Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Valgfrihet til videregående skoler

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-04-18, 17:48   #21
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valgfrihet til videregående skoler

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvis man skulle la geografi bestemme skolevalg, vil ikke det sementere andre forskjeller som vil skape like store, om ikke større problemer? Der folk flytter i stedet, og de som blir igjen er de med foreldre uten ressurser til å flytte? Da blir det tøft å få til sosial mobilitet. Nå kan man i det minste jobbe på og/eller ha såpass skoleteoretisk talent at man kan komme seg på en "bra" skole.

Ja, og det er jo akkurat det som skjer i barne- og ungdomsskolen i Oslo. Jeg klarer ikke å være imot fritt skolevalg på videregående – jeg har aldri vært lykkeligere selv enn da jeg gikk fra en temmelig lavmotivert og sådär ungdomsskole til videregåendeskolen med byens høyeste snitt, hvor jeg kunne velge det som har forblitt mitt fag.

Noe bør helt klart gjøres med svarteperskolene, men ikke dét.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 17:50   #22
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valgfrihet til videregående skoler

Men jaggu har han en kjempeviktig agenda. Han har virkelig klart å belyse hvor store forskjeller det kan være i norske klasserom, i "likshetsskolen", og det har jo faktisk allerede ført til viktige endringer. Endringer som burde vært gjort for mange år siden. (Mer penger til skoler som f.eks Ulsrud.)


Hvorfor var det viktig for deg å gå på skolen med byens høyeste snitt, Toffskij?

Det med å komme seg bort fra en skole der man trives sånn passe, og å få muligheten til å velge fag og linjer man ønsker, er jeg helt med på. Men hvorfor er det viktig å gå på skolen med høyest snitt?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 17:54   #23
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valgfrihet til videregående skoler

Jeg kan ellers melde fra UK, hvor det er strengt skolekretsbasert opptak på alle trinn bortsett fra de siste to skoleårene, at det er komplett ville tilstander i skolekretsene. Folk juger på adressene, flytter inn hos bestemor og hva-har-du for å bo langt nok inne i den antatt beste skolekretsen. Selvfølgelig fordi det er kjempestore forskjeller på kvaliteten på mange offentlige skoler, men også der forskjellene faktisk er ganske små.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 17:59   #24
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valgfrihet til videregående skoler

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg kan ellers melde fra UK, hvor det er strengt skolekretsbasert opptak på alle trinn bortsett fra de siste to skoleårene, at det er komplett ville tilstander i skolekretsene. Folk juger på adressene, flytter inn hos bestemor og hva-har-du for å bo langt nok inne i den antatt beste skolekretsen. Selvfølgelig fordi det er kjempestore forskjeller på kvaliteten på mange offentlige skoler, men også der forskjellene faktisk er ganske små.

Ja, og innenfor skolekretsen er det også gjerne både gode og dårlige skoler, som foreldre setter alt inn på å komme inn på eller unngå. Hadde venner som bodde i Hackney, en bydel i London med store sosiale forskjeller, og de gikk jo ut i fra at datteren skulle gå på nærskolen, men neida. Her gjaldt det å møte opp på skolen med hjemmebakst, og delta på skoleaktiviteter og virkelig fremstå som drømmeforelderen, og de som greide det fikk plass. Datteren deres på fire år måtte reise i tre kvarter for å komme til sin skole, og passere en rekke andre på veien.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 18:14   #25
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valgfrihet til videregående skoler

Jeg er mor til en halvmotivert ungdom og er glad han slipper å gå på videregående med bare elever som meg og Toffskij (skoleflinke strebere), som jeg tror ville dominert nærskolen. I motsetning til mora si så er han ekstatisk til utsiktene om kanskje få gå på en skole der han kan «få LOV til å begynne uka med tre timer med gym! Så utrolig digg!»

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 18:14   #26
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valgfrihet til videregående skoler

Kretsbasert opptak løser da ikke flere problemer enn de skaper, så lenge det er forskjell på tilbud og populasjon. Jeg gikk på den eneste allmennfaglig videregådende i mitt nærområde, og siden jeg kom inn der, hadde jeg ikke mulighet for å søke om plass i Bergen. De som ikke kom inn, kunne velge blant dem de kom inn på i byen. Det var skrekkelig urettferdig, synes jeg. Og det var selvsagt med på å forsterke nivåforskjeller mellom skolene.

Man kan gjerne ha som krav at 50 % skal være fra skolekretsen, men hva skal være kriteriet for å rangere inntaket, om ikke karakterer?

Og det er allerede et kjempeproblem at folk flytter fra dårlige barneskoler. Hvorfor i all verden skal det stoppe med videregående?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 18:20   #27
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.651
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valgfrihet til videregående skoler

Når jeg skulle søke videregående i 01 var det stedsbestemt også. Jeg slikt på Alt annet enn nærskolen fordi etter 10år med mobbing trengte jeg å komme vekk fra tettstedet og få litt ny innputt. Likevel kom jeg inn på nærskolen. Hadde for gode karakterer til å komme inn i Bergen. Mens stesøsteren min fikk reise til Bergen, men hun ville ikke. Etter to år til med helvete så gikk ikke fagkabalen min opp på nærskolen og jeg fikk søke meg til Bergen Handelsgymnasium. Triste da var at jeg skubbet ut noen som hadde gått i klassene der i to år allerede med dårligere karakterer.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 18:43   #28
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valgfrihet til videregående skoler

Nå er det jo også slik at det kun er byggfag på østkanten av byen også, så skolekretser hjelper ikke.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 18:45   #29
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valgfrihet til videregående skoler

Her gjelder nærskoleprinsippet, til en viss grad ihvertfall. Vi sokner til tre ulike nærskoler. :har 10.klassing:

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 19:53   #30
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valgfrihet til videregående skoler

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvis man skulle la geografi bestemme skolevalg, vil ikke det sementere andre forskjeller som vil skape like store, om ikke større problemer? Der folk flytter i stedet, og de som blir igjen er de med foreldre uten ressurser til å flytte? Da blir det tøft å få til sosial mobilitet. Nå kan man i det minste jobbe på og/eller ha såpass skoleteoretisk talent at man kan komme seg på en "bra" skole.


Men man må selvsagt døtte inn ressurser for å håndtere de utfordringene man får på enkelte skoler. Forebyggende arbeid, mer sosiallærerressurser, mer kapasitet til skole-hjem-samarbeid, hva det nå er som kreves. Klart, noen skoler vil alltid være "nederst", men det betyr ikke at de trenger å være dårlige.

Dette ser vi jo allereie i grunnskulen i Oslo - folk flytter jo som gærne før skulestart (eg har førskulebarn sjølv nå, og han går rundt og spør når vi skal flytte).

Eg trur framleis det er eit Oslo-/Bergen-/Trondheim-/Nord-Jæren- fenomen. Mi erfaring er at ein ikkje skal langt ut i Akershus før ein får meir naturlege og blanda lokalmiljø, enn kva ein finn i Oslo. Ikkje for å bagatellisere problemet i byane. Men i for eksempel Lørenskog, Nittedal, Sko og Drøbak er det færre skular innafor rimelig skuleveg-avstand og dermed blir det ein hod del variasjonar og eit meir normalfordelt nærmiljø som søker seg til dei ulike skulane.

Den problematikken som følgjer antall skular på eit relativt sett lite geografisk område, i dei største byane, er ikkje nødvendigvis enkelt å endre på med fritt skuleval eller nærskuleprinsipp.

Eg tenker at i Oslo er for eksempel finansieringsmodellen med å bygge opp om ei ordning der dei skulane med dei mest ressurssterke elevane får mest. I den siste lenka som blei delt, ser det i alle fall ut som om Byrådet gjer grep om dette nå.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 19:57   #31
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valgfrihet til videregående skoler

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Ja, og det er jo akkurat det som skjer i barne- og ungdomsskolen i Oslo. Jeg klarer ikke å være imot fritt skolevalg på videregående – jeg har aldri vært lykkeligere selv enn da jeg gikk fra en temmelig lavmotivert og sådär ungdomsskole til videregåendeskolen med byens høyeste snitt, hvor jeg kunne velge det som har forblitt mitt fag.

Noe bør helt klart gjøres med svarteperskolene, men ikke dét.



Eg jobba på ein skule med høgt inntakssnitt, og det er utruleg mange «flinke» og «nerdete» elevar som opplever det veldig befriande å møte andre med dei same interessene. Svært mange faglig sterke ungdomsskoleelever opplever at det ikkje er kult å vere flink på skulen.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 20:20   #32
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Valgfrihet til videregående skoler

Det er mange skoler å velge mellom som ikke er som Elvebakken eller Ulsrud. Det kan ikke være slik at nivå og fag skal tilpasse seg svake elever eller fordele de på andre skoler. Det er som nevnt endel fag å velge som er ulikt på skolene. Her ute har vi nerdeskolen, gymnas med inntak fra 5.4 i snitt, der samles de flinke og trives, endelig er det lov å være flink og si det høyt. Og så har vi en tidligere yrkesskole hvor alle får plass. Men det er mange andre skoler midt i mellom.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 22:22   #33
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Valgfrihet til videregående skoler

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Jeg ser problemet, men tenker at vi mister mye hvis man ikke får «toppe laget» på et tidspunkt. Det er drepen for motivasjonen om undervisning og ambisjonsnivå alltid må holdes på et svakere nivå, og når en ambisiøs elev har hatt det slik i ti skoleår så synes jeg det er på tide å slippe konkurransekraften løs når de går over til vgs. Jeg tror det er feil å løse Ulstud-type problematikk ved å ta bort elevenes mulighet til å få konkurrere seg inn. Det er viktig at «flinke» elever får strekke seg på et tidspunkt, deres behov kan ikke alltid nedprioriteres til fordel for andre problemer. (Som jeg synes barneskolen gjør i alt for stor grad.)

Er så enig, så enig med deg!

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 23:38   #34
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.056
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Valgfrihet til videregående skoler

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

o. Ikkje for å bagatellisere problemet i byane. Men i for eksempel Lørenskog, Nittedal, Sko og Drøbak er det færre skular innafor rimelig skuleveg-avstand og dermed blir det ein hod del variasjonar og eit meir normalfordelt nærmiljø som søker seg til dei ulike skulane.

Den problematikken som følgjer antall skular på eit relativt sett lite geografisk område, i dei største byane, er ikkje nødvendigvis enkelt å endre på med fritt skuleval eller nærskuleprinsipp.
.

..og vi som bor i Sko ( ) og Drøbak sliter med at vi har Oslo midt i det som ville vært de nærmeste skolene for oss med andre linjer enn studiespes. Selv fikk jeg ikke gått på den linja jeg ville, fordi vi ikke hadde søkerett i Oslo, og den som var i Akershus ville gitt 2 timers reiseveg.

Nærskoleprinsipp eller karakterinntak vil alltid gi uønskede virkninger i den ene eller andre retningen. Kanskje hadde det vært fornuftig å gjeninnføre en halvveis løsning, med noen plasser for de nærmeste og resten karakter? Var det ikke en sånn type løsning for noen år siden?

Forøvrig er det fortsatt sånn at det går an å få jobb uten vgs, men det er store landsdelsforskjeller. For eksempel er det ca 40 % frafall på vgs i Finnmark, uten at ungdomsarbeidsledigheten er høyere der enn landet forøvrig. Totalt antall arbeidsledige blant de med kun grunnskole er også lavere enn for de med fullført vgs.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-18, 10:55   #35
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valgfrihet til videregående skoler

Jeg klarer ikke å sette hensynet til de faglig flinkeste elevene høyest i disse diskusjonene. Konsekvensene i den andre enden er rett og slett for store. Mye er sagt om Oslo-skolen i denne tråden, og jeg vil gjerne trekke frem et annet perspektiv.

I mitt fylke blir det nærmest truet i 10. klasse med at «dersom du ikke jobber på skolen, så må du kanskje gå på vgs i NN». NN er da, for oss, et sted 2-3 timer unna, noe som betyr at 15-16-åringen må flytte på hybel. Jeg tror ikke det skjer så ofte kanskje, men noe som skjer oftere er et scenario jeg ser på min egen arbeidsplass. Elev kommer inn på vg1. Linja er studieforberedende, men har ikke kryssløp over til andre studieforberedende linjer pga annen sammensetning av fellesfag og programfag enn ordinær studieforberedende. Elev jobber lite, får dårlige resultater, og blir utkonkurrert inntaket til vg2 av en elev fra en av privatskolene i området. Elev 2 må flytte til by 1,5 timer unna for å fortsette på samme linja på vg2 - over to timer med kollektivtransport, hver veg. Det er ikke gull for en middels motivert elev med store hull i mange fag. Det er vel og bra at man skal jobbe på skolen og at valg får konsekvenser, men akkurat denne konsekvensen blir for hard for mange 16-åringer. Det har skjedd mer enn en gang at vi lærerne har blitt spurt om å ha 31-32 elever i klassen, for å unngå at en ungdom må flytte hjemmefra mellom vg1 og vg2. Og vi sier ja, for vi vet at konsekvensene er så dramatiske for den enkelte.

Fullføringsprosenten hos elever som går ut med et karaktersnitt over 4,5 fra grunnskolen er tipp-topp, uansett hvilken skole de går på. Sjekk hvordan det er for elevene med under 3 i snitt. De har alt å tape på å gå i klasser der alle andre også har under 3 i snitt.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-18, 11:04   #36
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valgfrihet til videregående skoler

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg klarer ikke å sette hensynet til de faglig flinkeste elevene høyest i disse diskusjonene. Konsekvensene i den andre enden er rett og slett for store.

Det er jo egentlig to ulike diskusjoner, men resultatmessig tror jeg ikke det er umulig å forene dem.

Jeg syns det skal være fritt skolevalg av grunnene nevnt over, som å bytte miljø, gå på en skole som fokuserer på akkurat det man vil osv. Og det perspektivet er ivaretatt i dag.

Diskusjonen er jo egentlig hvordan man kan ivareta de elevene som ikke nyter godt at fritt skolevalg. For dem så ville ikke regionsbasert inntak hjulpet (og nå snakker jeg i Oslo), fordi bymiljøene er så delt allerede. Så a må man finne andre løsninger.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-18, 11:38   #37
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valgfrihet til videregående skoler

Jeg syns det er VELDIG bra at man diskuterer finansieringsmodeller slik at skoler kompenseres når de rett og slett er "set up to fail", ved at mange elever nærmest per def flytter til andre skoler i løpet av de første par månedene og skolen dermed ikke får penger for elever de har planlagt kapasitet for.

Dette er krise for alle skoler, selvsagt - på ungdomstrinnet til eldstemann forsvant det en gruppe med elever som bestemte seg for å søke seg over til den skolen de opprinnelig hadde hatt tilhørighet til før skolegrensene ble flyttet, så plutselig var elevgrunnlaget redusert med 10%. Til jul i 8. måtte de redusere fra 4 til 3 klasser, og klassemiljøet kom aldri helt til hektene igjen etter det.

Men for disse skolene blir det systematisk, og det må det selvsagt kompenseres for, sånn i seg selv. I tillegg bør man åpenbart øke innsatsen på tiltak som de trenger mer av på disse skolene: Mer til sosiallærer, mer til rådgivning, mer til ekstraundervisning.

Man har jo gjort dette på grunnskolenivå lenge, og mer er foreslått.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-18, 11:57   #38
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valgfrihet til videregående skoler

Ja, jeg vet ikke hvordan det er på videregående, men finansieringsmodellen på grunnskolen slår veldig dårlig ut for skoler som ligger i områder der folk flytter mye. Man får tildelt midler basert på hvor mange barn som er skrevet inn på skolen, og må ansette lærere deretter. Om da en stor del av disse barna flytter før skolestart (noe som gjerne skjer spesielt i sentrumsbydeler med små leiligheter, mye utleieleiligheter og ikke minst: trygdeboliger hovr folk blir flyttet på), så trekkes finansieringen for disse elevene, men lærerne som er ansatt kan jo ikke sparkes!

Ellers er jeg enig i at det er innsatsen på disse skolene som må økes, ikke nødvendigvis gjøre noe med fritt skolevalg. Selv om jeg syns man bør se på hva man kan gjøre med den gruppa elever som er motiverte, men ikke kommer inn på skoler hvor elevene har samme motivasjon, og dermed får en vanskeligere skolehverdag.

En i familien vår gikk på bygg og anlegg her i Oslo, og slet virkelig med å komme seg gjennom fordi de hele tiden opplevde at elever sluttet, grupper måtte settes sammen på nytt, gruppearbeid havarerte og tidligere elever som hadde droppet ut kom tilbake til skolen for å overtale, lure og true andre til å skulke eller droppe ut også. Det var også mye mobbing, slossing og rett og slett et horribelt skolemiljø. Det måtte massiv oppbacking for å få ham gjennom.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-18, 12:09   #39
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valgfrihet til videregående skoler

Telledatoen, i hvert fall for privatskoler, er 1. oktober. Det er totalt krise de årene elever slutter i september. Finner man nye elever senere i året så får man ikke betalt for dem. Og alt av budsjetter er lagt og ansettelser for hele skoleåret. Vi regner selvsagt med "litt svinn", men det er en balansegang.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-18, 12:09   #40
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valgfrihet til videregående skoler

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.


Man kan gjerne ha som krav at 50 % skal være fra skolekretsen, men hva skal være kriteriet for å rangere inntaket, om ikke karakterer?

Og det er allerede et kjempeproblem at folk flytter fra dårlige barneskoler. Hvorfor i all verden skal det stoppe med videregående?


Det med å flytte fra barnekskolen må i så fall være et Oslo-problem. I Bergen er det virkelig ikke særlig vanlig å flytte eller å sette barnet på bussen i en halvtime lenger fordi man ikke er fornøyd med grunnskolen.


Angående det første du skriver. Halvparten av plassene på nærskolen kunne gått til lokale elever med under 3.5 i snitt. Den andre halvparten kunne vært "up for grabs" for elever fra andre områder og for flinkere elever fra samme område. F.eks.
Jeg ser absolutt poenget med å at videregående skal åpne for nye muligheter, og for å komme seg bort fra gjengen man har gått sammen med i 10 år hvis man ønsker det, men helt fritt skolevalg har så mange negative konsekvenser at jeg ikke klarer å være med i heiagjengen, kjenner jeg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no