Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Vi står alle i fare for å dø ut."

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-03-18, 12:16   #1
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

"Vi står alle i fare for å dø ut."

https://www.dagbladet.no/nyheter/de-...emene/69653668

Hva tenker dere om dette, og hva kan vi som enkeltpersoner gjøre for å bremse utviklingen?

Det er egentlig helt utrolig hvor "flinke" vi mennesker er til å ignorere ubehagelige sannheter... Ja, jeg gjør det selv. Det må jeg ærlig innrømme.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-18, 12:59   #2
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Vi står alle i fare for å dø ut."

Jeg tenker at Dagbladet er seg selv like i valg av overskrifter.

"SLIK DREPER FLÅTTEN BARNA DINE!"

Barna mine og jeg prøver å tenke klima i alt vi gjør. Samme på jobb. Unngår plast, kjøper brukt, bruker kollektivt, flyr ikke.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-18, 19:49   #3
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Vi står alle i fare for å dø ut."

At vi alle skal dø ut er vel nesten «forventet» alle arter gjør vel det til slutt?

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-18, 00:34   #4
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Vi står alle i fare for å dø ut."

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg tenker at Dagbladet er seg selv like i valg av overskrifter.

"SLIK DREPER FLÅTTEN BARNA DINE!"

Barna mine og jeg prøver å tenke klima i alt vi gjør. Samme på jobb. Unngår plast, kjøper brukt, bruker kollektivt, flyr ikke.

SÅ enig! Herlighet, jeg må nesten alltid sjekke forsiden på Dagbladet før jeg går på jobb, så jeg vet hvilke spørsmål som kommer fra livredde kunder som har lest om "livsfarlige vanlige smertestillende", "legemidler som DREPER" og "sikre signaler på at du har blodpropp" .

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-18, 09:56   #5
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Vi står alle i fare for å dø ut."

Hvis man ser på historien til jorden, så vet vi vel med rimelig stor sikkerhet at den har en syklus. Liv dør ut, og annet liv står opp.
Om det skjer i vår levetid, eller om tusenvis av år er vel mer uvisst.
Det var ikke plast og dieselbiler som tok livet av jorden tidligere.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-18, 12:02   #6
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Vi står alle i fare for å dø ut."

Må dessverre innrømme at overskrifter som denne bekymrer meg minimalt.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-18, 12:27   #7
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Vi står alle i fare for å dø ut."

Overskrift er Overskrift, men forskingsresultatet og hva det har å si er jo reelt. Mye mer reelt og komplekst enn vi greier å ta inn over oss. En ting er miljøperspektivet, det har vi begynt å forstå deler av ( selv om det også er mer komplekst enn å kildesortere og sykle mer).

Det er de befolkningsveksten og den ujevne ressursbruken som kommer til å kreve mye av oss. For hva er vi villig til å gi opp selv? Hva skal vi gjøre med Afrika? Jeg sliter med å se løsninger som er forenlig med mine grunnverdier.

Den virkelige diskusjonen kommer til å bli himla vanskelig, og jeg lurer på når politikerne kommer til å være klare for å ta den...

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-18, 12:32   #8
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Vi står alle i fare for å dø ut."

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

SÅ enig! Herlighet, jeg må nesten alltid sjekke forsiden på Dagbladet før jeg går på jobb, så jeg vet hvilke spørsmål som kommer fra livredde kunder som har lest om "livsfarlige vanlige smertestillende", "legemidler som DREPER" og "sikre signaler på at du har blodpropp" .

Har aldri tenkt på belastningen det medfører for dere som jobber med medisiner, nei, det må være et styr!

Men jeg må innrømme at krigsforsiden med "SOL OG ANTIBIOTIKA KAN GI ALLERGISJOKK!!" eller noe sånt, hadde kommet noen dager før, der jeg stod med helvetestutslett fra topp til tå etter å ha tenkt at "når jeg først skal ligge og være så grisesjuk så kan jeg i det minste ligge i sola og bli litt brun, med det samme!"

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-18, 12:46   #9
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Vi står alle i fare for å dø ut."

Opprinnelig lagt inn av Blåbær, her.

Overskrift er Overskrift, men forskingsresultatet og hva det har å si er jo reelt. Mye mer reelt og komplekst enn vi greier å ta inn over oss. En ting er miljøperspektivet, det har vi begynt å forstå deler av ( selv om det også er mer komplekst enn å kildesortere og sykle mer).

Det er de befolkningsveksten og den ujevne ressursbruken som kommer til å kreve mye av oss. For hva er vi villig til å gi opp selv? Hva skal vi gjøre med Afrika? Jeg sliter med å se løsninger som er forenlig med mine grunnverdier.

Den virkelige diskusjonen kommer til å bli himla vanskelig, og jeg lurer på når politikerne kommer til å være klare for å ta den...

Ja, det var jo egentlig innholdet jeg var opptatt av.
Alle de vanskelige spørsmålene som du stiller her for eksempel.

Ingenting varer evig, det er jeg med på, men kan vi forsvare levemåten vår når det er så store ulikheter i verden? Og burde vi i ikke i det minste prøve å bremse utviklingen?

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-18, 01:04   #10
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Vi står alle i fare for å dø ut."

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Har aldri tenkt på belastningen det medfører for dere som jobber med medisiner, nei, det må være et styr!

Men jeg må innrømme at krigsforsiden med "SOL OG ANTIBIOTIKA KAN GI ALLERGISJOKK!!" eller noe sånt, hadde kommet noen dager før, der jeg stod med helvetestutslett fra topp til tå etter å ha tenkt at "når jeg først skal ligge og være så grisesjuk så kan jeg i det minste ligge i sola og bli litt brun, med det samme!"

Åh, nei så kjedelig

Det er egentlig litt dårlig rådgivning når du fikk dem utlevert altså, for det bør være standard informasjon at enkelte antibiotika kan gjøre huden mer sensitiv for sol. Pakningsvedlegget blir rett og slett ikke lest av alle.

Jeg pleier alltid å minne om dette, både for eksempelvis antibiotika og vanndrivende OG hormoner (men da med tanke på pigmentforandringer). Og, selv om det sikkert virker absurd at jeg minner om skygge og høy solfaktor når det øser ned på 10.dagen (eller midt på vinteren når vi knapt ser sol), så gjør det jo kanskje at man tenker seg litt om ved en senere anledning

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-18, 16:40   #11
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Vi står alle i fare for å dø ut."

Jeg hadde virkelig aldri hørt om det før, så den overskriften var i grunnen grei folkeopplysning. Jeg pleier å lese pakningsvedlegg, men var så grisedårlig at det godt kan hende jeg droppet det den gangen. Og hentet den ikke ut selv, mannen dro til døgnåpent apotek etter at kirurgen hadde skrevet den ut til meg sent på kveld.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no