Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Strikker eller syr du?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-12-08, 07:46   #41
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikker eller syr du?

Jeg kan både strikke, hekle og brodere. Jeg kunne i hvert fall, det er maaaange år siden jeg sist drev på med slikt. Det er jo så fordømrande kjedelig. Det går sakte, veldig sakte. Jeg er utålmodig og vil ha ting ferdig kjapt, derfor liker jeg å sy på symaskin. Da kan jeg trøkke pedalen i bånn og sy sømmer i en rasende fart. Resultatene blir jo deretter, selvsagt. Det jeg syr ser ok ut, hvis man ikke ser på vranga. Jada.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 07:54   #42
Christina
Pauset
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 204
Christina har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Strikker eller syr du?

Jeg lærte å strikke da jeg var 5 år, og heklet da jeg var 15 år.
Hadde et lite opphold da guttungen ble født, ellers har dette vært min store hobby i mange år.

Christina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 08:53   #43
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikker eller syr du?

Jeg strikker og syr. Når jeg gidder å finne det frem.
Jeg kan bare hekle små blomster og floker, og brodere er bare ikke for meg. Jeg KAN, men jeg fomler sånn at det er bedre å gi slikt til svigermor.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 09:13   #44
pulverheksa
blant fjord og fossevell
 
pulverheksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Innlegg: 1.271
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Strikker eller syr du?

Jeg strikker, hekler, syr og broderer. Alt dette gjorde jeg også før jeg fikk barn. Broderingen avtok, men symaskinsaktiviteten tok seg opp da jeg fikk ny maskin for noen år siden.
Nå er krisen at jeg ikke kan strikke eller hekle på grunn av kronisk senebetennelse. Det er så mye jeg har lyst på, og så mye vesla trenger. Ikke alt som egner seg å sy...

pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 09:15   #45
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.877
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikker eller syr du?

Jeg er god på hekling. Lite strikk og sying. Jeg har en veldig fin symaskin, så der er det latskap som spiller en rolle. Jeg kan strikke, men ikke etter oppskrifter.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 11:05   #46
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Strikker eller syr du?

Jeg strikker, syr, hekler, broderer, hakker, quilter u name it. Alt som har med håndarbeid å gjøre - har alltid likt det.

  Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 11:06   #47
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikker eller syr du?

Jeg kan strikke (iallefall teknikken) og jeg kan sy (quilting etc.), men gjør jeg det? Nei.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 11:27   #48
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Strikker eller syr du?

Jeg kan ikke sy noe som helst.

Men jeg kan hekle - selvom jeg velger å la være.

Strikke derimot - det gjør jeg nesten hele tiden.

  Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 12:41   #49
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.005
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikker eller syr du?

Jeg strikker. Har kjøpt symaskin også, men den brukes veldig lite (selv om jeg har store planer om å få laget vognpose i løpet av jula).

Strikking er rekreasjon for meg. Jeg strikker ikke etter mønster, bare striper, for da kan jeg se på tv samtidig. Jeg trenger ikke så på strikketøyet.

Og så må jeg si at jeg er ganske stolt over å sende ungene i barnehagen i hjemmestrikket ulltøy. Jeg synes det er litt ekstra kos. Jeg strikker veldig jevnt, så personalet i barnehagen hadde hatt lange diskusjoner om det var maskinstrikket eller ikke, og jeg har blitt spurt om å strikke på bestilling (men det gidder jeg virkelig ikke).

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 13:05   #50
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 976
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Strikker eller syr du?

Jeg er foreløpig på skjerf-stadiet når det gjelder strikking, men har lyst til å prøve meg på noe litt mer utfordrende. En gang i fremtiden skal jeg lære meg å sy, er planen.

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 13:14   #51
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.011
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikker eller syr du?

Jeg strikket litt i min ungdom, men når eldstemann kom og ba meg legge opp masker for han her om dagen oppdaget at jeg ikke husker hvordan det gjøres og måtte sende han bort til farmoren sin.
Han derimot strikket seg pannebånd/ørevarmere på en kveld OG monterte den. (Var en stolt mor som sperret opp øynene når han var klar til å gå på skolen i hjemmestrikket ja.)

Jeg syr såpass at jeg imponerer svigermor, men det er mer for at jeg MÅ enn at jeg vil.

Jeg og sendte alt til mamma (som var flink med alt av håndarbeid), men etter hun døde måtte jeg plutselig klare meg selv.
Og siden jeg har liftgardiner på vinduer som ikke er i nærheten av standardmål har jeg måtte sy selv når jeg vil ha nye gardiner (og det skjer jo titt og ofte. )

Min mormor prøvde å lære meg å hekle opp til flere ganger, men det ble aldri noen suksess.
Brodere derimot har jeg gjort en del av.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 19:41   #52
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.813
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikker eller syr du?

Jeg er glad i å strikke, men av en eller annen grunn får jeg vondt i hendene og oppover senene mot albuene når jeg gjør det, så jeg strikker ikke så mye lenger.

Jeg har nettopp vært på sykurs, og skal på et nytt i januar, så nå lærer jeg meg å sy med liv og lyst, og koser meg masse med det.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 21:38   #53
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikker eller syr du?

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Jeg strikker, syr, hekler, broderer, hakker, quilter u name it. Alt som har med håndarbeid å gjøre - har alltid likt det.

Hakker gjør jeg ikke, og med kroniske betennelser i nakke, skulder og albu gjør jeg ikke så mye av det lenger.

Akkurat nå strikker og hekler jeg masse!!

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 23:02   #54
slaraffen
litt gøy på håret
 
slaraffen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.736
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Strikker eller syr du?

Begynte å sy for to år siden, i permisjon. Syr enda, det er gøy. Begynte å hekle for et år siden (oppgraderte symaskinen, så den er så tung at den må bo i kjelleren, trengte en mer mobil aktivitet). Har akkurat begynt å strikke, men det ser ut til at heklingen har forberedt meg på strikking, så i følge min mor (som VIRKELIG kan å strikke) strikker jeg visst utrolig gjevnt. Vi får se når mitt første større prosjekt er ferdig

__________________
I am a Bear of Very Little Brain, and long words bother me. - A.A. Milne
slaraffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 23:13   #55
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Strikker eller syr du?

Jeg kan ikke strikke eller sy. Brodere kan jeg.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 00:59   #56
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.842
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikker eller syr du?

Jeg strikker og hekler endel ja.
Symaskinen støver ned i boden og dras bare fram når gardiner skal legges opp. Skulle ønske jeg kunne sy noe matnytting på maskinen.
Sy i knapper, legge opp bukser osv er det mannen som gjør.

Brodere har jeg ingen interesse av.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 01:03   #57
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikker eller syr du?

Opprinnelig lagt inn av slaraffen, her.

Begynte å sy for to år siden, i permisjon. Syr enda, det er gøy. Begynte å hekle for et år siden (oppgraderte symaskinen, så den er så tung at den må bo i kjelleren, trengte en mer mobil aktivitet). Har akkurat begynt å strikke, men det ser ut til at heklingen har forberedt meg på strikking, så i følge min mor (som VIRKELIG kan å strikke) strikker jeg visst utrolig gjevnt. Vi får se når mitt første større prosjekt er ferdig

Dengang da jeg gikk et år på strikkelinja (les: aktivitør), så sa de også at jeg var veldig flink til det meste. Jeg strikket jevnt og jeg quiltet veldig fint. Motivasjonen ble dessverre ikke noe bedre. Tvert i mot.

Skulle ønske jeg likte gjøre sånt jeg, men det tar bare for mye tid altså.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 01:08   #58
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Strikker eller syr du?

Jeg syr masse, og strikker rett og frem.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 01:20   #59
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.862
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikker eller syr du?

Jeg har strikket 6-7 blånisseluer og to blånissegensere for noen år siden, men mer enn det får jeg nok ikke til. Liker ikke håndarbeid, og gir opp fort hvis jeg møter motgang.

Jeg har forresten sydd et par babyluer, solhatter og suttesnorer + en mei tai. Det var ganske enkelt, men jeg vet ikke om jeg gjorde det helt rett.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 01:49   #60
Mor til 4
Nattrangler
 
Mor til 4 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.493
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Strikker eller syr du?

Jeg har ikke symaskin, og kan ikke sy, prøvde så vidt symaskina da jeg gikk på ungdomskolen. Min søster har sydd det jeg har trengt, gardiner og sånt.
Strikke, tja, jeg kan da strikke skjerf, og har strikket en sokk og en halv barnejakke en gang i tiden Pappa har strikket en del til oss, på en strikkemaskin som er minst 50 år gammel.

__________________
Jente 90- gutt 96 - gutt 99 - gutt 03
Mor til 4 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no