Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Kjøpe en bil med heftelser

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-02-10, 21:08   #1
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Kjøpe en bil med heftelser

Vi skal kjøpe en bruktbil, privat, som har en heftelse som overstiger kjøpesummen vi har blitt enige om. Heftelsen er pga billån som selger tok opp da han kjøpte bilen.

Så her må vi holde tunga rett i munnen, så vi ikke kjøper oss et heftig lån.

Dere som har gjort dette før, kan dere si om vi tenker rett her?

Først få bekreftelse fra selgers bank om at
€ heftelsen vil bli strøket idet vi betaler inn avtalt kjøpesum (inn til den samme banken som selgers billån er i),
€ og at overskytende del av lånet vil bli omgjort til lån uten sikkerhet, i selgers navn.
Og er det greit at denne bekreftelsen kommer inn til selgers fax? Er muligens litt paranoid her, men kommer nok til å ringe banken for å dobbeltsjekke.

Etterpå skrive under på standard kontrakt fra NAF, hvor vi spesifiserer hva vi har avtalt med selger og selgers bank angående heftelsen.

Kan jeg da være sikker på at vi har kjøpt oss BIL, og ikke BILLÅN?

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-10, 21:10   #2
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøpe en bil med heftelser

Jeg ville kjøpt en annen bil. Det er nok av biler til salgs.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-10, 21:11   #3
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøpe en bil med heftelser

Så lenge banken til selger er på banen her, så skal dere være rimelig trygge.

De aller fleste biler står jo med registrert heftelse, pga lån, så dette skal være ren rutine for banken.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-10, 21:15   #4
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kjøpe en bil med heftelser

Spør NAF om hvordan du kan gjøre det. Er vel ikke uvanlig at folk har lån på bil og så ønsker å selge. Mener det du gjør er å få en bekreftelse fra banken, bankene ordner som oftest opp i dette. Det er jo det samme om man selger en leilighet, den har jo også heftelser. Forskjellen da er gjerne at man bruker en megler som rydder opp i slike ting.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-10, 21:17   #5
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kjøpe en bil med heftelser

Heftelsen vil være like stor som det opprinnelige lånet, selv om resterende lånebeløp ikke er så høyt.
Men er resterende beløp på lånet større enn det beløpet dere betaler for bilen, ville jeg funnet en annen bil.

  Svar med sitat
Gammel 21-02-10, 21:17   #6
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpe en bil med heftelser

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Spør NAF om hvordan du kan gjøre det. Er vel ikke uvanlig at folk har lån på bil og så ønsker å selge.

Det som er uvanlig her, er vel at nåværende eier har MER lån på bil enn avtalt kjøpesum. Det er ikke fullt så vanlig vel (selger har ikke gjort noen kjempedeal her ).

Jeg vet ikke noe om dette, men tenker også at med banken på banen burde ting være greit.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-10, 22:09   #7
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjøpe en bil med heftelser

Å kjøpe bil med heftelser er ikke noe problem om det gjøres på rett måte. At heftelsene også er større enn det man skal betale for bilen er heller ikke uvanlig siden den registrerte heftelsen gjerne er fra når bilen ble kjøpt. F.eks. når jeg solgte min forrige bil for ca. 140 000 stod heftelsen på 240 000 pga. opprinnelig kjøpesum det ble tatt pant i på bilen.

Betalingen skjer da til banken som har pant i bilen, og man får fra dem en bekreftelse på at heftelsen har blitt slettet. Evt. "overskudd" fra salget etter at de har fått sin del av restlånet blir videre overført til selgeren.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-10, 22:12   #8
LiKa
Spent ?
 
LiKa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 571
LiKa er populærLiKa er populærLiKa er populær
Standard

Sv: Kjøpe en bil med heftelser

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det som er uvanlig her, er vel at nåværende eier har MER lån på bil enn avtalt kjøpesum. Det er ikke fullt så vanlig vel (selger har ikke gjort noen kjempedeal her ).

Jeg vet ikke noe om dette, men tenker også at med banken på banen burde ting være greit.

Det er vel ikke uvanlig? Et heftelse står med opprinnelig sum, helt til dagen det blir innfridd. Det er svært få som tar seg kostnadene ved å tinglyse endringer hver mnd. Så det skal ikke være avgjørende.

Ved heftelse må dere inngå kontrakt på vanlig vis, han må dokumentere fra sin bank at lånet vil bli innfridd. (Det er ikke sikkert at selger har like stort lån på bilen, som heftelsen tilsier, da lånet endrer seg, men ikke heftelsen) Banken har nok pant i bilen, siden det er tatt opp lån på den, og de casher ikke ut, uten å få innfridd lånet sitt først. Dette pleier å være ganske plankekjøring, om dere bare følger litt med. Banken sender papirene inn til brønnøysund, som sletter i registeret. Det kan ta opptil 2 uker før heftelsen er vasket bort.

LiKa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-10, 22:13   #9
LiKa
Spent ?
 
LiKa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 571
LiKa er populærLiKa er populærLiKa er populær
Standard

Sv: Kjøpe en bil med heftelser

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Å kjøpe bil med heftelser er ikke noe problem om det gjøres på rett måte. At heftelsene også er større enn det man skal betale for bilen er heller ikke uvanlig siden den registrerte heftelsen gjerne er fra når bilen ble kjøpt. F.eks. når jeg solgte min forrige bil for ca. 140 000 stod heftelsen på 240 000 pga. opprinnelig kjøpesum det ble tatt pant i på bilen.

Betalingen skjer da til banken som har pant i bilen, og man får fra dem en bekreftelse på at heftelsen har blitt slettet. Evt. "overskudd" fra salget etter at de har fått sin del av restlånet blir videre overført til selgeren.

Og der kom du meg i forkjøpet..

LiKa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-10, 22:16   #10
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.477
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpe en bil med heftelser

Dette går bra.

Jeg kjøpte bil som hadde heftelse, og jeg fikk da en bekreftelse fra selgers bank om at hvis jeg betalte kr xxx.xxx til dem innen en tidsfrist, så ble heftet strøket. Husker ikke om jeg fikk denne bekreftelsen på fax eller på mail. I alle fall snakket jeg selv også med banken om dette, torde ikke å stole bare på selgeren (jeg var så skeptisk at jeg ikke ringte telefonnr som selgeren ga meg, men leita opp nr til banken selv, for å være sikker ).

Skrev samtidig kontrakt med selger, der vi spesifiserte at kr xxx.xxx skulle betales til banken (kontonr) og kr xx.xxx til selgers konto, og at heftelser skulle bli strøket.

Gikk helt fint.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-10, 22:20   #11
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpe en bil med heftelser

Opprinnelig lagt inn av LiKa, her.

Det er vel ikke uvanlig? Et heftelse står med opprinnelig sum, helt til dagen det blir innfridd. Det er svært få som tar seg kostnadene ved å tinglyse endringer hver mnd. Så det skal ikke være avgjørende.

HI sier jo at kun deler av lånet vil innfris ved kjøpesum og at resten skal overføres til lån uten sikkerhet for selger. Jeg tenker det betyr at hun VET dette. I mitt hode er ikke det en vanlig situasjon iallfall.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-10, 22:24   #12
LiKa
Spent ?
 
LiKa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 571
LiKa er populærLiKa er populærLiKa er populær
Standard

Sv: Kjøpe en bil med heftelser

Nå blir det jo bare HI som kan svare helt konkret da men

Sitat:

Vi skal kjøpe en bruktbil, privat, som har en heftelse som overstiger kjøpesummen vi har blitt enige om. Heftelsen er pga billån som selger tok opp da han kjøpte bilen.

Jeg oppfatter at HI tar utgangspunkt i heftelsen, og at siden kjøpsummen er mindre enn heftelsen, går hun utfra at det må et nytt lån til, for å dekke inn resten. Derav punkt nr 2 på "to do" lista hennes.

Slik oppfattet jeg det, men som sagt - er helt klart ikke sikker. Men måten innlegget er satt opp på, så oppfatter ikke jeg det som at lånets størrelse på bilen i dag, eller direkte kontakt med selgers bank er funnet sted/informert om. Men at man tar utgangpunkt i heftelsen.

LiKa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-10, 04:01   #13
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjøpe en bil med heftelser

Takk for innspill!
Heftelsen er større enn dagens lån, for som dere skriver, så oppdateres ikke heftelsen jevnt med at lånet nedbetales. Men dagens lån er også større enn avtalt kjøpesum, så selgeren selger med noe tap.
-ea-: godt å lese at det ikke bare jeg som er paranoid her i verden, jeg har nemlig også funnet fram telefonnummeret til banken selv, he he.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-10, 08:42   #14
Crimina
L.F.C. supporter
 
Crimina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Innlegg: 3.858
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøpe en bil med heftelser

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Så lenge banken til selger er på banen her, så skal dere være rimelig trygge.

De aller fleste biler står jo med registrert heftelse, pga lån, så dette skal være ren rutine for banken.

Signerer.

Jeg har solgt biler og kjøpt biler med heftelser. Det går stort sett alltid greit. Med bekreftelse fra bank osv.

__________________
YNWA


Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-10, 10:34   #15
LiKa
Spent ?
 
LiKa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 571
LiKa er populærLiKa er populærLiKa er populær
Standard

Sv: Kjøpe en bil med heftelser

Opprinnelig lagt inn av Fjortismamma, her.

Takk for innspill!
Heftelsen er større enn dagens lån, for som dere skriver, så oppdateres ikke heftelsen jevnt med at lånet nedbetales. Men dagens lån er også større enn avtalt kjøpesum, så selgeren selger med noe tap.
-ea-: godt å lese at det ikke bare jeg som er paranoid her i verden, jeg har nemlig også funnet fram telefonnummeret til banken selv, he he.

Ring banken du, dette fikser de lett !

LiKa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-10, 17:08   #16
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjøpe en bil med heftelser

Nå er hele greia overstått- det tok bare en uke fra vi betalte inn kjøpesummen inn til selgers lånekonto, til heftelsen ble slettet. Banken hans ordnet dette. (Noe vi hadde fått bekreftelse på først, via fax og telefon).
Takk for hjelpen, folkens, nå skal jeg ut og kjøre i "ny" bruktbil.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-10, 22:10   #17
LiKa
Spent ?
 
LiKa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 571
LiKa er populærLiKa er populærLiKa er populær
Standard

Sv: Kjøpe en bil med heftelser

Opprinnelig lagt inn av Fjortismamma, her.

Nå er hele greia overstått- det tok bare en uke fra vi betalte inn kjøpesummen inn til selgers lånekonto, til heftelsen ble slettet. Banken hans ordnet dette. (Noe vi hadde fått bekreftelse på først, via fax og telefon).
Takk for hjelpen, folkens, nå skal jeg ut og kjøre i "ny" bruktbil.

NICE ! Kos deg !

LiKa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-10, 23:43   #18
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøpe en bil med heftelser

Grattis med ny bil!

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no