Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-12, 09:43   #21
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?

Niobe: Det ville ikke vært spørsmål nr. to på listen hos meg, altså, men ikke så veldig langt nede. Hvis man ikke kjenner noen så godt, er ofte stedet de kommer fra en grei plass å begynne. Kanskje har man vært der (uansett om det er et annet sted i Norge eller i utlandet) og da er det alltid en del å snakke om. Kanskje kjenner man noen som er derfra, etc. etc. Sånne "bli virkelig godt kjent med personen" spørsmål er, etter min mening, noe som kommer en god stund senere i samtalen. Jobb og sånt er også greit å begynne med, men noen vil nok garantert føle seg støtt av det også. Hvor skal man egentlig starte hvis man må snakke med en person man aldri har møtt før?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 09:44   #22
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Nettopp. Og jeg kan forstå at det kan føles sårt at "Oslo" ikke er et godt nok svar, da.

Ikke sant. Og om man mener at opprinnelsessted er med på å forme hvem man er så tror jeg nok det å vokse opp i Oslo sier mer om Raja og ungene hans enn at foreldre/besteforeldre er fra Pakistan. At min bestefar var skipselektriker i Ålesund sier i grunn veldig lite om meg.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 09:45   #23
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?

Hver gang jeg treffer nye mennesker så spør de hvor jeg kommer fra pga min merkelige selvlagde dialekt. Jeg sier jeg kommer fra Bergen, og da ler de og sier: "nei hvor KOMMER du fra?!"

Jeg kan forstå at det kan være sårt for mennesker som f.eks er adoptert eller født i norge av innvandrerforeldre, å bli spurt hele tiden hvor de kommer fra, når de faktisk kommer fra norge.
Folk er vel bare nysgjerrige da. Jeg kan gjerne spørre folk med utenlandsk opprinnelse om det, fordi jeg er nysgjerrig.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 09:45   #24
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Niobe: Det ville ikke vært spørsmål nr. to på listen hos meg, altså, men ikke så veldig langt nede. Hvis man ikke kjenner noen så godt, er ofte stedet de kommer fra en grei plass å begynne. Kanskje har man vært der (uansett om det er et annet sted i Norge eller i utlandet) og da er det alltid en del å snakke om. Kanskje kjenner man noen som er derfra, etc. etc. Sånne "bli virkelig godt kjent med personen" spørsmål er, etter min mening, noe som kommer en god stund senere i samtalen. Jobb og sånt er også greit å begynne med, men noen vil nok garantert føle seg støtt av det også. Hvor skal man egentlig starte hvis man må snakke med en person man aldri har møtt før?


Ja, du må gjerne begynne med stedet de kommer fra, men hvorfor er ikke et stedsnavn i Norge godt nok svar, selv om de skulle ha annen hudfarge eller aksent? Større sjanse for at du har vært der, enn i en by i Pakistan, i alle tilfeller?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 09:50   #25
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?

Har ikke lest diskusjonen, men jeg må innrømme at jeg spør folk som har annen dialekt enn meg om hvor de kommer fra, så jeg synes vel ikke det er så rart å spørre folk med klar utenlandsk aksent eller med annen hudfarge om det samme.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 09:52   #26
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?

Utenlandsk aksent er jo en ting, da kommer de jo tydeligvis et annet sted i fra. Men når vi har mennesker hvis familie er født i Norge fire generasjoner bakover, så syns jeg ikke hudfarge sier noe særlig om hvor de er i fra.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 09:53   #27
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Har ikke lest diskusjonen, men jeg må innrømme at jeg spør folk som har annen dialekt enn meg om hvor de kommer fra, så jeg synes vel ikke det er så rart å spørre folk med klar utenlandsk aksent eller med annen hudfarge om det samme.

Det blir ikke det samme. Spørsmålet er hva du gjør om vedkommende både har en annen dialekt enn deg, og også annen hudfarge. Godtar du da om vedkommende svarer et annet sted i Norge, eller insisterer du da på å også vite om vedkommende er født utenfor landets grenser, eller om foreldrene er det? Abid Raja synes nok det er helt greit om han spørres hvor han kommer fra, men han skulle gjerne ønske det holdt med Oslo. Slik det gjør for de fleste andre Osloborgere.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 09:53   #28
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ja, du må gjerne begynne med stedet de kommer fra, men hvorfor er ikke et stedsnavn i Norge godt nok svar, selv om de skulle ha annen hudfarge eller aksent? Større sjanse for at du har vært der, enn i en by i Pakistan, i alle tilfeller?

Ja, det var jo det jeg skrev i forrige innlegg. Jeg kan snakke leeenge om et sted i Norge, jeg.
Jeg synes likevel det er en del unødvendig såre tær ute og går når det gjelder slike ting. Snakker man om barna, kan en person som prøver å få barn eller vil ha flere barn, bli støtt. Snakker man om jobben, kan en uføretrygdet/syk person eller en person om har mindreverdighetskomplekser pga. jobben sin bli støtt. Samtidig er det rart å gå direkte på politiske eller filosofiske spørsmål med noen man aldri har møtt før.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 09:54   #29
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?

Jeg tenker at det sånne ting er slitsomme fordi de skjer så ofte, ikke fordi det er fornærmende i seg selv? Litt som å snakke med vilt fremmede om magen når man er gravid; det er ikke vanskelig å skjønne at det er et lett tema å ty til, og det er jo antagelig til og med godt ment fordi man vil vise interesse, men jeg ble utrolig trøtt av å snakke om det H E L E. T I D E N. - som om det var det eneste som definerte meg, liksom?

Jeg husker også en her inne (shute?) som skrev at det av og til var slitsomt å si noe om kona si til fremmede i en bisetning, fordi da handlet det plutselig alltid om at man levde i et lesbisk parforhold, og ikke om historien. Igjen, det er vel den gjentatte greia som sliter litt?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 09:55   #30
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?

Jeg kan godt være nysgjerrig på hvorfor folk med annen hudfarge/annet "etnisk utseende" ser ut som de gjør, men jeg er både redd for å være uhøflig og for å være den trehundrede personen som spør om dette, så derfor lar jeg være.

Og rine, det er jo ikke snakk om at det er om å gjøre å ikke fortelle hvor man er født, det er at det kan være veldig irriterende å gang på gang fortelle folk hvor man er født, og så hver gang få oppfølgingsspørsmål om hvor man egentlig er fra. Særlig hvis man "egentlig" faktisk er fra Bergen, eller Oslo, eller hvor det nå måtte være.

Selv synes jeg ikke det ville gjøre noe om folk jeg traff begynte å smalltalke om hvor jeg kommer fra, når jeg flyttet derfra, hvor etternavnet mitt stammer fra, hvor foreldrene mine er fra og for den del hvor besteforeldrene mine opprinnelig kom fra. Det ville være et litt uvant, men absolutt ikke uhøflig eller påtrengende samtaletema. Men hvis det "alltid" var dette folk spurte om, så ville jeg sikkert bli litt lei. Klart det er begrenset hva man kan finne på å snakke med ukjente om, men ettersom det aldri er noen ukjente som spør meg om min families opphav, finnes det åpenbart mange andre temaer man kan prøve seg på. Og disse andre temaene kan man sikkert bruke overfor folk med "utenlandsk utseende" også.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 09:56   #31
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ja, du må gjerne begynne med stedet de kommer fra, men hvorfor er ikke et stedsnavn i Norge godt nok svar, selv om de skulle ha annen hudfarge eller aksent? Større sjanse for at du har vært der, enn i en by i Pakistan, i alle tilfeller?

Et stedsnavn i Norge bør være godt nok svar, men jeg synes det er dumt om man skal være forsiktige med å spørre hvor folk kommer fra.
Det er vel den manglende aksepten av svaret som er irriterende, ikke spørsmålet vel?
Jeg blir temmelig ofte spurt hvor jeg kommer fra. Det opplever jeg som veldig positivt. Folk her i distriktet blir som oftest overrasket over at jeg ikke kommer fra stavanger siden de tror de hører på dialekten at jeg er derfra. (Jeg snakker ikke rogalandsk i det hele tatt)
Jeg er en del sammen med flyktninger og de som har lært norsk spør ganske ofte hvor jeg kommer fra siden jeg snakker annerledes. Jeg ser også at noe av det første de spør hverandre om er hvor man kommer fra.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 09:56   #32
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?

Ja, eller det Candy sa. Ett minutt før meg. ( )

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 09:57   #33
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?

Ja, jeg har jo skrevet at jeg ikke synes spørsmålet er ugreit?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 09:57   #34
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Igjen, det er vel den gjentatte greia som sliter litt?

Det tror jeg også. Folk med annen hudfarge merker at det er det som definerer dem i en hel haug med settinger, så når så godt som alle nye mennesker de møter i tillegg syns det er viktig å vite hvor oldeforeldrene deres er født for å konversere så skjønner jeg godt at man blir skikkelig lei.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 09:58   #35
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og rine, det er jo ikke snakk om at det er om å gjøre å ikke fortelle hvor man er født, det er at det kan være veldig irriterende å gang på gang fortelle folk hvor man er født, og så hver gang få oppfølgingsspørsmål om hvor man egentlig er fra. Særlig hvis man "egentlig" faktisk er fra Bergen, eller Oslo, eller hvor det nå måtte være.

.

Jeg sier jo at jeg ville tatt hintet. I Niobes tilfelle (som jeg regner med snakker Stavangerdialekt?) ville jeg "godtatt" Stavanger og ikke følt for å følge opp med "hvor kommer du egentlig fra."

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 09:59   #36
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?

Det er ikke noe hint. Jeg er fra Stavangerområdet.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 10:01   #37
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det blir ikke det samme. Spørsmålet er hva du gjør om vedkommende både har en annen dialekt enn deg, og også annen hudfarge. Godtar du da om vedkommende svarer et annet sted i Norge, eller insisterer du da på å også vite om vedkommende er født utenfor landets grenser, eller om foreldrene er det? Abid Raja synes nok det er helt greit om han spørres hvor han kommer fra, men han skulle gjerne ønske det holdt med Oslo. Slik det gjør for de fleste andre Osloborgere.

Jeg hadde tatt hintet hvis svaret var et sted i Norge ja. Så viktig er det da heller ikke for meg.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 10:02   #38
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg sier jo at jeg ville tatt hintet. I Niobes tilfelle (som jeg regner med snakker Stavangerdialekt?) ville jeg "godtatt" Stavanger og ikke følt for å følge opp med "hvor kommer du egentlig fra."

Jada, det var bare din "Hvorfor i all verden er det så om å gjøre å ikke fortelle noen hvor man er født?"-kommentar jeg hengte meg litt opp i.

Jeg tror jo egentlig ikke at de fleste vil synes det gjør noe om folk vil vite litt om hvor de kommer fra, hvis de kommer fra et annet land. Men jeg er sikkert litt overnervøs for å enten være med på det massive maset mange opplever eller for å gi inntrykk av at jeg primært identifiserer dem som "utlendinger", så derfor spør jeg så å si aldri. (Jeg synes selv jeg er overnervøs for slikt, altså; jeg vil stort sett alltid "err on the side of caution" og heller spørre for lite enn for mye - både om etnisk opphav og om andre ting.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 10:03   #39
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?

Rine: Så en som er adoptert, eller har bodd 4 generasjoner på Toten, selv om han er brun og heter Ali, er VRANG når han svarer Toten?

Virkelig?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 10:04   #40
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Verken Abid Raja eller ungene hans er fra Pakistan, de er fra Oslo.

Nå kjenner ikke jeg Abid Raja, men andre 2. og 3. generasjons innvandrere med røtter i Pakistan. De er norske, men siden de kler seg i pakistanske klær, spiser halalmat, feirer pakistanske høytidsdager osv. Og da tenker jeg at de er både norske og pakistanske på en gang. Og dette er det interessant å høre om.

Men kanskje er jeg enig med Niobe allikevel. Dette er ikke spørsmål nr 2 og 3 jeg spør nye beskjentskaper. Det kommer som regel frem et stykke uti samtalen og da helt av seg selv. Som i går når vi snakket om hva vi likte og ikke likte ved den norske nasjonaldagsfeiringen, og naboer fra andre nasjonaliteter bidro med hvordan man feiret i deres land.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no