Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Sprekk i flis på bad

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-01-12, 20:19   #1
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.907
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sprekk i flis på bad

Så på forbrukerinspektørene nå, og sprekk i flis ble nevnt som et faremoment når man skulle kjøpe bolig.

Vi har ei sprekk i et flis. Den er på motsatt side av hva dusjkabinettet er, over utgangsdøra, 2-3 meter fra dusjkabinettet. Sprekken går liksom bak dørkanten, og det er sprekk mot det som er imellom flisene, altså åpning langs kanten av flisa også.

Bør vi gjøre noe med dette, og hva? Og hva kan skje om vi ikke gjør noe med det?

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 20:25   #2
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sprekk i flis på bad

Jeg tenker at det høres helt greit ut i deres tilfelle jeg. For det første så er den langt unna et sted der det sprutes vann. Så sjansen for at det skal komme vann inn der er liten. For det andre så regner jeg med dere har greit avtrekk fra badet, og da vil det igjen ikke bli noe fuktinntrenging der.
For det tredje så tenker jeg at den sprekken nok alltid har vært der, at den oppsto da flisen ble truffet av spikeren dørlisten er festet med kanskje? Og at det da ikke er snakk om at noe har beveget seg, og at det derfor har oppstått sprekker i flis.

Det er vel værst om sprekken er i et område der det er mye vann. Og man ikke vet hva som er bak. Selve flisene er jo ikke vanntette, det er jo laget bak der som holder vannet ute fra byggkonstruksjonene. Enten som litexplater eller liknende, eller en smøremembran. Det er jo om denne membranen er skadet et man kan få et problem i de våte sonene.

Helt uten at jeg er noen fagdame på dette området altså. Men jeg har vært vitne til badbygging for ikke langt tilbake.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 20:30   #3
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sprekk i flis på bad

Sprekk i flis kan komme av at det er bom i underlaget. Det hører du enkelt ved å dra f.eks. baksiden av en skrutrekker over flisa, du hører en hul/rom lyd der det er bom, hvis det er bom på mange fliser kan det tyde på bevegelse i underlaget som ikke det sementbaserte limet klarer å ta opp, det er ikke heldig. Men i en og annen flis kan man oppleve hulrom pga ikke 100% limdekning bak flisa. Fliser med bom sprekker lettere ved trykk. Det trenger mao. ikke å være skade på underliggende membran så lenge det kun er en liten sprekk i flisa. Faren med å evt. fjerne sprukket flis er at man bryter underliggende membran.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no