Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-08-10, 12:04   #141
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Jeg Thon.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-10, 12:06   #142
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg Thon.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-10, 12:12   #143
Chiffre
Profesjonelt paranoid
 
Chiffre sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Innlegg: 385
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Uten at jeg har noen referanser for hånden; jeg tror eneklte arbeidsgiverer i USA overvåker, og logger på tid, alle ansattes lokasjon i bygget til enhver tid. Og jeg syns ikke det er ok å overvåke og logge alt på den måten. Dette har det vært systemer (RFID) for flere steder jeg har jobbet i Norge også, men de har, så vidt jeg vet, ikke vært brukt til den typen logging, kun til adgangskontroll. Jeg er ikke sikker på hva loven sier, men vet at fagoreningene iallefall motsetter seg slik overvåking og logging. Jeg vet også at noen steder jeg har jobbet er dørloggene kun tilgjengelig på papir, og ikke lagret noe sted der man enkelt kan slå opp i dem. Bygget jeg jobber i nå kan bare logge dørpassering hvis jeg bruker kortet mitt aktivt. Men det er mulig jeg også hadde syns det var greit å bruke adgangskortet som stemplingsur, hvis det var den eneste som ble logget.

Et prinsipp i personopplysningsloven er at opplysninger ikke skal benyttes til andre formål enn de er tiltenkt. For eksempel kan man logge en del informasjon ifb administrasjon av datasystemer og -nett, men det er ulovlig å benytte evt. personopplysninger for å overvåke eller kontrollere enkeltpersoner.

Tilsvarende kan ikke arbeidsgiver benytte informasjon fra adgangskontrollsystemer til å overvåke tidsforbruk o.l., med mindre de ansatte har eksplisitt samtykket. Hvis man bruker adgangskort som stemplingsur, skal disse opplysningene holdes fra hverandre og ikke kobles sammen.

Datatilsynet: Spørsmål og svar

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-10, 13:26   #144
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Thon er en bra mann. Jeg skjønner ikke at man kan mene at 20 gratis muligheter i måneden til å sjekke hvor barnet er, ikke er mye.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-10, 13:38   #145
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Jeg er tross alt gift med en biolog. Vi bør da kunne sette inn en liten chip under huden i nakken på ungene?

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-10, 14:45   #146
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Jeg er tross alt gift med en biolog. Vi bør da kunne sette inn en liten chip under huden i nakken på ungene?

Er det ikke mer innenfor biologi å smøre inn barna med feromoner og så kan man slippe ut en spesiell sommerfuglart som man har på luringa og følge den frem til barnet?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-10, 14:47   #147
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Å, good Lord - nå fikk jeg syn på netthinna av en tenåring som ser så sur ut at han nesten dør av det med en million bananfluer flyende rundt ørene og en pappa som nærmer seg mer og mer.


  Svar med sitat
Gammel 09-08-10, 14:51   #148
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Thon er en bra mann. Jeg skjønner ikke at man kan mene at 20 gratis muligheter i måneden til å sjekke hvor barnet er, ikke er mye.

Ikke i forhold til det jeg får inntrykk av i denne tråden - da får jeg inntrykk av at dette er et fotfølgingssystem, hvor barnets bevegelser kommer inn på mamma's telefon 24/7.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-10, 14:57   #149
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Ikke i forhold til det jeg får inntrykk av i denne tråden - da får jeg inntrykk av at dette er et fotfølgingssystem, hvor barnets bevegelser kommer inn på mamma's telefon 24/7.

20 ganger er mer enn annenhver dag. Jeg syns det er et fotfølgingssystem.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-10, 14:58   #150
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Er det ikke mer innenfor biologi å smøre inn barna med feromoner og så kan man slippe ut en spesiell sommerfuglart som man har på luringa og følge den frem til barnet?

Da jeg var ung sprayet vi håret med sukkervann fordi vi var tomme for hårspray. Det var en gang for å si det slik, vi ble så kjempepopulære hos vepsen.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no