Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Tenåringer og (mangel av) bruk av seler

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-12-12, 00:40   #1
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Tenåringer og (mangel av) bruk av seler

Våre barn er godt opplært i at bilkjøring betyr at de må sitte med selene på, og de må sitte ordentlig i setet. Her har vi nulltoleranse for avvik. Dette vet de, og de både respekterer og aksepterer det. Storesøster sa senest i dag at det var helt utenkelig for henne å ikke ta på selene. Det er noe hun gjør automatisk.

Pga at mine barn går i auto på dette, så er jeg nå på fremmed mark. Jeg har aldri måtte mase på de på dette, og jeg har heller aldri måtte sjekke at de faktisk har tatt på selene.

Jeg kjører storesøster og venninnene rundt endel, og den ene venninnen vet jeg er slu på dette her. Storesøster har blant annet fortalt at denne venninnen aldri bruker seler i bilen til foreldrene. Hun skryter av hvordan hun lurer dem til å tro at hun har tatt på.

Siden jeg sitter inne med denne infoen, så er jeg veldig bevisst på at jeg skal høre klikket fra selene bak når hun sitter på, i tillegg til at jeg ser i speilet. Og hver bidige gang hun sitter på, så må jeg si fra. "NN, ta på deg selene, for jeg kjører ikke før alle er sikret".

Jeg ser i speilet at hun himler vanvittig med øynene når hun så tar dem på. Ørene mine er da kun fokusert på å høre klikket, og så kjører jeg.

Problemet mitt er det at jeg kjenner denne jenta litt for godt. Hun er slu, og hun juger og lurer så det holder. Jeg stoler av flere grunner ikke et sekund på henne. Dessverre.

Så jeg tenker jo i mitt indre at hun er slu nok til å klikke på selene, for så å lure dem av igjen.

I speilet så ser jeg at selene ligger over brystet hennes, men jeg klarer ikke å se om hun faktisk har dem klikket fast. For for henne så er det sport i dette med å lure de voksne...

Jeg vet at jeg fysisk burde sjekke om de er på, men jeg føler at det blir litt vel pågående og litt vel mye "jeg stoler ikke på deg", og at det igjen kan gå ut over storesøster. Og jeg er redd jeg overdriver min negativitet overfor denne jenta.

Samtidig så er jeg jo livredd for å kjøre rundt med henne. Enn om hun faktisk lurer meg og noe skjer? Så langt så har jeg kun kjørt i byområdene med henne, så de mest dramatiske ting skjer neppe, men uansett.

Jeg har veldig lyst til å "ta henne" for dette, men hvordan gjør jeg det uten at det rammer storesøster.

*ønsker meg selealarm i baksetet også*

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-12, 00:43   #2
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåringer og (mangel av) bruk av seler...

Jeg hadde ikke hatt henne med i bilen, og hadde forklart henne hvorfor.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-12, 00:45   #3
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tenåringer og (mangel av) bruk av seler...

Signerer Niobe, enkelt og greit.
Det er mitt ansvar om noe skjer og det ansvaret ønsker jeg ikke å ha over noen som er såpass uansvarlig.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-12, 00:46   #4
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tenåringer og (mangel av) bruk av seler...

I gamle dager, da jeg var tenåring, var det ikke påbudt å ha på seler i baksetet. Jeg brukte det sjelden, helt til mamma nevnte at "ved en kollisjon er det ikke sikkert at du dør, men du kan bli skikkelig skadet og få ødelagt ansiktet ditt helt". Det skremte meg skikkelig (for tenåringer dør jo ikke, men kom å si at jeg kunne fått ansiktet fullt av arr!)!
Kan det hende at hun lar seg skremme til vett av noe sånt (hun også)?

__________________
Poden (2001)
Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-12, 00:50   #5
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tenåringer og (mangel av) bruk av seler...

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg hadde ikke hatt henne med i bilen, og hadde forklart henne hvorfor.

Jeg har vært på tanken, men jeg føler det blir litt feil også, all den tid jeg ikke vet om hun lurer meg.

Den dagen jeg tar henne i å ha lurt meg, så er det slutt. Da vil hun få valget: enten så aksepterer du at jeg forlanger bruk av seler, og at jeg kommer til å sjekke deg mange ganger under turen, eller så er det slutt med å sitte på.

Problemet mitt er pr i dag at jeg ikke vet, og at jeg ikke helt vet hvordan jeg kan sjekke henne, uten å lage noen strid mellom venninnene liksom.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-12, 00:52   #6
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåringer og (mangel av) bruk av seler...

Hun forteller andre at hun lurer foreldrene til å tro hun har bilbeltet på, uten å ha det. God nok grunn til å ikke få sitte på i min bil. Du kan ikke stole på henne, og det kan hun like gjerne lære nå at får konsekvenser for hvordan andre behandler henne.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-12, 00:55   #7
Sneglo
Nøttelitens medhjelper
 
Sneglo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.155
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tenåringer og (mangel av) bruk av seler...

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Hun forteller andre at hun lurer foreldrene til å tro hun har bilbeltet på, uten å ha det. God nok grunn til å ikke få sitte på i min bil. Du kan ikke stole på henne, og det kan hun like gjerne lære nå at får konsekvenser for hvordan andre behandler henne.

Men dette er jo sagt til en veninne.
Altså vil jeg tenke det kan bli litt splid hvis det kommer frem at hun har "sladra" til mamman sin liksom.

Desverre ingen gode råd.

__________________
-05 -07
Sneglo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-12, 00:56   #8
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tenåringer og (mangel av) bruk av seler...

Prøve å appellere til logikken: Poengtere for henne hvor teit det er å sitte og holde på selen hele turen når hun bare kan klikke den fast og bruke hendene til å skrive sms'er og sjekke Facebook på mobilen?

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-12, 01:00   #9
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tenåringer og (mangel av) bruk av seler...

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Hun forteller andre at hun lurer foreldrene til å tro hun har bilbeltet på, uten å ha det. God nok grunn til å ikke få sitte på i min bil. Du kan ikke stole på henne, og det kan hun like gjerne lære nå at får konsekvenser for hvordan andre behandler henne.

Tro meg...jeg har mye jeg kunne fortalt denne jenta ang min tillit til henne, men det lar seg ikke gjøre uten å henge ut storesøster.

Det har vært flere ting som enten storesøster har betrodd meg, eller som jeg vet, uten å ha kunnet tatt henne for, der og da.

Men jeg skal finne på noe lurt her. Jeg kom forresten nå på at mannen min ikke er like obs på dette som meg, og han kjører rundt med henne endel han også. Han skal nå informeres, så får han også ta litt tak når han kommer hjem. Han har, på en merkelig måte en annen innflytelse på denne jenta, samt at han er sluere enn meg til å avsløre ting, ute at folk helt forstår at de er tatt på fersken

Jeg fatter forøvrig ikke at det ikke er alarm på selene bak. det er jo like viktig det som foran.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-12, 01:02   #10
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåringer og (mangel av) bruk av seler...

Et lite hogg i bremsene burde avsløre om hun har bilbeltet festet. Kanskje får hun seg en støkk også.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-12, 01:04   #11
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tenåringer og (mangel av) bruk av seler...

Opprinnelig lagt inn av Sneglo, her.

Men dette er jo sagt til en veninne.
Altså vil jeg tenke det kan bli litt splid hvis det kommer frem at hun har "sladra" til mamman sin liksom.

Desverre ingen gode råd.

Jah, der er mitt problem.

Jeg er ikke redd for å si fra om ting, så lenge jeg er den som ser ting, men jeg sliter veldig med det at her snakker vi om ting som storesøster har "sladret" om.

Jeg vil enkelt og greit ikke sette storesøster i dårlig lys her, for denne venninna er, tross alt, en god venninne. Jeg må komme opp i en onkret situasjon her for å løse dette. Jeg må rett og slett ta henne på fersken.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-12, 01:05   #12
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tenåringer og (mangel av) bruk av seler...

Kanskje, en gang du merker at hun har prøvd å "lure deg", prøve å stille henne til veggs på hvorfor hun ikke vil ha selen på? Er det fordi hun skal være tøff, fordi hun skal gjøre et poeng ut av at hun er sin egen sjef og bestemmer selv, eller er det noe annet. Jeg husker at jeg i 14-15 års alder ofte ikke ville bruke selen når jeg satt på i bil med kompiser. (I bil med voksne var det aldri et alternativ, de var strikte på det!) For min del gikk det en stund litt på at jeg hadde fått høre at man kunne risikere at ved en ulykke så kilte låsen seg, sånn at man ble sittende fast inni bilen uten mulighet til å komme seg ut. Jeg var lenge oppriktig redd for det å bli sittende fastspent i en bil som stod i flammer.
Det var også dager hvor tanken på å ende opp som pleietrengende eller "grønnsak" fremstod som en skjebne verre en døden, og en gyldig grunn til å ikke ha på sele.

Noen få år senere, da depresjonen min virkelig hadde satt inn, ville jeg ikke bruke selen fordi jeg ville være sikker på å dø hvis vi krasjet.

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫

Sist redigert av Nyx : 10-12-12 kl 01:14.
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-12, 01:05   #13
Sneglo
Nøttelitens medhjelper
 
Sneglo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.155
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tenåringer og (mangel av) bruk av seler...

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Et lite hogg i bremsene burde avsløre om hun har bilbeltet festet. Kanskje får hun seg en støkk også.


Den var ikke dum.
Da vil hun kanskje "våkne" litt.

Og sitter hu faktisk fastspent så bare si "Oi ett ekorn"

__________________
-05 -07
Sneglo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-12, 01:10   #14
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tenåringer og (mangel av) bruk av seler...

Hmm, en solid bråbrems var ikke et dumt forslag nei.

Den må prøves en dag det passer seg sånn.

Huff, jeg vet jeg er fordømmende på denne jenta. Jeg var og hentet dem i svømmehallen i dag, og jeg noterte meg et kort sekund at ok, hun har lært, for jeg slapp å si at du må ha på deg selene. Hun gjorde det, tilsynelatende, helt av seg selv. Men så slo alarmklokkene mine inn...jeg vet hvem jeg har med å gjøre...

Jeg er venninnens onde mor.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-12, 01:13   #15
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tenåringer og (mangel av) bruk av seler...

Opprinnelig lagt inn av Nyx, her.

Kanskje, en gang du merker at hun har prøvd å "lure deg", prøve å stille henne til veggs på hvorfor hun ikke vil ha selen på? Er det fordi hun skal være tøff, fordi hun skal gjøre et poeng ut av at hun er sin egen sjef og bestemmer selv, eller er det noe annet. Jeg husker at jeg i 14-15 års alder ofte ikke ville bruke selen når jeg satt på i bil med kompiser. (I bil med voksne var det aldri et alternativ, de var strikte på det!) For min del gikk det en stund litt på at jeg hadde fått høre at man kunne risikere at ved en ulykke så kilte låsen seg, sånn at man ble sittende fast inni bilen uten mulighet til å komme seg ut.
Det var også dager hvor tanken på å ende opp som pleietrengende eller "grønnsak" fremstod som en skjebne verre en døden, og en gyldig grunn til å ikke ha på sele.

Noen få år senere, da depresjonen min virkelig hadde satt inn, ville jeg ikke bruke selen fordi jeg ville være sikker på å dø hvis vi krasjet.

Denne jenta er ikke lett å stille til veggs. Hun er rett og slett slu, og sabla god til å snakke for seg.

Nå tror jeg ikke det er noe annet enn tenåringsopprør og sporten i det å lure voksne som rir henne. Men klart...man vet jo aldri.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-12, 01:20   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåringer og (mangel av) bruk av seler...

Jeg hadde funnet en sterk "bruk bilbelte"-reklamefilm og vist henne. Jeg ville sørget for at begge jentene var i stua helt tilfeldig mens jeg satt på pcen. Så ville jeg laget grimaser og uffet og stønnet og sett litt sjokkert ut, sånn at jentene spurte hva det var for noe. Og så ville jeg bare sagt "fikk denne på mail nå, kom og seee".

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-12, 01:22   #17
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tenåringer og (mangel av) bruk av seler...

Da jeg tok lappen nylig, viste de oss noen filmer, deriblant én filmet med fastmontert kamera innenfra en bil som kolliderte, hvor personen i baksetet ikke hadde selen på. Det var veldig tydelig at han fikk store skader og mest sannsynlig ikke overlevde, for å si det sånn.
Kanskje finne skremselsvideoer på nett og skremme litt vett i henne?

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-12, 01:30   #18
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tenåringer og (mangel av) bruk av seler...

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Denne jenta er ikke lett å stille til veggs. Hun er rett og slett slu, og sabla god til å snakke for seg.

Nå tror jeg ikke det er noe annet enn tenåringsopprør og sporten i det å lure voksne som rir henne. Men klart...man vet jo aldri.

Nå skal jeg selvfølgelig ikke overføre min historie på andre, men: Det trodde de om meg også, det var derfor jeg ble godt over tjue før noen koblet at jeg ikke hadde det så bra. (Og at det at jeg var frekk og uregjerlig som ungdom tror jeg kanskje fortsatt ikke det er så mange som har klart å sette i sammenheng... Når man sliter, så lærer man tidlig å kamuflere de følelsene som gjør andre utilpasse med noe som er lettere for omverden å forholde seg til. Noe de kan bli sinte for, for eksempel.)

Men det er klart, noen tenåringer (kanskje spesielt jenter?) er veldig opptatt av dette med å manipulere og lure voksne. Hele tiden, på de minste ting. For ingen annen grunn enn bare å gjøre det. Men de kan ikke ha det spesielt godt inni seg.

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-12, 01:30   #19
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tenåringer og (mangel av) bruk av seler...

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Jeg hadde funnet en sterk "bruk bilbelte"-reklamefilm og vist henne. Jeg ville sørget for at begge jentene var i stua helt tilfeldig mens jeg satt på pcen. Så ville jeg laget grimaser og uffet og stønnet og sett litt sjokkert ut, sånn at jentene spurte hva det var for noe. Og så ville jeg bare sagt "fikk denne på mail nå, kom og seee".

Hun er aldri her hjemme. Storesøster gjør hva hun kan for å unngå det, pga tillitsbrudd. (himmel, for et vennskap...)

Men facebook er jo en fin ting da... Denne venninna er på min venneliste, så jeg kan jo poste noen statuser og filmer.

Hmm...

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-12, 01:39   #20
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tenåringer og (mangel av) bruk av seler...

Opprinnelig lagt inn av Nyx, her.

Nå skal jeg selvfølgelig ikke overføre min historie på andre, men: Det trodde de om meg også, det var derfor jeg ble godt over tjue før noen koblet at jeg ikke hadde det så bra. (Og at det at jeg var frekk og uregjerlig som ungdom tror jeg kanskje fortsatt ikke det er så mange som har klart å sette i sammenheng... Når man sliter, så lærer man tidlig å kamuflere de følelsene som gjør andre utilpasse med noe som er lettere for omverden å forholde seg til. Noe de kan bli sinte for, for eksempel.)

Men det er klart, noen tenåringer (kanskje spesielt jenter?) er veldig opptatt av dette med å manipulere og lure voksne. Hele tiden, på de minste ting. For ingen annen grunn enn bare å gjøre det. Men de kan ikke ha det spesielt godt inni seg.

Jeg har hatt det i tankene, og jeg har mer enn en gang tenkt at det hadde vært flott å kommet litt under huden på denne jenta.

Det er så mye med denne jenta som irriterer meg, samtidig som det bekymrer meg. Det må være noe, ett eller annet sted, men hvor?

Nå høres jeg nok naiv ut, men jeg tror ikke det er noe der hjemme. Jeg "kjenner" foreldrene såpass godt, og storesøster er der mye, og alt virker veldig bra. Ryddig og solid hjem. Tilsynelatende.

Jeg er nok mer der at hun er i opprør, og som jeg sa...det går sport i dette med å lure de voksne. Og det å liksom ta egne avgjørelser.

Jeg vet at hun nok ikke har det godt med seg selv. På barneskolen var det noe mobbing, og hun er veldig redd for å miste vennene sine. Er vel her mitt vern om det å la storesøster bli syndebukken kommer inn.

Samtidig som jeg også vet at dette vennskapet ikke er helt sunt for min jente. Manipulering, jeg eier deg, etc. Men det er en annen diskusjon. Nå først vil jeg dette med bilsikring til livs.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no