Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hvilke blomster vil jeg ha?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-04-18, 13:52   #1
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.226
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvilke blomster vil jeg ha?

Jeg kan ingenting om blomster og planter, men har fått lyst til å gjøre noe med det i år. Jeg trenger blomster tre steder: ved inngangsdøra, langs en vegg i hagen og på verandaen.

Jeg ønsker meg fargesterke blomster (huset er brunt), som tåler en trøkk (fordi jeg er åndsfraværende) og som jeg ikke må dille mye med. Blomstene langs veggen og på verandaen får sol på morgenen og dagen, de ved inngangsdøra får sol på ettermiddag/kveld.

Ser for meg å ha blomstene ved døra i noen store potter, på verandaen i blomsterkasser (eventuelt i store potter der også), og i bed langs veggen.

Er det noen som kan gi meg noen tips og råd ut ifra denne vage bestillingen?

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-18, 15:44   #2
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke blomster vil jeg ha?

I bed langs vegg, albaroser. De remonterer ikke, men er til gjengjeld friske og enkle. Hesleberg gartneri i Vollen, Asker. Eller blir jeg mer og mer glad i perlagonia i krukker. De er enkle, finnes ulike og kan bli store. Min blomstret fra 17. Mai til snøen tok den. Petunia har jeg også, de skal knipes, det er enkelt med de store. Litt eføy og litt tusenfryd til pynt.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-18, 20:36   #3
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.226
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilke blomster vil jeg ha?

Takk! Jeg har tenkt litt på roser, men har også tenkt at det krever endel vedlikehold? Hva er forresten forskjellen på roser, og hva er spesielt med albarose..? Er det noen roser som remonterer (måtte google)?

Perlargonia i krukker kan funke, hvis jeg finner noen med sterke farger.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-18, 21:41   #4
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke blomster vil jeg ha?

Hvis du sier litt om solforhold der du vil plante så er det litt lettere.
Jeg liker å plukke og sulle med blomster da. Blomstene trives helt klart bedre og vokser seg større og kraftigere om du kniper/plukker vekk avblomstring. Og gir gjødsel jevnlig.

Brunt, tipper det er dyp mørkebrunt hus da? Da er det lekkert med røde blomster. Hengepelargonia. Men de krever at du tar vekk visne grener ellers blir de fort stygge, særlig i regnvær.
Hengepetunia er også flott men de er enda mer viktig at du kniper for å få god vekst....

Hvis roser, husk at de må plantes dypt. og vann godt ved planting. Spør og grav på gartnerier.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-04-18, 21:47   #5
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke blomster vil jeg ha?

Stemorsblomster. De er kjempefine, tåler alt og holder lenge.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-18, 21:54   #6
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke blomster vil jeg ha?

Ranukler er vakre og kommer i mange flotte farger.
Blomstererter er også nydelige, og lukter fantastisk. De må du så selv, men de er veldig enkle å få til.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-18, 22:29   #7
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke blomster vil jeg ha?

Ranuklene er allerede ute av sesong. Jeg spurte på Mester Grønn sist uke og de sa at det var veldig væravhengig i Italia.
I dag skulle jeg bestille blomsterleveranse på nett på jobben og da var det tomt.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-04-18, 23:32   #8
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke blomster vil jeg ha?

Jeg har georginer stående i krukker på vestsiden. De får sol fra rundt 14. Store fine blomster som gjør seg godt i potte. Det er enkelt å fjerne de visne når det er få og store blomster. Litt mindre dill enn for eksempel stemorsblomster. Det er mulig å spare knollen til neste år. Hvis man husker det. De to siste årene har jeg kjøpt rimelig på Mester Grønn i begynnelsen av mail.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-18, 00:30   #9
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 8.998
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke blomster vil jeg ha?

På inngangssiden som bare får litt morgensol har jeg alltid en stor hortensia i potte. Når den ikke blir stående i solsteika holder den seg flott hele sommeren. Vanner bare litt dann og vann.
Klematis er fin om du vil ha en klatrer. Den er enkel og kommer i mange varianter. Må ha en espalier å klatre langs. Tar nesten ikke plass i bedet så du kan ha blomster rundt den.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-18, 13:32   #10
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.226
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilke blomster vil jeg ha?

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Hvis du sier litt om solforhold der du vil plante så er det litt lettere.

Jeg har skrevet om det, men det var kanskje for knapt? Jeg skrev at to av stedene får sol på morgen og dag, mens det tredje stedet får sol på ettermiddag/kveld.

Sitat:

Hengepelargonia. Men de krever at du tar vekk visne grener ellers blir de fort stygge, særlig i regnvær.
Hengepetunia er også flott men de er enda mer viktig at du kniper for å få god vekst....

Hvor ofte er det snakk om, denne knipingen?

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-18, 13:44   #11
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.226
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilke blomster vil jeg ha?

Takk for flere forslag! Jeg likte ranuklene, synd det ikke går. Neste år, kanskje.

Hva med solsikker? Jeg tenkte det kunne være morsomt for ungen, som får bedet rett utenfor soveromsvinduet. De får i tilfelle sol på morgenen og litt på dagen. Blir de store og fine ganske raskt?

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-18, 18:06   #12
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke blomster vil jeg ha?

Solsikker er veldig fine. De blomstrer ganske sent. Det er litt lenge å vente synes jeg. Det er gøy å følge med på at de blir høye og at blomsten kommer.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-18, 18:21   #13
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke blomster vil jeg ha?

I bed langs veggen: klematis. De må jo ha noe å klatre på, men de klarer seg selv, tåler det utroligste og blir finere og finere for hvert år. Jeg kan knapt holde liv i noe som helst, men jeg får mye skryt for to klematiser og en klatrerose på veggen her.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-18, 23:18   #14
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke blomster vil jeg ha?

Sorry, jeg så ikke at du skrev om solforhold i det føste innlegget.

De jeg skrev over her krever litt kniping av visne blomster. Jeg står og kniper vekk når jeg allikevel er ute men liker du det ikke så blir det nok et pes.

De aller fleste sommerblomster liker å stå i solen hele dagen men da krever de også mye vann.
Ved inngangspartiet ditt kan du vurdere Lobelia. Den kan tørke fort ut i solsteiken men sden den ikke står i sol hele dagen kan den bli flott. Fin som ampel.
Enig ang hortensia. Jeg kjøpte to hortensiaer til st.hans i fjor og de stod flott helt til frosten kom. Hadde en som fikk morgensol og til 14-tiden og den andre fikk ettermiddags og kveldssol. Kom nye blomster hele sommeren

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no