Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Frakte barn på sykkel

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-05-17, 01:38   #1
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.971
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Frakte barn på sykkel

Jeg har en gutt på fem år som skifter barnehage nå etter ferien (juhu!). Det blir noe lengre vei enn nå, OG jeg har tenkt å kjøpe meg sykkel. For første gang i voksen alder!

Hvordan frakter jeg femåringen med meg på sykkelen? Sykkelsete? De stopper på 22 kg ser jeg, og han veier ikke det enda, men er det noe bedre alternativ som jeg overser?

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-17, 01:48   #2
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.828
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frakte barn på sykkel

La ham sykle selv? Eller er det ikke egnede veier?

Vi har ellers brukt sykkelvogn i alle år. Det hender faktisk at (den lille) 8-åringen sitter i den fortsatt, om det passer sånn.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-17, 06:20   #3
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.465
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Frakte barn på sykkel

10-åringen ønsker intenst at vi skal skaffe oss en av disse syklene her. Det går noen av de her hjemme, og hun nevner det hver gang vi passerer en.

https://familiesykkel.no

__________________
To søte germini 05~07
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-17, 07:42   #4
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.415
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frakte barn på sykkel

Vi kjøpte denne da poden var 4,5, og det har rett og slett vært helt genialt.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-17, 07:55   #5
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.727
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Frakte barn på sykkel

https://m.bikester.no/bobike-junior-...170524045427:s

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-17, 07:58   #6
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.652
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frakte barn på sykkel

Påhengsykkel er veldig ok, altså.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-17, 08:08   #7
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.622
Blogginnlegg: 212
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frakte barn på sykkel

Vi kjøpte påhengssykkel brukt her inne og storkoste oss med den. Ble solgt videre på et blunk, de er veldig populære.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-17, 08:30   #8
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.460
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frakte barn på sykkel

Påhengssykkel eller sykkelvogn, begge deler går an å få tak i brukt.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-17, 08:33   #9
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.209
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frakte barn på sykkel

Hvis han ikke kunne syklet selv ville jeg brukt påhengssykkel til en femåring.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-17, 08:40   #10
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.902
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frakte barn på sykkel

Vi hadde Trail Gator til minsten. Festes på barnets egen sykkel og er lett å koble av/på, så de kan veksle mellom å sykle selv og "henge på".



http://www.sykkelcenteret.no/trail-gator

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-17, 09:10   #11
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Frakte barn på sykkel

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Vi kjøpte denne da poden var 4,5, og det har rett og slett vært helt genialt.

Sånn har vi også til jenta på 5. Funker som snus! Jeg tenker det er en egenverdi i at hun sykler selv i stede for å henge bakpå i en sykkelvogn. Vi har som mål å få etablere vanen med å sykle til jobb/skole/barnehage i ungene tidlig, slik at de senere i livet tar det som den naturligste ting i verden, og tenker på seg selv som "en sånn som sykler".

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-17, 10:41   #12
artemis
Aktiv
 
Medlem siden: Jun 2012
Innlegg: 219
artemis er litt kulartemis er litt kul
Standard

Sv: Frakte barn på sykkel

Jeg frakter 5-åringen (og 3-åringen) på en longtail-sykkel (sykkel med litt lengre ramme bak setepinnen enn vanlig). På slike sykler er det plass til begge barna på bagasjebrettet + to store vesker hvor barnehagesekkene og ev. handleposer får plass. Bildegoogle "longtail bike", så ser du konseptet. Kan få en utgave med el-motor, så er det ingen barn som blir for tunge eller bakker som blir for bratte.

Litt større investering enn det andre som er foreslått tidligere i tråden, ser jeg, men anbefaler det virkelig. 5-åringen sykler ofte på egen sykkel til og fra barnehagen og sentrum, men longtail-transporten er fin for lengre avstander (ev. etapper med mange, bratte bakker) og de dagene han ikke er i sykle-selv-humør. Veldig hyggelig framkomstmiddel for oss alle tre. Hvis du er interessert i "konseptet", så anbefaler jeg at du kikker innom www.transportsykkel.no

__________________
--------------
2012 & 2014

Sist redigert av artemis : 24-05-17 kl 10:58. Årsak: skrivefeil
artemis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-17, 11:06   #13
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.360
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Frakte barn på sykkel

Dersom det ikke er egnet vei/trafikk for 5-åringen å sykle på egen hånd vil jeg anbefale en slik påhengsykkel som input nevner. Han er for stor til å sitte i sete, og det blir en mindre investering enn sykkel med kasse/henger dersom dere ikke skal bruke sykkelen til ytterligere transport eller frakt av varer og liknende.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-17, 12:26   #14
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Frakte barn på sykkel

Jeg skal kjøpe slikt bobike-sete som Zinatara lenker til, for å kunne veksle mellom hvilken av ungene jeg har bakpå. Det er et par stykker i klassen til 2.-klassingen som bruker det fremdeles (på el-sykkel, riktignok). Foretrekker det fremfor påhengssykkel fordi jeg synes sykkelen blir så langt og lite smidig med både det og sykkelvogn, men det kommer jo mye an på hvor og hvordan man sykler.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-17, 16:22   #15
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.415
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frakte barn på sykkel

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Sånn har vi også til jenta på 5. Funker som snus! Jeg tenker det er en egenverdi i at hun sykler selv i stede for å henge bakpå i en sykkelvogn. Vi har som mål å få etablere vanen med å sykle til jobb/skole/barnehage i ungene tidlig, slik at de senere i livet tar det som den naturligste ting i verden, og tenker på seg selv som "en sånn som sykler".

Enig. Og påhengssykkel gir barnet litt følelse med trafikken, balanse og den type ting, som jeg synes er viktig.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-17, 16:36   #16
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.971
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Frakte barn på sykkel

Takk, folkens! Han sykler ikke selv, jeg vet ikke helt hva det stopper i, men jeg tror han synes det er ekkelt når han kjenner at sykkelen må balanseres. Han bruker ikke engang balansesykkelen han har. Kanskje påhengssykkel kan hjelpe. Jeg tror det blir det jeg går for.

Det hadde uansett ikke vært aktuelt å la ham sykle alene. Det er mange lange nedoverbakker, med stikkveier og dårlig oversikt.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-17, 16:37   #17
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.971
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Frakte barn på sykkel

Såeh ... Er det noen som har en påhengssykkel til salgs?

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-17, 16:43   #18
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.971
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Frakte barn på sykkel

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Vi hadde Trail Gator til minsten. Festes på barnets egen sykkel og er lett å koble av/på, så de kan veksle mellom å sykle selv og "henge på".



http://www.sykkelcenteret.no/trail-gator

Ooooh, denne var stilig!

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-17, 16:48   #19
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.209
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frakte barn på sykkel

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Takk, folkens! Han sykler ikke selv, jeg vet ikke helt hva det stopper i, men jeg tror han synes det er ekkelt når han kjenner at sykkelen må balanseres. Han bruker ikke engang balansesykkelen han har. Kanskje påhengssykkel kan hjelpe. Jeg tror det blir det jeg går for.

Det hadde uansett ikke vært aktuelt å la ham sykle alene. Det er mange lange nedoverbakker, med stikkveier og dårlig oversikt.

Er vi naboer?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-17, 16:50   #20
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.971
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Frakte barn på sykkel

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Er vi naboer?

Hehehehe, nei det tror jeg da ikke. Jeg tror det kalles "å bo i Norge".

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no