Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Piggdekk

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-11, 00:09   #21
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Piggdekk

Opprinnelig lagt inn av Lommelun, her.

Hadde samme serie på forrige bil og samme erfaring som deg.
Kjøpte Nokian dekk i fjor vinter og har ikke samme feelingen.

Vi hadde en Volvo V50 som jeg tror vi hadde Nokian på. Kjørte dekkene en halv vinter, og neste vinter så var de ubrukelige. Jeg skulle kjøre barna på sole og barnehage, og ja...det var blankis, men jeg har aldri slitt så mye som da. Jeg skled sidelengs og jeg vet ikke hva, på flat mark. Jeg satte fra meg bilen og gikk med guttungen opp til barnehagen den dagen

Mannen trodde jeg overdrev, så han skulle ta en prøvetur for å sjekke. Jeg ble henvist til å kjøre den andre bilen til vi hadde fått nye dekk. (nå var Volvoen ei kjelke på vinterføre uansett dekk da)

Om man skal velge pigg eller piggfritt kommer vel mye an på bilen også. Er vel endel eldre biler som man sikkert best kjører med pigg.

Vi har en Tiguan og en BMW 5 serie nå. Begge på piggfritt. Begge bilene er godt rustet med ESP og man må omtrent bruke makt for å få dem til å slenge på glatta. Tiguan mest. BMWn er bakhjulsdrevet, så den kan man tyne til å slippe om man vil.

Mannen har også en Porsche som han bruker mye på vinteren. 4 hjulsdrevet og fin vinterbil. Kjører denne også på piggfritt, uten problem.
(da vi hadde den Volvoen jeg nevnte, så valgte jeg faktisk å kjøre Porschen på de dagene det var verst føre. Mye mer "bakkekontakt" og mye mer kontroll over bilen.)

Mannen påstår også at det er en ting til som er viktig om man skal velge piggfritt, og det er at man stoler på at det faktisk er gode dekk. Mange er så negativt innstilt til piggfritt, og dermed kjører man mer nervøst. Jeg tror det er noe i det.

Jeg var kjempeskeptisk den første tiden med piggfritt på våre biler, og ja...jeg kjørte nok mye mer nervøst. Følte meg ikke trygg i det hele tatt, og forbannet de dekkene. Helt til jeg turte å kjenne på at de faktisk fungerte. Da slappet jeg av, og jeg ble en tryggere sjåfør.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-11, 00:25   #22
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Piggdekk

Volvo er håpløst uansett dekk synes jeg. Jeg sto fast i nedoverbakke med volvo med tomt bagasjerom en gang.

  Svar med sitat
Gammel 17-12-11, 00:39   #23
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Piggdekk

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Volvo er håpløst uansett dekk synes jeg. Jeg sto fast i nedoverbakke med volvo med tomt bagasjerom en gang.

Mange kjelker ute og går innen det merket ja.

Vi har hatt vår andel Volvo opp gjennom årene, og for all del...tipp topp biler, etter de aktuelle tiders standard. Har kjørt både 360, 240, 850, og vært fornøyd. 850 var vel den beste, så vidt jeg husker. (midt på -90 tallet)

Men V50 var et sorgens kapittel. Vi hadde egentlig hoppet av Volvokjøret og gått over til Tyskerne, men så fikk vi en skikkelig god leasingavtale gjennom svigerfar, som jobbet i Volvo, så vi kunne ikke si nei.

Den første vi hadde var kjøremessig grei nok, men mandagsbil av klasse, så den sto mer på verksted enn vi hadde den hjemme i perioder. (og da selvfølgelig mens mannen var på jobb...)

Vi fikk etter mye om og men avsluttet den avtalen pga bilens historie, og i en overgang så lånte vi svigerfars bil. Denne var med sportsunderstell, og den var et mareritt på vinterføre. Det verste var at den var så lav under, så om det var litt sporete i gata her, så tok den nedi. Sier vel sitt når en Porsche 911 har større bakkeklaring enn Volvoen... 911 er IKKE høy under, for å si det sånn.

Volvo har ikke vært et tema her i huset etter V50.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-11, 15:29   #24
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Piggdekk

Vi har piggfritt på begge bilene.
Mannen kjører _mye_ hele året (kjører i jobben) og foretrekker piggfritt når som helst.
De få (og det er virkelig få!) dagene vi hadde trengt piggdekk for å komme opp bakken tar vi på hurtigkjettinger.

Jeg har bakkestartet på holke med piggfrie dekk, og det gikk like fint som om det skulle vært sommer og sol. Og jeg er ikke så utrolig erfaren, jeg liker ikke å kjøre bil egentlig.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-11, 16:22   #25
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Piggdekk

Vi fikk med piggfrie på bilen vår. Elendig! Det er jeg som bruker den mest og jeg klaget min nød mange ganger. Lell mente mannen at piggfritt var så bra ( han har piggdekk selv) at han bestilte nye året etter, dvs i fjor. Hver gang jeg ikke kom meg løs (flere ganger i uka) ringte jeg han og klaget min nød. I år er det nye piggdekk på bilen, og det er en drøm å kjøre!!

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-11, 21:51   #26
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Piggdekk

Må opp en bakke hver dag, og flere ganger i løpet av vinteren er jeg en av få som kommer opp - med pigg.

Ellers hadde jeg kanskje valgt piggfritt. I Oslo er det vel piggdekkavgift (?) og i Danmark er det forbudt å bruke piggdekk.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-11, 22:13   #27
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Piggdekk

Eg bur ute i havgapet, og her er det større sjanse for is enn snø på vegen. Eg har køyrt med piggfritt i ca. 10 år, og den einaste gongen eg har stått fast var i fjor. Kjørte bilen fast i 50 cm laussnø, hadde vel neppe hjulpet med pigger då.
Men min erfaring er at det er større forskjell på kvaliteten på piggfritt kontra pigger. Vi kjøpte bil der det følgde med piggfritt, og dei var heilt elendige. Hadde bedre feste på sommardekka faktisk. Så dei bytte vi ut med litt dyrare piggfrie, og hadde ingen problem etter det. Men mange føler jo ein ekstra trygghet med piggdekk, og til sjuande og sist er det jo det som er viktig.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 16:33   #28
Christa
Bør lage seg en tittel selv
 
Christa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 3.166
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Sv: Piggdekk

Nå er vi uenige om hva bil vi skal kjøpe, kanske finne ut av det før dekkene

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 01:08   #29
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Piggdekk

Kanskje lurt å finne bilen først ja

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 01:47   #30
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Piggdekk

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Synes virkelig ikke at V50en var særlig ille på glatta heller. Kjørte over Haukeli på et helvetes føre med den en gang, og det gikk aldeles strålende det også. (Og om alle hadde kunnet avpasse farten etter forholdene hadde vi sluppet 2 timer og 45 minutter i kø på grunn av en kollisjon, men det er en annen historie og endte med førerkortbeslag.) XC90en klorer seg fast og brøyter seg frem, det er veldig greit med slike biler om vinteren.

Den første V50 vi hadde var knallgod på vinterføre den første vinteren, så det var nok feil dekk til bilen som gjorde at vi slet vinter nr to.

Og den andre vi hadde var vel forsåvidt grei på glatta. Problemet var at den l nedpå om det var sporete.

Så jeg skal ikke dømme Volvo jeg, så lenge man har riktige dekk til den aktuelle bilen. Og det gjelder jo alle biler.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 09:53   #31
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Piggdekk

vi har hatt piggfritt i noen år nå, og det funker greit det altså, men en dagi året kommer jeg meg ikke opp bakken. Det er stort sett den første dagen det er skikkelig snø, sånn 2-3-4-5 cm nysnø, nullføre og sleipt. Jeg prøver, jeg kommer bare halvveis, og så glir jeg uten kontroll for fem flate og håper jeg ikke treffer noe på min ferd, og at jeg stopper før jeg treffer lekeplassen... den dagen hater jeg bilen, dekkene og bakken.
Neste dag også, for da har jeg så vondt i magen av nervøsitet, men så har det enten blitt måket, skrapet, saltet, strødd, frosset på eller regnet bort, så da ordner det seg. Det var en dag i fjor, og en dag i år (så langt), begge årene første dag med snø.

Men nå er dekkene på bilen vår nok kjørt så langt at vi skulle ha nye da. Vi snakket om pigg/piggfritt og har vel ikke helt bestemt oss, så kom vinteren så vi måtte legge om, og ja, så har vi de nå. Burde hatt nye, skal definitivt ha nye til neste år. Men hvordan pokker vet jeg "hva som er rette dekk til bilen"? de vi har nå fikk vi med (nye) da vi kjøpte bilen, men om det er rett dekk til bilen vet jeg ikke, jeg vet ikke egentlig hvilke det er heller...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 14:57   #32
Christa
Bør lage seg en tittel selv
 
Christa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 3.166
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Sv: Piggdekk

Ja, hvordan vet man at man har de rette dekkene til akkurat den bilen man har? Når vi kjøper bil så kommer den jo med en type dekk og hvordan vet jeg at de er gode nok?

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 19:15   #33
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Piggdekk

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

vi har hatt piggfritt i noen år nå, og det funker greit det altså, men en dagi året kommer jeg meg ikke opp bakken. Det er stort sett den første dagen det er skikkelig snø, sånn 2-3-4-5 cm nysnø, nullføre og sleipt. Jeg prøver, jeg kommer bare halvveis, og så glir jeg uten kontroll for fem flate og håper jeg ikke treffer noe på min ferd, og at jeg stopper før jeg treffer lekeplassen... den dagen hater jeg bilen, dekkene og bakken.
Neste dag også, for da har jeg så vondt i magen av nervøsitet, men så har det enten blitt måket, skrapet, saltet, strødd, frosset på eller regnet bort, så da ordner det seg. Det var en dag i fjor, og en dag i år (så langt), begge årene første dag med snø.

Men nå er dekkene på bilen vår nok kjørt så langt at vi skulle ha nye da. Vi snakket om pigg/piggfritt og har vel ikke helt bestemt oss, så kom vinteren så vi måtte legge om, og ja, så har vi de nå. Burde hatt nye, skal definitivt ha nye til neste år. Men hvordan pokker vet jeg "hva som er rette dekk til bilen"? de vi har nå fikk vi med (nye) da vi kjøpte bilen, men om det er rett dekk til bilen vet jeg ikke, jeg vet ikke egentlig hvilke det er heller...

Pigger hjelper deg ihvertfall ikke den dagen med nysnø, så mye er sikkert.
Når det gjelder hvilke dekk som passer til en gitt bil er det vel å høre med fagfolk som gjelder.

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 21:42   #34
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Piggdekk

Jeg pleier å si at hvis viking kontakt ikke passer bilen så trenger du en annen bil.

  Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 23:21   #35
Christa
Bør lage seg en tittel selv
 
Christa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 3.166
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Sv: Piggdekk

Viking kontakt?

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 23:26   #36
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Piggdekk

Jeg har gode piggfrie dekk, og bortsett fra på hålkeføre sitter de bedre enn piggdekkene gjorde, synes jeg. Blankholke tilsier dog buss eller taxi til jobb.

  Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 23:38   #37
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Piggdekk

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

Pigger hjelper deg ihvertfall ikke den dagen med nysnø, så mye er sikkert.
Når det gjelder hvilke dekk som passer til en gitt bil er det vel å høre med fagfolk som gjelder.

Det er sant nok om det vàr bare nysnøen, men isen under og det sleipe nullføret gjør ikke de piggfrie ideelle heller... Men vi har neppe optimale dekk til bilen, og skal ha noen andre til neste vinter.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-12-11, 09:00   #38
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Piggdekk

Etter morgenens snøfall kan jeg informere om at mine fine nye pigger er en million ganger bedre enn de piggfrie jeg hadde før. Jeg sklei ikke på en eneste en av mine faste skliplasser, og kunne tilogmed stoppe i oppoverbakker uten å lage kø bak meg etterpå.

De piggfrie var bare to år gamle (og jeg tror det var gode dekk i utgangspunktet, de var hvertfall et kjent merke), men jeg syns de var glatte allerede i fjor, og i år var de uforsvarlige selvom sporene var mer enn dype nok. Det skal kanskje nevnes at jeg har gammel bil som ikke har fancy anti-noe-som-helst.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-11, 09:06   #39
Christa
Bør lage seg en tittel selv
 
Christa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 3.166
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Sv: Piggdekk

Vi har nesten ny bil, et år gammel, med veldig gode dekk sier mannen. Men de er piggfrie og som i dag så sklir jeg litt, (måtte flytte bilen på den fantastiske issklibakken/parkeringen våres, og føler jeg ikke har god nok kontroll. Så jeg kjører rett og slett ikke i dag eller dager som dette.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no