Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Hvordan kjøre i rundkjøringer

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-13, 22:53   #1
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Hvordan kjøre i rundkjøringer

Jeg kjørte opp som 18 åring, og med mine 44 år på baken så sier det seg selv at opplæringen om kjøring i rundkjøringer er en smule utdatert. Mye har endret seg der.

Jeg lærte den gang at man skal være tydelig på hvor man skal ut av rundkjøringen ved å plassere seg riktig. Holde til høyre i rundkjøringen om man skal til høyre eller rett frem, og holde til venstre om man skal til venstre eller helt rundt. Det er vel regler som også gjelder i dag, selv i rundkjøringer som ikke er merket med to felt.
Og så lærte jeg å blinke meg ut av rundkjøring. Ikke inn.

Ang det siste så har jeg lenge vært klar over at man i dag lærer ¨å blinke seg inn, om man skal til venstre, men den har sittet langt inne hos meg. Gammel vane vond å vende, så jeg har konsekvent blinket ut.

Inntil nå nylig, for det har vært litt fokus på dette i avisen her, og nå har jeg lært. Være tydelig på plassering, OG blinke inn om man skal til venstre. Nå blinker jeg konsekvent til venstre, og jeg legger merke til at jeg er sørgelig alene om akkurat det

Hisset på meg en dame i dag i denne forbindelse...

Hun lå foran meg, og i en rundkjøring så legger hun seg kloss inntil midten av rundkjøringen. Uten blinklys så klart. Jeg tar det for gitt at hun skal til venstre, så jeg som skal rett frem legger meg til høyre, ved siden av henne.

Siden dette er en rundkjøring uten feltmerking, så er jeg obs på situasjonen, og jeg ser raskt at hun skal rett frem. JJeg har stålkontroll over hennes bevegelser, og kjører stødig i min bane, med sidesynet på henne.

Damen blir selvfølgelig forbannet, og knyttneven går heftig inne i bilen, og hun tuter som besatt.

Jeg ler høyt i bilen, men innser jo at jeg er en smule frekk, samtidig som jeg gjør det som er riktig. Vet også at en evt smell der mest trolig vil medføre skylddeling, men jeg har kontroll. Tenker i mitt stille sinn at alle burde lære seg å kjøre i rundkjøring.

I den forbindelse kom jeg på en sak jeg er i tvil på når det gjelder dette.

Noen rundkjøringer er delt inn i to felt, og så er de to felt ut av den også. Hvordan legger man seg da, etter lover og regler?

La oss si at jeg kommer inn i rundkjøringen og skal rett frem. Da skal jeg jo normalt sett ligge til høyre i rundkjøringen. Men hva når det er to felt i og ut av rundkjøringen? Skal jeg da legge meg i venstre felt i rundkjøringen om jeg skal videre i venstre felt ut av den?

Det er det jeg faktisk gjør, men er det riktig?

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-13, 22:59   #2
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kjøre i rundkjøringer

Prøvde å lese innlegget ditt grundig, men jeg er visst for trøtt. Skjønte ikke helt.

Jeg kjører sånn:

Rett fram: ligger i høyre felt, evt der det er merket i veibanen hvor det er. Blinker ikke. Kunne blinket ut, men gjør ikke det.

Høyre: legger meg til høyre. Blinker til høyre før rundkjøringen.

Venstre: legger meg til venstre. Blinker inn. Kunne blinket ut, men gjør ikke det.

Ikke noe hokus pokus her, altså. Bor i byen som etter sigende har flest rundkjøringer i landet og var tidligst ute. Kjører en del i rundkjøringer. Opplever ikke så mye rart der, mye mindre enn hva folk skal ha det til.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-13, 23:00   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kjøre i rundkjøringer

Jeg klarer ikke å tenke klart akkurat nå så jeg vil bare nevne at det å blinke seg inn og ikke bare ut er noe alle lærer på kjøreskolene nå. Rogalendinger har alltid gjort det, og fått kjeft av utenbysfolk som mener det er feil. Men det er det jo ikke, vi hadde rett.
Nå er de fleste rundkjøringene her som små badematter, uten inndelte filer, så hos oss er det ikke vits å blinke seg ut, kun inn. Man rekker jo ikke å blinke seg ut før man er halvveis til Egersund!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-13, 23:02   #4
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kjøre i rundkjøringer

Jeg fikk forøvrig lappen i 1993. Jeg har alltid lært å blinke inn. Gjerne også ut, men det blir så mye blinking. Jeg blinker ved feltskifte, da. Og alltid inn. Automatisk.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-13, 23:04   #5
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.007
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan kjøre i rundkjøringer

Etter hva jeg skjønte så ville jo hun fått skylden for du lå rett.

Jeg ligger til høyre når jeg skal til høyre eller rett fram, innerst hvis jeg skal til venstre eller snu. Blinker meg ut, men ikke inn så sant jeg ikke skal helt rundt.

Er veldig obs i rundkjøringer jeg også og spesielt en hjemme ligger folk nesten konsekvent feil. Har et lyskryss her som også folk har en tendens til å ligge feil. Er plass til to i bredden og de som skal til venstre skal ligge til venstre, de andre til høyre. Slår aldri feil at bilen ved siden av meg kjører rett fram når jeg ligger til høyre.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-13, 23:06   #6
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan kjøre i rundkjøringer

Her i byen var det vel knapt rundkjøringer da jeg kjørte opp i -87. Noen var det, men kan ikke huske at jeg kjørt så mange ganger i dem.

Jeg er relativt sikker når jeg kjører i dem. Vet stort sett hva jeg skal gjøre og burde gjøre, men du verden det er mange som tydeligvis ikke vet dette. Eller gir de bare blanke? Godt mulig det også, for det er generelt mye rar og farlig kjøring å se.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-13, 23:07   #7
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan kjøre i rundkjøringer

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Etter hva jeg skjønte så ville jo hun fått skylden for du lå rett.

I teorien ja, men i praksis er jeg i tvil, side det ikke er feltdeling i denne rundkjøringen. Men jeg hadde nok sagt mitt om hun hadde fått gleden av å kjøre på meg ja

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-13, 23:08   #8
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan kjøre i rundkjøringer

Jeg tror ikke det hadde blitt skylddeling, hun hadde jo kjørt inn i deg ved å skifte felt i rundkjøringen, og fått hele skylden.

Ang rett frem i rundkjøringen, så har jeg lært følgende. Rett frem i rundkjøring er rett frem på skiltet som gjelder, ikke om det ser ut som det er rett frem. Hvis rett frem er siste vei ut av rundkjøringen, så skal man legge seg til venstre. Om man skal ut i venstre felt i rett frem-veien, så legger man seg også til venstre. Skal man i høyre felt i rett frem-veien, så legger man seg til høyre. Hvis ikke noe annet er markert.

Vi har noen rundkjøringer her som ikke følger standarden, men de er tydelig merket. Vi har også en rundkjøring hvor rett frem er siste vei ut (en velger mellom høyre eller rett frem), og da skal en legge seg til venstre før rundkjøringen, men utrolig mange legger seg feil der. Altså at man legger seg til høyre uansett om man skal til høyre eller rett frem. Da forsvinner jo poenget med at det er bredt nok til to biler der.

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-11-13, 23:08   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kjøre i rundkjøringer

Den der store rundkjøringen ved Stadionparken på Hinna (om noen har vært der) er jeg livredd for å kjøre i. Folk ligger jo alltid feil i den, har vært nære på å kræsje mange ganger. Jeg vet jeg ligger riktig, men opplever gang på gang at folk ligger feil og nesten kjører i meg. Argh! Skjønner ikke helt problemet, det er tydelig merket PÅ veien hvor man skal ligge ut fra hvor man skal.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-13, 23:10   #10
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kjøre i rundkjøringer

Jeg synes ikke folk kjører så mye annerledes enn meg. Opplever de der rundkjøring-uenighetene som en myte.

Dixie: De fleste rundkjøringer i Stavanger er delt i flere felt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-13, 23:11   #11
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kjøre i rundkjøringer

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Den der store rundkjøringen ved Stadionparken på Hinna (om noen har vært der) er jeg livredd for å kjøre i. Folk ligger jo alltid feil i den, har vært nære på å kræsje mange ganger. Jeg vet jeg ligger riktig, men opplever gang på gang at folk ligger feil og nesten kjører i meg. Argh! Skjønner ikke helt problemet, det er tydelig merket PÅ veien hvor man skal ligge ut fra hvor man skal.

Nja, akkurat den det ved Diagonalen er veldig forvirrende. Pga kollektivfelt og en påkjørsel til hovedveien og fem av- og påkjørsler.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-13, 23:13   #12
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kjøre i rundkjøringer

Men altså dere: dere SKAL blinke ut også. Det er påbudt!

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-13, 23:15   #13
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kjøre i rundkjøringer

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Men altså dere: dere SKAL blinke ut også. Det er påbudt!

Ingen gjør det. Og man rekker det jo ikke, rundkjøringene er for små. Og det er sykt irriterende med de som blinker ut for tidlig slik at man misforstår totalt hvor de skal.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-13, 23:16   #14
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.872
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan kjøre i rundkjøringer

De fleste rundkjøringer i Stavanger kan vel knapt kalles rundkjøringer, det er en rund flekk i et kryss.

Her i Osloområdet er det jo veldig mange rundkjøringer som har flere felt inn og ut og hvor hvert felt er merket i forhold til hvor man skal, så da må man jo følge det. Er ikke feltene merket legger jeg meg til høyre når jeg skal til høyre eller rett fram, og til venstre når jeg skal til venstre eller helt rundt. Selv om det er bare ett felt inn og ut av rundkjøringer legger jeg meg inntil høyre eller venstre kant alt ettersom. Jeg blinker ikke inn (så fremt jeg ikke skal rett til høyre), bare ut (men i sånne bittesmå Stavangerrundkjøringer kan det ofte være enklest å blinke inn). Det er slik jeg lærte det da jeg tok lappen i 2005. Jeg synes det er irriterende med de som ikke blinker ut. Det ødelegger for flyten i rundkjøringen.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-13, 23:17   #15
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan kjøre i rundkjøringer

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ingen gjør det. Og man rekker det jo ikke, rundkjøringene er for små. Og det er sykt irriterende med de som blinker ut for tidlig slik at man misforstår totalt hvor de skal.

Det er en dårlig unnskyldning altså

Men ja, det er irriterende med de som blinker for tidlig. Jeg setter alltid på blinklyset like etter at jeg har passert siste avkjøring. Da er det ingen tvil om at jeg skal ut på neste.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-13, 23:17   #16
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.007
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan kjøre i rundkjøringer

Tror veldig mange bilister generelt har glemt at de har blinklys på bilen.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-13, 23:18   #17
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kjøre i rundkjøringer

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ingen gjør det. Og man rekker det jo ikke, rundkjøringene er for små. Og det er sykt irriterende med de som blinker ut for tidlig slik at man misforstår totalt hvor de skal.

Jeg står hver dag og venter og venter og venter i en rundkjøring fordi folk ikke gidder å blinke. Jeg gir beng i hvorfor man synes man ikke skal gjøre det, det er påbudt og trafikken glir mye bedre når alle gir tegn.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-13, 23:19   #18
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan kjøre i rundkjøringer

Er det to felt, så skal du holde deg i det samme. Dvs at om du ligger i venstre felt fordi du skal mer enn halvveis sklik du beskrev, og det er to felt ut, ja så kjører du også ut i venstre felt.

Jeg blinker ut av rundkjøring, men sjelden inn. Jeg føler meg ganske alene om begge deler. Blir eitrende irri på de som legger seg til venstre når de skal rett frem og gjerne nestenkolliderer med meg. Noen ganger skulle jeg ønske de sneia siden på bilen og fikk seg en lærepenge! Det er mange av dem, og de som ikke kjører ut i riktig felt der det er to felt ut. Jeg blir irri da også, hehe.

Folk kan ikke kjøre i rundkjøringer er min opplevelse. Ikke kan de blinke heller. Det finnes ikke noe mer irriterende enn folk som bråbremser ned for å svinge uten å blinke, eller som hindrer andre fra å kunne kjøre ut fordi de ikke varsler at de ikke skal rett frem. Eller til sist slike hissige filluddere som ikke blinker og rett som det er nestenkrasjer pga blindsona.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-13, 23:22   #19
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kjøre i rundkjøringer

Det skaper misforståelser. En dude i IF sier dette: "Her i distriktet har vi en del rundkjøringer som er så små at det er meningsløst."

Kjører jeg i en diger rundkjøring, blinker jeg selvsagt ut. Poenget er å gi tegn! Jeg er opptatt av å gi tegn. Men da må man ha tid slik at det blir tydelig. Det er logisk å blinke ut av en stor rundkjøring, da skifter man felt. I Stavanger-rundkjøringer er det håpløst, bare kom og prøv.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-13, 23:22   #20
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kjøre i rundkjøringer

Ja, det var til pøbelsar.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no