Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Er nasjonalitet noe negativt?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-05-09, 19:21   #1
pulverheksa
blant fjord og fossevell
 
pulverheksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Innlegg: 1.271
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Er nasjonalitet noe negativt?

Jeg ble møtt med sinte blikk da vi snakket sammen, vesla og jeg, om noen fra Polen, om å være polsk eller polakk. Ikke negativt på noen måte, bare litt morsomt at det gikk an å være fra Polen. Akkurat på samme måte som vi kan snakke om å være svensk og fra Sverige. Jeg ble møtt av en kommentar om at jeg måtte ikke så slike ord i fireåringen, de kom igjen og kunne såre en lekekammerat som har polsk bakgrunn.
Har vi ikke kommet lenger?
Jeg mener ingenting negativt med hverken neger eller polakk, ingen av de ordene er for meg mer negativ enn at jeg er hvit og nordmann.
Er polakk blitt ett skjellsord? Det synest jeg faktisk er litt ubehagelig å tenke på, de er jo på ingen måte underlegne hverken dansker eller tyskere.

pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 19:22   #2
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Jada, selvsagt er polakk er skjellsord. Fy på lanken for å si polakk!

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 19:23   #3
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.868
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Neger er vel ikke et ord man bruker lenger. Men polakk må da kunne brukes??

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 19:23   #4
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.009
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Like dumt som man ikke skal kunne si svenske. For ikke snakke om svenskevitser.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 19:33   #5
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?



Det finnes jo absolutt de som bruker polakk som en skjellsord, som så mye annet, men nei - jeg tenker ikke at dette er noe skjellsord; det er utrolig synd at det blir slik, for hva skal man kalle folk da!?? Er man fra Polen er man jo strengt tatt polakk, og er man fra Finland er man Finne osv. Neger derimot, trass i at jeg personlig ikke anser det som noe stygt ord, er det nok mange negative assosiasjoner til. Da er det mye bedre å si afrikaner (selv om ikke alle afrikanere er mørke i huden), selv om det for meg er veldig naturlig å si neger - det er for meg bare en betegnelse på at vedkommende er mørk i huden, ingenting annet. Jeg er helt på linje med deg her!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 19:34   #6
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Hva har neger med nasjonalitet å gjøre?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 19:39   #7
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Polakk er vel helt kurant, skjønt ordet brukes nok negativt av en del. Du får nok enten gå over til å snakke om en polske eller gjøre som min gamle barneskolelærer; han omtalte konsekvent spanjoler som spanjakker. Så kan polakkene slippe å være så alene om -akkingen, liksom.

Neger har ingenting med nasjonalitet å gjøre, og det anses absolutt som et negativt begrep.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 19:45   #8
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Opprinnelig lagt inn av Absalone, her.

Da er det mye bedre å si afrikaner (selv om ikke alle afrikanere er mørke i huden)her!

Det er vel ikke det spor bedre. Du vet da ingenting om den personen det snakkes om er fra Afrika.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 20:06   #9
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.868
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det er vel ikke det spor bedre. Du vet da ingenting om den personen det snakkes om er fra Afrika.

Jeg synes faktisk det er vanskelig å vite hva man skal si jeg. Hva som er greit og ikke greit. Jeg omgår det så godt jeg kan.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 20:13   #10
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg synes faktisk det er vanskelig å vite hva man skal si jeg. Hva som er greit og ikke greit. Jeg omgår det så godt jeg kan.


Hva er vanskelig, mener du? Å vite hvilken bås du skal plassere andre mennesker i?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 20:14   #11
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Båser er fine.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 20:16   #12
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Båser er nyttige.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 20:17   #13
pulverheksa
blant fjord og fossevell
 
pulverheksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Innlegg: 1.271
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Det er trygt å tilhøre en bås. Jeg liker å tilhøre båser, deriblandt nordmann-båsen. Selv om den kanskje ikke er spesielt positiv i enkelte "sydensere" sine ører etter årevis med nordmenn på flatfylla på sydentur.

pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 20:19   #14
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.009
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Jeg må bare tilføye at jeg ikke blir fornærmet hvis noen kaller meg normann i utlandet.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 20:19   #15
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.868
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Hva er vanskelig, mener du? Å vite hvilken bås du skal plassere andre mennesker i?

Nei, jeg snakker ikke om båser.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 20:25   #16
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Vel, om en person reagerer negativt på ordet "polakk" så sier det jo mest om denne personens egne negative holdninger.
Det er selvfølgelig et helt nøytralt begrep på linje med andre nasjonaliteter - men kan selvfølgelig tilleges alt mulig rart av individuelle holdninger.

Neger, derimot, er ikke ansett som et nøytralt begrep.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 20:27   #17
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Nei, jeg snakker ikke om båser.

Hva snakker du om da? Sliter du like mye med hva du skal kalle en danske hvis du tilfeldigvis ikke vet hvilket land han kommer fra?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 20:28   #18
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Jeg må bare tilføye at jeg ikke blir fornærmet hvis noen kaller meg normann i utlandet.

Jeg er forsåvidt enig. Men hadde kanskje blitt det hvis jeg visste at "nordmann" for en som ikke er det selv, er et skjellsord som blir brukt om folk med en type yrke, en type (dårlig) egenskap eller noe sånn. Som polakk, for eksempel. Det hadde selvsagt kommet an på konteksten det ble sagt i, men man merker vel når noe bevisst er ment nedsettende, vil jeg tro. (Jeg mener ikke å si at situasjonen i HI er en sånn situasjon, altså. Det var ment som en nyansering av sammenligningen - tror ikke det blir det samme å bli kalt nordmann i utlandet som polakk i Norge.)

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 20:29   #19
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.868
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Hva snakker du om da? Sliter du like mye med hva du skal kalle en danske hvis du tilfeldigvis ikke vet hvilket land han kommer fra?

Jeg snakker om afrikanere, afro-amerikaner osv. Hva man skal si hvis man feks skal omtale en mørk person til ungene.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 20:30   #20
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Nå snakket jeg om afrikanere da, som polakk, danske, nordmann osv. Ikke alle svarte, hvis det var det du siktet til, Sitron. Men det var én av alternativene til neger, når vi snakker om folk fra Afrika ...

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no