Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Anne fra Bjørkely

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-05-17, 23:22   #61
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Min Anne er et realt løvetannbarn som gjennom sitt fantastiske forhold til Marilla og Matthew unngikk senskader av triste og fæle barndomsår.

Det løpet er overhodet ikke kjørt for Anne i serien heller, altså. Hun bare overvinner utfordringene sine på mer realistisk vis.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-17, 23:34   #62
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det løpet er overhodet ikke kjørt for Anne i serien heller, altså. Hun bare overvinner utfordringene sine på mer realistisk vis.

Jeg er ikke helt enig i det, altså. Det er mye som står mellom linjene i Anne-bøkene, som jeg først har skjønt etter at jeg leste dem på nytt som voksen. En enorm styrke, som gjorde at hun overlevde den tøffe starten. Denne seriens Anne tror jeg rett og slett ikke har forutsetninger for å bli den Anne jeg møtte i de siste Anne-bøkene. Da skal de i så fall gjøre noen grep som jeg ikke helt kan se blir noe annet enn urealistiske.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-17, 23:37   #63
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely

Da er vi rett og slett uenige om det.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-17, 23:42   #64
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Har bestemt meg for ikke å se. Min Anne er et realt løvetannbarn som gjennom sitt fantastiske forhold til Marilla og Matthew unngikk senskader av triste og fæle barndomsår. Jeg kan gjerne se historier om traumatiserte barn, men ikke i Annes person.

Jeg har landet på det samme.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-17, 23:52   #65
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg tenker det er langt mer realistisk at Anne er traumatisert av tidligere opplevelser, og synes det er like greit å droppe rosemalingen. Men jeg er enig i at det er mindre i tråd med bøkene.

Jeg synes det er et fellestrekk for mye av litteraturen fra den tiden. De undervurderer virkningen av omsorgssvikt og tap av nære familiemedlemmer. Det med "foreldreløse barn" blir på sett og vis romantisert, og man visste vel ikke nok på den tiden om senskader av slike traumer. Det gjelder ikke bare Montgomery. Det tydeligste eksemplet jeg kommer på er kanskje "Den hemmelige hagen". Det er ikke særlig realistisk at et barn som så til de grader har vært utsatt for omsorgssvikt, for deretter å miste både foreldrene, barnepiken og alle tjenerne, og blir mer eller mindre overlatt til seg selv der hun kommer også, kun trenger litt sol, natur og bondekost for å fungere greit igjen. Men også i Barna fra Nyskogen, Tom Sawyer, Heidi og en del andre bøker har jeg inntrykk av at tapet av foreldre og en oppvekst preget av mishandling og/eller omsorgssvikt på sett og vis blir bagatellisert, eller sett på som noe som styrker karakteren, heller enn å gi varig skade. I dag vet vi litt mer, derfor gjør de dette tydeligere i filmen enn i boka.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 22-05-17 kl 08:46.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-17, 23:57   #66
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Jeg synes det er et fellestrekk for mye av litteraturen fra den tiden. De undervurderer virkningen av omsorgssvikt og tap av nære familiemedlemmer. Det med "foreldreløse barn" blir på sett og vis romantisert, og jeg tror rett og slett ikke man visste nok på den tiden om senskader av traumer av den typen. Det gjelder ikke bare Montgomery. Det tydeligste eksemplet jeg kommer på er kanskje "Den hemmelige hagen". Det er ikke særlig realistisk at et barn som så til de grader har vært utsatt for omsorgssvikt, kun trenger litt sol, natur og bondekost for å fungere greit igjen. Men også i Barna fra Nyskogen, Tom Sawyer og en del andre bøker har jeg inntrykk av at tapet av foreldre og en oppvekst preget av mishandling og omsorgssvikt på sett og vis blir bagatellisert, eller sett på som noe som styrker karakteren, heller enn å gi varig skade. I dag vet vi litt mer, derfor gjør de dette tydeligere i filmen enn i boka.

Nettopp. Jeg tenker akkurat det samme, men var ikke i stand til å formulere tankene mine på greit vis i dag.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-17, 11:16   #67
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely

Jeg likte serien godt og ble glad i "nye Anne".

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-17, 14:49   #68
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.976
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely

Jeg har ikke begynt allikevel, det er akkurat som om jeg vegrer meg for å få et annet bilde av Anne og de andre enn det jeg har etter å ha lest bøkene utallige ganger.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-17, 14:57   #69
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Jeg har ikke begynt allikevel, det er akkurat som om jeg vegrer meg for å få et annet bilde av Anne og de andre enn det jeg har etter å ha lest bøkene utallige ganger.

Da kan jeg berolige med at jeg ikke fikk et annet bilde av henne. Jeg syns denne versjonen derimot forsterket det bildet jeg hadde av henne. Jeg syns på ingen måte hun fremstår som traumatisert og puslete, men med den handlekraften jeg husker. Men jeg syns den får fram at slike ting hun har gått igjennom slett ikke er romantisk (slik jeg syns som barn), men at det faktisk setter spor.

Jeg har nå sett ferdig serien, og likte den veldig godt. Jeg har egentlig aldri følt noe behov for å se den gamle serien, og enda mindre nå. Jeg liker Anne med rotete fletter, store tenner og litt sånn "ponnyfasong" på kroppen som preteens ofte har.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-17, 15:04   #70
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Da kan jeg berolige med at jeg ikke fikk et annet bilde av henne. Jeg syns denne versjonen derimot forsterket det bildet jeg hadde av henne. Jeg syns på ingen måte hun fremstår som traumatisert og puslete, men med den handlekraften jeg husker. Men jeg syns den får fram at slike ting hun har gått igjennom slett ikke er romantisk (slik jeg syns som barn), men at det faktisk setter spor.

Jeg har nå sett ferdig serien, og likte den veldig godt. Jeg har egentlig aldri følt noe behov for å se den gamle serien, og enda mindre nå. Jeg liker Anne med rotete fletter, store tenner og litt sånn "ponnyfasong" på kroppen som preteens ofte har.

Jeg synes også bildet av henne mest av alt er forsterket. Og traumatisert henger ikke nødvendigvis sammen med puslete. Traumatisert og sterk går veldig godt an. Seriens Anne er for meg absolutt en som overlever og overkommer, uten å romantisere, ja.

Og jeg tenkte hun så litt som et føll når hun løp.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-17, 15:06   #71
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely

Ja, jeg synes Anne i denne serien er helt fantastisk. Og løvetannbarn er hun definitivt fortsatt. De fleste løvetannbarn har vel med seg noen sår og traumer fra barndommen, det ligger vel i sakens natur. Så jeg ser ikke noen motsetning i det.

Og noe som er litt komisk er at Diana i denne nye serien ser omtrent nøyaktig ut som hun alltid har sett ut i mitt hode. Diana i den gamle serien kræsjet med hvordan hun så ut i mitt hode.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-17, 15:09   #72
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Og noe som er litt komisk er at Diana i denne nye serien ser omtrent nøyaktig ut som hun alltid har sett ut i mitt hode. Diana i den gamle serien kræsjet med hvordan hun så ut i mitt hode.

Akkurat sånn er det for meg også!

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-17, 15:12   #73
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely

Ellers kan jeg nok være enig i at denne er mindre subtil enn bøkene altså. Men det tror jeg henger vel så mye sammen med utvalget av scener som har blitt plukket ut i den relativt korte serien. Bøkene hadde også ganske sterk feministisk profil, men det var mer av alt det andre innimellom så det blie ikke like mye "in your face".

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-17, 15:29   #74
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely

Jeg er ikke uenig i at en oppvekst som hennes nødvendigvis vil prege en person, men det syns jeg også er tilfellet i bøkene. Det er bakgrunnen hennes, sammen med intellektet, som gir henne en dybde, og gjør henne interessant. Mens i den nyeste serien har hun klare symptomer på PTSD. Noe som jo egentlig er veldig alvorlig og ikke bare er noe man blir bra av, sånn helt uten videre.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-17, 15:35   #75
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely

Jeg syns hun er et perfekt løvetannbarn i serien! (Har bare sett første episode). Hun er like impulsiv og gæren og fantasifull og strålende som jeg husker fra bøkene, og jeg sitter med samme følelse av "Neineinei, men, Anne, da!! " som jeg hadde da prektige Polyannaliten leste om påfunnene hennes, og ser at datteren min har den samme.

Jeg syns flashbacksene tydeliggjør (kanskje overtydelig, jeg vet ikke) både hvor viktig fantasien hennes er for å rett og slett overleve mentalt, og viser også for et virkelig enestående sterkt og intelligent barn hun er, med en fantastisk livsevne!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-17, 15:35   #76
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg er ikke uenig i at en oppvekst som hennes nødvendigvis vil prege en person, men det syns jeg også er tilfellet i bøkene. Det er bakgrunnen hennes, sammen med intellektet, som gir henne en dybde, og gjør henne interessant. Mens i den nyeste serien har hun klare symptomer på PTSD. Noe som jo egentlig er veldig alvorlig og ikke bare er noe man blir bra av, sånn helt uten videre.

Det er heller ikke i konflikt med noen av de karaktertrekkene som Anne har, eller det å ende opp som en sterk, klok, frittalende og positiv voksenperson.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-17, 17:43   #77
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.979
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely

Jeg har slukt denne nå, og jeg syns den er fantastisk. Nå er det riktignok over 30 år siden jeg leste bøkene, men ut fra det jeg husker, og livet generelt, syns jeg denne er bedre enn jeg trodde den kom til å være.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-17, 17:51   #78
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg synes også bildet av henne mest av alt er forsterket. Og traumatisert henger ikke nødvendigvis sammen med puslete. Traumatisert og sterk går veldig godt an. Seriens Anne er for meg absolutt en som overlever og overkommer, uten å romantisere, ja.

Og jeg tenkte hun så litt som et føll når hun løp.

Enig, traumatisert er på ingen måte det samme som puslete.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-17, 19:05   #79
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Enig, traumatisert er på ingen måte det samme som puslete.

Nei, men jeg er litt usikker på en person som fremstilles som så traumatisert som det hun gjør i de første episodene i realiteten kan bli til den voksne personen hun fremstår som i de siste bøkene. Hun har en stabilitet og trygghet som jeg er usikker på om hun rekker å få av Marilla og Matthew, siden hun tross alt er ganske stor når hun kommer dit. Jeg sier ikke at hun ikke kan bli en sterk og flott voksen, med de traumene som fremstilles. Jeg er bare usikker på om den voksne Anne jeg kjenner fra bøkene er forenlig med ungdoms-Anne fra den nyeste serien.

Det betyr ikke at jeg ikke liker serien, for det gjør jeg. Men den handler ikke om Anne fra min Bjørkely. Den handler om en annen Anne, som har en del likhetstrekk.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-17, 19:12   #80
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely

Vi så tydeligvis første episode med veldig ulikt blikk. Også er det jo fortellertekniske grep som ikke nødvendigvis skal tolkes bokstavelig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no