Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hage 2023

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-23, 10:22   #181
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.607
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hage 2023

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

Jeg har toppet mine jevnlig siden de kom opp. Det er fortsatt ikke for sent, du får mange flere blomster og de knekker ikke så fort. Det går nok en uke ekstra eller to før du da får blomster, men tynne og ranglete georginer blir det uansett ikke så mye på.

Takk! Et par av dem knakk under ompotting, så jeg har visst startet toppingen ufrivillig. Hvis jeg klipper dem litt nedpå stilken, kan de kanskje brukes som stiklinger?

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-23, 11:11   #182
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hage 2023

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Takk! Et par av dem knakk under ompotting, så jeg har visst startet toppingen ufrivillig. Hvis jeg klipper dem litt nedpå stilken, kan de kanskje brukes som stiklinger?

Det kan de kanskje, men det spørs hvor langt nede de knakk. Stiklinger skal tas helt nede ved knollen der stilken ikke er hul, det er der de greier å lage røtter. Sett dem i fuktig jord- og perliteblanding med plastpose over.

Det er ikke alltid lett å få dem til å lage kraftige nok knoller til å klare å overvintre, men sommergeorginer er jo selvsagt til glede mens man har dem. Det koster jo uansett ikke noe å prøve.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-23, 11:46   #183
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.357
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2023

Georgineknoller som fortsatt ikke har vist tegn til liv må anses som døde nå, eller hva? Jeg satte ut alle knollene samtidig, og de fleste spirer og gror, med unntak av et par-tre stykker.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-23, 12:14   #184
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hage 2023

Noen er ekstremt trege. Jeg har noen knoller som nå er meterhøye, selv etter topping, og noen som bare er ti cm. De første viste seg etter bare kort tid, de andre brukte mange uker og jeg var på nippet til å kaste dem. Men av erfaring lot jeg dem stå, og plutselig dukket de opp.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-23, 15:10   #185
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.211
Blogginnlegg: 262
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2023

Er det noen som har peiling på syrin? Jeg har fått tre rotskudd, og har plantet den ene. Er det noe som er lurt å huske på?

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-23, 15:43   #186
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.063
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2023

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Georgineknoller som fortsatt ikke har vist tegn til liv må anses som døde nå, eller hva? Jeg satte ut alle knollene samtidig, og de fleste spirer og gror, med unntak av et par-tre stykker.

Neida, de kan fortsatt slå til. Jeg pleier bare å la dem stå, og plutselig skjer det noe. Eller ikke. Men ville ikke gitt opp ennå!

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-23, 15:59   #187
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.419
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2023

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Jeg får aldri klematisen til å overleve vinteren, de skal jo gjøre det? Skal den egentlig klippes helt ned eller hva er det jeg gjør feil. Jeg har forsøkt mange ganger, både i bed og i krukke og nå sist i en stor kasse med levegg. De er jo så fine (og dyre).

De trenger god dekking av jorden og nederste delen av planten på vinteren. Jeg dekker med blader og annet fra naturen.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-23, 13:22   #188
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.211
Blogginnlegg: 262
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2023

Tomatplantene vokser, og har masse blomster, samme med jordbær og markjordbær, og irisen blomstrer snart. Men solsikkene og physalisen vokser litt seint synes jeg. Men det er jo fortsatt lenge igjen av sommeren.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-23, 14:48   #189
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.806
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hage 2023

Da er det endelig sommer i Trøndelag også, har plantet runde 2 med agurkplanter i drivhuset, siden første runde døde av kulde. Skal få ut paprika og chili snart også, de er fulle av lus og jeg er så lei av å ha dem inne. Så får det gå som det går, tviler på at det blir noe særlig chili og paprikaavling.

Men alt annet vokser veldig bra nå, små agurker og tomater er på vei, gleder meg til å høste de første!

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-23, 22:37   #190
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.139
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2023

Solsikkene mine er kanskje ca 1 meter høye? Fine og kraftige. Jeg har også fått tomat på tomatplanta, men det er mest blomster da. Og så har blomster på chilien. Jeg drepte 1 av 2 agurkplanter pga kulde, håper virkelig den ene blir bra.

Jeg tok avleggere av to syrintrær her, håper jeg klarer lage eget syrintre av det. Ellers har jeg en haug med stauder overalt, og planlegger å lage et bed. Det var bare litt mer jobb enn det jeg trodde. :P

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-23, 23:29   #191
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.824
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2023

Noen har stjålet en av blomstene jeg satt i fellesområdet. Jeg blir litt paff av at det går an. Det var bare en liten nellik, men borte er den. Håper det andre som står der vokser til og skjuler hullet.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-23, 00:14   #192
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.211
Blogginnlegg: 262
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2023

Mine solsikker er ikke mer enn 10 cm.

Alt hva folk kan finne på å stjele!

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-23, 05:52   #193
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.357
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2023

Tviler på at jeg gidder å ta inn georgineknoller mer. De som har klart seg vokser veeeldig tregt, så jeg er heldig om jeg får se blomster på disse før snøen kommer. Og så kjøpte jeg noen nye, knallflotte til 60 kroner på Mester Grønn som blomstrer som bare det, og er så høye og kraftige at de sikkert kommer til å glede meg med blomster til langt utpå høsten.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-23, 12:15   #194
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.595
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2023

Solsikkene min datter for andre år på rad kom hjem fra skolen med i en avklippet melkekartong er nok heller ikke stort mer enn 10 cm, og de trenger definitivt en større potte, det må vi faktisk priroitere i dag om mulig, for det ble glemt i helga, bare satte den ut da hun kom hjem med den, og så den igjen i går kveld.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-23, 17:49   #195
Nada
Svada
 
Nada sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.560
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Sv: Hage 2023

Like før jeg gir opp hele hagen
Rådyrene spiser omtrent alt virker det som og jeg føler det er nytteløst å prøve å holde ting i orden når de ødelegger så mye.

__________________
Nada er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-23, 18:07   #196
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2023

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Er det noen som har peiling på syrin? Jeg har fått tre rotskudd, og har plantet den ene. Er det noe som er lurt å huske på?

Nei. Eg har ei surin som eg fekk frå tretten år siden. Den er blitt eit tre, uten noko innsats fra mi side. Nydelig er den også. Og ei som eg fekk for tre eller fire år siden. Den er liten ennå, men blomstra for første gang i år. Eg har knapt vatna dei.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-23, 19:53   #197
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.211
Blogginnlegg: 262
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2023

Jeg ble tipset om å vanne regelmessig, og så tørt som det er nå er nok det lurt.


Sist redigert av frukt : 14-06-23 kl 17:50.
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-23, 17:51   #198
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.211
Blogginnlegg: 262
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2023

Alunroten ser ut til å trives, se så fin den er!

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 20230614_163051.jpg (1,80 MB, 26 visninger)
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-23, 20:19   #199
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.139
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2023

Kjempefin! Jeg har fått meg en alunrot jeg og

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-23, 23:08   #200
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.419
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2023

Nydelig! Jeg har i flere farger.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no