Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvit saus fra pose?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-07, 17:09   #41
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvit saus fra pose?

Jevning, Huldra. I stedenfor alt smøret.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 17:18   #42
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvit saus fra pose?

Opprinnelig lagt inn av Frost, her.

Fordi det er så lett og alle har det som trengs i skapet.

Det er tull å si at hvitsaus er lettere å lage enn annen saus. Hvitsaus er vel kjent som den sausen som man lettest brenner, som lettest smaker rått mel og i det hele tatt.
Jeg sier ikke at det er vanskelig å lage hvitsaus, men lettere? nei.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 17:20   #43
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.786
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvit saus fra pose?

Jevning?
Kan noen lære meg det? Jeg pleier bare å smelte smør og så røre inn mel og så ha i melk. Hvor kommer jevningen inn?

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 17:35   #44
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.895
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvit saus fra pose?

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jevning?
Kan noen lære meg det? Jeg pleier bare å smelte smør og så røre inn mel og så ha i melk. Hvor kommer jevningen inn?


Det var det jeg prøvde å spørre om ja... hehe

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 17:44   #45
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvit saus fra pose?

Opprinnelig lagt inn av Huldra, her.

Det var det jeg prøvde å spørre om ja... hehe

Hvis jeg husker rett:

Varm opp litt melk. Mens dette varmes tas et par ts mel og litt vann i en kopp eller lignende. Bland mel og vann i koppen til det er en jevn blanding uten klumper. Oppi melken med det. Så må man bare øke med melk (evt mer jevning) til det blir bra konsistens og det har kokt opp.

Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 17:57   #46
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvit saus fra pose?

jeg lager mest for egen hånd sånn, men noen ganger velger jeg hvit saus fra pose fordi den er sunnere enn den for hånd.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 17:58   #47
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvit saus fra pose?

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

jeg lager mest for egen hånd sånn, men noen ganger velger jeg hvit saus fra pose fordi den er sunnere enn den for hånd.

Hvorfor skulle den være sunnere?

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 17:59   #48
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvit saus fra pose?

Opprinnelig lagt inn av Beathe, her.

Hvis jeg husker rett:

Varm opp litt melk. Mens dette varmes tas et par ts mel og litt vann i en kopp eller lignende. Bland mel og vann i koppen til det er en jevn blanding uten klumper. Oppi melken med det. Så må man bare øke med melk (evt mer jevning) til det blir bra konsistens og det har kokt opp.

Kan være lurt med et gammelt syltetøyglass eller en plastboks med lokk. Da er det bare å riste.

Eller du kan ta mel i en kjele, og helle oppi kald melk/ fløte og røre mens det koker opp.
2-3 ss hvetemel
3-4 dl melk
Smak til med salt og pepper

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 18:00   #49
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvit saus fra pose?

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Hvorfor skulle den være sunnere?

fordi man bruker kun vann/melk og ikke alt det smøret..

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 18:01   #50
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvit saus fra pose?

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

fordi man bruker kun vann/melk og ikke alt det smøret..

Man trenger ikke bruke særlig mye smør da. Har du tatt høyde for hva sauspakken ellers inneholder når du snakker om sunnhet?

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 18:02   #51
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvit saus fra pose?

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Man trenger ikke bruke særlig mye smør da. Har du tatt høyde for hva sauspakken ellers inneholder når du snakker om sunnhet?

ja for meg er den sunnere.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 18:04   #52
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvit saus fra pose?

Deg om det. Du synes vel kunstige søtningsmidler er sunt også du.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 18:17   #53
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvit saus fra pose?

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Det tror jeg har med manglende kunnskap å gjøre. En/to generasjoner med posekjøkken hjemme, kombinert med nedprioritert heimkunnskap på skolen gjør at mange vokser opp uten å kunne koke poteter, lage hvit saus eller pannekakerøre.

Det er kjempetrist. Og henger nok dessverre sammen med fedmebølgen som brer seg. I tillegg har Toro og de andre ferdig/halvfabrikatafabrikantene klart å selge inn budskapet om at det er SÅ mye kjappere (løgn), så mye bedre (hvertfall løgn) og så mye billigere (den største løgnen) enn hjemmelaget.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 18:18   #54
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.308
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvit saus fra pose?

Innholdet i denne posen:

Hvetemel, stivelse (mais, potet), salt, eggeplomme, vegetabilsk fett, sukker, smaksforsterker (natriumglutamat), løk, krydder (inneholder muskat), sennepsfrø.

"Vegetabilsk fett" kan bety så mangt. Mest sannsynlig ikke av det sunne slaget. Natriumglutamat er heller ikke noe særlig. Hva som ligger i "krydder" må gudene vite.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 18:19   #55
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvit saus fra pose?

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

jeg lager mest for egen hånd sånn, men noen ganger velger jeg hvit saus fra pose fordi den er sunnere enn den for hånd.

Eh... DET er den altså ikke!

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 18:19   #56
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvit saus fra pose?

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

ja for meg er den sunnere.

Er du bygget annerledes enn oss andre?

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 18:22   #57
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvit saus fra pose?

Lager hvit saus selv men tenker ikke på om andre kjøper pose med hvit saus.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 18:28   #58
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvit saus fra pose?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Innholdet i denne posen:

Hvetemel, stivelse (mais, potet), salt, eggeplomme, vegetabilsk fett, sukker, smaksforsterker (natriumglutamat), løk, krydder (inneholder muskat), sennepsfrø.

"Vegetabilsk fett" kan bety så mangt. Mest sannsynlig ikke av det sunne slaget. Natriumglutamat er heller ikke noe særlig. Hva som ligger i "krydder" må gudene vite.

Vegetabilsk fett = palmeolje = farlig

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 18:29   #59
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvit saus fra pose?

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Er du bygget annerledes enn oss andre?

Alle er bygget annerledes.
For meg er en slik lettpose sunnere enn saus for hånd, fordi jeg og min kropp helst ikke skal ha så mye smør og slikt fett fordi det er skadelig for meg.
Jeg syns ikke kunstig søtningsmiddel er SUNT, men jeg velger heller det enn rent sukker hvis jeg har de to valgene foran meg.
Noen flere som vil kritisere?

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 18:31   #60
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvit saus fra pose?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Innholdet i denne posen:

Hvetemel, stivelse (mais, potet), salt, eggeplomme, vegetabilsk fett, sukker, smaksforsterker (natriumglutamat), løk, krydder (inneholder muskat), sennepsfrø.

"Vegetabilsk fett" kan bety så mangt. Mest sannsynlig ikke av det sunne slaget. Natriumglutamat er heller ikke noe særlig. Hva som ligger i "krydder" må gudene vite.

Hadde du tilfeldigvis en slik pose-saus for hånden, Safran?

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no