Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Hvordan kjøre i rundkjøringer

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-13, 23:49   #41
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan kjøre i rundkjøringer

Her jeg bor blinker man kun ut. Tror aldri jeg har lagt merke til at noen har blinket seg inn.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-13, 23:51   #42
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.872
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan kjøre i rundkjøringer

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Rogalendinger best på rundkjøringer.


Rogalendinger overvurderer seg selv

Farlige rogalendinger

Rogalendinger og rundkjøringer dårlig kombinasjon

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-13, 23:52   #43
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kjøre i rundkjøringer

Ikke kom og ødelegg nå, du da.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-13, 23:52   #44
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kjøre i rundkjøringer

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ingen gjør det. Og man rekker det jo ikke, rundkjøringene er for små.

Det var en ganske dårlig unnskyldning, Mrs Bucket.

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Tror veldig mange bilister generelt har glemt at de har blinklys på bilen.

Det er forunderlig mange tyskproduserte biler som har feil med blinklyset.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-13, 23:54   #45
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kjøre i rundkjøringer

Det er i hvert fall flere og flere kjøreskoler som lærer elevene sine å blinke både inn og ut nå. Så det å blinke INN i rundkjøringer blir mer og mer vanlig. Man skal/bør blinke både inn og ut.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-13, 23:54   #46
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kjøre i rundkjøringer

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Rogalendinger best på rundkjøringer.

Ja, og der står det helt klart at man skal blinke seg ut.

Sitat:

– Men dersom man glemmer å slå over lyset når man skal kjøre ut skaper man jo langt mer forvirring enn man i utgangspunktet ville gjort. Hele poenget med å blinke er jo å bli sett og fortstått, fastholder han.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-13, 23:54   #47
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kjøre i rundkjøringer

Om rogalendinger kjører rett eller feil, farlig eller ikke farlig, så kjører ihvertfall alle sammen på samme måte.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-13, 23:54   #48
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan kjøre i rundkjøringer

Opprinnelig lagt inn av safran, her.


Det er forunderlig mange tyskproduserte biler som har feil med blinklyset.

Pøh. Vi har gården full av tyskere, og de blinker som bare det, så lenge den bak rattet gir beskjed om det

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-13, 23:55   #49
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.405
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan kjøre i rundkjøringer

Jeg må nekte heftig på på påstandet om at alle i Stavanger ikke blinker ut, jeg gjør det alltid og jeg ser en tendens at stadig fler gjør det. Unntakene er de 3 store rundkjøringene ved Teateret/Madlaveien, der er det nesten ingen som blinker uansett hvilken vei de skal.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 00:00   #50
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kjøre i rundkjøringer

Jeg skal gjøre en test. Skal konsekvent blinke ut i en uke og følge godt med på andre og hva de gjør. Og se hva som skjer.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 00:01   #51
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kjøre i rundkjøringer

Men altså folkens: det er IKKE valgfritt å blinke ut. Det er påbudt. Fler og fler mener også at man skal blinke seg inn.


Det er ikke valgfritt å blinke ut. Overhodet ikke.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 00:06   #52
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kjøre i rundkjøringer

Nei, jeg har da fått med meg det. Jeg sa bare at ingen gjør det her. Unntatt Fersken.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 00:14   #53
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.405
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan kjøre i rundkjøringer

JEg kan muligens skylde på at jeg er innflytter.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 00:16   #54
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan kjøre i rundkjøringer

Jeg blinker både inn og ut. Da jeg var mopedist, som 16-åring, blinket jeg både inn og ut når jeg skulle rett fram også. Husker enda hvor smigret jeg var over hvor mange som tutet og hilste på meg i trafikken den gang

Dersom det er to fil også i armen etter rundkjøringen legger jeg meg til høyre/venstre alt etter hvor jeg skal i neste rundkjøring. Altså holder jeg til høyre, både i og etter rundkjøringen, dersom jeg skal rett frem/til høyre i rundkjøringen som kommer etterpå. På samme måte holder jeg til venstre dersom jeg skal svinge til venstre i rundkjøringen/filen etter denne. Tenker at det blir mest riktig siden filene som regel er merket slik når de er merket.

Dersom det er to filer etter rundkjøringen som går over i én holder jeg til høyre om jeg skal rett frem, og fletter med de som evt kommer fra venstre på innsiden av meg i rundkjøringen (de har vel forøvrig vikeplikt for oss som ligger i ytterste fil når det er dobbel fil i rundkjøringen, sånn som i utlandet? At de må ta seg en ekstra runde dersom de ikke kommer gjennom oss som kjører i ytterste fil, mener jeg.).

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 00:18   #55
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan kjøre i rundkjøringer

Det var forøvrig morfar som lærte meg å kjøre bil, og han var østlending. Sikkert derfor jeg som rogalending har fått med meg at man skal blinke også ut av rundkjøringen (som morfar sa var det bare her de blinket seg inn i rundkjøringen, mens resten av landet blinket seg ut) Men seriøst - det var ikke noe jeg lærte på kjøreskolen i 2001 (på direkte spørsmål om jeg skulle blinke meg ut av rundkjøringene fikk jeg til svar at det kunne jeg jo om jeg følte for å gjøre det ).

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 00:26   #56
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kjøre i rundkjøringer

På min kjøreskole i Stavanger i 1999, ble jeg lært å blinke både inn og ut. Kjørelæreren sa at det ikke enda var helt vanlig å lære elever i andre norske byer å blinke seg inn, men at det ble mer og mer vanlig å gjøre det (tror de fleste kjøreskoler i landet gjør det nå).

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 00:29   #57
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kjøre i rundkjøringer

Jeg lærte å blinke ut på kjøreskole i Oslo i oldtiden(1985).

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 00:31   #58
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.007
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan kjøre i rundkjøringer

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

På min kjøreskole i Stavanger i 1999, ble jeg lært å blinke både inn og ut. Kjørelæreren sa at det ikke enda var helt vanlig å lære elever i andre norske byer å blinke seg inn, men at det ble mer og mer vanlig å gjøre det (tror de fleste kjøreskoler i landet gjør det nå).

Jeg mener å huske at min kjørelærer i 1996/1997 sa at skulle man helt rundt skulle man blinke seg inn. Og alltid ut. Dette på Østlandet.
Men jeg har fått med meg i senere tid at det også bør blinkes til venstre når man skal til venstre. Jeg gjør ikke det her jeg bor, det er vel å be om bråk tror jeg.

Fikk forresten veldig mye skryt for min kjøring i Sinsenrundkjøringa på oppkjøringa. Sensor hadde aldri sett en kandidat kjøre så behersket og klart gjennom den. Mulig han sa "på det føret" også, for det var virkelig møkkaføre.

__________________
Gutta 2005 og 2007

Sist redigert av star : 10-11-13 kl 00:45.
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 07:51   #59
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kjøre i rundkjøringer

Jeg tror ikke noe på at kjøreskoler i Rogaland ikke lærer elevene å blinke ut. De lærer nok elevene i større grad å blinke inn også, men ikke i stedet for å blinke ut.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 09:08   #60
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.601
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan kjøre i rundkjøringer

Jeg blir litt oppgitt hver gang jeg leser diskusjoner i avisa om hvorvidt man skal blinke i rundkjøringer eller ikke. Hele poenget må jo være å gjøre det tydelig for andre hvor man skal, slik at trafikken flyter smidigere. Hadde folk hatt det i hodet, i stedet for "det er ikke påbudt, så da gidder jeg ikke, og jeg vil først frem", hadde det vært mye mer behagelig å kjøre bil.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no