Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Hvilken symaskin ønsker jeg meg?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-11, 14:04   #1
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Hvilken symaskin ønsker jeg meg?

Etter en formiddag med nordnorske gloser haglende over symaskinen min, innser jeg at det kanskje er på tide å sette ny symaskin på ønskelista. Jeg har en gammel gammel Bernina som jeg kjøpte brukt, og nå fusker den ganske mye

Jeg har maskinen framme nesten hver uke for å sy et eller annet, alt fra gardiner til dongeribukser til poser til... Kan ikke klare meg uten, og vil helst slippe bannskapen.

Krav og ønsker
- rett, sikksakk og ellers ikke så alt for mange fancy sømmer
- må "tåle" litt tykkelse på stoffet -det blir en del fiksing av ymse klær og ting
- må gjerne ha noe lurt for å sy knappehull
- innen rimelighetens grenser økonomisk

Så hvilken maskin er det jeg skal ha?

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 14:08   #2
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken symaskin ønsker jeg meg?

Janome Easy Jeans.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 14:21   #3
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.086
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken symaskin ønsker jeg meg?

Jeg har Husqvarna Viking etellerannet, og er veldig fornøyd. Den har friarm, noe jeg bruker mye. I tillegg kan jeg bare slippe undertråden nedi og sy i vei.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 17:18   #4
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Hvilken symaskin ønsker jeg meg?

Om det er en god Bernina du har, og den egentlig gjør jobben du trenger, send den inn til service. Det er veldig god kvalitet på de eldre maskinene. I hvert fall veldig dumt om den skulle gå i søppelet. Man skal betale ganske mye for å få samme kvalitet igjen. De nye kan litt mer, men til broderi og overlocksøm trenger man egne maskiner uansett. Om du har tengt å invistere en del, får man fine maskiner. Bernadettene er ikke verd pengene i forhold til de gamle, men i klassen over er der fine maskiner. Har du en modell fra 60, 70, til og med 80 årene er de bedre enn nær sagt alt under 10.000


Sist redigert av arrow : 23-11-11 kl 17:27.
arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 17:36   #5
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilken symaskin ønsker jeg meg?

Opprinnelig lagt inn av arrow, her.

Om det er en god Bernina du har, og den egentlig gjør jobben du trenger, send den inn til service. Det er veldig god kvalitet på de eldre maskinene. I hvert fall veldig dumt om den skulle gå i søppelet. Man skal betale ganske mye for å få samme kvalitet igjen. De nye kan litt mer, men til broderi og overlocksøm trenger man egne maskiner uansett. Om du har tengt å invistere en del, får man fine maskiner. Bernadettene er ikke verd pengene i forhold til de gamle, men i klassen over er der fine maskiner. Har du en modell fra 60, 70, til og med 80 årene er de bedre enn nær sagt alt under 10.000

Tenkte jeg skal høre på sybutikken om service er mulig og hva det koster. Maskinen er nok fra 70-tallet vil jeg tro, og har egentlig de funksjonene jeg trenger ja.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 17:44   #6
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.513
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken symaskin ønsker jeg meg?

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Jeg har Husqvarna Viking etellerannet, og er veldig fornøyd. Den har friarm, noe jeg bruker mye. I tillegg kan jeg bare slippe undertråden nedi og sy i vei.

Det høres ut som noe jeg trenger. Sist brukte jeg over en time på å tre i undertråden. Hvordan fungerer det?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 18:02   #7
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.086
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken symaskin ønsker jeg meg?

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Det høres ut som noe jeg trenger. Sist brukte jeg over en time på å tre i undertråden. Hvordan fungerer det?

Jeg bare legger spolen i huset sitt. Og så begynner jeg å sy.

Overtråden må tres som normalt da, men det går greit.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 18:36   #8
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Hvilken symaskin ønsker jeg meg?

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Det høres ut som noe jeg trenger. Sist brukte jeg over en time på å tre i undertråden. Hvordan fungerer det?

Undertråd, tråd i det helet tatt, og eve til å sy i litt mer enn to lag av de enkleste stoffer er de største problemene rimeligste maskinene. Spesielt de rimelige Singer maskinene man finner på Coop, Jysk, og andre steder til 2000-3000 kr har vist seg å være veldig tungvint i bruk, ubrukelig om man skal sy litt. En som går fra en eldre Husquarna eller Bernina og over til en av disse maskinene får seg en overraskelse. Nye Husquarna og Bernina har fremdeles topp maskiner.


Sist redigert av arrow : 23-11-11 kl 18:41.
arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 19:12   #9
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken symaskin ønsker jeg meg?

Min Berninamaskin som ble kjøpt 20.5.1987, ble pensjonert i sommer etter lang og trofast tjeneste. Symaskinreparatøren klarte ikke å redde den en gang til.
Den har kjørt jorden rundt mange, mange ganger!

De nye maskinene er ikke like gode.

Nå har jeg en liten Janomemaskin og den gjør jobben, men har gir ikke samme glede.
En liten Bernina eller Janome Easy Jeans er gode kjøp.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 19:23   #10
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.513
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken symaskin ønsker jeg meg?

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Jeg bare legger spolen i huset sitt. Og så begynner jeg å sy.

Overtråden må tres som normalt da, men det går greit.

Det høres lurt ut. Men jeg slet mest med å få undertråden inn på spolen. :ikke sydame:

Opprinnelig lagt inn av arrow, her.

Undertråd, tråd i det helet tatt, og eve til å sy i litt mer enn to lag av de enkleste stoffer er de største problemene rimeligste maskinene. Spesielt de rimelige Singer maskinene man finner på Coop, Jysk, og andre steder til 2000-3000 kr har vist seg å være veldig tungvint i bruk, ubrukelig om man skal sy litt. En som går fra en eldre Husquarna eller Bernina og over til en av disse maskinene får seg en overraskelse. Nye Husquarna og Bernina har fremdeles topp maskiner.

Jeg tror ikke maskinen min er en billigmaskin, men den er omtrent like gammel som meg, så den begynner jo å dra litt på åra.

Det er en Bernina tror jeg.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 19:29   #11
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Hvilken symaskin ønsker jeg meg?

Rart det der med kvalitet. Jeg har en Bernina som var toppmodell på slutten av 60 tallet og en nyere Bernina som er god men var i grunnen alt for dyr. Den gamle var gikk i stå, ble levert til service og kom tilbake god som ny. Riktig nok etter at de helst ville selge meg en ny. I 1987 var det med programvare?

Jeg har oppdaget at fra 70 tallet ble flere og flere deler i plastik, men var jo maskiner som ikke lot segt slite ut så lett. Det er noen av tannhjulene som er listet som standard erstatningsdeler. Eldre maskiner må man huske å olje, hele tiden, hver uke. Da varer de utrolig lenge.

Jeg lurer på om det er som med iphonene, printerene og lyspærene, de er laget for å ha en bestemt levetid. Det føles som sabotage egentlig. Riktignok sverger Bernina og Husquarna på at de ikke gjør noe slikt.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 19:39   #12
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Hvilken symaskin ønsker jeg meg?

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

...Men jeg slet mest med å få undertråden inn på spolen. :ikke sydame:
Jeg tror ikke maskinen min er en billigmaskin, men den er omtrent like gammel som meg, så den begynner jo å dra litt på åra.
Det er en Bernina tror jeg.



Nybegynner faktor må jo tases med, jeg laget en himla floke nedi der en gang, men det tok jo bare et par minutter å få det ordnet. De nye maskinene har endel fikse løsninger, men de føles ikke som de store revolusjonene de fleste av dem.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 21:12   #13
M@M
Erfaren
 
M@M sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
Innlegg: 844
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Sv: Hvilken symaskin ønsker jeg meg?

Opprinnelig lagt inn av Absalone, her.

Janome Easy Jeans.

Signerer denne!

Jeg er superfornøyd med den. Enkel å bruke, og tåler mange lag stoff.

Opprinnelig lagt inn av Janome.no

Verdens mest solgte symaskin, sterk mekanisk symaskin, flere ganger ”Best i test”. Easy Jeans har ekstra høyt syfotsløft, perfekt til å sy over tykke sømmer. Den perfekte allroundmaskinen til alle typer søm. Båteiernes favoritt til sømmer av bl.a. båtkallesje.

__________________
Mammaen til supergutt 2003
Drømmer om lillebrøster, men det tar visst sin tid..
M@M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 22:12   #14
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken symaskin ønsker jeg meg?

Husk at dersom du skal sy i flere lag med stoff så er det viktig å bruke riktig nål.
Og det er viktig å "hjelpe" stoffet bortover.
Brett en stoffbit slik at den blir like tykk som det du skal ha under nålen og legg den under syfoten slik at den ligger jevnt. Da er det mindre sjanse for at nålen brekker.

Min Bernina var eletronisk, men jeg valgte ikke den med programvare.
Min maskin var i stål(symaskinmannen forklarte at den bare var utslitt) og stor og tung med en fantastisk friarm og et stort ekstra sybrett.
Den sydde glatt gjennom seks lag dongeri.
Men faktisk var min lille Janome mye bedre til å sy båtkalesje med.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no