situasjonen til HI.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 12:56   #93
Høns
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.446
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barnedåp - reality check

La de være hjemme! Langveisfra-besteforeldre trumfer barnedåp any day!

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 13:08   #94
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.882
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnedåp - reality check

Forrige dåp vi var bedt i var kjæresten min heime med gutta mens eg og jentene var i kirka. Har ikkje ramla meg inn før eg las dette at det kan virke lite respektfullt.

Eg hadde ikkje vurdert tanken på å ta dei med en gang, hadde latt dei blitt heime med besteforeldre og kosa meg med å vere gjest i ro og fred som Nenne sa.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 15:21   #95
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Barnedåp - reality check

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Det er til min samboers søster, og vi skal være fadder for jenta deres.

Ungene er kun mine, så det her er da ste-slekta, men de er godt integrert for å si det sånn. Det kommer to andre ste-søskenbarn på 2 og 4 år, og mine på 8 og 10 da eventuelt.

Jeg understreker at ungene egentlig bare er lite interessert, og at de må bestikkes med nintendo eller noe for å "holde ut", særlig i kirken og jeg ser ikke helt poenget. Jeg hadde ikke skaffet barnevakt for dette her, men siden mine foreldre er her så ble jeg satt i en liten knipe.

Jeg tenker at når det er så nær familie, så er det kanskje mulig å spørre din sambos søster hva hun tenker. Hvis hun synes det er viktig at barna dine er med, ville jeg tatt dem med. Hvis hun sier (og mener det) at de bare må være hos besteforeldrene, hadde jeg gjort det. Men mine barn hadde ikke "sluppet unna" en slik markering hos nær familie, (og i hvert fall ikke hvis jeg skulle være fadder) fordi det var kjedelig.

Edit: Og nå så jeg at tråden var kommet mye lenger enn dette og at jeg strengt tatt ikke bidrar med noe nytt. Sorry.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 17:00   #96
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnedåp - reality check

Hva har barna selv lyst til? Selve seremonien er jo rent sosialt sett ikke hoveddelen av arrangementet, det er det vel sammenkomsten etterpå som er. Hvis man ser bort fra denne mye omdiskuterte kjedeligheten, har de lyst til å tilbringe tid med ste-fettere/kusiner og andre slektninger? Eller treffer de disse ved andre anledninger, sånn at besteforeldrene er viktigere å få vært sammen med denne gangen?

Dersom vi inviterte til navnefest i jula så hadde jeg hatt stor forståelse for at man også ønsket å være sammen med andre slektninger, men om jeg hadde syntes det var sårt hadde vært avhengig av hvor nært forholdet mitt til de unge gjestene var.

Min tiåring ville nok ha holdt ut en dåpsgudstjeneste for gleden ved å spise kake og leke med kusinene sine. Det hadde vært verre med faren hennes... på tross av at han øvde riktig pent på å være i kirken i hele oppveksten, og det uten Nintendo.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no