Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-08, 19:51   #41
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

På en lekebutikk her selger de Sabeltannklær, og nå er det mulig jeg husker feil, men jeg tror den Sunnivakjolen kostet nesten 500 kr. Den var ikke spesielt fin eller forseggjort engang. Men folk kjøper det kanskje likevel?


Det gjør de. Jeg har sett hele familier i full Sabeltannmundur i Dyreparken.

(Dessverre hadde de ikke Sunniva-kjolen i min størrelse, forferdelig synd, men men!)

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 19:52   #42
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Bare fordi noe er lagd så det "treffer" betyr det ikke at det er bra av den grunn. Highschool Musical. Hannah Montana. Jul i Blåfjell.

Men noe av poenget er jo at det faktisk treffer mange barn. Og da tenker jeg at de kan få ha glede av det de årene det evt fenger. Poenget med barnetv, barnefigurer etc er jo ikke nødvendigvis at det skal være engasjerende for oss voksne?
Jeg synes jo heller ikke Drømmehagen er bra liksom, men om barn liker det så er det vel ok nok. (Hannah liker det ikke)

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 19:54   #43
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Men noe av poenget er jo at det faktisk treffer mange barn. Og da tenker jeg at de kan få ha glede av det de årene det evt fenger. Poenget med barnetv, barnefigurer etc er jo ikke nødvendigvis at det skal være engasjerende for oss voksne?
Jeg synes jo heller ikke Drømmehagen er bra liksom, men om barn liker det så er det vel ok nok. (Hannah liker det ikke)

Nei, men vi stakkars voksne skal vel ikke måtte bli nervebunter heller? Altså, barn er lettpåvirkelige, og når de ser butikkene flomme over av merchandise blir de seff hekta. Det skader ikke å styre de over på ting som har litt mer kvalitet. (Og det har selvfølgelig ingenting å gjøre med at jeg har sverget ved Jim Morrisons grav om å aldri spille en Sabeltann-plate i mitt hjem å gjøre.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 19:54   #44
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Sneipen er veldig glad i sjørøveri, men han har ikke egentlig dilla på selve Sabeltannfilmene og musikken. Nei, gi ham Alf Prøysen - eller Jokke.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 19:55   #45
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

(Dessverre hadde de ikke Sunniva-kjolen i min størrelse, forferdelig synd, men men!)

Du hadde vært lekker i Sunnivakjole, det er jeg sikker på.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 19:56   #46
leliane
madmanized
 
leliane sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.121
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Bare fordi noe er lagd så det "treffer" betyr det ikke at det er bra av den grunn. Highschool Musical. Hannah Montana. Jul i Blåfjell.

Spin off potensiale, seff, men hva er bra nok da, AC? Det er lett å sitte med voksenmusikksmaken sin og være snobbete på barnas vegne, mener jeg. Jeg er på ingen måte noen blodfan av Sabeltann, men jeg er oppriktig nysgjerrig; har du eksempler på det du definerer som bra musikk/konsepter for barn og som fenger på samme måte?

__________________
A man is rich in proportion to the number of things he can let alone.
Henry David Thoreau (Walden, 1854).
2x02 og 1x08
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 20:01   #47
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Opprinnelig lagt inn av leliane, her.

Spin off potensiale, seff, men hva er bra nok da, AC? Det er lett å sitte med voksenmusikksmaken sin og være snobbete på barnas vegne, mener jeg. Jeg er på ingen måte noen blodfan av Sabeltann, men jeg er oppriktig nysgjerrig; har du eksempler på det du definerer som bra musikk/konsepter for barn som fenger på samme måte?



Voksenmusikksmaken og være snobbete? You're kidding, right? Og hvor kommer "barnemusikk" og "voksenmusikk" inn? Guttene mine liker samme musikken som meg, men jeg er litt rolig med å introdusere de for mest høylydte tingene. Ellers liker de faktisk godt klassisk, mulig det har noe med Einsteins å gjøre. Ja, og alle klassikerne. Egner, Prøysen og denslags. (Men det er fortsatt Jokke og Dum Dum Boys de ber om å få høre på. Av egen fri vilje.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 20:01   #48
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Nei, men vi stakkars voksne skal vel ikke måtte bli nervebunter heller? Altså, barn er lettpåvirkelige, og når de ser butikkene flomme over av merchandise blir de seff hekta. Det skader ikke å styre de over på ting som har litt mer kvalitet. (Og det har selvfølgelig ingenting å gjøre med at jeg har sverget ved Jim Morrisons grav om å aldri spille en Sabeltann-plate i mitt hjem å gjøre.)

Selv om man liker Sabeltann, historien og musikken, så trenger ikke hjemmet flommes over av effekter. Det er to ulike saker for meg iallefall. Selv om barna liker en ting, betyr det ikke at de skal få alt som selges av effekter rundt det.

Jeg har sett utfattelig mye lek og glede i barnehagen rundt Sabeltann iallefall. Ja, vi kan jo bli lei sangene. Men som sagt, det er perioder.

Jeg er litt for å møte barna der DE er, ikke nødvendigvis styre de dit VI ønsker de skal være fordi det passer oss.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 20:11   #49
leliane
madmanized
 
leliane sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.121
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.



Voksenmusikksmaken og være snobbete? You're kidding, right? Og hvor kommer "barnemusikk" og "voksenmusikk" inn? Guttene mine liker samme musikken som meg, men jeg er litt rolig med å introdusere de for mest høylydte tingene. Ellers liker de faktisk godt klassisk, mulig det har noe med Einsteins å gjøre. Ja, og alle klassikerne. Egner, Prøysen og denslags. (Men det er fortsatt Jokke og Dum Dum Boys de ber om å få høre på. Av egen fri vilje.)

Nei, jeg kidder ikke. Det er nå en gang slik at de fleste av oss skiller mellom musikk laget for barn og musikk beregnet for et mer allment publikum. Mine barn digger Metallic Hvit, men de hører nok mer på Egner, Prøysen og (hehe, dette er nok i din gate Lisa Børud!

Jeg spør ikke for å være frekk eller for å legge meg ut med deg AC, men det er jo lett å være enig i at klassisk musikk, Jokke og DDBoys er bedre enn Sabeltann, så jeg spør igjen - finnes det noe som er laget for barn som du/andre synes det faktisk er kvalitet over?

__________________
A man is rich in proportion to the number of things he can let alone.
Henry David Thoreau (Walden, 1854).
2x02 og 1x08
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 20:16   #50
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Storebror elsket sabeltann da han var 4 år. Han fikk drakten, hatten, sverdet, skuta, alle figurene, bøkene og filmene. Vi har vært i dyreparken 3 ganger etter at vi ble foreldre. De elsker den parken og det gjør vi også. Han fikk også seile med skuta + hilse på sabeltann, langemann, benjamin, pelle og pysa. Han var helt i hundre og jeg med han. Jeg synes han er en kjempekul barneserie figur. Nå er størsten min 6 år, og han er lei av sabeltann. Han på 3 er begynt å like han, og leker med skuta ofte. De har filmene som de ser på titt og ofte. De har også gardinene og sengesettet av sabeltann, så det ble litt vel mye sabeltanneffekter ja.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 20:19   #51
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.646
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Storebror har hatt mye moro med Sabeltann i perioder. Jeg personlig liker ikke musikken, men jeg er heller ikke i målgruppen. Storebror og jeg liker ofte forskjellige ting, ganske naturlig siden det er 28 års aldersforskjell mellom oss.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 20:30   #52
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Eg syns Sabeltann var et hersens makkverk heilt til eg innsåg kor stor glede min da fireårige son hadde av fyren. Engasjerte, glade barn tar fort knekken på kamelsmaken i halsen.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 20:37   #53
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Opprinnelig lagt inn av leliane, her.

...så jeg spør igjen - finnes det noe som er laget for barn som du/andre synes det faktisk er kvalitet over?

Jeg nevnte Egner og Prøysen, ja?

Helt ærlig synes jeg det lages mye søppel for barn. Ja, herlighet, ungene liker det jo, men det betyr ikke at det ikke er søppel. Unger liker søppelmat også. Blå kjærlighet-på-pinner. Det treffer jo, så hvorfor ikke bare la de få det? Svaret er opplagt, for det er helseskadelig og what not. Vel, jeg synes søppelmusikk er skadelig, bare ikke på den like opplagte fysiske måten.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 20:43   #54
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Det finnes en barnecd som er laget av BelCanto, DumDum Boys og mange andre som bidrar med en låt hver. Den er til å overleve.

Men stort sett synes jeg Hanna Montana og gjengen hennes er utrolig dårlige greier. I motsetning til aC tror jeg ikke det er skadelig for ungene om de hører på det, men jeg er glad når de lar det ligge.

Ungene mine har stort sett styrt selv hva de vil høre, og de har jobbet seg gjennom Sabeltann, LSK-sangene, Blåfjell, Black Sabbath, Linkin Park, frøken Montana, og mange flere og har etterhvert landet på en ganske rocka stil som passer mor og stefar aldeles utmerket.

De er også glade i Grieg, men det er ikke så ofte de setter det på.

  Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 20:47   #55
zeppelin
Jamning
 
zeppelin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 1.806
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Eg syns Sabeltann var et hersens makkverk heilt til eg innsåg kor stor glede min da fireårige son hadde av fyren. Engasjerte, glade barn tar fort knekken på kamelsmaken i halsen.

Ja det kjenner jeg igjen.

Tror nok jeg var en av dem som før jeg fikk mine egne sa at mine barn ikke skulle få leke med sverd. Vel, det ble en av maaaaaange kameler.

__________________
doing the dishes while doing the dishes
zeppelin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 20:48   #56
zeppelin
Jamning
 
zeppelin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 1.806
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Angående barnemusikk. Da jeg var liten hørte vi på en cd av en norsk dame......hva var det nå hun het. Hun hadde mørkt hår...Mai Britt Andersen? Det syns jeg å huske var bra.

__________________
doing the dishes while doing the dishes
zeppelin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 20:49   #57
leliane
madmanized
 
leliane sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.121
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg nevnte Egner og Prøysen, ja?

Helt ærlig synes jeg det lages mye søppel for barn. Ja, herlighet, ungene liker det jo, men det betyr ikke at det ikke er søppel. Unger liker søppelmat også. Blå kjærlighet-på-pinner. Det treffer jo, så hvorfor ikke bare la de få det? Svaret er opplagt, for det er helseskadelig og what not. Vel, jeg synes søppelmusikk er skadelig, bare ikke på den like opplagte fysiske måten.

På hvilken måte da? :domm:

Sammenligning med ernæring som så opplagt er usunn og helseskadelig, synes jeg ikke helt holder vann. Kulturspørsmålet er litt mindre opplest og vedtatt. Mulig jeg tar deg litt vel bokstavlig her, men jeg synes uansett det er en interessant diskusjon - hvem definerer hva som er bra?

Er jeg bedre enn deg dersom jeg ikke liker U2 og du digger det?

Og hva er du redd for at skal skje med unger som hører på Sabeltann?

Her var det en flopp som varte i et år, deretter var det tilbake til de gode gamle. Min erfaring er at slikt regulerer seg selv på et vis.

Men hvis din største skrekk er å få barn som liker mainstream-musikk, så er jeg jo med...

__________________
A man is rich in proportion to the number of things he can let alone.
Henry David Thoreau (Walden, 1854).
2x02 og 1x08
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 20:56   #58
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Opprinnelig lagt inn av leliane, her.

På hvilken måte da? :domm:

Sammenligning med ernæring som så opplagt er usunn og helseskadelig, synes jeg ikke helt holder vann. Kulturspørsmålet er litt mindre opplest og vedtatt. Mulig jeg tar deg litt vel bokstavlig her, men jeg synes uansett det er en interessant diskusjon - hvem definerer hva som er bra?

Er jeg bedre enn deg dersom jeg ikke liker U2 og du digger det?

Og hva er du redd for at skal skje med unger som hører på Sabeltann?

Her var det en flopp som varte i et år, deretter var det tilbake til de gode gamle. Min erfaring er at slikt regulerer seg selv på et vis.

Men hvis din største skrekk er å få barn som liker mainstream-musikk, så er jeg jo med...

Du tar meg nok litt vel bokstavelig ja, men jeje, det blir jo alltids festlige tråder ut av slikt.

Selvfølgelig er du ikke bedre enn meg om du ikke liker U2. Nå er jeg forsåvidt ingen stor U2-fan selv. Det er ikke det det handler om. Det handler om at musikk er noe av det viktigste i mitt liv, og at jeg er veldig bevisst hva jeg vil at mine barn skal ha hørt og lært. Fanatiker, nei, jeg vasket ikke munnen deres med grønnsåpe da de kom hjem og sang på Mamma Mia-sanger, men jeg var jævlig kjapp til å sette på noe jeg visste de likte, som ikke nødvendigvis var en råsa musical.

Det går heller ikke på at jeg er redd for at de blir mainstream, for da tar de i såfall et fryktelig bevisst valg på å trasse sin mor, og da er det forsåvidt greit. Derimot synes jeg Sabeltann gjør musikk til noe annet enn det musikk skal være. Merchandise-helvetet, den vanvittige businessen kombinert med dårlig musikk. Urgh. Skån meg, og skån mine barn.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 20:57   #59
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Oi, oi! :kjepphestalert:

Jeg synes det må være mulig å definere kvalitetsmusikk vs. mindre bra musikk på et noenlunde objektivt sett. Noe vil man aldri bli enige om, men jeg tipper at de fleste vil være med på at Beatles er bedre enn Britney, sånn for å velge ytterkanter. Det har med nyskapning, musikalske prestasjoner og "ektehet" å gjøre, tror jeg vi har konkludert med tidligere.

Jeg mener også at det er viktig at barn kan få lære forskjellen på god og dårlig musikk fra de er små, på samme måte som det kan være viktig å lære seg å like sunn mat (var det jeg som sa det? ).

Så Sneipens Sabeltannsinteresse handler om universet, ikke filmene eller musikken. Det er et fint kompromiss for meg.

Også synes jeg at Egil Monn Iversen fremdeles kunne hatt ansvaret for all barne-TV-musikk fremdeles.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 21:00   #60
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Bare fordi noe er lagd så det "treffer" betyr det ikke at det er bra av den grunn. Highschool Musical. Hannah Montana. Jul i Blåfjell.

...men er det skadelig for dem?

Hvis det "treffer" så er det absolutt verdifullt i seg selv.
Jeg er opptatt av god barnelitteratur og annen god barnekultur - men det kunne ikke falle meg inn engang å nekte eldstemann å se på Pokemon selv om det er grisedårlig og minstemann å høre på Sabeltannmusikk selv om jeg selv ikke liker det, og det objektivt sett ikke er kvalitetsmusikk.

Det som er populært hos barn har en verdi i seg selv, akkurat som det som er in i ungdomskretser har en verdi i seg selv - selv om voksne kan synes det er verdiløst, poengløst og trashy.

Ulike ting er høyaktuelt og identitetsskapende i ulike faser, og jeg kan ikke se noen som helst grunn til at mine barn skal like å underholdes på samme vis som meg. Min eldste digger "jokkemusikk" (som altså ikke er Jokke , men "rocke"musikk Dumdum, Metallica) OG Pokemon på én og samme tid.

Det er på samme vis helt uproblematisk for meg at unge jenter (og forøvrig min eldste sønn igjen...) digger Hanna Montana.
So?
Jeg var opptatt av rosa og glitter og stæsh selv da jeg var ung tenåring.
Det ble da et oppegående og intellektuelt individ ut av meg likevel.

Det siste jeg ønsker er å oppdra pretensiøse barn som kun er flasket opp på de gamle klassikerne innen for litteratur og musikk.
Gud hjelpe.
De kan rocke rundt i stua til hva de vil for meg.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no