Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

"Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe"

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-16, 15:47   #41
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe".

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg synes absolutt ikke Skavlans retorikk er preget av fordommer, tvert imot treffer han spikeren akkurat på hodet slik han ser det. Jeg forholder meg til det han skriver her, og han sier ikke noe om AAP, det gjør heller ikke den deprimerte dama som svarer han. Jeg tror heller ikke er gunstig å være på AAP, og forstår selvsagt at ikke mange som ikke er i jobb egentlig ønsker å være i jobb. Jeg tror faktisk ganske mange skjønner akkurat det.
Men det er jo ikke det det handler om Nokon, det handler om hva vi kan gjøre når så mange er ute av arbeidslivet (ikke uføretrygdet, ikke APP) men sykmeldte for ting som jeg tror de fint kunne klart å leve og jobbe med, om de bare ikke fikk samme utbetaling. Det er viktig å snakke om dette, helt enig, men det er enda viktigere å gjøre noe.
Jeg er glad du ser parallellene til fraværsregeldebatten, for det handler om mye av det samme. Altfor lenge har det vært fokus på de psykiske lidelsene ungdommen lider av (lettere psykiske lidelser hos de fleste der også, selvsagt) og hva vi kan gjøre med det. Det er også prøvd ut mye (dette har jeg skrevet mer om i fraværsregeltråden) men det meste, bortsett fra det som virkelig svir på pungen, har hatt marginal effekt. Jeg tror dessverre ikke vi evner å snu mentaliteten rundt sykefravær før noe svir på pungen. Dumt, for det vil også gå ut over noen, men jeg frykter at det er det eneste som hjelper.

Eg ser absolutt parallellen til fråversreglane. Og det er dei same mekanismene som vanskeleggjer ein nyansert debatt.

Utspelet til NHO og Skavlan (ikkje i svar-kronikken du har lenka til, men den første), NRK-reportasjen som fulgte opp utspelet til Skavlan og det som lesarinnlegget til Iversen var eit svar på, handla om AAP og ikkje om "kortvarige" sjukemeldingar. Og dei som står på AAP har allereie fått inntekta si redusert til 66%, utan å ha blitt friskare av den grunn. Det svir å gå over på AAP, og det er òg strenge krav til mottakarar. Men å redusere sjukelønn gradvis etter ei viss tid, er ikkje eit tiltak eg ser på som negativt. Uansett vil ein, etter 52 veker, gå ned til 66%.

Nå blir eg eigentleg litt usikker på kva vi snakker om, viss du meiner at dette kun handler om sjukelønn og ikkje AAP? Svar-kronikken du har lenka til i HI er eit ledd i ein diskusjon om AAP for mennesker under 30, så eg antok at det var det dette handla om.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Du har rett, det koster jo nesten ingenting.

Den var til Niobe også. 52 uker er kjempemye, et år er kjempemye, spesielt når ingenting tyder på at mennesker med lettere psykiske og fysiske lidelser blir bedre på noen som helst måte av å være borte fra arbeidsplassen så lenge. Tvert imot, jo lengre man er borte, jo vanskeligere blir det å komme tilbake.

Jeg føler at dere befinner dere på en helt annen planet når dere skriver ting som "man kan jo bare (bare!!) være sykmeldt et år med full lønn.

Det er minst 11 måneder for mye.

Det er 52 veker uansett sjukemeldingsprosent. Dersom ein begynner med 100% sjukemelding og trapper gradvis opp over eit halvt år, med 10% i månaden, for eksempel, vil ein ha brukt 26 veker. Og statistikkane tar ikkje høgde for om ein er i full eller gradert sjukemelding.

Dessutan har kravet til samarbeid mellom NAV, fastlege, pasient og arbeidsgivar endra seg veldig dei siste åra. Dersom ein ikkje følgjer opp tilretteleggingstiltak, kan både sjukelønn bli stoppa og arbeidsgivar kan få bøter. Tilretteleggingstiltak innebærer ofte gradert sjukemelding, noko som gjer at dette ikkje slår ut på statistikken. Eg trur denne endringa skjedde sommaren 2011.

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Jeg er enig i at man kan begynne med legene og ikke sykelønnsordningen. Vi trenger en holdningsendring. Det er f.eks (og jeg har ikke tid å finne link men kanskje senere så dere får ta det med en klype salt til dess) fakta at hvis en person blir ufør, blir gjerne flere i omgangskretsen hennes/hans det også. Det er smittsomt.

Det er akkurat slike utsagn som dette som gjer at debatten blir full av fordommar og som gjer diskusjonar som denne unyansert.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 15:50   #42
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe".

Jeg tror man kunne kommet langt ved å finne ut mer om hvorfor det er så høyt sykefravær i noen deler av arbeidslivet, men andre deler har lavt fravær. Jeg jobber i en bransje med lavt sykefravær og tror at det kunne vært en del å hente for de bransjene med høyt sykefravær i å se til oss for hvordan de kan endre de ansattes arbeidshverdag slik at helsebelastningen blir lavere. Min overbevisning er at både de fysiske og psykososiale arbeidsforholdene i mange typiske kvinneyrker er med på å gjøre folk sjuke. Så lenge ikke dette endres vil det ikke hjelpe å ta fra folk penger.

I tillegg er min kjepphest at vi må huske at Norge har en av verdens største prosentandel av folk i arbeidsfør alder ute i arbeidslivet. Å sammenligne med andre land går ikke uten å ta dette med i betraktningen.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 15:51   #43
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe".

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Luftslottet: Behandling bør kanskje også være å lære seg å takle alt det kjipe livet har å by på samtidig som man går på jobb. Ikke langvarige opphold på opptreningssentre eller x-antall timer hos fysioterapeut?

Absolutt. Men da trenger man også en forståelse av at ikke alle har lært seg å mestre livet hjemmefra, og trenger hjelp til å lære seg det som voksne. Eller at folk har fått tildelt mer enn sin skjerv, og trenger hjelp til å komme videre. "Ta deg sammen og gå på jobb!" leser jeg mellom linjene her. Og det mener jeg at de færreste blir friske av å få høre. Men et budskap om at "det er sunt for deg å gå på jobb, men du trenger denne behandlingen for å bli frisk/mestre livet i tillegg, det vil kreve en del jobb av deg, men det er det verdt".

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 15:53   #44
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe".

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg tror du har et viktig poeng, nokon. For ganske mange lidelser ville det antagelig kostet mer å korte ned ventetiden for behandling enn å risikere å ha noen langtidssykemeldte. Om vi skal se rent økonomisk på det, i et større perspektiv.

Det kan godt hende, altså. Eit år på AAP er ganske mykje mindre enn ei årslønn for ein spesialist i psykiatrien, trur eg. Samtidig har eg høyrd fleire historier frå medpasientar dei siste åra, om kor vanskeleg det er å få hjelp før ein blir for sjuk. Og eg trur mange strekk seg langt, lenge, og når dei då krasjer fullstendig, går det lenger tid enn om dei hadde fått behandling tidlegare.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Luftslottet: Behandling bør kanskje også være å lære seg å takle alt det kjipe livet har å by på samtidig som man går på jobb. Ikke langvarige opphold på opptreningssentre eller x-antall timer hos fysioterapeut?

Det vil vel vere ganske individuelt.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 15:54   #45
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe".

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Jeg tror man kunne kommet langt ved å finne ut mer om hvorfor det er så høyt sykefravær i noen deler av arbeidslivet, men andre deler har lavt fravær. Jeg jobber i en bransje med lavt sykefravær og tror at det kunne vært en del å hente for de bransjene med høyt sykefravær i å se til oss for hvordan de kan endre de ansattes arbeidshverdag slik at helsebelastningen blir lavere. Min overbevisning er at både de fysiske og psykososiale arbeidsforholdene i mange typiske kvinneyrker er med på å gjøre folk sjuke. Så lenge ikke dette endres vil det ikke hjelpe å ta fra folk penger.

I tillegg er min kjepphest at vi må huske at Norge har en av verdens største prosentandel av folk i arbeidsfør alder ute i arbeidslivet. Å sammenligne med andre land går ikke uten å ta dette med i betraktningen.

Det trur eg er veldig sant.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 15:55   #46
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.803
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe".

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Nei, jeg mener at det kan virke som om noen her mener at det er AAP og uføretrygd som er problemet, for sykmelding med 100 % lønn kan man jo ikke ha lenger enn et år.
Jeg mener at det er en superduperraust, lite bærekraftig og kjempedyr ordning som vi snarest bør kutte bittelitt i. Hvor jeg vil med tråden? Det har jeg allerede skrevet i HI. Dere må gjerne avspore, men jeg må få lov til å prøve å spore tilbake.

Jeg er enig i at det er raust, samtidig som jeg ser det at for noen som får en alvorlig sykdom( for eksempel kreft) vil ha mer enn nok med å gå gjennom behandling og restitusjon om ikke man skal få økonomiske problemer også. Mange har ikke tusenvis til overs hver måned og vil trenge en periode til å gjøre grep for å klare seg på mindre penger. Jeg mener at man må i så fall finne ordninger som ikke tar knekken på disse.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 15:55   #47
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe".

Sånn prinsipielt om sykelønn.
Ja, vi burde kanskje hatt karensdager. MEN, det ville gått ut over lærere og sykepleiere (og leger) *ser i krystallkulen*
Jeg har nå en jobb hvor jeg kan enten jobbe hjemmefra, da unngår jeg å føre syk dag. Avspasere eller en blandings av avspasering/jobbe hjemmefra. Og da unngår jeg kutt i lønn.

Jeg ønsker IKKE at f.eks. sykepleiere som pleier kreftsyke skal gå på jobb når de er syke.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 15:57   #48
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe".

Røverdatter: Jeg mener å ha lest forskning der akkurat dette var tatt med i betraktningen, men at vi likevel ligger høyre. Angående andelen sykmeldte i typiske kvinneyrker, tror jeg det har både med aksepten for at "nok er nok, nå må du ta vare på deg selv litt, ingen takker deg for å slite deg ut" er mye større blant kvinner enn blant menn, og selvsagt at en del kvinneyrker (innen helsesektoren spesielt) er belastende og har et stort arbeidspress. Der jeg jobber er det overvekt av kvinner, men også ganske mange menn, men av en eller annen grunn er det langt flere kvinner som blir sykmeldte av hardt arbeidspress. Samtidig vet jeg ikke helt hva vi skulle gjort om alle hadde "jobbet som en mann" hos oss. Mest sannsynlig lagt ned hele bedriften.
Mannfolk er jo generelt latere.
:lener seg tilbake og venter på å bli "arrestert" :

Annemede: Ingen har diskutert karensdager i denne tråden.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 15:58   #49
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe".

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Sånn prinsipielt om sykelønn.
Ja, vi burde kanskje hatt karensdager. MEN, det ville gått ut over lærere og sykepleiere (og leger) *ser i krystallkulen*
Jeg har nå en jobb hvor jeg kan enten jobbe hjemmefra, da unngår jeg å føre syk dag. Avspasere eller en blandings av avspasering/jobbe hjemmefra. Og da unngår jeg kutt i lønn.

Jeg ønsker IKKE at f.eks. sykepleiere som pleier kreftsyke skal gå på jobb når de er syke.

Dette er jeg enig i. Jeg bruker sjelden sykedager (tre-fire i løpet av de siste 7 årene tror jeg), og det er jo fordi jeg kan jobbe hjemmefra når jeg ikke er i toppform. Og når jeg har syke barn. Ikke alle har den muligheten.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 16:01   #50
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe".

Eit anna aspekt når det gjeld dette med kjønn og statistikk, er at kvinner er overrepresenterte i midlertidige ansettelsar og deltidsstillinger. Når ein er midlertidig ansett og blir sjuk, mister ein den kontakten med arbeidslivet som ein har i fast stilling. Det gjer det òg vanskelegare å få utnytta restarbeidsevne.

Eg skulle ønske det fanst statistikk som skil mellom 100% sjukemelding og 20% sjukemelding i løpet av dei 52 vekene. Det at det blir registrert i same pott, er med på å ta bort nyansene her.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 16:03   #51
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe".

Jeg merker meg at jeg enda ikke har blitt motsagt på at menn generelt er latere enn kvinner.
La stå.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 16:04   #52
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe".

Opprinnelig lagt inn av Erica, her.

Jeg er enig i at det er raust, samtidig som jeg ser det at for noen som får en alvorlig sykdom( for eksempel kreft) vil ha mer enn nok med å gå gjennom behandling og restitusjon om ikke man skal få økonomiske problemer også. Mange har ikke tusenvis til overs hver måned og vil trenge en periode til å gjøre grep for å klare seg på mindre penger. Jeg mener at man må i så fall finne ordninger som ikke tar knekken på disse.

Jeg tenker at kreft er i mange tilfeller en diagnose der 100% sykepenger burde vært mer enn 1 år. og at man for andre diagnoser kanskje heller hadde kortere enn 1 år med 100%.

Men det er forskjell på kreft også, å skjære bort en føflekk er betydelig mindre belastende enn å gå gjennom cellegift og stråling, så man kan ikke ukritisk si at kreft er kreft heller.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 16:06   #53
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe".

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Røverdatter: Jeg mener å ha lest forskning der akkurat dette var tatt med i betraktningen, men at vi likevel ligger høyre. Angående andelen sykmeldte i typiske kvinneyrker, tror jeg det har både med aksepten for at "nok er nok, nå må du ta vare på deg selv litt, ingen takker deg for å slite deg ut" er mye større blant kvinner enn blant menn, og selvsagt at en del kvinneyrker (innen helsesektoren spesielt) er belastende og har et stort arbeidspress. Der jeg jobber er det overvekt av kvinner, men også ganske mange menn, men av en eller annen grunn er det langt flere kvinner som blir sykmeldte av hardt arbeidspress. Samtidig vet jeg ikke helt hva vi skulle gjort om alle hadde "jobbet som en mann" hos oss. Mest sannsynlig lagt ned hele bedriften.
Mannfolk er jo generelt latere.
:lener seg tilbake og venter på å bli "arrestert" :

Hvis enkelte bransjer har en ukultur når det gjelder sykemeldinger så er det jo det man bør ta tak i. Og man bør også se på hvorfor arbeidsbyrdene er så store og hvordan man kan løse det.

Jeg mener sykelønnsordningen er den viktigste velferdsordningen vi har og at det er det viktigste tiltaket for å utjevne sosiale forskjeller. Vi ser allerede en økende trend for bruk av helseforsikring og jeg tenker at om sykelønnsordningen blir bygget ned, fordi man ikke tar tak i de underliggende årsakene til høyt sykefravær, så kommer de sosiale forskjellene i Norge til å øke dramatisk. Jeg ønsker meg ikke det i vårt samfunn.

Det er andre velferdsordninger jeg anser for ekstremt lite viktige og riktige, men sykelønnsordningen er en av forutsetningene for en god velferdsstat.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 16:06   #54
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe".

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg merker meg at jeg enda ikke har blitt motsagt på at menn generelt er latere enn kvinner.
La stå.

Mennesker er generelt latere (og dummere) enn andre mennesker.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 16:08   #55
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe".

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg merker meg at jeg enda ikke har blitt motsagt på at menn generelt er latere enn kvinner.
La stå.

Eg las ikkje heile innlegget grundig nok.

Eg trur ikkje nødvendigvis at menn er latare, men eg trur mange menn eg kjenner (ektefelle og kollegaer, for eksempel) er flinkare til å "la fare, la gå". Og det er det vel forska på innanfor attribusjonsteori og, utan at eg har kjelde på det tilgjengeleg nå. Men ein person som forklarer motgang med indre årsaker vil ha større sjanse for å bli sjuk av stress enn ein person som forklarer ting med ytre årsaker.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 16:08   #56
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe".

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg tenker at kreft er i mange tilfeller en diagnose der 100% sykepenger burde vært mer enn 1 år. og at man for andre diagnoser kanskje heller hadde kortere enn 1 år med 100%.

Det mener jo jeg også. Men folk blir jo så forbanna når noen ymter frampå om at det bør være forskjell på "kreft i tykktarmen" og "stiv i hele kroppen om morgenen, trøtt og slapp og mangler motivasjon til noe som helst, vil bare ligge på sofaen når jeg kommer hjem.: Den siste der trenger ikke en lang sykmelding, altså.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 16:11   #57
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe".

Men gjennomsnittslengde på sykemelding er 40 dager, så vi kan jo anta at det ikke er veldig mange som varer 1 år.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 16:13   #58
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe".

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det mener jo jeg også. Men folk blir jo så forbanna når noen ymter frampå om at det bør være forskjell på "kreft i tykktarmen" og "stiv i hele kroppen om morgenen, trøtt og slapp og mangler motivasjon til noe som helst, vil bare ligge på sofaen når jeg kommer hjem.: Den siste der trenger ikke en lang sykmelding, altså.

Problemet ditt, ift rødprikkene du nevnte, er at du ikke greier å diskutere dette på en objektiv og overordnet måte. Når du skriver at man må kunne diskutere dette uten å få en haug tragiske sykdomshistorier i hodet, så bør du selv også kunne diskutere det uten å komme med den typen nedlatende og ignorante eksempler.

Det virker som om du ikke er så interessert i dette temaet utover at det irriterer deg at noen, i dine øyne, er borte fra jobb uten å være syke nok. Det er en helt uinteressant problemstilling for meg å diskutere, men det finnes sikkert nok av folk som er enig med deg om det er det du er ute etter.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 16:16   #59
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe".

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

I lokalmiljøet:
http://www.dn.no/nyheter/politikkSam...etrygd-smitter

Mellom foreldre og barn:
http://www.aftenposten.no/okonomi/Tr...on-94127b.html


Den om lokalmiljøet er frå 2006. Eg ser blant anna at Åmli står høgt på statistikken der og dei har jo gjort nokre veldig vellykka tiltak for å få ned sjukefråveret. Eg har litt problem med å sjå relevans for såpass gamle tal, all den tid heile sjukelønnsordninga blei endra sommaren 2011. Det er store endringar i krav til oppfølging, både for arbeidstakar og arbeidsgivar etter dette.

Den andre saken du lenker til, har fått tilsvar her:

Sitat:

Disse viste at familiær opphopning av uføretrygd best kunne forklares ved hjelp av genetiske faktorer. Det samme gjaldt sykefravær. Det var derimot ingen holdepunkter for at miljøeffekter, for eksempel sosial læring i familien, bidro til denne likheten.

http://www.aftenposten.no/meninger/d...g-114597b.html

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 16:17   #60
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe".

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det mener jo jeg også. Men folk blir jo så forbanna når noen ymter frampå om at det bør være forskjell på "kreft i tykktarmen" og "stiv i hele kroppen om morgenen, trøtt og slapp og mangler motivasjon til noe som helst, vil bare ligge på sofaen når jeg kommer hjem.: Den siste der trenger ikke en lang sykmelding, altså.

Og det siste der er sikkert sjempevanlig.

Enig med Røverdatter. Du får masse vettuge og saklige svar her (), så det er unødvendig å dra diskusjonen til et såpass usaklig nivå, som Røverdatter nevner. Svar heller på det jeg spør om: Tror du det er noe å hente i å satse på effektiv behandling for å få folk raskt i sving igjen, som er forpliktende både for behandler og pasient?

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no