Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Påskeegg, rebuser og gåter

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-03-18, 11:23   #21
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Påskeegg, rebuser og gåter

Jeg lagde kode til ungene for to år siden, ved at jeg først ga dem hvert sitt bilde som viste en liten del av noe med tekst på, som befant seg rundt i huset (var hos svigeforeldrene mine, og svigermor har diverse hustavler o.l. hengende på veggen her og der, men kunne også vært en bok, et postkort eller noe annet som det gikk an å kjenne igjen og finne i huset). De fikk utdelt den første setningen på sin tekst, skrevet i kode (bokstaver byttet ut med symboler via "Webdings"-font i Word). Så fikk de utdelt hvert sitt hint til hvor eggene var gjemt, skrevet i den samme koden, og måtte løse denne ved å finne hvilke symboler som stod for hvilke bokstaver i teksten sin. De måtte også samarbeide litt, for hintene inneholdt også bokstaver som ikke var med i teksten de fant, men som en av de andre hadde i sin tekst (alle tre tekstene til sammen inneholdt vel ca de nødvendige bokstavene som var med i de tre hintene). Det tok ikke så lang tid å dechiffrere hintet når de først fant teksten, men de brukte litt tid på å lete etter teksten i huset, og litt tid på å finne egget ut fra hintet.

I fjor laget mannen rebusløp, jeg var opptatt med noe annet og husker ikke helt hva han gjorde.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-18, 11:28   #22
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Påskeegg, rebuser og gåter

Tror jeg får følge denne tråden. De siste årene har jeg angret på at jeg startet med å gjemme påskeegg ved hjelp av gåter og rebuser, for etter hvert som barna blir eldre må man jo gjøre det vanskeligere og vanskeligere.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-18, 12:15   #23
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.647
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Påskeegg, rebuser og gåter

Jeg lager en blanding av rebuser og oppgaver. De må løpe opp og ned en trapp x antall ganger, ta armhevinger, tegne en figur/dyr el., synge en sang osv. Like gøy, selv om de nå er snart 18 og 20 år.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-18, 12:35   #24
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Påskeegg, rebuser og gåter

Hvis været blir sånn passe anstendig i år så skal jeg lage en eller to rebuser som fører til skogen (vi skal være hos foreldrene mine som bor helt inntil tregrensa) der de skal nøste garn frem til påskeeggene. Trur eg.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-18, 12:55   #25
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Påskeegg, rebuser og gåter

Jeg har skrevet på tysk til eldste de siste åra, og i fjor på Google translate-spansk til andremann. I år er det ingen vits med tysk til eldste - hun snakker omtrent flytende og har et større ordforråd enn meg, så det blir ingen utfordring. Vurderer å rett og slett sette henne in charge for en av brødrenes rebus.

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-18, 15:11   #26
dharma
Lager seg en tittel.
 
dharma sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 3.238
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Sv: Påskeegg, rebuser og gåter

Eldste hos oss er såpass glemsk at der kunne jeg fint bruke opp igjen rebusene fra året før, jeg tror kanskje ikke det går på tredje året.
Yngste har såpass god husk, at der går det ikke med gjenbruk.

Jeg kjenner at jeg angrer meg litt for at jeg begynte med det jeg og, men ungene synes det er morsomt og gleder seg. Iallefall yngste, eldste gleder seg vel mest til innholdet.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-18, 15:19   #27
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Påskeegg, rebuser og gåter

Kanskje jeg kommer til å angre om noen år jeg også..

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-18, 17:50   #28
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.015
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Påskeegg, rebuser og gåter

Jeg må også tenke ut noen nøtter... Jeg har kjøpt ganske mange av de billige små påskeeggene og har tenkt å legge dem rundt omkring i huset og i hagen, hver og en med nytt spor. Her er det påskeharen som kommer med egg (gutta vet nok bedre, men tviholder på magien om påskeharer og julenissen) så han må finne på litt ekstra sprell....

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-18, 17:58   #29
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.015
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Påskeegg, rebuser og gåter

Jeg har funnet ut at i hvert av eggene legger jeg et ark med en bokstav på. Til slutt må de sette sammen ordet (som f.eks. ripsbærbusken).

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-18, 18:53   #30
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Påskeegg, rebuser og gåter

Her har vi to dager med jakt. Den ene dagen skal de finne slike små sjokoladeegg. Her er det ingen rebuser, de bare er gjemt rundt omkring. Lillesøster får litt forsprang slik at ikke de to eldste finner alle de lette først. Den andre dagen er det jakten på de vanlige store påskeeggene og her er det rebuser. Begge deler er skikkelig stas.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-22, 23:38   #31
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Påskeegg, rebuser og gåter

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jeg fikk lyst å gjøre noe sånn neste år. for årets "de er gjemt et sted på stua", slik jeg selv er oppvokst med, var ikke helt lett nei, jeg har unger som ikke kan lete, åpenbart.

Og det her vi gjort de siste årene, og ungene elsker det og gleder seg. Og jeg.... Sitter likevel her i kveld og føler at søren. Dette skulle jeg hatt klart for lenge siden. Det blir dårlig kvalitet på dem i år også.... Men ungene er happy, tipper jeg.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-22, 23:50   #32
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.327
Blogginnlegg: 40
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Påskeegg, rebuser og gåter

Jeg har så lite fantasi at årets hint knapt nok er hint, det står sånt som «Nå hadde det vært godt med en is» (fryseskuffen), «noen må ta inn posten» (postkassa) og «eggene er sikkert tørre nok nå (tørketrommel). Det viktigste er at de får løpt seg en runde.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-22, 23:54   #33
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Påskeegg, rebuser og gåter

Inspirert av en smart venninne ble årets påskeeggjakt (vi hadde i dag siden ungene ønsker å gjøre det hos foreldrene mine som bor morsommere til enn oss) gjort veldig enkelt. Skrev hvor de skulle gå for å finne neste konvolutt, klipte opp bokstavene og så måtte de pusle sammen. Endte vel opp med sju puslerier, det var så mange konvolutter jeg hadde liggende. Stor suksess og det funket fint for både 10-åring og 14-åring. Og best av alt, minimalt med jobb for meg.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-22, 00:01   #34
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Påskeegg, rebuser og gåter

Jeg kjører hintene gjennom Google translate.
U fjor var de på polsk, spansk, esperanto og rumensk.
Blir noe av samme greia i år tror jeg.
Evt et bilde av hvor egget er. Klippet i stykker. Jeg er ingen poet

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-22, 00:45   #35
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.082
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Påskeegg, rebuser og gåter

Jeg fant en quiz på nettet i år, tilpasset barn 8-9 år, 20 spørsmål og delte de i 4 ark. Skrev et brev fra påskeharen og sa at mamma var quizsjefen som godkjente svarene. Gjemte 3 egg og hadde klipt ut noen bokstaver og la i de eggene sammen med 5 spørsmål fra quizen og løseordet: under senga

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-22, 01:11   #36
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Påskeegg, rebuser og gåter

Ingen poet, men som et år før, tror jeg.

12 lapper, med initial til den ungen som har førsterett til å gjette, kan få hjelp av de andre om de ikke klarer det. (og en jukselapp til oss med rekkefølgen i tilfelle de står fast så de kan få ekstra hint)

Bakpå lappene er det bokstaver så på siste sted de føres henger bare en lapp hvor det står at de må Stokke sammen bokstavene til løsningen.

Og mentalt notat til meg selv. Forbereder jeg dette før jeg har lagt ungene den dagen det skal skje, så kan jeg sende dem til postkassa og trampolina og denslags. Ikke at 9 av stedene er i stue /kjøkken, for jeg var trøtt og tenkte ikke på det... Men men. De kommer til å ha det kjekt.

Og det er godteri

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-22, 01:36   #37
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.327
Blogginnlegg: 40
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Påskeegg, rebuser og gåter

Jeg vurderte ei stund å feste noen av lappene på stolper i turløypa som starter 50 meter fra huset vårt - det skal jeg jammen gjøre neste år.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-22, 10:35   #38
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Påskeegg, rebuser og gåter

I år valgte jeg bort rebus og ett stort egg til hvert barn. Jeg så nemlig at vi har 25 ulike typer påskeegg i alle størrelser, fraa små til ganske store, så jeg bestemte meg for å gjøre noe litt annerledes. Jeg fylte alle eggene med tre stykker av ulike typer ting, i de største var det f.eks. tre bokser Solo eller tre poser Doritos og i de minste kunne det være tre Maoam eller tre Fox. Og så gjemte jeg eggene rundt om i huset og barna fikk vite hvor mange det var og at alt skulle deles etterpå og så var det bare å lete. Jeg hadde gjort det ganske vanskelig for dem og det var tre stykker de slet med helt på slutten, men det likte de. Gøy å få brukt alle eggene vi har for en gangs skyld.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no