Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lov om aktivt samtykke - hva tenker FP?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-04-18, 10:48   #1
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lov om aktivt samtykke - hva tenker FP?

Nå er jeg litt usikker på status på denne saken, men jeg ser at flere, blant annet Amnesty, ønsker en lov der sex uten aktivt samtykke skal regnes som voldtekt. De har delt noen historier som illustrerer problemstillingen: Der den ene er den aktive part, den andre er såpass satt ut eller redd at hun ikke får seg til å si aktivt "nei", men hun sier ikke "ja" heller.


Jeg har tenkt litt på det, og tror egentlig at jeg veldig sjelden har hatt sex med aktivt, muntlig samtykke. Kanskje noen "skal vi...?" - "Mm!", men det vanligste er vel at det, vel, fremgår av sammenhengen, at dette er man innstilt på, fra begge sider. Men det er jo ikke lett å lovfeste, selvsagt: At man lener seg mot den andre, et lystig hevet øyenbryn og et smil, at man er "med" på kyssing, trekker ned glidelåsen selv, sånne ting. Og noen ganger har den ene vært den som rent praktisk er mest "på", andre ganger den andre. Det er jo av og til fint både ene og andre veien.

I et fast forhold kjenner man vel hverandre stort sett nok til at man ikke misforstår, men i ONS er det kanskje større risiko for at man feiltolker? Eller man havner i en situasjon der den ene vil, men bør ikke (har kjæreste, for eksempel), og der anger dagen derpå lett kan snus til "men jeg sa ikke aktivt ja!".

I faste forhold er det vel gjerne sånn at man er sårbar dersom forholdet ellers er preget av at den ene parten bestemmer og har definisjonsmakt. Da sier man vel ikke "nei", samme om man vil eller ei. Lever man med en voldelig mann så blir kanskje livet preget av at man strekker seg for å holde fred, om det er stort eller smått. Det bør det jo være en beskyttelse mot, men det er jommen ikke lett å definere enkelthendelser?

Jeg syns det blir veldig tricky juridisk, samtidig som jeg (selvsagt) syns at normen skal være at man skal være brennsikker på at den andre er like lysten som en selv, før man setter i gang.

Hva syns FP?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-18, 11:11   #2
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lov om aktivt samtykke - hva tenker FP?

Veldig vanskelig dette her. Jeg syns vel at det kan være lurt å faktisk spørre når det er en ny partner/tilfeldig sex. Og at det kanskje burde være mer normalt både å kunne snakke/spørre om slikt. Men derfra til at det burde være en lov er det et ganske stort skritt. Jeg ser for meg at en slik lov uansett ikke ville endret så mye, det ville jo i stor grad vært snakk om ord mot ord uansett. Og uansett hva som ble sagt før akten, så skal man jo også kunne trekke et samtykke underveis.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-18, 11:15   #3
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.165
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lov om aktivt samtykke - hva tenker FP?

Lovgivning har stor normativ effekt. Jamfør røykeloven som jeg mener har endret oppfatninger av hva som er akseptabel påvirkning av andres luftkvalitet ganske radikalt. Jeg er derfor helt klart for et lovkrav om aktivt samtykke. Jeg mener det vil endre forståelsen og normene rundt aktsomhet og frivillighet, og kan være en viktig motvekt til mytene om at hun sa nei men mente ja.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-18, 11:27   #4
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.828
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lov om aktivt samtykke - hva tenker FP?

Det Heilo sa.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-18, 13:14   #5
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lov om aktivt samtykke - hva tenker FP?

Enig med Heilo. Dessuten betyr ikke aktivt samtykke nødvendigvis det samme som muntlig samtykke. Å aktivt gi uttrykk for at man ønsker sex, er også å aktivt samtykke. At det nå må være vold involvert er jo horribelt, all den tid mange som blir voldtatt ikke tør å gjøre motstand av frykt for nettopp vold.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-18, 13:28   #6
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lov om aktivt samtykke - hva tenker FP?

Jeg tenker at det normalt vil være veldig vanskelig å bevise om det er gitt aktivt samtykke, så slik sett tror jeg ikke en slik lov vil ha noen større effekt. Jeg er dog veldig enig med Heilo at loven kan ha en god oppdragende effekt. Den vil kanskje ikke forhindre regelrette voldtekter, men hvis den kan føre til at "vanlige folk" får et mer bevisst forhold til hva som er greit og skaper bedre bevissthet omkring viktigheten av å være helt sikker på hva den andre ønsker, så tenker jeg at vi har kommet et langt stykke på vei.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-18, 13:32   #7
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lov om aktivt samtykke - hva tenker FP?

Heilo sier mye klokt.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-18, 13:48   #8
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lov om aktivt samtykke - hva tenker FP?

Heilo er lur men eg ser at det potensielt kan bli vanskelig utført rettslig.

Syns denne er så himla fin!

https://www.google.no/url?sa=t&rct=j...-_biXlkI4l4Q_M

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-18, 14:31   #9
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lov om aktivt samtykke - hva tenker FP?

Ser det Heilo sier, altså, men er bekymret for å innføre lover som man egentlig ikke vet hvordan man skal håndheve (røykeloven er lett, sånn sett), bare fordi det er en ønsket adferd man vil regulere.

Samtidig: En adferdsendring på dette bør, ideelt sett, også gjøre sex mer skamfritt. Det har vært sånn at jenter "skal" si neei, hihi-nei, ååå, kanskje, fnis, okei, da!", og ikke "SEX; JA TAKK!! ". Jeg tror mye av trøbbelet vi vil adressere med en sånn lov egentlig bunner i den kulturen der.

Litt usikker på høna og egget der, dog.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-18, 14:39   #10
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lov om aktivt samtykke - hva tenker FP?

Jeg var jo veldig imot sexkjøp-loven da den kom, nettopp på grunn av håndhevelse. Jeg synes det er veldig dumt med lover som man ikke har noen intensjon om skal "funke". Jeg vil jo tro at røykeloven fungerte fordi den er mulig å håndheve.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-18, 15:20   #11
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lov om aktivt samtykke - hva tenker FP?

At en lov skal funke betyr vel ikke at det ikke vil være en skjønnsmessig avgjørelse i hvert enkelt tilfelle. Det er selvfølgelig mye enklere å måle ut sanksjonen for en fartsovertredelse etter x antall km., men i saker om trakassering, overgrep, vold, ærekrenkelser og hvahardu får man neppe til å lage skjemaer med innenfor og utenfor.

Tenker at et aktivt samtykke ikke trenger å være noe man sier, man kan være noe man gjør, og bygger opp under at bare ja er ja. Det er bra.


Sist redigert av Charlie : 12-04-18 kl 09:54.
Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-18, 15:49   #12
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.165
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lov om aktivt samtykke - hva tenker FP?

Før røykeloven trådte i kraft var det masse diskusjoner om hvor vanskelig den kom til å bli å håndheve og hvor håpløst det var. "Skal politiet bruke ressurser på å løpe rundt og bøtelegge folk som røyker på kafé nå?" Poenget er at folk justerer oppførselen sin når noe er definert som ulovlig. Jeg tror at en lov om aktivt samtykke først og fremst vil få folk til å bli mer opptatte av å forsikre seg om at de faktisk har forstått og tolket hverandres signaler riktig. Og jeg tror det kan ha den effekten som Polyanna er inne på. At sex blir noe man faktisk må gi uttrykk for at man ønsker, "sex, ja!" , hvis man ønsker det. Ellers blir det ikke noe sex.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-18, 22:27   #13
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lov om aktivt samtykke - hva tenker FP?

Man brukte jo akkurat samme argumentasjon (vanskelig å håndheve) da man innførte en lov om at det skulle være forbudt å voldta ektefellen sin. Eller slå barna sine, for den del. Jeg tror ikke det argumentet holder vann her heller.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-18, 22:57   #14
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lov om aktivt samtykke - hva tenker FP?

Det er mer «vanskelig å avgjøre pga enorme gråsoner» enn «vanskelig praktisk å håndheve», tror jeg.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-18, 23:56   #15
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lov om aktivt samtykke - hva tenker FP?

I faste parforhold kan man vel bare avtale hvordan man samtykker hvis man ikke ønsker å bruke rene ord hver gang. Det kan være vanskelig å bevise, men jeg jeg synes ideen blir bedre etterhvert som jeg tenker på den. Hovedsaklig fordi den vil endre noe hos den store hopen, altså holdningen om at kjøreregelen er at man aktivt samtykker og ikke aktivt sier nei.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-18, 23:59   #16
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.353
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lov om aktivt samtykke - hva tenker FP?

Vi naturfagslærere på ungdomsskolen (eller iallfall jeg) sier at det skal være et entusiastisk ja før action, i mitt hode er dette definitivt et steg i riktig retning.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no