Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Barnesikring/lås på bildører

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-07-11, 15:28   #1
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Barnesikring/lås på bildører

Jeg er litt nysgjerrig på hvilke typer barnesikring/lås det er rundt om på de forskjellige biltyper. Er det typen som man må bak på døra for å slå på, eller er det en knapp foran i bilen som aktiverer dette?

Vi har to biler; en BMW og en VW Tiguan, og begge to har den typen hvor man må bak i døra. En løsning jeg ikke liker, og heller ikke fatter at er nødvendig, all den tid det finnes andre løsninger, og disse løsningene jo er brukt til feks vinduene bak.

Jeg liker ikke å kjøre med barnesikringen på, spesielt ikke når jeg er alene. Skulle det oppstå en situasjon som krever rask evakuering av bilen, så må jeg ut og rundt bilen for å få opp døra, noe som kan ta for lang tid i gitte situasjoner.

Nå har jo jeg store barn, så det er egentlig ikke noe problem, men vi hadde en situasjon nå i ferien som fikk meg til å tenke på dette. 9,5 åringen sov i bilen, og i en drøm så åpner han bildøra i fart. Vi lå vel i ca 80 kmt da det skjedde. Ikke noen fare sånn sett, for det skal noe til at døra fyker helt opp, og han satt jo fast i selene, men dog. Den største faren var vel om jeg hadde fått panikk og bråbremset, noe jeg ikke gjorde heldigvis. Men en ekkel situasjon uansett.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 15:32   #2
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnesikring/lås på bildører

Vi har to stykk Ford, en Mondeo og en Focus. I Focusen må man ha nøkkelen og vri om en dings i døren, i Mondeoen kan man bare vippe med fingeren. Men man må altså fysisk i døren.
Jeg har aldri sett på det som noe problem, egentlig. Knotten har hatt noen episoder der han har åpnet i fart fordi han har blitt sur, , og da inndrar vi retten til å åpne døren på egenhånd. Ellers er han mer enn stor nok til at det i utgangspunktet ikke er behov for barnesikring.
Det er jo også veldig upraktisk om man har voksne passasjerer og de må enten åpnes for, eller må rulle ned vinduet først. En enkel bryter/knapp/fjernstyringsdings hadde helt klart vært å foretrekke sånn sett.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 15:34   #3
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Barnesikring/lås på bildører

I min Forester fra forige århundre så må jeg vippe ned en ting bake i døra, vet ikke helt hva mann har på sin nye Toyota Auris(har aldri sjekket ut barnesikringen med at vi ikke har trengt den),men fremme har han en knapp han kan trykke ned så låses alle dørene, dette er vel mest for at ingen skal komme seg inn utenfra tror jeg

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...

Sist redigert av Honda : 29-07-11 kl 15:41.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 15:36   #4
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnesikring/lås på bildører

Vi har Skoda - to alternativer finnes - det ene er den ordinære, med den dingsen man vipper opp - ellers så kan vi kjøre med alle bildører låst - jeg tror da at låsen deaktiveres ved ulykker og ved at førerdøren åpnes - men det er jeg ikke helt sikker på

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 15:37   #5
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnesikring/lås på bildører

Jeg har en sånn vippeting i bakdøra på mitt gamle vrak. Begge ungene vet hvordan man skrur den av, så jeg bruker den ikke. Men de er store nok til å ikke lukke opp døra i fart.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 15:41   #6
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnesikring/lås på bildører

Vi kan også låse alle dørene, men de låses opp i det man tar i håndtaket for å åpne døren innenfra. Så det er ingen løsning i våre biler, i hvert fall.

Det fine med Focus-en (som er nyere) er at den har elektriske vinduer både foran og bak, som kan låses fra førersetet. I Mondeoen er det rullevinduer bak, og de kan som kjent ikke låses. Knotten liker å rulle ned vinduet ...

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 15:43   #7
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnesikring/lås på bildører

De dørlåsene hvor man låser alle dører, fungerer vel kun slik at ingen på utsiden får åpnet døren. Altså er det mulig å åpne dørene innenfra selv om dette er slått på. I hvertfall er det slik på begge våre biler.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 15:47   #8
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Barnesikring/lås på bildører

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

De dørlåsene hvor man låser alle dører, fungerer vel kun slik at ingen på utsiden får åpnet døren. Altså er det mulig å åpne dørene innenfra selv om dette er slått på. I hvertfall er det slik på begge våre biler.

Ikke i Toyoten til mann, ikke bake i værfall er de låst på knappen så er de låst både inne fra og utenfra

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 15:47   #9
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnesikring/lås på bildører

Kan være det altså, jeg har ikke tenkt på det, da vi enn så lenge har storebror på 6 uten barnesikring og lillebror på 3 bakovervendt og dermed uten mulighet for å åpne døra....

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 15:49   #10
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barnesikring/lås på bildører

Jeg har barnesikring på passasjerdørene i form av en knott som jeg kan skyve fram og tilbake for å aktivere/inaktivere. Knotten er synlig bare når døra er åpen, på siden liksom, sånn at man ikke kan endre på det når dørene er lukket.

Jeg har sikring på begge barna hele tiden. Både pga. faren med å åpne døra i fart, men også fordi jeg ønsker å åpne dørene selv for å ha kontroll på trange parkeringsplasser og sånt. Er ikke gøy om barna smeller døra i nabobilen.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 15:53   #11
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnesikring/lås på bildører

Vi har barnesikring bare på fireåringens side, så niåringen kommer seg ut selv, og fireåringen kommer seg ut på søsterens side, skulle det være behov for det.

Slik sett foretrekker jeg den gammeldagse metoden med å måtte låse barnesikringen fysisk i døren, siden man da kan skille mellom barna.

Fireåringen bruker uansett lengre tid på å låse opp døren innenfra enn jeg bruker på å komme meg ut av bilen og åpne for henne, så jeg ser på problemstillingen som ganske hypotetisk.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 22:53   #12
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Barnesikring/lås på bildører

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Nå har jo jeg store barn, så det er egentlig ikke noe problem, men vi hadde en situasjon nå i ferien som fikk meg til å tenke på dette. 9,5 åringen sov i bilen, og i en drøm så åpner han bildøra i fart. Vi lå vel i ca 80 kmt da det skjedde. Ikke noen fare sånn sett, for det skal noe til at døra fyker helt opp, og han satt jo fast i selene, men dog. Den største faren var vel om jeg hadde fått panikk og bråbremset, noe jeg ikke gjorde heldigvis. Men en ekkel situasjon uansett.

I 80 km/t skal det en del til for å klare å få opp bildøren mer enn at man åpner den.... mer krefter enn et barn har....

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 23:03   #13
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnesikring/lås på bildører

Vi har en Peugeot 307 og en Jeep Patriot. På begge må man bruke nøkkelen.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 00:25   #14
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnesikring/lås på bildører

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

I 80 km/t skal det en del til for å klare å få opp bildøren mer enn at man åpner den.... mer krefter enn et barn har....

Jepp, jeg er klar over det, men denne hendelsen fikk meg til å tenke litt allikevel. Jeg kunne jo, om jeg skjønte hva som skjedde, ha panikkbremset, som en spontan reaksjon, og i det været som var, så kunne det vært en potensiell fare for de som måtte ligge bak meg. (man skal jo ha god avstand til bilen foran, men dog...)

Jeg kommer nok ikke til å kjøre med noe sikring på etter dette. For all del. Det er første gang i vår tid som foreldre at noe slikt har skjedd. Men det fikk i gang en samtale mellom meg og mannen om hvorfor i all verden denne sikringen på dørene ikke er laget slik som sikringen på vinduene er; med en knapp foran hos fører.

Når barna var små, så hadde vi konsekvent aldri på denne barnelåsen på bilene, nettopp fordi at vi følte det for upraktisk.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 10:51   #15
Rose
Bør lage seg en tittel selv
 
Rose sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.456
Rose er populærRose er populærRose er populærRose er populær
Standard

Sv: Barnesikring/lås på bildører

I vår toyota avensis må vi vippe opp en knott i døren for å få på barnesikringen.

__________________
Rose
Rose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 12:02   #16
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnesikring/lås på bildører

Jeg kjører Citroen og der kan barnelås slås av/på både elektronisk med en bryter ved førerplassen og på gamlemåten i selve døra. Med bryteren kan man også stenge betjening av vindusheiser mm bak.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no