Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Valuta i Egypt?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-09, 20:27   #1
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Valuta i Egypt?

Vi skal jo til Egypt på torsdag.
Der har de egyptiske pund vet jeg. Men det får man ikke tak i her i Norge sånn helt uten videre.

Noen som vet om de blir glade for dollar som tips ol? Eller om man bør ha lokal valuta der? Hotellet er all inclusive så vi trenger i utgangspunktet mest penger til is og sånn de første dagene. Og til driks såklart. Men hvis de blir like glade for dollar så tar jeg ikke bryet med å bestille EGP?

  Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 20:32   #2
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valuta i Egypt?

Du får ikke bestilt egyptiske pund her i Norge. Det er hverken lov å ha med inn i landet eller ut av landet. I alle fall ikke når vi reiste for noen år siden. Ta med deg noen amerikanske dollar, og ta ut egyptiske pund i minibanken på enten flyplassen eller hotellet. Husk å vaske/sprite hendene så fort du har tatt i de egyptiske pundene. De er en av de verste smittekilden der nede.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 20:40   #3
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Valuta i Egypt?

Aha - takk skal du ha.
Det er ikke minibank på hotellet vet jeg, så da følger jeg opp og spør om noen vet om det er minibank på flyplassen i Hurghada?

  Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 20:51   #4
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valuta i Egypt?

Jeg har ikke vært på all-inclusive i Hurghada, men de stedene jeg har vært i Egypt så er det absolutt nødvendig med egyptiske pund. Jeg vet ikke om det er minibank på flyplassen, men det vil jeg kanskje tro? Hoteller kan ofte veksle valuta, men da får man dårlig kurs.
Hvis dere skal ut av hotellområdet ville jeg satset på annet enn dollar. I kiosker osv. er det egyptiske pund som brukes.

Trenger dere penger til is på all inclusive? Er det ikke is inkludert? Bare en ting om is. Ikke kjøp kuleis eller softis i Egypt, men sats på kjente merker innepakket is.

Håndsprit ved kontakt med penger er helt nødvendig ja. Bare tanken på at pengene som domennene tar for dopapiret går ut i omløp igjen..

Som driks på hotellet kan du kanskje bruke dollar.

De fleste flyplasser jeg har vært på i verden har minibank eller bankfilial. I en vanlig bankfilial kan man også ta ut penger med kort. Det tar bare litt lenger tid og er litt mer omstendelig.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 21:05   #5
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Valuta i Egypt?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Håndsprit ved kontakt med penger er helt nødvendig ja. Bare tanken på at pengene som domennene tar for dopapiret går ut i omløp igjen..

Å FY F****

Det er det som er det fine med å spørre på FP - man får svar på det man faktisk trenger å vite - ikke bare på det man spør om.

Da må vi få ordnet oss Egyptiske Pund. Vi får satse på at de har minibank på flyplassen, for vi skal med buss rett derfra til hotellet og det er tre mil fra hotellområdet til nærmeste minibank. Vi tar uansett med oss litt dollar - får vi ikke vekslet det så får vi sikkert brukt det.

Vi trenger sikkert ikke penger til is og sånn nei - det er jo seffern med i billetten. Det tenkte jeg ikke på.

Men det blir lite is - junior får ikke eksperimentere med melkeprodukter mens vi er på ferie.

Noen som vet om det er lov å ha med alkohol eller tobakk inn i Egypt? Drømmeprinsen er avhengig av den riktige røyken og jeg lurte på om jeg skal ta med en rødvin å nyte på terrassen når ungene er i køya, men det er kanskje ikke lov å ha med siden det er muslimsk land?

  Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 21:06   #6
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Valuta i Egypt?

Håndsprit må man kanskje ha med seg hjemmefra? Får man det på apoteket?

  Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 21:07   #7
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.841
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valuta i Egypt?

Da vi var i Tunisia i sommer hadde de vekslingskontor på flyplassen
Kanskje de har det i Egypt også.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 21:08   #8
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valuta i Egypt?

Håndsprit får man på apoteket. Antibac e.l. Greit å ha hjemme også, det.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 21:09   #9
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.841
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valuta i Egypt?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Å FY F****

Det er det som er det fine med å spørre på FP - man får svar på det man faktisk trenger å vite - ikke bare på det man spør om.

Da må vi få ordnet oss Egyptiske Pund. Vi får satse på at de har minibank på flyplassen, for vi skal med buss rett derfra til hotellet og det er tre mil fra hotellområdet til nærmeste minibank. Vi tar uansett med oss litt dollar - får vi ikke vekslet det så får vi sikkert brukt det.

Vi trenger sikkert ikke penger til is og sånn nei - det er jo seffern med i billetten. Det tenkte jeg ikke på.

Men det blir lite is - junior får ikke eksperimentere med melkeprodukter mens vi er på ferie.

Noen som vet om det er lov å ha med alkohol eller tobakk inn i Egypt? Drømmeprinsen er avhengig av den riktige røyken og jeg lurte på om jeg skal ta med en rødvin å nyte på terrassen når ungene er i køya, men det er kanskje ikke lov å ha med siden det er muslimsk land?

De selger alkohol i muslimske land også. Det var ikke noe problem i Tunisia og regner med det er litt av samme greia.
Hadde med røyk inn i landet også.
Ellers er vel rødvin kanskje billigere i egypt enn her vil jeg tro.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 21:12   #10
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valuta i Egypt?

Jeg regner med at det er greit å ta inn tobakk, men jeg kan ikke si noe hundre prosent. Tobakk florerer i Egypt og egyptere røyker tett. Alkohol er jeg usikker på, men importalkohol har vært enkelt å få tak i de stedene jeg har vært. Litt vanskelig å svare på hvordan det er på hoteller, men i Kairo og andre byer har det ikke vært vanskelig å få tak i god vin. Egyptisk øl smaker godt.

Er det tre mil til nærmeste hotell med minibank også?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 21:14   #11
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valuta i Egypt?

Alkoholen i Egypt er relativt dyr sammenlignet med hva prisnivået er på ellers, men mye billigere enn i Norge likevel.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 21:40   #12
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Valuta i Egypt?

Det står på Ving siden at nærmeste minibank er tre mil unna, men at de tar Euro og GBP i hotellområdet.

Vin er jo inkludert i reisen så jeg nå. :amatør:
Da stresser jeg ikke med det - det er ikke rare mengden jeg bruker uansett. Røyken tar vi da med fra flyet så er han sikker på å få sitt merke.

Også står det at de tar kort der vi er, så da betaler vi med kort og tipser med dollar og Euro inntil vi får tak i EGP.

De har sikkert en eller annen ordning - ser ikke for meg at de skal gjøre det vanskelig for folk å få brukt penger.

Å - jeg gleder meg.

  Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 21:42   #13
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valuta i Egypt?

Det som er upraktisk med Euro særlig til tipsing er at det ikke er små sedler. Mynter av fremmed valuta er nærmest umulig å veksle og er derfor ikke så velkomment.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 21:46   #14
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Valuta i Egypt?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det som er upraktisk med Euro særlig til tipsing er at det ikke er små sedler. Mynter av fremmed valuta er nærmest umulig å veksle og er derfor ikke så velkomment.

Det tenkte jeg ikke på.

Men da kan vi veksle inn euroene i egb på hotellet så får heller kursen være som den er hvis det nå blir helt umulig å finne minibank. Eller så får vi la være å tipse noen. :not gonna happen:

  Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 23:18   #15
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.841
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valuta i Egypt?

kom bare på en ting: Ei venninne av meg og familien var på all-inclusive i Egypt og de kunne fortelle at selv om alt var inkludert så var mottoet "Money talks" allikevel.
Tipset man fikk man mat fortere, drikke fortere, sengen redd opp finere osv.
Så det er sikkert greit å ha litt småmynt tilgjengelig.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-09, 12:42   #16
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Valuta i Egypt?

Små dollarsedler er gangbart hvor som helst i den arabiske verden. Det er undere som kan utrettes dersom noen dollar skifter hender.

Det er alltid minibanker rundt om som er greie å bruke. Vekslingsbyråene har noen ganger veldig god kurs dersom man trenger å veksle medbragt valuta.

Se opp for fellene på markedene, det er en pris for de lokale og en helt annen pris for deg. Ta for guds skyld ikke gud og enhver mann i hånden, de vanærer deg ved å gjøre det og det lar dem lure deg med god samvittighet. Man kommer langt med god folkeskikk, egyptere er vennlige mennesker men et fattig folk. De fleste av de som arbeider rundt om på hotellene kommer fra andre steder og bor der under kummerlige forhold.

Vær høflig og vis respekt for kulturen, da vil du få se det ekte egypt det som de fleste turister aldri ser mellom glitter og juggel beregnet på turistene.

Du bare må prøve harissa, det er en clilipasta som serveres med det meste. Beduinbrød anbefales på det varmeste og om du er så heldig at du drikker myntete under stjernene send meg en tanke.

Antibac og dopapir er viktige greier. Forlat aldri hotellet ten vil jeg råde deg til. Papir er dyrt og landet er fattig, det er ikke toalettpapir overalt på doene. Muslimer vasker seg nemlig nedentil etter toalettbesøk i henhold til de religiøse påleggene, dermed er toalettpapir unødvendig og ikke minst dyrt.

Prøv den lokale maten og nyt det at tiden går på Insj Allah, om Gud vil.

  Svar med sitat
Gammel 03-01-09, 17:34   #17
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valuta i Egypt?

Dopapir er en viktig ting ja. Det å få tak i skikkelig dopapir syntes jeg var vanskelig. Dopapiret på apoteker og butikker var enten pinnestivt eller så mykt at det gikk helt i oppløsning og var tilsatt parfyme.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-09, 18:06   #18
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Valuta i Egypt?

Dopapir? Du store - dette ble en nyttig tråd.
Da slenger jeg et par ruller i kofferten av det også.

  Svar med sitat
Gammel 03-01-09, 18:21   #19
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Valuta i Egypt?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Dopapir? Du store - dette ble en nyttig tråd.
Da slenger jeg et par ruller i kofferten av det også.

Det trenger du ikke, de store supemarkedene har amerikanske merker ikke noe å stresse med. Det papiret du tar med deg kan ødelegge kloakksystemet, husk du reiser til et ørkenland.

  Svar med sitat
Gammel 03-01-09, 18:22   #20
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valuta i Egypt?

Hvis dere skal være bare på hotellet er det sikkert bra med dopapir der, men skal dere på utflukter f.eks til Luxor er det lurt å ha med bra med dopapir. Det ene tørket med stivt papir du får av domennene utenfor de møkkete doene ved severdighetene er det lite hjelp i. Det anbefales forøvrig å gå inn på hoteller på do hvis det er hoteller i nærheten når dobehov melder seg. Doene ved severdigheter i Egypt er mildt sagt.. :kremt: møkkete og noen domenn prøver å døyve lukta med røkelse. (Sånn i stedet for å vaske )

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no