Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Chick lit og sånn

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-06-12, 11:09   #1
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Tommel ned

Chick lit og sånn

Jeg er en sånn person som leser lette bøker om sommeren og sparer de som krever litt mer hjerneaktivitet ( ) til høst og vinter. Maryan Keyes o.l er typisk sommerlitteratur for meg. Jeg har registrert at det har kommet en egen hylle på biblioteket merket "lett underholdning" for akkurat den type bøker og i går rasket jeg med meg en stabel fra denne hyllen, slengte beina på terassebordet og satte i gang.

Men- I alle dager! Er det fritt fram for alle å kalle seg forfatter nå? Så mye møl- og jeg har begynt, og avsluttet, fire av bøkene- har jeg ikke sett på lenge. Historiene er platte (med null poeng whatsoever) personene endimensjonale og lite troverdige og absolutt alt er klisjeer og med "morsomme" poenger som jeg har lest i lignende bøker utallige ganger før. Jeg føler at min intelligence has been insulted her og tenker at selv om Maryan Keyes og Alyson Pearson ikke kan bli beskyldt for å ha skapt stor litteratur, er det virkelig stor kvalitetsforskjell mellom dem og alle disse andre damene som prøver seg i samme sjanger for tiden.
Jeg vil spesielt dra fram Denise Rudberg som et skrekkens eksempel. Jeg har hatt åttendeklassinger som skriver bedre enn den dama der. Styr unna!
Andre med lignende erfaringer? Eller er jeg den eneste på FP som i det hele tatt leser bøker fra hylla med "lettere underholdning."

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 11:12   #2
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Chick lit og sånn

Jeg gjør også det, hvis jeg virkelig skal slappe av - type solseng i varme strøk. Og ja, det er fritt frem for alle til å kunne kalle seg forfatter. Har du fått smørt sammen ei bok, så er du forfatter, uavhengig av om det er lesbart det som står der. Jeg prøvde meg på Anita Blake. Oh my god sier jeg bare. IKKE les.

  Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 11:14   #3
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.232
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Chick lit og sånn

Jeg har opplevd akkurat det samme. Gledet meg over Maryan Keyes og opplevd hårreisende dårlige greier fra andre. Det er som Barbare Cartland, bare lagt til London og et fancy reklamebyrå i stedet for på en gods hos en lord. Og poenget er fortsatt å finne en rik mann som kan ta en bort fra det grusomme arbeidslivet. Og på veien lager de et fælt måltid til noen de vil imponere, drikker litt for mye rødvin, forelsker seg i feil fyr en gang før de tar til vettet og dummer seg ut på jobb minst en gang.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 11:16   #4
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.576
Blogginnlegg: 808
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Chick lit og sånn

Jeg syns Denise Rudberg er festlig, og minner om at populærlitteraturens fremste hensikt er å fylle leserens forventningshorisont. Det er altså forventningene dine som er for høye, Rine.

Sue Graftons bokstavkrim, derimot. Der går grensen min.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 11:18   #5
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.379
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Chick lit og sånn

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg vil spesielt dra fram Denise Rudberg som et skrekkens eksempel.

Takk for advarselen. Jeg kan finne på å lese såkalt chick lit, men har lagt lit-lista veldig lavt for hva jeg orker å lese. Bridget Jones dagbok er eksempel på noe jeg orker av sjangeren.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 11:20   #6
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Chick lit og sånn

Det er stor forskjell på chick lit og chick lit. Virkelig.
Jeg har hatt stor glede av Mike Gayle, men det er kanskje mer "lad lit". Lisa Jewell skriver også godt innenfor sjangeren synes jeg.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 11:23   #7
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Chick lit og sånn

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Jeg syns Denise Rudberg er festlig, og minner om at populærlitteraturens fremste hensikt er å fylle leserens forventningshorisont. Det er altså forventningene dine som er for høye, Rine.

.

Det tror jeg ikke. Hovedproblemet med Rudberg er at hun skriver stinkende dårlig, og da mener jeg rent teknisk, ikke innholdsmessig. Jeg hadde lyst til å klore ut øynene mine etter tre sider, men valgte å legge fra meg boken i stedet. :gluping:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 11:29   #8
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.421
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Chick lit og sånn

Leser du krim? Kollentoft er bra, begynn med bok 1. Kepler anbefales også.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 11:32   #9
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.421
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Chick lit og sånn

Og nei, jeg leser ikke chic lit. Er jeg i sydenland og ferdig med alle medbrakte bøker, leser jeg heller dansk, svensk og engelsk krim fra "hotellbiblioteket". Tror jeg hadde angrepet krim på tysk før jeg gadd lese chic lit.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 11:38   #10
Mariss
Superduperaktiv
 
Mariss sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 639
Mariss er litt kulMariss er litt kulMariss er litt kul
Standard

Sv: Chick lit og sånn

Jeg liker Denise Rudbergs bøker jeg da... har lest alle.

Jeg elsker Maryan Keyes - har alle. På engelsk. Leser alltid chick lit på engelsk om mulig, syns det er best.

Elsker Shopaholic-bøkene. Festlige.

Liker også bøkene til Emily Griffin. Leste, på Korsika forrige uke, nå boka som heter "Something Borrowed" og den var kjempesøt.

__________________
Storebror des-07 Lillesøster mars-10
Mariss er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 11:40   #11
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.232
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Chick lit og sånn

Ja, de er jo ofte aldeles grusomt dårlig oversatt, så å lese på norsk blir virkelig øyekloremateriale!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 11:45   #12
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 7.008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Chick lit og sånn

Jeg er altslukende, men har visse kvalitetskrav når det gjelder språket, og innen chick-lit-sjangeren faller de aller, aller fleste gjennom. Den eneste jeg egentlig synes skriver bra, er allerede nevnte Maryan Keyes; alle de andre er skrekkelige i større eller mindre grad.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 11:58   #13
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.975
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Chick lit og sånn

Nå leser jeg ikke chic lit, men kan bare skrive under på at oversatt litteratur kan bli skikkelig møkk. Leser vel kun amerikansk og britisk litteratur, og da alltid på engelsk. Prøvde meg engang på Ludlum på norsk, da jeg kom over endel av bøkene hans på Mammut utsalg. Makan til dårlig oversettelser skal du lete lenge etter. Nå er ikke Ludlum en wiz with words altså (men knall på plot), men oversatt så ble det rett og slett uleselig Så for all del - les det heller på originalspråket.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 11:59   #14
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Chick lit og sånn

Jeg leser bare chick lit på originalspråket. Og jeg leser stort sett Marian Keyes hvor jeg har elsket alle, unntatt Watermelon, som jeg ikke likte. Og shopaholicbøkene er deilig tanketomme.

Ellers har jeg stort sett kost meg med Dorothy Sayers (som man sikkert kan forstå), Jasper Fforde, Alexander McCall Smith og fantasy. Nå leser jeg Game of Thrones-serien. Alt på engelsk.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 12:03   #15
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.511
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Chick lit og sånn

Eg har gitt opp chic-lit-sjangeren, av same grunn som du beskriv, og gått over til ungdomslitteratur når eg vil lese noko lett. Der finn ein enkle, men gode bøker. Eg har litt inntrykk av at det var nokre få forfattarar som tente mykje på chic-lit, som Helen Fielding, Laura Weissenberg og Mariann Keyes, og så er det veldig mange som vil det same, utan å heilt få det til.

Det same ser ein innafor krimsjangeren. Eg les gjerne P.D. James, Jo Nesbø og andre som kan skrive, men eg gidd ikkje bruke fritida mi på å lese dårleg språk. Og terskelen for å bli utgitt er låg, i desse sjangrene.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 12:08   #16
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.968
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Chick lit og sånn

Hva med serien til Janet Evanovich den er jo litt i Chik lit sjangeren. Iallfall lettlest og underholdene.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 12:26   #17
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 8.012
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Chick lit og sånn

Jeg holder fast ved påstanden min fra 2009 om at Denise Rudbergs Jenny S er en av de, om ikke den, dårligste boka jeg har lest.

Jeg har lest mange bøker, og mye av det har ikke vært særlig høyverdig litteratur. Bare det at jeg husker den fortsatt sier sitt, middelmådige bøker glemmer jeg straks.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 12:26   #18
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Chick lit og sånn

Shopaholic har jeg prøvd, og syntes de var dårlige. Men jeg prøve noen av krimforslagene, tror jeg! Og Game of Thrones skal jeg låne av min niese når hun er ferdig, forhåpentligvis snart.

Luftslottet: Jepp: Rudberg burde vært rødprikket og fiskedasket og det som er. Makan! Og jeg nekter å tro at det bare er oversettelsen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 12:27   #19
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Chick lit og sånn

Det er jo i grunnen bare å styre unna den sjangeren, da. Les et ukeblad i stedet, eller en krim?
Livet er i alle fall for kort til å lese dårlige bøker, når det finnes så utrolig mange gode!

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 12:30   #20
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Chick lit og sånn

Siri Østlid var overraskende underholdende norsk chick lit.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no