Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kan alkohol være nyttig? (Dagbladet)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-07-08, 09:43   #1
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Kan alkohol være nyttig? (Dagbladet)

Jørund Rytman (Frp) har skrevet brev til forskningsminister Tora Aasland for å få regjeringen til å bidra til at vi får vite mer om alkoholens positive sider.

Nå er det jo agurktid, men hva i all verden er det som feiler disse menneskene i Frp? Forskningens vesen går ut på å samle inn data og se på sammenhenger, uten forutinntatte holdninger. Men her vil man altså lete med lykt og lupe for å finne spor av vitenskapelige bevis for at aloholen i det minste har noe positivt ved seg. Ønsker de å bruke eventuelle resultater for å gi deres kamp for lavere alkoholavgifter et vitenskapelig argument også?

Det blåses gjerne stort opp de positive effektene vindrikking har, og det vises ofte til de lave forekomstene av hjerte- og karsykdommer i middelhavslandene hvor vinforbruket er høyt - uten å ta særlig takhøyde for at kostholdet i disse landene er veldig annerledes. Man unnlater også ofte å påpeke problemer disse landene sliter med og som enn så lenge ikke er fremtredende i Norge - nemlig leverskader.

Jeg foreslår at Rytman kontakter sin partifelle Jørn Lasse Stang, som under debatten da alkoholgrensen ble senket fra 0,5 til 0,2 promille hevdet at litt alkohol skjerper sansene. Her må jeg si jeg er helt på linje med Stang. Under bilspilling på playstation er mange av mine beste bestetider satt i påvirket tilstand. Og i god Frp-ånd skal jeg unnlate å nevne at for hver rekord jeg satt med skjerpede sanser, har jeg totalhavarert bilen 50 ganger.

  Svar med sitat
Gammel 03-07-08, 10:14   #2
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan alkohol være nyttig? (Dagbladet)

Milde himmel.
Det er ikke bare at de har en håpløst inkonsekvent politikk, men de har pokker meg en samling med tullinger det partiet der. Er det noen som helst av dem som det er noe som helst fornuft i, eller er de faktisk bare bablende idioter hele gjengen?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-08, 10:54   #3
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.083
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan alkohol være nyttig? (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Er det noen som helst av dem som det er noe som helst fornuft i, eller er de faktisk bare bablende idioter hele gjengen?

Jeg har hørt noen rykter om at de befinner seg noen med fornuft der, men det faller for sin egen urimelighet så lenge de faktisk er medlem av partiet.
Jeg stemmer for det siste.

:Også god til å kjøre bil på PS i påvirket tilstand:

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-08, 10:19   #4
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan alkohol være nyttig? (Dagbladet)

Frp er et walking freakshow fra ende til annen. Jeg slutter aldri å blir sjokkert over hvem som plutselig sitter i kommunestyret og sånt her i byen. De største tullingene som finnes.

Det er galskap i system når disse raringene faktisk bestemmer en hel masse rundt om i landet.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-08, 10:21   #5
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan alkohol være nyttig? (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Nebbia

Og i god Frp-ånd skal jeg unnlate å nevne at for hver rekord jeg satt med skjerpede sanser, har jeg totalhavarert bilen 50 ganger.

Hehe, ja, slike bagateller overser vi glatt. Det gjelder bare å ha en mening om noe. Samme hvor lite gjennomtenkt den eller eller hvor mange argumenter som taler i mot. Det er nok av dem som ikke tenker over dem anyway, så man treffer nok en del.

Jeg så nyheten selv tidligere i dag, himlet med øynene, tenkte noen tanker om alt som er sagt om hvor sunt det er med et glass vin om dagen (avisene hiver seg jo over det hver gang de får mulighet), og over at de faktisk bruker tid på slike saker. Det siste argumentet mitt er egentlig en litt teit uttalelse, for jeg skjønner jo selvsagt at det går an å holde flere tanker i hodet på en gang, og synes det er tåpelig når folk kommer inn i debatter og sier "dette er da ikke noe å bry seg om, det finnes viktigere saker i verden, sult feks.". Men, saken her, er bare den, at ja, det går an å ha flere tanker i hodet på en gang, men FrP ser ut til å bare ha en samling slike tanker i hodet. Det er fryktelig lenge siden jeg har hørt noe som helst fornuftig fra den kanten (jeg kommer egentlig ikke på at jeg har hørt det noen gang). Det er ikke slik at samlet sett kommer de greit ut av det, det er slik at samlet sett føles det som en katastrofe om de kommer til makten. De eier ikke oversikt, eller evne til å se de store linjene, og det skremmer meg at de har så stor oppslutning. Jeg stemmer for at vi lærer barn i barneskolen opp i kritisk tenkning og evne til å tenke helhetlig før detaljkunnskap. :montessoritilhenger:

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-08, 12:36   #6
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.324
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan alkohol være nyttig? (Dagbladet)

Åh, FrP, ja.
Jeg kan forøvrig tenke meg et par andre situasjoner hvor alkohol har vært nyttig. Ta en ENFP, add alcohol, instant new friends!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-08, 02:39   #7
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan alkohol være nyttig? (Dagbladet)

Hadde aldri fått meg kjæreste om det ikke var for alkoholen...

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-08, 11:56   #8
Bingo
Aktiv
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 103
Bingo har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Kan alkohol være nyttig? (Dagbladet)

FRP får oppslutning fordi folk er misfornøyde med de andre partiene. Hvis ikke politikere i andre partier svart forstår det vil fremskrittspartiet fortsette krabbingen mot 50 % grensen.

Vi som stemte rød/grønt gjorde det fordi vi ønsket en annen politikk. Det fikk vi ikke. Derfor er vi sure, særlig ettersom det ikke finnes partier som faktisk vil gjennomføre en venstredreining. Når det ikke nytter å stemme SV, hva skal vi stemme da ? Så vi sitter på gjerdet, mens fremskrittspartiet mobiliserer.

Myndighetene burde ellers jobbe for å reduserer alkoholskader og for at fulle idioter ikke skal lage kvalm i gatene og på bussen. Derimot bør de la alminnelige menneskers normale konsum være i fred.

Bingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-08, 12:26   #9
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan alkohol være nyttig? (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Bingo, her.

Myndighetene burde ellers jobbe for å reduserer alkoholskader og for at fulle idioter ikke skal lage kvalm i gatene og på bussen. Derimot bør de la alminnelige menneskers normale konsum være i fred.

Dette er et så naivt syn på alkoholproblematikk på samfunnsnivå, at jeg nesten blir stum. Skal man jobbe med å redusere alkoholskader må man begynne med mennesker med såkalt allminnelig konsum. Ellers kan brannslokningen koste sabla mye ressurser, penger og menneskelig lidelse. Jeg blir direkte kvalm av Frp sitt syn på alkohol og alkoholproblematikk.

For øvrig må jeg si at Frp-politikerens initiativ for å redde tannkjøttet til folk (vin er bra for tannkjøttet må vite ) er prisverdig. Det koster nok samfunnet mye lidelse og penger sammenlignet med rusproblematikk.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-08, 12:46   #10
Bingo
Aktiv
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 103
Bingo har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Kan alkohol være nyttig? (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Dette er et så naivt syn på alkoholproblematikk på samfunnsnivå, at jeg nesten blir stum. Skal man jobbe med å redusere alkoholskader må man begynne med mennesker med såkalt allminnelig konsum. Ellers kan brannslokningen koste sabla mye ressurser, penger og menneskelig lidelse. Jeg blir direkte kvalm av Frp sitt syn på alkohol og alkoholproblematikk.

Jeg kan ikke ta ansvar for dine følelser, ei heller for dine taleproblemer, derfor holder jeg meg heller til saken.

Vi har forsøkt den strategien du antyder i veldig mange år i Norge uten særlig suksess. Selv om det totale konsumet av alkohol er lavt i Norge så er alkoholskader og ikke minst fyllebråk på et høyt nivå.

Kanskje vi burde bekjempe det vi faktisk er i mot da, nemlig alkoholens skadevirkninger.

Bingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-08, 15:31   #11
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan alkohol være nyttig? (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Bingo, her.

Vi har forsøkt den strategien du antyder i veldig mange år i Norge uten særlig suksess. Selv om det totale konsumet av alkohol er lavt i Norge så er alkoholskader og ikke minst fyllebråk på et høyt nivå.
.

Har du informasjon/dokumentasjon som viser at man i Norge ligger på et høyt nivå når det gjelder alkoholskader sammenlignet med land som har mer liberal alkoholpolitikk? : oppriktig interessert:

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-08, 15:38   #12
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kan alkohol være nyttig? (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Har du informasjon/dokumentasjon som viser at man i Norge ligger på et høyt nivå når det gjelder alkoholskader sammenlignet med land som har mer liberal alkoholpolitikk? : oppriktig interessert:

Finland er et glimrende eksempel på det motsatte. Akutte alkoholskader eksploderte da alkoholavgiftene ble barbert for noen år siden. Økningen var så dramatisk at den tydelig viste seg i statistikken etter bare et par måneder.

Finnene har et ganske likt drikkemønster som nordmenn. De har fått et kontinentalt drikkemønster på toppen av flatfylla i helgene. Og etter avgiftskuttet ble fylla om mulig enda flatere.

  Svar med sitat
Gammel 19-07-08, 15:48   #13
Bingo
Aktiv
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 103
Bingo har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Kan alkohol være nyttig? (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Har du informasjon/dokumentasjon som viser at man i Norge ligger på et høyt nivå når det gjelder alkoholskader sammenlignet med land som har mer liberal alkoholpolitikk? : oppriktig interessert:

Nei, det er kun et inntrykk jeg har. At Norge ligger ganske lavt når det gjelder konsum av alkohol lar seg sikkert finne et eller annet sted på nettet. Har også sett tall som viser at vi ligger temmelig høyt på overdosestatistikker, høyere enn mer narkoliberale land. Det e rsikkert mulig å finne dokumentasjon hvis man leter en stund.

Det er utrolig mye fyll og bråk om natta i flere store norske byer. Mitt inntrykk ette rå ha besøkt ganske mange land i europa er at det ikke er så vanlig med fyll og dritt ved tre-fire tida om natta. Men igjen, kun et inntrykk.

Poenget mitt er at man må bekjempe alkoholproblemene, ikke det helt vanlige konsumet til alminnelige mennesker. Videre tror jeg norsk alkoholpolitikk i ganske stor grad har handlet om å finne begrunnelser for høye avgifter. Dette virker ikke som en vellykket politikk.

Bingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-08, 13:09   #14
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.324
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan alkohol være nyttig? (Dagbladet)

Bingo, jeg vet ikke om du egentlig prøver å få frem noe i alle disse trådene bortsett fra noe som ser ut som lekser i et nybegynnerkurs i hersketeknikker. Hvis du faktisk har noe på hjertet tror jeg du bør kikke litt nærmere på argumentasjonsteknikken din.

:friendly advice:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-08, 13:22   #15
Bingo
Aktiv
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 103
Bingo har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Kan alkohol være nyttig? (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Bingo, jeg vet ikke om du egentlig prøver å få frem noe i alle disse trådene bortsett fra noe som ser ut som lekser i et nybegynnerkurs i hersketeknikker. Hvis du faktisk har noe på hjertet tror jeg du bør kikke litt nærmere på argumentasjonsteknikken din.

Bortsett fra å slenge dritt. Hva har du å bidra med ? Du har skrevet rundt 9000 innlegg selv, de fleste er på et par tre linjer og stort sett er de irrelevante. Svært sjelden bidrar du med noe som helst saklig.

Bingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-08, 13:55   #16
Pusurkine
Superaktiv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 405
Pusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populær
Standard

Sv: Kan alkohol være nyttig? (Dagbladet)

Hm... Jeg er på ingen måte noen tilhenger av FRP, men jeg synes det er synd at det ikke går an å diskutere alle nyansene i en erklært "samfunnsfiende" som alkohol er.
Rus og mennesker er interessant, har vært brukt til alle tider, og selvsagt er det en trussel mot samfunnet på mange måter. Akkurat som fet mat og mye sukker, er vel kanskje flere som dør av overforbruk at det....

Pusurkine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-08, 15:35   #17
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kan alkohol være nyttig? (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Pusurkine, her.

Hm... Jeg er på ingen måte noen tilhenger av FRP, men jeg synes det er synd at det ikke går an å diskutere alle nyansene i en erklært "samfunnsfiende" som alkohol er.
Rus og mennesker er interessant, har vært brukt til alle tider, og selvsagt er det en trussel mot samfunnet på mange måter. Akkurat som fet mat og mye sukker, er vel kanskje flere som dør av overforbruk at det....

Hvorvidt det er mer farlig å spise fet mat er i denne diskusjonen fullstendig irrelevant. Alkoholens positive eller negative virkninger vil alltid være interessant, men er det er utgangspunktet her som er så håpløst:
-Nå er vi lei av å høre om alle alkoholens skadevirkninger. For å få litt balanse bør vi snarest finne noen positive sider ved alkoholen.

Alkohol er et rusmiddel, og jeg har problemer med å finne noen positive sider ved den. Ja, jeg bruker selv alkohol, og ja, jeg synes det er godt. Men for at alkohol ikke skal skape problemer, er man avhengige at inntaket er forholdsvis moderat. Det er veldig mange som ikke er i stand til å utvise måtehold, og da synliggjøres problemene med alkohol lett. Når man vet at alkoholen har veldig mange negative sider, hva er argumentet for å finne noe positivt? For meg virker utgangspunktet for dette utspillet nærmest som et forsøk på å legitimere alkoholforbruket, eller argumentere for nedsettelse av alkoholavgifter:
-Hvorfor er avgiftene så høye når alkohol faktisk er sunt.


  Svar med sitat
Gammel 19-07-08, 15:47   #18
Pusurkine
Superaktiv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 405
Pusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populær
Standard

Sv: Kan alkohol være nyttig? (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Hvorvidt det er mer farlig å spise fet mat er i denne diskusjonen fullstendig irrelevant. Alkoholens positive eller negative virkninger vil alltid være interessant, men er det er utgangspunktet her som er så håpløst:
-Nå er vi lei av å høre om alle alkoholens skadevirkninger. For å få litt balanse bør vi snarest finne noen positive sider ved alkoholen.

Alkohol er et rusmiddel, og jeg har problemer med å finne noen positive sider ved den. Ja, jeg bruker selv alkohol, og ja, jeg synes det er godt. Men for at alkohol ikke skal skape problemer, er man avhengige at inntaket er forholdsvis moderat. Det er veldig mange som ikke er i stand til å utvise måtehold, og da synliggjøres problemene med alkohol lett. Når man vet at alkoholen har veldig mange negative sider, hva er argumentet for å finne noe positivt? For meg virker utgangspunktet for dette utspillet nærmest som et forsøk på å legitimere alkoholforbruket, eller argumentere for nedsettelse av alkoholavgifter:
-Hvorfor er avgiftene så høye når alkohol faktisk er sunt.


Poenget mitt var bare at dette gjelder flere ting vi mennesker gjør. Når vi bare fokuserer på de negative tingene hele tiden, vil jo en nærliggende konklusjon være å forby alkohol. Men da har faktisk ingen sett på hvilken verdi et glass vin faktisk har for noen.

Avgiftene er satt høyt fordi dette er et produkt man må være forsiktig med, og det er samfunnets måte å prøve å begrense forbruket på. Kanskje kommer det en slik avgift på sukker etterhvert også?

Jeg prøver ikke å minimere skadene og effektene alkohol har på samfunnet, men jeg synes det er viktig å balansere dette litt, det blir litt ensidig liksom. Hvis man sammenlikner det med fritidskjøring med bil, synes jeg det blir relevant, det er ikke noen tvil om at hvis jeg setter meg i bilen og kjører til Sverige en tur nå, så utsetter jeg meg selv og andre for en viss fare, og jeg påvirker kanskje noen som ikke er så gode sjåfører til å ta den samme turen, alikevel er det akseptert at jeg gjør det fordi jeg har lyst, som rekreasjon el.

Pusurkine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-08, 14:12   #19
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan alkohol være nyttig? (Dagbladet)

Alkohol kan ALDRI være nyttig. Makan! :avholds:

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-08, 14:21   #20
Pusurkine
Superaktiv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 405
Pusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populær
Standard

Sv: Kan alkohol være nyttig? (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Alkohol kan ALDRI være nyttig. Makan! :avholds:

Men mennesker gjør da ikke bare nyttige ting, vi gjør en masse unyttige ting, som også kan medføre fare både for oss selv og andre, f.eks:

  • Kjøre berg og dalbane (eller kanskje en karusell på Liseberg)
  • Bilferie (med fare for å havne i eller forårsake en ulykke)
  • Ferie til fjerne strøk (inkl flytur, ny bakterieflora)
  • Vi kjøper en masse unødvendige ting som medfører klimabelastninger
  • Vi serverer kaker og godteri
  • Båtferie (kjøre båt i skjærgården)

Pusurkine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no