Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Erfaringer med navnefest?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-11, 21:14   #21
mosol
Nytt år, nye muligheter
 
mosol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.953
Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Erfaringer med navnefest?

Begge våre har hatt HEF navnefest med familieselskap hjemme etterpå. Storesøster i Oslo Rådhus, og lillesøster i et grendehus i Bærum. Rådhuset var staselig og en høytidelig seremoni. I grendehuset fikk jeg litt gymsalfølelsen må jeg innrømme, og tenkte vel egentlig at bare en privat markering hjemme hadde vært like bra. Hva vi gjør med tredjemann, når den tid kommer, har vi ikke snakket om.

__________________
Storesøster (jun 05), Mellomsøster (mai 08), lillesøster (jul 11)
mosol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 21:32   #22
Siritk
Bør lage seg en tittel selv
 
Siritk sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Innlegg: 2.399
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Erfaringer med navnefest?

Jeg er litt stykkevis og delt i kveld. Tidligere hadde HEF noe som het vitner, en slags fadderfunksjon, denne er nå ute. Vi har valgt å ha noen "faddere" for barna våre, vi kaller de navnetanter- og onkler. Jeg har scrappa album til disse for å gi de en liten oppmerksomhet.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 21:47   #23
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.601
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer med navnefest?

Vi hadde ikke lyst å velge noen spesielle som var "viktigere" enn andre, så mannen min sa noe sånn som: Et afrikansk ordtak sier "Det krever en landsby for å oppfostre et barn" og dere som er invitert i dag, er det fordi vi håper dere vil være vår landsby. Veldig klisje, men det var ganske fint likevel.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 17:42   #24
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.063
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erfaringer med navnefest?

Takk for alle innspill! Vi har ikke landet helt, men det ser ut til at vi går for "egenkomponert" opplegg, altså fest uten HEF-seremonien. Hovedpoenget for vår del er jo å få samlet familien og feiret vesla, så får vi skape høytidsstemningen selv.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 18:13   #25
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Erfaringer med navnefest?

Vi hadde også navnefest i regi av HEF da hun var ca 6 mnd gammel. Det var en fin seremoni og vi hadde selskap etterpå. I ettertid tenker jeg nok at om det skulle ha blitt en gang til så ville jeg nok valgt å droppe noen seremoni og heller ordnet alt selv.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 18:16   #26
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Erfaringer med navnefest?

Vi organiserte selv uten noen seremoni. Ble som en fødselsdag med bare de nærmeste.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 20:24   #27
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.892
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Erfaringer med navnefest?

Vi hadde feiring for familie og venner med mat og kaker. Ikke noe seremoni. Vurderte HEFs navnedagsseremoni, men datoene passet ikke. Det viktigste var å samle familien og ønske henne velkommen til verden. Hadde det hjemme hos min mor, og vi var rundt 20 stykker.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 20:46   #28
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.063
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erfaringer med navnefest?

Opprinnelig lagt inn av venla, her.

Vi hadde feiring for familie og venner med mat og kaker. Ikke noe seremoni. Vurderte HEFs navnedagsseremoni, men datoene passet ikke. Det viktigste var å samle familien og ønske henne velkommen til verden. Hadde det hjemme hos min mor, og vi var rundt 20 stykker.

Det er sånn vi tenker. Blir ca. samme antall hos oss, nærmeste familie + kusine med familie som bor her i byen og som vi er mye sammen med. Kan antakelig leie et lokale rett ved der vi bor, leiligheten blir litt liten.

__________________
Juni 2011 og januar 2013

Sist redigert av ingling : 28-05-11 kl 20:51.
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 10:43   #29
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer med navnefest?

Jeg har kun erfaring som gjest. Seremonien i regi av HEF var fin, men litt uten mål og mening, synes jeg. Så jeg hadde antakeligvis droppet den delen, og bare hatt selskap for å feire det nye familiemedlemmet.

Hilsen hun som gjorde det så enkelt at "seremonien" var å føre barnets navn på et ark fra Folkeregisteret, signere og så sende inn.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 11:01   #30
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Erfaringer med navnefest?

Vi hadde privat fest men nå etter at jeg har sett hvor flott HEF seremonien i Oslo Rådhus er angrer jeg veldig på at vi ikke ventet og valgte dette. (Det var veldig lang ventetid på det aktuelle tidspunktet).

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 13:47   #31
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Erfaringer med navnefest?

Har man en sånn markering, som regel?
Je hadde tenkt å la junior ankomme uten å servere noen hverken kake eller mat, men det er kanskje ikke så vanlig mer? :mememe:

  Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 13:56   #32
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.063
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erfaringer med navnefest?

Man kan gjøre akkurat som man vil, Smilefjes. Er det ikke herlig?

Vi hadde i utgangspunktet tenkt at vi kanskje skulle droppe å ha noe spesiell markering. Grunnen til at vi vurderer det likevel er at vi har lyst til å samle familien, også de som ikke bor i nærheten, rett og slett fordi det er hyggelig (med familiene våre, that is. Innser at ikke alle har familie det er hyggelig å samle), og da er veslas ankomst en fin anledning. Verre er det ikke. En ingenting, synes jeg i hvert fall.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 14:13   #33
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Erfaringer med navnefest?

  Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 14:18   #34
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.063
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erfaringer med navnefest?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.



Jeg fikk litt samme reaksjon på at noen i terminklubben min på et Annet forum mente at en måtte ha hjemmebakst i fryseren til barselbesøk. Må man det, liksom? Jeg har i grunnen landet på at det er veldig lite en må.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 14:23   #35
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Erfaringer med navnefest?

Hjemmebakst i fryseren til barselbesøk?

Jeg er førti og venter tre'ern. De få som får komme inn her i barseltiden er folk som kjenner meg mer enn godt nok til å vite at det er forventet at de har med kake til meg.

  Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 14:24   #36
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Erfaringer med navnefest?

PS - til de det måtte angå så er kringle bra i barselperioder.

  Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 14:38   #37
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.063
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erfaringer med navnefest?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Hjemmebakst i fryseren til barselbesøk?

Jeg er førti og venter tre'ern. De få som får komme inn her i barseltiden er folk som kjenner meg mer enn godt nok til å vite at det er forventet at de har med kake til meg.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 14:47   #38
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!
 
Kitty Bastard sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2.401
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Erfaringer med navnefest?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Har man en sånn markering, som regel?
Je hadde tenkt å la junior ankomme uten å servere noen hverken kake eller mat, men det er kanskje ikke så vanlig mer? :mememe:

Tja, vi lot være.
Svigerfar insisterte på grillfest, og jeg ga i grunn klar beskjed om at de fikk fikse sånt selv hvis de på død og liv ville.
Vi fikk vår del av "men atte, hva med GAVENE?!" når det ble tydelig at vi ikke kom til å døpe eller ha navnfest.

I år sniker jeg meg unna hele greia ved å stikke av til hytta med en gang jeg er i form. Folk har fått beskjed om at hvis de vil komme på besøk så er de hjertelig velkomne, det ligger et fantastisk bakeri/konditori i byen og det er bare å svinge innom der og ta med noe godt til meg på veien.

__________________
Come down off the cross - We can use the wood - Come on up to the house
Kitty Bastard er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 16:57   #39
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.500
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer med navnefest?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Har man en sånn markering, som regel?
Je hadde tenkt å la junior ankomme uten å servere noen hverken kake eller mat, men det er kanskje ikke så vanlig mer? :mememe:

Joh, jeg vet da flere (ihvertfall to) barn som har kommet til verden uten noen seremonier av noe slag. Går helt fint.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 21:36   #40
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.610
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Erfaringer med navnefest?

Vi hadde familiefest for Lille Ville. Leide lokale (vi har altfor mye familie til å ha det hjemme) og bestilte catering. Ingen taler, ingen seremonier - bare hygge. Ingen sure miner, heller. Jeg hadde antakelig bare blitt enda mer sliten og stresset om vi skulle rukket noen seremoni og vært et annet sted først, men det er jo fordi jeg ikke akkurat var i toppform det første året.

Og ja - de som forventer servering på barselbesøk bør sørge for medbrakt. Vi hadde besøk som hadde med middag, det var veldig kjekt.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no