Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hva er din miljøsynd?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-02-24, 08:36   #1
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Hva er din miljøsynd?

Min er engangskluter i stedet for kjøkkenkluter. Det går mengder. Og jeg elsker dem. Tørk og kast. Men dette går jo ikke i lengden, jeg må ta meg sammen og gå over til flergangs. Nå handler jeg må Europris, de påstår at det ikke er plast i deres, men de genererer jo likevel et tonn med søppel.

Hva er din miljøsynd og blir du med på å slutte/trappe ned?

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-24, 08:52   #2
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.445
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Flyreiser.

liefje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-02-24, 08:53   #3
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Hytte.

Det skal sies at den er gammel og i et etablert hyttefelt og at vi stort sett tar buss dit. Men, hytte er likevel litt klimaskam.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-24, 09:25   #4
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Min er den samme som din faktisk. Vi bruker tørkepapir til å vaske bord og kjøkkenbenk med, og våtservietter til å vaske Lillesøster i ansiktet og på hendene. Det har vært et enormt forbruk, jeg kan ikke huske at det var slik med Storebror. Men Lillesøster griser spesielt mye når hun spiser. Akkurat som faren sin. Heldigvis har det begynt å roe seg nå.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-24, 12:32   #5
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.284
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Jeg kildesorterer ikke. Jeg panter, sorterer ut papp og noe glass og metall, men det er det.

Måtte gi opp da barna var mindre for de forsto ikke at bøttene i skapet - som var helt like - skulle ha forskjellig søppel. Så all den skyllinga av plast som jeg dreiv med var til ingen nytte. Jeg har prøvd å innføre det igjen, men for han med adhd/autisme fører det til hundre spørsmål daglig om hva som er plast og ikke. Og jeg orker ikke. Men han sorterer ut papp, så kanskje vi får til plast en gang og.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-24, 12:43   #6
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Vedfyring, og laaaange dusjer i veldig mye og veldig varmt vann.
Begge deler gir meg såpass mye livskvalitet i hverdagen at det sitter veldig langt inne å slutte.

Har også litt å gå på når det gjelder matsvinn. Der er det kanskje lettere å ta grep.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-02-24, 13:19   #7
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.752
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Flyreiser

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-24, 13:24   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Flyreiser er den absolutt største. Jeg har kuttet kraftig privat, jeg har bare hatt to private flyreiser på veldig mange år, men har mange i jobben. Har kuttet en del der også, men allikevel.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-24, 13:59   #9
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.611
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Fly.
Vi har hytte. Eller dvs arvet småbruk. Jeg klarer ikke helt å se miljøsynden i det egentlig. Bygningene har jo stått der i mange,mange år og vi sørger for at jorda blir brukt mest mulig (beite).

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-24, 14:03   #10
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Flyreiser er vel den store.

Så er det nok mange andre små, inkl. at jeg kan bli bedre på å veilede barna i kildesortering og følge opp når de ikke gidder.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-24, 14:36   #11
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Kildesortering er mine unger gode på, det medfører noen spm om hva ting skal kastes som, men det lever jeg med. (Det er særlig restavfall de spør om, liksom for å sikre seg at det faktisk ikke skal sorteres som noe annet)

Matsvinn er nok vår største synd, det forsvinner alltid ting bakerst i kjøleskapet som ikke har livets rett når jeg finner det igjen. Det er ikke MYE mat, men det er likevel noe som gnager på samvittigheten.

Fly gjør jeg to ganger i året, til og fra en samling med jobb i november. Det er sånnsett 4 fly, må bytte hver vei, så det er mer enn nok for min årlige kvote.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-24, 14:43   #12
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Fly.
Vi har hytte. Eller dvs arvet småbruk. Jeg klarer ikke helt å se miljøsynden i det egentlig. Bygningene har jo stått der i mange,mange år og vi sørger for at jorda blir brukt mest mulig (beite).

Jeg er enig i at en hytte som er på etablert jordbruksområde er en mindre miljøsynd enn nybygget i hyttefelt. Hovedproblemet med hytte er nedbygging av uberørt natur. Og det er der jeg har litt bedre samvittighet fordi vår hytte er gammel og i et etablert hytteområde. Så vi har i hvert fall ikke bygget ned noe. Ellers er det jo noe både med reising og med strømforbruk når man bruker flere hus.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-24, 15:34   #13
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Flyreiser. Flyr veldig mye pga. jobb. Jeg har kuttet en del privat, og skal gradvis kutte noe på jobb også nå som ungene flytter ut, men det kommer fortsatt til å bli mye.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-24, 15:38   #14
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.804
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Flyturer er min miljøsynd også, vi har riktignok kuttet mye, men det blir vel 1 flytur for hele familien innenlands el til utlandet i året, pluss at vi voksne drar på en vennetur hver, oftest med fly. Med jobben er det en utenlandsreise og 3-5 innenlands per år.

Om man ser på CO2-regnskapet blir det meste smått sett i forhold til flyturene, men vi har en del å gå på mtp generelt forbruk, altså å la være å kjøpe og eie dingser/møbler/klær/utstyr. Kjøper og selger mye brukt, men genererer fortsatt etterspørsel etter en del varer vi kunne klart oss uten for å spare kloden.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-24, 15:45   #15
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Det er vel pendling til jobb, en time i bil hver vei.
Kunne jobbet 10 min unna, men ikke innenfor mitt fagfelt. Og planen er å flytte tilbake etterhvert. Går tog, men bare en gang i timen. Og passer dårlig i forhold til når jeg begynner og slutter sånn at transporttiden ville blitt helt uoverkommelig.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-24, 15:53   #16
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Fly og badekar.

Flyreisene er jeg villig til å kutte ned på. Badekaret sitter litt lengre inne.

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-02-24, 15:54   #17
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.896
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Flyreiser. Både privat og jobb.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-24, 15:54   #18
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.736
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Bilkjøring, vedfyring og matsvinn, tror jeg.

Jeg flyr sjelden, forrige gang var med jobb i 2022. Privat var det vel sist i 2016 eller noe. Småkjøring har det blitt mye mer av etter at formen ble dårligere og jeg flyttet ut fra bykjernen.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-24, 16:08   #19
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.476
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Vi har mye større hus enn vi egentlig trenger. Heldigvis er det nyrenovert og ekstremt energieffektivt, men det er ikke til å stikke under en stol at vi bruker mer strøm enn vi ville gjort med et mindre hus. Akkurat nå har vi en bil for mye, siden mannen sliter med å få solgt firmabilen sin, det er ikke akkurat miljøvennlig det heller.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-24, 16:09   #20
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Ahh, bilkjøring ja.

Også bruker vi nok mer strøm enn nødvendig, vi har utbedret noe av varmetapet ved å bytte en god del vinduer, men det gamle huset vårt er ikek energieffektivt, det er det nok ikke neo

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no