Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Små barn og egen sele på fly

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-18, 09:17   #1
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.312
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Små barn og egen sele på fly

Vi har vært på tur med 3,5 åringen. På flyet hjem holdt flyvertinna på å gi samboeren min, som bar minsten, sele da vi gikk ombord. Hun spurte om vi visste hvordan ekstraselen virker. Da sa jeg at hun er 3 år og vi fikk ikje "babyselen". Så hun sitter på et vanlig sete i flyet. Hun er ganske liten, så de trodde nok hun var under 2 år. Da vi skulle lette kom de med et par puter til å ha bak ryggen. Slik ble setebeltet strammere på. For hun er bare ca 90 cm og ca 12 kg.

Da begynte jeg å tenke. Burde det ikke gå på høyde/vekt om varnet skal ha "babysele" ved avgang/landing? Jeg vet om iallefall en jente over 3 som er en del mindre enn min jente.
Veldig fint med eget sete til henne under selve flyturen, men hun sitter ikke superfast i selen (i tillegg er hun en myk houdini...).
Ble forresten bare på en av 4 fly de gjorde dette med putene.

Noen som vet/synser?

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-18, 09:23   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Små barn og egen sele på fly

Snuppa var svært liten av vekst ganske lenge (vi handlet klær på babyavdelingen til hun var godt over 3 år).

Jeg tenker at selene på fly har mest psykologisk effekt, men vi bruker dem alltid og gjør som vi får beskjed om. Så derfor har jeg ikke tenkt så mye over om hun var for liten til å få selen til å sitte godt.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-18, 09:38   #3
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.312
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Små barn og egen sele på fly

Det kan hende, men da jeg fløy til Tanzania i veldig turbulens tror jeg hun hadde lettet i setet om hun ikke satt fast...

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-18, 10:43   #4
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.651
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Små barn og egen sele på fly

Det er nok på grunn av at selene sittet så dårlig på de små barna at det anbefales mer og mer å bruke godkjente bilseter eller cares selen på fly. Seter som To way elite er godkjent for å feste i flysete for eksempel. Og for mindre barn er Pebble fra maxi cosi godkjent for fly.

Den selen på fanget er jo egentlig veldig farlig for babyer og småbarn, de sitter jo fast men de risikerer også å havne mellom den voksne og sete foran når der skjer noe. Vi ville aldri hatt et barn på fanget i bil.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-18, 10:52   #5
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.312
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Små barn og egen sele på fly

Jeg hadde aldri orket å ta med bilstolen for min del. Men det er sikkert tryggere med den ved en "liten" ulykke. Det er vel egentlig litt enten/eller med flyulykker... (vi kjørte kun metro og buss nå nettopp for å unngå å ha med sete eller kjøre usikret )

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-18, 11:29   #6
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Små barn og egen sele på fly

Jeg har tenkt det samme, og lo litt av flyvertinnen som nektet ungen sele. Regel er regel i lufta. . Jeg har lang og tynn ål variant, som ikke var festet akkurat.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-18, 11:31   #7
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Små barn og egen sele på fly

Jeg tror ingen av løsningene er særlig gode for barn egentlig. Er bare lettet fordi lillebror ikke må sitte på fanget til sommeren.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no