Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Bilpute - hva slags?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-17, 15:32   #1
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.078
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Bilpute - hva slags?

Junior er nå 135, og så vidt jeg har skjønt kan han nå sitte på bilpute. Hva kjøper man da? Det er jo ikke skallsikring, kun høydejustering. Går det da greit med noe fra Biltema?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-17, 15:37   #2
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.777
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bilpute - hva slags?

Pute er kun minimumssikring, det beste er å sitte i beltestol helt til den ikke passer lenger. Eldstemann har også passert 135 cm, men sitter fremdeles i sin Britax beltestol.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
Storebror desember 08

Lillebror mars 11
Lillesøster januar 13
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-17, 15:47   #3
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.078
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bilpute - hva slags?

Ja, jeg vet det. Men Junior er nå 10.5 år og blant de aller laveste på trinnet i 5. klasse og det er ikke en eneste i klassen hans (som vi ser) som sitter i bilstol lenger. Ergo hadde det vært fint med pute.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-17, 15:51   #4
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.777
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bilpute - hva slags?

Ok, men da tviler jeg på at det har noe å si hva slags bilpute du velger, siden poenget uansett bare er at barnet skal komme høyt nok opp til at setebeltet ligger riktig. Jeg vet ikke om det finnes bilputer uten, men den bør i allefall ha horn på sidene slik at beltet ligger riktig. Noen er nok mer behagelige å sitte på enn andre, de aller billigste er gjerne litt harde.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
Storebror desember 08

Lillebror mars 11
Lillesøster januar 13
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-17, 16:21   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.850
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilpute - hva slags?

Jeg lar ungene slippe når de ikke lenger passer i beltestol. Knerten sitter i sin beltestol fremdeles (straks 10 år og 140 cm lang). Snuppa satt i beltestol til jeg skjønte at hun virkelig var den aller siste. Da var hun nesten 150 cm og 11,5 år.

På de aller fleste beltestoler kan du bare ta av ryggen og så har du en pute du kan bruke, hvis det er viktig for deg.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-17, 17:49   #6
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.195
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bilpute - hva slags?

Min må også sitte i beltestol i vår bil til han vokser ut av den. Han fylte 10 i juni og er 140 cm.
Hvis dere skal bruke pute så er det viktig at den har horn. Ellers tror jeg ikke det er noen sikkerhetsmessig forskjell på en billig og en dyrere variant. Tror aldri jeg har sett noen test av bilpute?

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-17, 17:55   #7
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.396
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bilpute - hva slags?

Flott tråd, dette har jeg lurt på siden snuppa på 140 begynner å klage over trang stol. Tror dog hennes kan gjøres om til pute. Er det 135 som er grensa for krav om beltestol?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-17, 18:24   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.850
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilpute - hva slags?

135 cm er kravet for at de må sikres utover bare bilbelter, og i følge reglene er pute nok (også før de er så lange). Men sikkerhetsmessig er beltestol mye sikrere enn pute, så jeg har tviholdt på stol til de virkelig var for store. Men når det skjer avhenger av stolen. Snuppa satt i sin til hun var nesten 150 cm.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-17, 18:37   #9
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.206
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bilpute - hva slags?

Min yngste bytter litt på pute og beltestol. Puten er kjøpt på Biltema og har horn. Den er godkjent.

Kan ta av ryggen på stolen, men da blir de visdt ikke konfortable.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-17, 18:40   #10
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.777
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bilpute - hva slags?

Er ikke reglene slik at de skal sikres helt til 150 cm hvis utstyret finnes i bilen?

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
Storebror desember 08

Lillebror mars 11
Lillesøster januar 13
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-17, 19:09   #11
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.404
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilpute - hva slags?

Vi bruker pute, med horn, fra Biltema. Hvor gode de er vet jeg ikke, for jeg har aldri krasjet.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-17, 19:13   #12
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.206
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bilpute - hva slags?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Vi bruker pute, med horn, fra Biltema. Hvor gode de er vet jeg ikke, for jeg har aldri krasjet.

De er godkjente i alle fall.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-17, 19:21   #13
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.396
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bilpute - hva slags?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

135 cm er kravet for at de må sikres utover bare bilbelter, og i følge reglene er pute nok (også før de er så lange). Men sikkerhetsmessig er beltestol mye sikrere enn pute, så jeg har tviholdt på stol til de virkelig var for store. Men når det skjer avhenger av stolen. Snuppa satt i sin til hun var nesten 150 cm.

Ja, vi gjør ingen endringer før vi må. Hun er jo ikke så gammel, men det er greit å vite hva som kommer rundt neste sving.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-17, 20:34   #14
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.902
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilpute - hva slags?

Jeg tror det er samme hvor man kjøper bilpute. Den skal jo bare løfte opp barnet så belteføringen blir riktig, den bidrar ikke med økt sikkerhet i seg selv. Men jeg ville hatt med "beltehorn", så magebeltet også blir lagt på rette plassen.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-17, 22:40   #15
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.969
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bilpute - hva slags?

Mener vi kjøpte på Biltema.
Min 5.klassing sitter fortsatt i sin Britax beltestol. Der sitter han til den ikke passer lenger. Han har passert 140 cm.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-17, 01:13   #16
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.023
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Bilpute - hva slags?

Niåringen passerte 135 cm før sommeren, men sitter fremdeles fint i sin Britax beltestol, og skal fortsette med det til den ikke lenger passer.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-17, 01:27   #17
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bilpute - hva slags?

Mine barn har også sittet i beltestol til de var store nok til å slippe noe. Størsta var 9,5 år da hun var 1,50 m og for lang til Britaxen, og Mellomste det samme. Lange foreldre = lange barn Minstemor på 7 sitter fortsatt i beltestol; hun er ikke av riktig samme kaliber som søsknene lengdemessig, så med mindre noe akutt skjer så vil hun kunne sitte lengre i beltestolen enn dem.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no