Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Er det bare meg eller ... Hund og barn

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-02-11, 19:49   #1
Mazaro
Fullverdig medlem
 
Mazaro sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 71
Mazaro er litt kul
Standard

Er det bare meg eller ... Hund og barn

Var hos veterinæren i dag med min kjære gamle Robin. Han hadde litt høye nyreverdier og må på andre medisiner som ikke tar så hart på nyrene. Mulig at han må begynne på spesialfor for nyreproblemer etter hvert.
Men mens vi nå var på et tettsted ville jeg benytte anledningen til å stikke innom dyrebutikken. Tok hundene med inn i handelshuset. Det var for kaldt til å la de ligge igjen i bilen. Men oppe i annen etasje var det kunn en Nille butikk, resten var tomme lokaler. Så vi gikk inn til nille, og spurte hvor det var blitt av dyrebutikken. Fikk vite at den var flyttet for et halvt år siden. Sånn var det. Er ikke ofte vi er der, så en er ikke alltid helt oppdatert. Men så ble vi nærmest omringet av flere damer som måtte hilse på de skjønne hundene. De var helt begeistret, og praten gikk selvsagt om hund.
Rart hvordan en hund kan få vilt fremmede til å snakke sammen som gamle skjente.
Men så gikk det fram at den ene skulle ha seg golden retiever fordi den var så barnevennelige. Ungene kunne krype over, dra i halen og gjøre praktisk talt hva som helst med en goldenretiever.
Jeg protesterte og sa at det har vel så mye å si om barnet er hundevennlig som om hunden er barnevennlig. Individuell erfaring er vesentlig. Og en kan ikke si at en hunderase barnevennlig. Har med opplæring å gjøre. og utnytter man en hunds vennlighet så vil man før eller siden finne grensen for hva hunden tålererer.
Fikk ikke mye medhold i det.
Jeg fortalte om min rottweiler som jeg hadde bundet utenfor en butikk og da jeg kom ut av butikken gikk det en smårolling som så vidt kunne gå bort til hunden mens moren stod å så på. Den lille tullen holdt rundt hundens hals. Mens rottweilern satt rolig og knurret.
Jeg fikk vekk ungen og da kvakk moren til og lurte på om den var farlig. Jeg mener at det har med oppdragelsen til folk at en skal vise respekt for fremmede hunder. Nei rottweilern var ikke farlig, men hun var uvant med barn, og likte ikke å få klem av fremmede mennesker. Og det skal og må respekteres.
Da var alle sammen enig med meg at de ikke ville ha latt sine unger gått bort til en rottweiler alene i band. Men derimot om det hadde vært en golden retiever eller labrador hadde de ikke syntes at det gjorde noe.
Jeg er så rysta. Selv om det er en golden eller labrador. Ingen vet hvilken erfaringer den hunden har gjort seg med barn. En kan ikke gå bort til noen hunder som står alene i band uansett rase.
Dessuten er det vel ferre hunder som er så høyt oppe på bite statestikken som nettopp golden reiever. Men nå ser jeg også hvorfor. Hvis folk tar for gitt at dem kan en gjøre hva som helst med fordi de er så snille så stakkers hunder.
Måtte bare få ut litt damp.

Mazaro er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 19:58   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.483
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det bare meg eller..... Hund og barn.

Jeg synes heller ikke at man skal la barn gjøre hva som helst med hunder, barn skal lære å respektere dyr. Og man skal ALDRI la et barn gjøre slik som du beskrev mot ditt dyr, fremmede dyr, og særøig de som er bundet og ikke har eier tilstede, er meget off limits. Man hilser ikke på en hund uten å ha spurt eier om det er greit, og tar slett ikke halen.

Vi har en hund som er meget barnevennlig. Hun har hatt to små barn rundt seg før hun kom til oss, og aksepterer egentlig alt, evt går hun sin vei. Knerten liker å ta halen hennes, men får alltid klar beskjed om at det ikke er lov.

En viktig årsak til at golden er så høyt på bitt-statistikken er ikke bare at folk tror de kan gjøre hva som helst med den, men også at det er så mange av dem, forresten. De er mye brukt som familiehunder, og er derfor rett og slett absolutt mer utsatt. vår hunderase, pincsher, kommer nok meget langt ned, rett og slett for det finnes jo nesten ingen av dem, så da er det ikke så mange de klarer å bite heller...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 20:07   #3
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.807
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det bare meg eller..... Hund og barn.

Å, dette er slike ting som virkelig kan tenne lunta i meg. Jeg har en golden retriever, snill som dagen er lang, men det VET JO IKKE FREMMEDE!!! (Jada .. )
Jeg blir så oppgitt. Min golden veier 35kg er kraftig og det er ikke så lenge siden jeg klarte å få bort hopping fra han. Så når man da har foreldre som lar barna sine storme bort til en fremmed hund, som i vårt tilfelle blir kjempeglad for litt oppmerksomhet, hopper opp på det vesle mennesket med full firsprang. Og hvordan ender det? Sinte foreldre, gråtende unger og meg selv som er superstressa, forbanna både på bikkje, unger og foreldre.

Uansett hunderase, så skal man lære barna sine at det ikke er tillatt å løpe bort til fremmende hunder. Man skal spørre om lov fra eier først!!!

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 20:26   #4
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er det bare meg eller..... Hund og barn.

Jeg er så veldig enig med deg, og jeg er bare glad for at min lille tulle ikke er alt for glad i fremmede hunder, jeg har på ingen måte tenkt å gjøre noe for å venne henne av med det.

Jeg tenker forøvrig at det nesten er enda skumlere med små hunder enn med store. Folk (voksne) har gjerne en viss respekt for større hunder, mens små sees på som ufarlige. I realiteten, og spesielt mot et barn, kan en liten hund være vel så farlig. Både fordi de voksne ikke beskytter på samme måten, og fordi en liten hund ofte ikke er like trygg som en større hun, og dermed lettere biter for å forsvare seg selv.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 20:28   #5
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Jeg er enig med deg. Jeg synes ofte folk har lite respekt for fremmede hunder. Dermed hadde jeg heller ikke gått i fra hunden min utfor en butikk, for man vet aldri hvem som går bort til den.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 20:32   #6
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Blir også forferdet over at noen i det hele tatt tør gå bort til fremmende hunder, voksne som barn. Jeg har alltid sagt til mine barn at man aldri skal røre fremmende hunder. Om eieren er med, kan de spørre om lov til å stryke/klappe. Dette er 9-åringen flink til. Om han møter noen med hund, sier han stort sett: "Så fin hund du har. Kan jeg klappe den?" Som regel får han det, og han og eieren snakker litt sammen mens han klapper/stryker. Jeg har også vært borti eiere som sier at hunden ikke er så glad i barn etter at vi har spurt, og da går vi selvfølgelig videre.

Det er tross alt dyr det er snakk om.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 20:33   #7
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Det er vel ikke lov til å ha hunden utenfor butikken lenger heller, er det?

Mine unger får ikke lov til å gå bort til hunder, og de vet utmerket godt at selv hunder de kjenner kan reagere dersom de gjør uventede ting. Jeg er helt enig med deg.

  Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 20:39   #8
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det bare meg eller..... Hund og barn.

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Jeg tenker forøvrig at det nesten er enda skumlere med små hunder enn med store. Folk (voksne) har gjerne en viss respekt for større hunder, mens små sees på som ufarlige. I realiteten, og spesielt mot et barn, kan en liten hund være vel så farlig. Både fordi de voksne ikke beskytter på samme måten, og fordi en liten hund ofte ikke er like trygg som en større hun, og dermed lettere biter for å forsvare seg selv.

En liten historie om dette:
Exbo og exsvigermor gikk tur med hennes dachs og vår shäfer (diger tispe på 40kg). De ble stadig stoppet av folk som spurte om de kunne hilse på dachsen, men ingen spurte om å klappe schäferen vår. I dette tilfellet var dachsen en skikkelig gammel grinebiter som fort kunne glefse og bite, mens shäferen var særdeles godt dressert og sosialisert og kunne godt bli klappet og kost masse med. Hun ville bare blitt lykkelig over litt ekstra kos.
Men det var jo som det er; små hunder er søte og snille, shäfere er slemme og de biter.

__________________
Poden (2001)
Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 20:40   #9
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.807
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Det er vel ikke lov til å ha hunden utenfor butikken lenger heller, er det?

Nei, etter den nye hundeloven, så må i såfall butikken/senteret ha dedikerte plasser med egne bokser for dem.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 20:44   #10
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 41
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Jeg er enig med deg i at man ikke skal gå uinvitert bort til andres hunder, sånt gjør man bare ikke. Jeg har hund selv, han er dessverre litt utrygg på folk han ikke kjenner, særlig barn, og jeg lar ham aldri hilse på unger med mindre han har en retrettmulighet. Det er noen ganger litt vanskelig når folk bare kaster seg over ham. Det oppstår ingen farlige situasjoner så lenge jeg er der, han har aldri bitt eller truet noen, bare gjemmer seg bak meg. Jeg får jo alltids forklart at han ikke vil hilse eller at han trenger tid på seg til å velge å hilse selv, men det hadde vært flott om folk ikke stormet bort til ham likevel.

Når det er sagt, så er det en annen ting man bare ikke gjør, og det er å gå fra hunder på offentlig sted uten tilsyn. Ideelt sett burde alle forstå at man lar andres hunder være i fred, men sånn er det jo ikke. Og man kan aldri stole hundre prosent på en hund. Aldri. Da må det være hundeeiers ansvar å alltid ha hunden under kontroll, slik at både folk og dyr slipper å havne i kjipe situasjoner.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 20:48   #11
lillamamma
Aktiv
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 152
lillamamma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Helt enig med deg.
Man går ikke bort til fremmede hunder uansett, aldri! Dette vet barna.

Men det største hundeproblemet vi har er at hunder uten bånd kommer bort til oss (friluftsområde på vei hjem fra barnehagen), og eieren er gjerne hundre meter unna og har ikke mulighet til å stoppe hunden sin umiddelbart... Det hjelper ikke at hunden "er så snill" og "vil bare hilse på" all den tid vi ikke er interessert i det. Hvordan er det med båndtvang egentlig? (Ja, litt på siden, men i en hundetråd tenkte jeg at det er sikkert noen som vet og kan svare.)

__________________
2005 2007 2011
lillamamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 20:58   #12
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 41
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Det er normalt ikke båndtvang mellom 20. august og 1. april, men man skal ha kontroll over hunden om man slipper den. Vår får gå løs på turstier i skogen og slikt, men blir ropt inn på plass om vi møter noen og får gjerne bånd på også. Han får aldri gå så langt at han ikke kan komme på kort kommando, og slett ikke så langt at vi ikke ser ham. Hunder som svinser rundt og hilser på folk sånn på egen hånd, synes jeg ikke noe om. Eller, det er vel strengt tatt eierene jeg ikke synes stort om.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 21:17   #13
Mazaro
Fullverdig medlem
 
Mazaro sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 71
Mazaro er litt kul
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Godt at det er flere som er enig her. Ble så frustrert over de hodningene. For ordens skyld så skjedde historien med rottweileren på tidelig 90 tallet. Da var det fortsatt lov å binde hunden utenfor butikker. Nå gjør jeg det ikke lenger, mest fordi jeg har har erfart at det ikke er noen god ide. Må ha hunden under oppsyn hele tiden. Men det jeg reagerte vel så mye på, var at grunnen til at de ville ha golden, var at den kunne barna gjøre hva de ville med. Synes det var et meget dårlig utgangspunkt for anskaffelse av en hund.

Mazaro er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 21:22   #14
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv
 
Maggie74 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.710
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Jeg har en jente som ELSKER hunder mer enn noe. Hun vil helst kose med alle hunder hun ser, men vi har tidlig lært henne at hun ikke må røre eller gå bort til en hund uten å spørre eier først. Er ikke eier der, må hun enten vente til eier kommer eller gå forbi og beundre hunden på avstand.

Hun er av den oppfatning at Rottweilere er store kosebamser, fordi den ene rottweileren hun kjenner er akkurat det. Han vil bare rundslikke henne hver gang hun er der. Men hun går ikke bort til han sånn helt uten videre heller.

__________________
Maggie74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 22:30   #15
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Jeg syns ikke hunder bør stå alene uten oppsyn av eierne om det er en sjanse for at det kommer barn forbi. Eller voksne for den saks skyld. Selv er jeg livredd hunder og møter veldig ofte på hundeeiere som bestemt mener at jeg ikke bør være redd akkurat deres hund. Vi har sagt til vår relativt hundevante datter at hun aldri skal gå bort til fremmede hunder, og så lenge hun er åtte, så fungerer det greit. Mindre barn derimot, vil sikkert kunne gå bort uansett hva de har lært. Jeg kan levende se for meg min yngste datter vri seg ut av hånden min og løpe bort til nærmeste hun innen jeg rekker å stanse henne. Hun er bare 16 mnd. og veldig, veldig impulsiv. Og da syns jeg beskyttelsesplikten ligger hos hundeeieren siden hunden potensielt er en større fare for barnet enn vice verca.

Vi har som regel at om hunden ikke vil leke mer, men heller går bort, så skal barna la dem være fred. Dette gjelder ikke hos oss, siden vi ikke har hund. Men noen i nærmeste familie har, og det krevde mye tilvenning fra både hund og barn før de lærte seg hvordan de skulle samspille. Vi har aldri latt dem være alene sammen.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 22:41   #16
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Jeg skjønner ikke at noen tør gå bort til fremmede hunder i bånd, langt mindre la ungene sine gå bort til dem. Og det er oftest feil type mennesker som gjør det også, de som ikke er dyrevante og skiller hunder i "snille" og "farlige" og som ikke kan lese dyret. Utgangspunktet må være at alle dyr kan bite, alle dyr kan bli redde. Men noen raser er jo enklere å få til for familier enn andre fordi de har et litt enklere lynne og passer familien. Jeg kunne aldri hatt en bordercollie for eksempel, den hadde blitt mannevond av kjedsomhet og mangel på mosjon.

Dyreeiere bør holde avstand når de går tur med hund av respekt for andre, og andre folk bør ha vett nok til å ikke gå bort til en bundet fremmed hund.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 22:50   #17
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Det var virkelig interessant, jeg ante ikke at det var forbudt å la bundet hund stå uten tilsyn. Nå har ikke jeg hund, så jeg føler meg unnskyldt, men er dette allment kjent blant hundeeiere?

§ 5. Forbud mot å gå fra bundet hund
****** Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 22:52   #18
Kineserbolle
Nybegynner
 
Kineserbolle sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 15
Kineserbolle har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Vel, statistisk biter Golden og Labrador flest barn - nettopp pga av folk tror slikt, at "man kan gjøre hva man vil med dem"

Vi har 6 bikkjer - små som rotter egentlig, men steike som dem KAN bite fra seg om de blir truet eller skikkelig redde. Brå og hardhente barn er absolutt ikke hundevennlig og jeg er glad for at Bolla mi er fantastisk med våre som hun ble født inn iflokken til mens hun har overmåtelig respekt for andre hunder og går aldri bort til fremmede hunder tross dens str.

Jeg blir alt for ofte sykelig provosert av hvor mye uvitenhet som florerer i samfunnet om hunder asså. Utrolig trist!

__________________
Charlotte ❤♡❤ Bolla
Kineserbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 23:08   #19
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.506
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Opprinnelig lagt inn av Kineserbolle, her.

Vel, statistisk biter Golden og Labrador flest barn - nettopp pga av folk tror slikt, at "man kan gjøre hva man vil med dem"

Vi har 6 bikkjer - små som rotter egentlig, men steike som dem KAN bite fra seg om de blir truet eller skikkelig redde. Brå og hardhente barn er absolutt ikke hundevennlig og jeg er glad for at Bolla mi er fantastisk med våre som hun ble født inn iflokken til mens hun har overmåtelig respekt for andre hunder og går aldri bort til fremmede hunder tross dens str.

Jeg blir alt for ofte sykelig provosert av hvor mye uvitenhet som florerer i samfunnet om hunder asså. Utrolig trist!

Jeg skjønner lite av sånne holdninger jeg. Det er da mitt ansvar som dyreeier og mitt alene, å sørge for at mine dyr ikke er til sjenanse/ulemp/fare for andre. Jeg kan ikke forvente at andre skal lære seg noe om min hobby

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 23:24   #20
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Jeg er langt på vei enig med deg. Det er mitt ansvar som hundeeier å passe på at min hund ikke er til sjenanse for andre.

Joda. Det er et bra utgangspunkt. Men vi lever i et samfunn hvor det også er dyr. Ikke bare hunder. Hunder skal selvfølgelig ikke bindes der det ikke er lov, de skal gå i bånd, man skal vise hensyn. Men folk må kunne utvise litt vett og forstand også. Man går ikke inn i inhegningen til fremmede hester og så saksøker eieren fordi hesten sparket. Man oppsøker ikke en bundet hund og trenger den opp i et hjørne. Jeg synes selvfølgelig at en hund i utgangspunktet er eierens ansvar, men jeg synes ikke at folk er fritatt fra å bruke vett og forstand når det er dyr i nærheten heller.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no