Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

NRK nå: Barnets beste

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-09-12, 22:02   #1
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.510
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

NRK nå: Barnets beste

Noen som ser? Er dette greit med tanke på taushetsplikt og personvernet til barna?

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-12, 22:17   #2
Koko
Erfaren
 
Koko sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 841
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Jeg vet ikke, men synes dette var et veldig, veldig sterkt program. Sitter igjen med blandete følelser, det må være en svært vanskelig avgjørelse.

__________________

2009
- 2011
Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-12, 22:23   #3
Frk_Fryd
i tåka
 
Frk_Fryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 1.899
Frk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Jeg vet heller ikke, men kjenner at dette gikk veldig inn på meg. Så ufattelig vanskelig.

Frk_Fryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-12, 22:25   #4
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Måtte gutten flytte? Så ikke slutten.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-12, 22:26   #5
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.602
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Har spilt inn, skal se til helgen.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-12, 22:36   #6
Thomas
Mmm, skeptisk
 
Thomas sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 518
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Utrolig sterkt program, dette gikk inn på meg. I utgangspunktet utrolig vanskelig tema å lage tv om, men jeg syns de håndterte dette på en fin måte.

__________________
Men hvi skal jeg være så haardt beklemt?
Om hundrede Aar er alting glemt.
Thomas er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-12, 22:57   #7
Koko
Erfaren
 
Koko sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 841
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

Måtte gutten flytte? Så ikke slutten.

Det vet vi ikke enda, fortsetter neste onsdag.

Synes også et svært sensitivt tema er er "smakfullt" håndtert. Ofte blir jo slike saker fremstilt svart/hvitt, her kommer kompleksitet frem.

__________________

2009
- 2011
Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-12, 22:57   #8
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Fikk sett bare slutten jeg, så jeg fikk ikke med meg hele historien.
Uansett om man ser ansiktet til barnet eller ei så syns jeg ikke slik tv er greit egentlig. Det er ganske lett gjennkjennelig uansett. Ikke for meg, men for alle i nærområdet deres.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-12, 23:11   #9
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.298
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Såvidt jeg har skjønt er de fratatt for taushetsplikten ang sakene i denne serien. Ellers hadde de jo ikke kunnet lage serien.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-12, 00:44   #10
Sneglo
Nøttelitens medhjelper
 
Sneglo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.155
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Jeg syns programmet var provoserende.
Eller vel, den ene saken syns jeg var provoserendes.

Hun barnevernsdama sier bio far var skikket som far og tvilte ikke på det. Men ville likevel at denne gutten på 2,5år, skulle bo i fosterhjemmer siden han kunne jo få voldsomme reaksjoner på å flytte. Og hun fostermora som sto å sutra og grein over gutten som skulle på dags samvær med sin far.

Vel, sorry, det er en av ulempene med og være fosterforeldre, du vet faktisk aldri hvor lenge barnet bor hos deg, og det er faktisk ikke ditt barn.

Ja, vel, netopp sett det, og kjente at jeg ble faktisk provosert, av den spesifikke saken.

__________________
-05 -07
Sneglo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-12, 05:31   #11
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

finnes denne på nrk nett-tv?

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-12, 07:02   #12
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Jeg fikk ikke anledning til å se det, og håper det legges i nettTV. Det er en viktig og vanskelig debatt - akkurat som arbeidet som gjøres er viktigt og vanskeligt.

Denne kommentaren skrevet av lederen i barneverntjenesten i serien er også verdt å lese.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-12, 07:38   #13
Sneglo
Nøttelitens medhjelper
 
Sneglo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.155
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Ja den ligger på nett tv.

http://tv.nrk.no/serie/barnets-beste...ng-1/episode-1

__________________
-05 -07
Sneglo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-12, 08:12   #14
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.777
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

.....

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.

Sist redigert av Pesten : 11-11-12 kl 22:49.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-12, 08:17   #15
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.465
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Opprinnelig lagt inn av Sneglo, her.

Og hun fostermora som sto å sutra og grein over gutten som skulle på dags samvær med sin far.

Vel, sorry, det er en av ulempene med og være fosterforeldre, du vet faktisk aldri hvor lenge barnet bor hos deg, og det er faktisk ikke ditt barn.

Nå har jeg ikke sett programmet, men jeg syns vel ikke det er noe rart at fosterforeldre kan bli lei seg når barna reiser fra dem, selv om de er klar i over at det ikke er deres barn. Det må være en av de vanskeligste tingene med å være fosterforeldre, og sikkert også den vanskeligste å forberede seg på.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-12, 08:42   #16
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Opprinnelig lagt inn av Koko, her.

Det vet vi ikke enda, fortsetter neste onsdag.

Synes også et svært sensitivt tema er er "smakfullt" håndtert. Ofte blir jo slike saker fremstilt svart/hvitt, her kommer kompleksitet frem.

Jeg synes er i grunnen enig med deg at det var balansert, man ser flere sider av sakene. Men personvernet til barna!!!!

Så ja, jeg synes det var kjempeinteressant, men det er en kraftig bismak at dette i grunnen er store overtramp mot de involverte barna.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-12, 08:45   #17
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Opprinnelig lagt inn av Sneglo, her.

Jeg syns programmet var provoserende.
Eller vel, den ene saken syns jeg var provoserendes.

Hun barnevernsdama sier bio far var skikket som far og tvilte ikke på det. Men ville likevel at denne gutten på 2,5år, skulle bo i fosterhjemmer siden han kunne jo få voldsomme reaksjoner på å flytte. Og hun fostermora som sto å sutra og grein over gutten som skulle på dags samvær med sin far.

Vel, sorry, det er en av ulempene med og være fosterforeldre, du vet faktisk aldri hvor lenge barnet bor hos deg, og det er faktisk ikke ditt barn.

Ja, vel, netopp sett det, og kjente at jeg ble faktisk provosert, av den spesifikke saken.

Denne gutten har bodd hele sitt liv sammen med fosterforeldrene, de er tydelig sterkt tilknyttet hverandre og da er retselen for å miste ham selvsagt stor. Det ble også nevnt at fosterforeldrene var blitt forespeilet at dette var en plasering med tanke på oppvekst. Synes ikke det da er noe rart at at hun blir emosjonell når gutten reiser ut med far. Ja, det at man faktisk ikke vet hvor lenge et
fosterbarn blir boende og at det ikke er ditt barn er en av utfordringene med det å være fosterforeldre, men det gjør jo ikke at man knytter seg til barnet og blir lei seg om det må flytte. Det ville jo ikke vært menneskelig og det er jo det fosterforeldre er (nesten) helt vanlige mennesker.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-12, 08:46   #18
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nå har jeg ikke sett programmet, men jeg syns vel ikke det er noe rart at fosterforeldre kan bli lei seg når barna reiser fra dem, selv om de er klar i over at det ikke er deres barn. Det må være en av de vanskeligste tingene med å være fosterforeldre, og sikkert også den vanskeligste å forberede seg på.


Det er jeg enig i, men det at de er glad i barna, er ikke i seg selv noe godt argument for at barnet må bli. Det er jo barnets beste som skal stå i sentrum. Far var absolutt en ressurssterk person, og han søkte om å få sønnen med det samme han fikk vite han var far, men saken har blitt trenert. Klart det blir vanskeligere og vanskeligere for han å få hjem gutten, jo lenger tid det går.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-12, 09:11   #19
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.465
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Det er jeg enig i, men det at de er glad i barna, er ikke i seg selv noe godt argument for at barnet må bli.

Det sa jeg da heller ikke. Jeg syns sneglas omtale av fosterforeldrene var ganske slem, og reagerte på den manglende fortståelsen for at det er vanskelig, selv om det ikke er feil.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-12, 09:12   #20
Koko
Erfaren
 
Koko sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 841
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Min sympati endret seg utover i programmet og jeg er litt spent på hvor den vil havne neste uke, uten at det er viktig i denne saken.

Jeg må vel også si at jeg ble litt provosert over fostermorens oppførsel. Selvfølgelig er de knyttet til barna, men gutten skulle være EN dag sammen med sin far og hun står og griner fordi hun ikke får være sammen med gutten hele tiden. Hadde de virkelig villet guttens beste hadde de samarbeidet og lagt opp til at han skulle få et godt forhold til sin far.

__________________

2009
- 2011
Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no