Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-11, 11:33   #1
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Dette er ikke primært tenkt som et innlegg for eller i mot bruk av vaskehjelp. Jeg ønsker derimot å stille spørsmålstegn ved hvorfor mange, ikke minst her på forumet, kaller vedkommende som de har ansatt som vaskehjelp for "vaskeengelen".Jeg skjønner at uttrykket er ment positivt og skal uttrykke takknemmelighet for jobben som gjøres. For meg skurrer det likevel. Vedkommende som vasker gjør det neppe for å være snill, men derimot for å få lønn for utført arbeid. At denne lønna ofte er relativt lav i forhold til andre yrker gjør likevel ikke jobben til veldedighet. Jeg synes også det har en kjønnet undertone, siden engel er et uttrykk som vanligvis brukes om kvinner. Jeg kaller ikke den mannlige elektrikeren som fikset spot-dimmeren vår i går for "strømengelen" - selv om han var både blid og hyggelig og jeg var veldig takknemlig for at jobben ble gjort.

Min hypotese er at uttrykket vaskeengel bidrar til å underkommunisere maktforskjellen i at noen tjener så mye mer enn andre at det lønner seg for dem å ansette noen til å vaske i huset sitt mens de selv er på en annen jobb. Bruk av vaskehjelp er nok fortsatt forbundet med et visst kulturelt ubehag i Norge, kanskje som en kombinert følge av likhetsideologien i sosialdemokratiet og den tradisjonelle forståelsen (i allefall i andre halvdel av forrige århundre) av husvask som noe en god husmor gjør selv.

Jeg synes det er et uheldig uttrykk, og vil slå et slag for at vi kaller en spade for en spade og at yrkesgrupper omtales ved sin yrkestittel eller sitt navn, ikke deres antatt velsignede bidrag til arbeidsgiver eller oppdragsgiver.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 11:36   #2
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Jeg hadde aldri hørt om vaskeengel før her på FP. Har alltid kalt det for vaskehjelp.

Synes kanskje vaskeengel er litt uheldig ja.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 11:39   #3
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Så rart at dette innlegget kom nå. Jeg har nemlig ikke reagert på dette uttrykket før, men i dag så slo det meg at er noe som skurrer med det uttrykket.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 11:42   #4
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.093
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Jeg tenkte på det samme i går, da jeg så et innlegg om en vaskehjelp som ikke kom til avtalt tid. (?)

Personlig synes jeg vaskeengel er et latterlig uttrykk. Jeg kaller ikke damen på Rema for Remaengelen selv om hun utfører jobben sin bra, ei heller er brøyebilsjåføren en brøyteengel. Folk som utfører en jobb og som får betalt for den er ingen engler, de er vanlige arbeidere/lønnsmotakere.


Sist redigert av 007 : 11-01-11 kl 13:02.
007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 12:01   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Jeg har tenkt på det samme selv.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 12:06   #6
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Om man bruker betegnelser som vaskeengel, kassadame, barnehagetante osv så er man bare veldig lite bevisst på språk og dets definisjonsmakt. Og ja, selvfølgelig er det mest "kvinneyrker" som oftales på denne nedsettende måten. (Ja, det er nedsettende å ikke omtale yrker med den tittelen de faktisk har, og det er jo ikke tilfeldig at det er lavtlønte kvinneyrker som omtales annerledes).

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 12:07   #7
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Om man bruker betegnelser som vaskeengel, kassadame, barnehagetante osv så er man bare veldig lite bevisst på språk og dets definisjonsmakt. Og ja, selvfølgelig er det mest "kvinneyrker" som oftales på denne nedsettende måten. (Ja, det er nedsettende å ikke omtale yrker med den tittelen de faktisk har, og det er jo ikke tilfeldig at det er lavtlønte kvinneyrker som omtales annerledes).

Jeg har lobbyet for "dataonkel" i årevis, må jeg få lov til å påpeke.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 12:08   #8
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.767
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Det er jammen sant!

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 12:24   #9
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Meglerengelen blir liksom litt feil. Vaske engler er de som vasker i himmelen, rengjøringshjelp er de som vasker på jorden.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 12:27   #10
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Jeg sier "vaskedama."

Hun er en dame, og hun vasker for meg mot betaling.
Det er sikkert heller ikke PK.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 12:28   #11
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Jeg har også reagert på det uttrykket.

Remaengelen -

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 12:29   #12
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Eg er enig i at "vaskeengel" er eit ord som ikkje er uproblematisk.

Ordet "engel" brukar eg elles, både om menn og kvinner. Eg kan gjerne sei til min mannlige kollega: "tusen takk, du er ein engel", når han har hjulpe meg i ei knipe. Som takknemmelighet, og ikkje meint nedsettande. Burde eg revurdere det? Eg kan også seie "Du er ein knupp". Dette er jo folk eg kjenner svært godt - hadde ikkje sagt dette til nokon eg ikkje kjenner.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 12:31   #13
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Jeg har forøvrig skammet meg i over 7 år for at jeg kalte den elskelige mannen som gav meg epidural under fødselen med storesøster for Terroristen. Er det noen som skulle hatt tilnavn engel så må det vel være sånne som tar bort smerten.
Forøvrig er jeg selvsagt helt enig med røkla.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 12:33   #14
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.641
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Engler er vel aller helst menn? Engelen Gabriel bl.a.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 12:39   #15
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Vel talt, Heilo!

I min familie bruker vi tittelen "badeengel". Badeengelen er ubetalt, og eneste oppgave er å sitte på dolokket og holde den badende med selskap. Kanskje også å servere et glass sherry på badekarkanten.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 12:48   #16
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Enig i at meglerengel blir helt feil! En sånn badeengel kunne jeg derimot med glede tatt i mot en gang i blant!

Er det ingen som er helt uenige med meg så vi får litt temperatur i debatten her da?

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 12:51   #17
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.807
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Jeg kaller henne vaskeengelen, rett og slett fordi hun kom som en engel inn i vårt liv - betalt hjemmehjelp som avlastning, fra kommunen. Uten henne hadde det stått langt dårligere til i hjemmet vårt, både hygienemessig, og psykohygienisk, da det lå som en mare for mannen min og meg at vi ikke eide overskudd til å klare å holde det rent rundt oss. Jo skitnere det ble, jo mer slitne og deprimerte ble vi - og jo mindre overskudd fikk vi til å gyve løs på gulvene. Når man ikke har energi til å gyve løs på gulv, blir det dessverre ofte til at man gyver løs på hverandre i stedet. Så - hun er en engel i våre liv, enkelt og greit.

I tillegg er hun egentlig lærer, men har hoppet av læreryrket og har valgt å jobbe som hjemmehjelp fordi hun stortrives med å kunne bety så mye for folk som hun faktisk gjør. Hun vet hun er ytterst velkommen av alle hun jobber hos.

Så - for meg vil hun alltid være vaskeengelen som kommer hver tirsdag.


Og som tilsvar til Lisa - jeg anser meg faktisk som veldig bevisst mitt språk og mitt språkmakt, all den tid jeg har utdannelse i bunn som drillet meg nettopp i dette, så vær så snill å ikke skjær alle over en kam når du hører noen bruke et teit uttrykk igjen.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 12:57   #18
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg har lobbyet for "dataonkel" i årevis, må jeg få lov til å påpeke.

Dataonkel, hørtes virkelig ikke ut som en jeg ville ha hjelp av!
Men, er engel som regel uttrykk for en kvinne? Engelen Gabriel er det første som ramler meg inn, det var vel vitterlig en mann? "Du er en engel", kan jeg komme til å si til noen som hjelper meg (ikke mot betaling da), uansett om det er mann eller dame. Her hos oss finnes det hverken vaskeengler eller dataonkler. Midd og hybelkaniner lever side om side.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 12:59   #19
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.906
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Jeg er helt enig, og tenkte det samme da jeg så uttrykket i bruk.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 13:01   #20
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.413
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Jeg har ikke hørt uttrykket før nå, men jeg er enig i at det er et litt uheldig uttrykk, som om personen gjør jobben for å være snill.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no