Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Lage julegaver?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-08-17, 19:52   #1
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Lage julegaver?

Jada, lenge til jul enda. Men skal jeg få lagd gaver selv må jeg begynne tidlig!
Er det noen som skal lage gaver selv og har gode forslag til hva man kan finne på?

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-17, 20:09   #2
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lage julegaver?

Jeg har laget heklet teppe, malt bilder, laget smykker, laget krydddrblandinger og en haug andre ting. I år blir det en liten kokebok og knekkebrød blanding til hjemmelaget knekkebrød.

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-17, 20:14   #3
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lage julegaver?

Ja! Jeg skal. Har sagt at jeg verken kommer til å gi eller vil motta julegaver til meg selv i år rett og slett fordi jeg er drittlei av julestress og gaveønsker som er rene bestillinger (noen blir sure om de ikke får AKKURAT det de sa..). Skal kjøpe til de tre barna i familien, men det er det. De andre skal få en hjemmelaget ting hver, typ hjemmelaget knekkebrød, karamellsaus eller andre spiselige ting (antagelig). Kan delta litt mer i denne tråden etter hvert som det nærmer seg.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-17, 21:08   #4
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lage julegaver?

Krydderblanding og knekkebrød var lurt.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-17, 21:14   #5
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lage julegaver?

Jeg bruker denne oppskriften
125 g mandler
60 g hasselnøtter
2 dl solsikkekjerner
2 dl sesamfrø
2 dl linfrø
1 dl fibergin
1 dl fibrex
2 ss fiberhusk
1 ts salt
5 dl vann
Fremgangsmåte:
Knus mandler og nøtter i en blender eller med en stavmikser.
Bland sammen de tørre ingrediensene, rør inn vannet og la røren svelle noen minutter.
Fordel røren utover på to bakepapirkledde stekebrett ved hjelp av en slikkepott. Prøv å få røren så jevn og tynn som mulig uten at det går hull på den. Du kan ev. legge plastfolie over røren og kjevle den ut.
Rut opp hvert brett i 16 stykker med et pizzahjul eller en kniv.
Sett et brett øverst og et brett nederst i ovnen, som er forvarmet med varmluft til 160 grader.
Stek i 35 minutter og ta brettene ut av ovnen.
Bytt plass på stekebrettene og stek i 35 minutter til. Dersom du ikke har varmluft, kan du steke ett brett om gangen midt i ovnen ved 160 grader i 70 minutter.
Avkjøl på rist og bryt opp i biter.


Jeg brukte 180g mandler og ikke fiberfin. Fibrex kalles også sukkeroefiber

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-17, 21:35   #6
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lage julegaver?

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Jeg bruker denne oppskriften
125 g mandler
60 g hasselnøtter
2 dl solsikkekjerner
2 dl sesamfrø
2 dl linfrø
1 dl fibergin
1 dl fibrex
2 ss fiberhusk
1 ts salt
5 dl vann
Fremgangsmåte:
Knus mandler og nøtter i en blender eller med en stavmikser.
Bland sammen de tørre ingrediensene, rør inn vannet og la røren svelle noen minutter.
Fordel røren utover på to bakepapirkledde stekebrett ved hjelp av en slikkepott. Prøv å få røren så jevn og tynn som mulig uten at det går hull på den. Du kan ev. legge plastfolie over røren og kjevle den ut.
Rut opp hvert brett i 16 stykker med et pizzahjul eller en kniv.
Sett et brett øverst og et brett nederst i ovnen, som er forvarmet med varmluft til 160 grader.
Stek i 35 minutter og ta brettene ut av ovnen.
Bytt plass på stekebrettene og stek i 35 minutter til. Dersom du ikke har varmluft, kan du steke ett brett om gangen midt i ovnen ved 160 grader i 70 minutter.
Avkjøl på rist og bryt opp i biter.


Jeg brukte 180g mandler og ikke fiberfin. Fibrex kalles også sukkeroefiber

Takk.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-17, 22:19   #7
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.481
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lage julegaver?

Jeg har fått knekkebrød i julegave, og ble glad for det. Jeg fikk også et glass med blanding for å lage cookies. Også en fin gave.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-17, 22:26   #8
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lage julegaver?

Jeg lager alltid noen spiselige gaver. I fjor laget jeg noen glass med hjemmelaget sjokoladepålegg. De ble veldig godt mottatt.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-17, 23:35   #9
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lage julegaver?

Spiselige gaver er jo veldig lurt til voksne folk som har alt.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-17, 07:06   #10
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.737
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lage julegaver?

Jeg pleier å lage appelsinlikør, biscotti og karamellsaus som julegaver. I tillegg strikker jeg endel, og til nå har jeg ferdig et sjal og fire par votter. Ett selbupar, ett med havhestmønster og to tovede hjertevotter. Blir nok noen par med ullsokker også etterhvert.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-17, 09:15   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.862
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lage julegaver?

Jeg strikker sokker. Men i år har pappa sagt at han godt kunne tenke seg en ny lue, så da strikker jeg sikkert det til ham isteden.

Jeg er flink til å strikke, og det jeg strikker er bruksvennlig og allikevel pent, så jeg synes det er en helt fullverdig presang selv om garnet ikke koster all verden. Jeg legger tross alt ned en del timers arbeid.

Spiselige ting som er hjemmelagd er også flotte gaver, for jeg er enig med Joika at dette har begynt å ta for stor plass. Gavene er IKKE en viktig del av jula for meg, men jeg bruker altfor mye tid på å kjøpe gaver som bare blir satt middels pris på.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-17, 09:25   #12
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lage julegaver?

Jeg strikker også sokker, og der har blitt godt mottatt.

Av hjemmelagde gaver jeg selv har fått og satt veldig pris på er; strikket lue, marsipankuler, dadler fylt med marsipan, og annen konfekt, julekaker, juletrepynt, pyntede fyrstikkesker, stearinlys med motiv, maleri, brodert julebilde, kaffekrus med påskrift... tja.. sikkert mer jeg ikke kommer på i farten.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-17, 09:50   #13
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lage julegaver?

Vi gir gaver til nevøer og nieser og til besteforeldren. Bruker ikke tid og penger på å bytte gaver ingen har bruk for.

Hvis jeg har tid og lyst har jeg strikket til svigerinner. Da blir det en venninegave uten tanke på at jeg må få noe tilbake. Hvis vi feirer jul med andre voksne, kan det bli en gave fra nissen. En god flaske lokalbrygget øl, et julehefte eller noe annet i den prisklassen, under en hundrelapp. For ungene handler detlitt om gaver, men ikke for oss godt voksne.

Tida før jul er den travleste for meg på jobb, så blir som regel med tanken.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-17, 11:27   #14
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lage julegaver?

Jeg skal hekle noen slike lyskuler: http://svartahusets.blogspot.no/2016...ollar.html?m=1

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-17, 12:07   #15
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lage julegaver?

Jeg har lagd drops, man får sett på Panduro, puttet på en haug tomme glass (jeg har alltid hyllene fulle), satte på stoffstykke og bånd på lokket. Lettvint og greit.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-17, 01:29   #16
Hannamoren
Bør lage seg en tittel selv
 
Hannamoren sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.182
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lage julegaver?

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg skal hekle noen slike lyskuler: http://svartahusets.blogspot.no/2016...ollar.html?m=1

Ååå, de var fine! Er dette noe for ganske ferske heklere, eller bør man kunne hekle skikkelig før man setter i gang på dette prosjektet.

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-17, 10:08   #17
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lage julegaver?

Jeg heklet et par stykker i fjor, og syns ikke det var så vanskelig. Jeg går neppe under kategorien veldig erfaren hekler, men litt har jeg jo holdt på. Du kan jo bare prøve, først hekler du en sirkel, som en liten duk - og får du til det - DA er alt i boks. Så skal du nemlig hekle en til som er identisk, sy/hekle de to sammen, og resten er easy.

Du må bruke bomullsgarn forresten, annet blir ikke stivt har jeg erfart. Men du kan jo ta et garn du har liggende og bare prøve lage den første sirkelen/duken? Som en test? Bruk den som duk eller sitteunderlag eller noe.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-17, 10:28   #18
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lage julegaver?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg har lagd drops, man får sett på Panduro, puttet på en haug tomme glass (jeg har alltid hyllene fulle), satte på stoffstykke og bånd på lokket. Lettvint og greit.

Jeg har sett på de der. Er de gode?

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-17, 10:48   #19
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lage julegaver?

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg skal hekle noen slike lyskuler: http://svartahusets.blogspot.no/2016...ollar.html?m=1

Så fine! Det må jeg prøve meg på.
Drops og var lurt. Mange gode ideer her. Nå må jeg bare komme i gang så det faktisk blir noe av.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-17, 11:48   #20
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lage julegaver?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg har sett på de der. Er de gode?

Ble spist opp hvert fall!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no