Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Åååå, så søt! En brun mann viser omsorg (nrk)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-07-11, 11:10   #1
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åååå, så søt! En brun mann viser omsorg (nrk)

Dette bildet (i artikkelen) gikk sin seiersgang over Facebook forrige helg.

Sitat:

– Jeg synes det viser noen av de fordommene som finnes i samfunnet. Folk ble overraska av at fargede klarte å vise medmenneskelighet, sier Christian Armando Clementsen. Han er hovedpersonen på bildet som ble delt, og delt igjen på Twitter og Facebook etter terrorhandlingene. En mørkhudet mann som holder ei kvinne i armene sine – viser omsorg for et medmenneske.

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7731911

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 11:12   #2
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!
 
Kitty Bastard sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2.401
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Åååå, så søt! En brun mann viser omsorg (nrk)

Brune folk. Nå også med medfølelse. Få din nå! Bare 1999, der du pleier å kjøpe brune folk!
:jingle:

__________________
Come down off the cross - We can use the wood - Come on up to the house
Kitty Bastard er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 11:13   #3
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.620
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Åååå, så søt! En brun mann viser omsorg (nrk)

Skjønner godt reaksjonen hans for å si det slik!

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 11:16   #4
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.010
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Åååå, så søt! En brun mann viser omsorg (nrk)

Jeg skjønner også veldig godt hva han mener. Samtidig er det ikke vanskelig å se hvorfor et sånt bilde "selger", selv om årsakene er tvilsomme og preget av hverdagsrasisme, som han sier.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 11:19   #5
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Åååå, så søt! En brun mann viser omsorg (nrk)

Det bildet ble postet i en tråd her også og det var flere som uttrykte at det var et sterkt bilde. Jeg er litt delt. I utgangspunktet tenkte jeg det også som litt ubehagelig. På den annen side, så var det akkurat denne dagen først frykt for å ha blitt terrorisert av "utenlandske, brune folk", for så å snu seg til noe helt annet, men som bunner i noe av det samme.

Så bildet blir kanskje et slags symbol på at uansetth a som rammer, så bryr mennesker seg om hverandre, på tross av farge, etnisitet osv

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 11:22   #6
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.183
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Åååå, så søt! En brun mann viser omsorg (nrk)

I utgangspunktet tenker jeg som han, men det bildet gikk rundt rett etter at det var klart at det var en etnisk nordmann (og ikke musilmer slik mange antok først) som var terroristen, og at det ble brukt som et virkemiddel denne sammenhengen.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 11:23   #7
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Åååå, så søt! En brun mann viser omsorg (nrk)

Jeg skjønner reaksjonen hans.
Jeg tolker dog saken helt annerledes. Den er skrevet i et brennende ønske om å rope fra vegg til vegg til alle høyreekstreme "se her! Dere tar bare så innmari feil! Hah! Eid!"

Også er den dermed i stridens hete ikke akkurat så gjennomtenkt at det gjør noe.
Det er bra at man tenker litt mer over den i ettertid, for å si det sånn.

  Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 12:25   #8
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.841
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Åååå, så søt! En brun mann viser omsorg (nrk)

Det er et teknisk veldig bra bilde, godt komponert og med et emne som passer til saken. Og det blir jo en kontrast når man setter en omsorgsfull mørk mann opp mot en morderisk lys en.

Det må være lov å bli glad for å se folk som tar var på hverandre. Og om det blir fokus på at han er mørk, så fins det veldig veldig veldig mye verre hverdagsrasisme der ute.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 12:29   #9
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.526
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Åååå, så søt! En brun mann viser omsorg (nrk)

Jeg tror jeg ikke er som alle andre, for jeg tenkte faktisk IKKE over hudfargen verken til den ene eller den andre på det bildet. Jeg tenkte det var så flott at folk rundt viste omsorg i situasjonen. Det med hudfargen ble jeg obs når det ble kommentert.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 12:32   #10
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Åååå, så søt! En brun mann viser omsorg (nrk)

Han er jo brun, og da MÅ han jo være muslim, og TIL OG MED muslimer hjelper sine medmennesker i katastrofe!!! hjelpes, hva skjer tenker nok pressen. Ingen snev av fornuft eller realitetsorientering om at det er en helt vanlig norsk gutt som sitter på gata, han må settes inn i en boks ene og alene fordi han ikke er hvit i huden.

Trist som faen. SELVFØLGELIG hjelper folk hverandre i en slik situasjon, til og med folk som er adopterte fra utlandet, OG muslimer :-S

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)

Sist redigert av Lisa : 30-07-11 kl 12:46.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 12:42   #11
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.994
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Åååå, så søt! En brun mann viser omsorg (nrk)

Jeg syns det var et symbolsterkt bilde, men jeg skjønner det var ubehagelig for han som var avbildet.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 12:52   #12
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Åååå, så søt! En brun mann viser omsorg (nrk)

Nå trodde jeg seriøst det hadde klikket litt for deg. Ååå, så søt ble bare ikke deg.

Bildet var bra, det viset et medmenneske uansett farge.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 13:06   #13
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Åååå, så søt! En brun mann viser omsorg (nrk)

Jeg skrev litt om dette i tråden vi har hatt om ulykken, jeg hørte intervju med denne mannen på P1 i går. Jeg skjønner godt reaksjonen hans.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 18:44   #14
Sure Eplet
tradisjonell figur
 
Sure Eplet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 879
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Åååå, så søt! En brun mann viser omsorg (nrk)

Jeg blir veldig rørt av det bildet det tror jeg at jeg hadde blitt uavhengig av kjønn og farge på personene. Skjønner godt det er kjipt å bli eksponert over hele verden på den måten, men jeg tror ikke at det er bare polarjenta og meg som ikke helt registrerte fargen hans

__________________
Litt rouge på eplekinn utstråler ungdommelighet som ingenting annet.
Sure Eplet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 18:57   #15
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.570
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Åååå, så søt! En brun mann viser omsorg (nrk)

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Jeg syns det var et symbolsterkt bilde, men jeg skjønner det var ubehagelig for han som var avbildet.

Slik ser jeg det også.

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 20:08   #16
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Åååå, så søt! En brun mann viser omsorg (nrk)

Jeg så det bildet og tenkte at det var et flott bilde. Jeg trodde begge var asiater og reflekterte ikke noe over hudfargesymbolikken mer enn jeg gjorde over det bildet av mannen med dokumentmappen, som hjelper en kvinne ut av et av byggene i regjeringskvartalet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 10:52   #17
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Åååå, så søt! En brun mann viser omsorg (nrk)

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Han er jo brun, og da MÅ han jo være muslim, og TIL OG MED muslimer hjelper sine medmennesker i katastrofe!!! hjelpes, hva skjer tenker nok pressen. Ingen snev av fornuft eller realitetsorientering om at det er en helt vanlig norsk gutt som sitter på gata, han må settes inn i en boks ene og alene fordi han ikke er hvit i huden.

Jepp. Brun hud = muslim. Gjerne ett hårsbredd fra A-Q. Og man kan i hvertfall ikke ha brun hud og samtidig være kristen eller ateist!

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 10:58   #18
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.084
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Åååå, så søt! En brun mann viser omsorg (nrk)

Jeg syns også det var et flott bilde, og jeg reflekterte ikke over hudfargen i det hele tatt.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 11:28   #19
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Åååå, så søt! En brun mann viser omsorg (nrk)

Det var vel jeg som la ut bildet i tråden om eksplosjonen, og jeg la det ut som et symbol å det motsatte av at "oi, mørke / muslimer / whatever folk tenker kan også ha medfølelse", men heller at vi alle er like, og ikke skal dømmes pga. fargen i huden / religion / whatever folk tenker.

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no