Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Skolestart for 5-åringer?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-14, 09:03   #21
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Jeg er helt enig i at de skal lære masse i barnehagealder (og det gjør de jo som regel også, det tror jeg ofte undervurderes), men slik skolerammene er pt. er det jo helt horribelt å tenke seg at barn som bare er 4,5 skal kunne fungere på en skole. Da må noe veldig, veldig vesentlig endres, både hvordan skoledagen er organisert innendørs og ikke minst utendørs.

Noen som vet om dette i det hele tatt kan bli en reell problemstilling, sammensetningen av Stortinget tatt i betraktning?

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 09:11   #22
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.712
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Input: Takk for link til blogginnlegg! Nå er jeg enda mer sikker på at jeg ikke ønsker 5-åringen i skolen.

Det er ikke få dager i uka 8,5 åringen min ikke har særlig lyst å gjøre lekser, han vil bare leke, sier han.

Det forstår jeg, det er veldige krav til stillesitting gjennom hele dagen, og så skal vi gjøre lekser når vi kommer hjem.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 09:11   #23
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.533
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Det der med å kjede seg siste året i barnehagen og være klar for noe nytt, tror jeg på ingen måte har noe med barnehagen eller å være skoleklar å gjøre, men forventninger og spenning etter å komme seg til "neste nivå". Vi hadde helt garantert sett det samme hos 4-åringene dersom vi innførte skolestart for 5-åringene.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 09:19   #24
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.808
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Eldstemann er født i desember, og var 5 1/2 når han begynte på skolen.
Faglig sett så var det ikke noe problemer, men det er jo så utrolig mye mer enn bare faglig input. Jeg kan ikke se hvordan han hadde klart seg om han måtte ha begynt når han var 4 1/2.
Nei, da kan de heller styrke det siste året i barnehagen med mer faglig der. Og kanskje gjøre det til et gratis tilbud også.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 09:30   #25
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Norske barn holdes tilbake, syns jeg. Det er for lite læring fra de er små.

For en provoserende, idiotisk påstand. Har du noe som helst belegg for dette?

Jeg syns det virker som Vinje vet altfor lite om hva som skjer i barnehager og bare er endringskåt for å få det til å fremstå som hun er såå opptatt av skole og læring. I min sønns barnehage lærte de supermasse, gjennom lek. Og det er mitt inntrykk at barnehager blir bedre og bedre på dette. Jeg syns heller de skal få økt pedagogtettheten i barnehagene, slik at kvalitetsforskjellen ikke er så stor.

Jeg syns ingenting om at femåringer skal begynne på skolen, og meg bekjent finnes det null forskning som tilsier at det er smart heller.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 09:44   #26
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Nei, alt i meg skriker nei. Skolen er for kald, og all erfaring har lært meg at de overhodet ikke, på tross av fagre løfter, klarer å få nok ressurser og tiltak inn for at dette skal bli et sted for den omsorg og læring de minste trenger. De klarer faktisk ikke å ta i mot 5-6 åringer på en god nok måte i dag. Jeg synes godt man kan tilrettelegge for mer læring, men da kan det godt skje i barnehagen (voksentetthet osv). Og gjerne slik for 6-åringene også. En mykere overgang.

Barna mine lærte faktisk mer siste året i barnehage en første året på skolen, det er min påstand!

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 09:46   #27
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.917
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Enig Tallulah.

Det vi trenger i barnehagene, og som jeg for eksempel synes var bra der mine barn gikk, er et modningsår på slutten der femåringene får lov til å være store og ta ansvar. Mine barn gikk i en barnehage der barn i alle aldersgrupper var blandet. Det siste året var skolestarterne en egen gruppe. De øvet seg litt på skolesituasjonen ved at de hadde litt mer konsentrasjonskrevende aktiviteter, tegning, skriving og litt regning. Men mest så fikk de ansvar. De gikk i butikken med de voksne. De hjalp de mindre med ulike oppgaver. De laget mat og hadde ansvar for å gå på biblioteket og plukke ut bøker til hele barnehagen. De vokste veldig på å være store og flinke og jeg tror at det var en god ballast å ta med seg inn i skolesituasjonen der de plutselig skulle være veldig små igjen.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 09:47   #28
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.984
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Jeg er helt i mot.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 09:47   #29
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.890
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Det vil jo bare være et offentlig alternativ til barnehagen. Med mindre tid til lek og prosjekter. Starte på SFO og med færre voksne pr barn. Nei, takk. Barnehagen er utmerket til 5 åringene våre, vi har vært heldige med barnehagen. Så heldig at jeg ville valgt den framfor skole. 5 åringene elsker prosjekter, sang, dans, yoga, skiskole, svømmeskole og gapahuktur.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 09:54   #30
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Jeg hadde gjerne tatt et år til i vår fantastiske barnehage, faktisk.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 09:54   #31
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Det vi trenger i barnehagene, og som jeg for eksempel synes var bra der mine barn gikk, er et modningsår på slutten der femåringene får lov til å være store og ta ansvar. Mine barn gikk i en barnehage der barn i alle aldersgrupper var blandet. Det siste året var skolestarterne en egen gruppe. De øvet seg litt på skolesituasjonen ved at de hadde litt mer konsentrasjonskrevende aktiviteter, tegning, skriving og litt regning. Men mest så fikk de ansvar. De gikk i butikken med de voksne. De hjalp de mindre med ulike oppgaver. De laget mat og hadde ansvar for å gå på biblioteket og plukke ut bøker til hele barnehagen. De vokste veldig på å være store og flinke og jeg tror at det var en god ballast å ta med seg inn i skolesituasjonen der de plutselig skulle være veldig små igjen.

Ikke sant? Barnehageformatet er mye bedre til å tilpasse læringen hvert enkelt barn, enn det skolen er.

Jeg husker for eksempel at avdelingen til sønnen min lekte "kjøpesenter" noen ganger. Noen barn åpnet cafeer, regnet ut priser, skrev kvitteringer og fikk masse utfordringer der. Andre var ikke helt der, og kunne være "barn" i parneparkeringen. Leken ble tilpasset hvert enkelt barns utviklingsnivå, og de voksne var med og lekte, og passet på å utfordre dem som trengte det, og gi rom til dem som ikke var helt der ennå.

Jeg tror veldig mange ikke ser all læringen som foregår i barnehagen; i kunst, kultur, nærmiljø, regning, lesing, sosiale ferdigheter, religion, språk og masse annet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 09:54   #32
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Jeg synes det høres helt unødvendig ut og i tillegg ikke egne seg for alle barn.
Jeg synes femåringene har det utmerket i barnehagene og skolen kan konsentrere seg om dem som alt er der.

Faktisk er jeg ikke tilhenger av at barna skal lære mest mulig av type boklig lærdom for enhver pris. Jeg tenker egentlig de lærer nok jeg. Vi lærte jo mye mindre, og det gikk nå greit likevel.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 09:58   #33
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.241
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Jeg er så imot at jeg ikke kan få sagt det engang tror jeg.
Var i praksis i 1. klasse i høst, 26-28 elever på en lærer og noen ganger en assistent. Dobbelttimer, og unger som var slitne, og konsentrasjonen falt.

Jeg mener man heller burde begynne i andre enden. Hva er det som gjør at pedagogene i bhg slutter? Er det lønn? Arbeidsvilkår? Belastningen?
Høyere lønn, høyere pedagogtetthet og noen steder mindre grupper tror jeg er veien å gå. Når da opptil 50% av kommunene sier de kommer til å kutte i bhgbudsjettene, så er vi på gal vei. Det må øremerkes midler, og man må ha en sterkere bhg sektor, som får være med på å sette dagsorden selv. Ikke minst bør tiden til pedagogisk planlegging økes fra 4 til 6,5 time. Men nå er jeg vel litt utafor tema da.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 10:02   #34
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Jeg er litt delt. Jeg er ikke mot i prinsipp, men de kan ikke bare dytte femåringene inn i dagens skole og tro at alt ordner seg. Det må være eget opplegg og større rom for individuell tilpasning. Vi er heldige og har en skole med små klasser og stor lærertetthet (i første hadde de lærer pluss assistent hele året, pluss en ekstra lærer i de fleste timer for lesing fra etter jul. På 11 barn), og i en sånn situasjon tror jeg det kunne fungert. Med 30 unger, en lærer og en halv assistent sier det seg jo selv at det ikke går.

Min eldste skulle egentlig ha begynt på skolen når hun var fire, men vi flyttet til Norge i stedet. Hun hadde veldig godt av de ekstra årene i barnehagen tror jeg.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 10:07   #35
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.815
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg hadde gjerne tatt et år til i vår fantastiske barnehage, faktisk.

For vår hoppeloppete minstemann hadde ett år til i barnehagen sikkert vært bedre enn skolestart før fylte seks år.

Mer fleksibel skolestart kan jeg for øvrig tenke meg. Fem-, seks- og sjuåringer i første klasse. Da etter vurdering fra førskolelærere og annet pedagogisk personale, ikke etter kun foreldrenes vurdering.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 10:09   #36
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.533
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

For vår hoppeloppete minstemann hadde ett år til i barnehagen sikkert vært bedre enn skolestart før fylte seks år.

Mer fleksibel skolestart kan jeg for øvrig tenke meg. Fem-, seks- og sjuåringer i første klasse. Da etter vurdering fra førskolelærere og annet pedagogisk personale, ikke etter kun foreldrenes vurdering.

Dette kunne jeg tenke meg også. Det kunne f.eks. vært grunntanken at alle som har fylt 6 (helst ville jeg hatt skolestart tilbake til 7 år) starter på skolen, og rom for individuelle tilpasninger for barn som har behov for enten å starte før eller senere.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 10:10   #37
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Jeg lurer også på bakgrunnen for uttalelsen om at norske barn holdes tilbake.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 10:15   #38
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Dette kunne jeg tenke meg også. Det kunne f.eks. vært grunntanken at alle som har fylt 6 (helst ville jeg hatt skolestart tilbake til 7 år) starter på skolen, og rom for individuelle tilpasninger for barn som har behov for enten å starte før eller senere.

Mange steder i USA deler de klassene etter når barna er født i forhold til skoleåret, ikke kalenderåret. De som er født i før og etter dette kan også begynne på skolen, men da etter mer individuell vurdering. Jeg tror skillet går på at de skal ha fyllt fem eller seks før skolestart. Det funker hvertfall fint der en venninne av meg bor.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 10:20   #39
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Mange steder i USA deler de klassene etter når barna er født i forhold til skoleåret, ikke kalenderåret. De som er født i før og etter dette kan også begynne på skolen, men da etter mer individuell vurdering. Jeg tror skillet går på at de skal ha fyllt fem eller seks før skolestart. Det funker hvertfall fint der en venninne av meg bor.

Sånn er det i England også. Men de har jo rota det fint til for seg selv, hvis man ønsker å holde igjen barnet et år, for eksempel de som er født litt i grenseland, blir man satt inn i samme klasse som man opprinnelig skulle gått i, de bare hopper over det de kaller reception year.

Det er ikke sånn det var tenkt, men sånn det fungerer i praksis mange steder - fordi det er billigere. Så da mister man det første året der det er noe mer fokus på lek, og kommer inn med dårligere forutsetninger i første klasse i stedet.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 10:23   #40
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Sånn er det i England også. Men de har jo rota det fint til for seg selv, hvis man ønsker å holde igjen barnet et år, for eksempel de som er født litt i grenseland, blir man satt inn i samme klasse som man opprinnelig skulle gått i, de bare hopper over det de kaller reception year.

Det er ikke sånn det var tenkt, men sånn det fungerer i praksis mange steder - fordi det er billigere. Så da mister man det første året der det er noe mer fokus på lek, og kommer inn med dårligere forutsetninger i første klasse i stedet.

Æsj, det er jo skikkelig teit. På skolen til venninnen min begynner man da i praksis en klasse under de som er født i samme kalenderår. Men man er jo aldri alene om det, så klassene består av en en blanding av f.eks 04- og 05-barn, og med et par veldig klare 06-barn for eksempel.

Sønnen hennes begynte på skolen ift det kalenderåret han var født (han er født sent på året) og han var ikke bekvem i det hele tatt. Da var det null problem å gå tilbake til preschool et år.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no