Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

En trist observasjon ...

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-07, 19:45   #41
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En trist observasjon ...

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Hva er egentlig mest "vanlig", sterk overvekt pga feil kosthold, eller sterk overvekt pga sykdom? Noen som vet? (Om det finnes noe "forskning" på dette da).

Jeg får en del av de overvektige barna til meg fordi de ofte er plaget med smerter i knær og ankler. Det som slår meg er (og dette er rent personlig og jeg har ikke noe forskning til å underbygge dette) er at disse familiene ofte ikke har noe spesielt dårlig kosthold.

Det som slår meg er at det er påfallende hvor lite aktive foreldrene er, og barna blir det samme. Jeg blir også ofte temmelig nedstemt over å snakke med disse foreldrene, for det er jo en ganske farlig tilstand å være overvektig som 10-åring når man tenker på forventet levetid. Det er sjeldent, og da mener jeg kanskje en av tyve foreldre, som er overhodet villige til å endre sitt adferdsmønster for å hjelpe barnet. Gå på tur på søndagen? Gå en tur med barnet om kvelden? Sånne ting som egentlig kan gjøre underverker for vekten og helsen til barnet.

Det hender at det er sykdom som er årsaken til at barn blir overvektige. Men det er ganske sjelden. I tillegg har man mange normale barn som er litt lubne i perioder, og disse kan man gjøre noe med om man er forelder. Det kan man faktisk, men det blir sjelden gjort.

Jeg oppfatter tråden og de fleste sånn (kanskje jeg har misforstått) at det er liksom nesten OK det, ikke hjelpe et barn som har lett for å bli overvektig med at man følger foran med et godt eksempel og drar barnet ut og aktiviserer det. Jeg skjønner dog ikke hvorfor akkurat dette er annerledes enn å utsette barnet sitt for andre helserisiki. I all ærlighet: er det sånn? Og hvorfor er det annerledes? Og så håper jeg at jeg ikke tråkker noen på tærne for det er ikke meningen.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-07, 19:48   #42
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.045
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En trist observasjon ...

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Jeg oppfatter tråden og de fleste sånn (kanskje jeg har misforstått) at det er liksom nesten OK det, ikke hjelpe et barn som har lett for å bli overvektig med at man følger foran med et godt eksempel og drar barnet ut og aktiviserer det. Jeg skjønner dog ikke hvorfor akkurat dette er annerledes enn å utsette barnet sitt for andre helserisiki. I all ærlighet: er det sånn? Og hvorfor er det annerledes? Og så håper jeg at jeg ikke tråkker noen på tærne for det er ikke meningen.

Tråden har fått meg til å tenke på den "berømte" is til baby tråden.
Å klage på en mamma som gir sin baby is er helt greit, for det kan trigge al verden av allergier og annet.
Men å ragerer på at et barn er overvektig er "forferdelig".
Jeg vil tro at å la et barn bli overvektig og forbli overvektig er MYE mer helseskadelig en å la en baby få smake litt på en is.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-07, 19:53   #43
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En trist observasjon ...

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Jeg trodde det bare var jeg som var hårsår som mor til en jente som er ifølge samfunnet, overvektig, men ifølge helsesøster bare "godt i stand".

Hvem sier at Malika er overvektig? Jeg kaller nå ikke min datter overvektig og Malika er nå mer proporsjonalt riktig fordelt enn Emma.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-07, 19:55   #44
Siri
seru
 
Siri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Innlegg: 1.812
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: En trist observasjon ...

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Tråden har fått meg til å tenke på den "berømte" is til baby tråden.
Å klage på en mamma som gir sin baby is er helt greit, for det kan trigge al verden av allergier og annet.
Men å ragerer på at et barn er overvektig er "forferdelig".
Jeg vil tro at å la et barn bli overvektig og forbli overvektig er MYE mer helseskadelig en å la en baby få smake litt på en is.

Nå kjenner ikke jeg til den tråden det refereres til her, men i det faktiske eksempelet som blir nevnt innledningsvis her er det kun en observasjon av en mor og en sønn på et kjøpesenter uten at en vet foranledning eller noe som helst. Når det er sagt er jeg selvsagt helt enig i at man som foreldre må gå foran som et godt eksempel både med tanke på kosthold og fysisk aktivitet.

__________________
"Det man inte minns har inte hänt"
Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-07, 19:55   #45
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En trist observasjon ...

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.


Jeg hadde nok også lagt merke til mengden snop, og "fråtsingen", til et slankere barn også, for det var en utrolig mengde.

Hva vet du om det snopet var til for å deles eller ikke?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-07, 20:00   #46
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.822
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En trist observasjon ...

Fråtsing er ikke pent, enten man er ung eller gammel, tynn eller tykk.

Jeg har forresten inntrykk av at de mest usunne i kostveien gjerne er de som er naturlig veldig slanke, og som kan spise hva som helst, uten å legge på seg.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-07, 20:04   #47
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En trist observasjon ...

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Tråden har fått meg til å tenke på den "berømte" is til baby tråden.
Å klage på en mamma som gir sin baby is er helt greit, for det kan trigge al verden av allergier og annet.
Men å ragerer på at et barn er overvektig er "forferdelig".
Jeg vil tro at å la et barn bli overvektig og forbli overvektig er MYE mer helseskadelig en å la en baby få smake litt på en is.

Jeg synes de to tingene ikke er helt sammenlignbare. Dersom en baby får is, så vet man at forelderen tar en risiko. Babyers tarmsystem er ikke modent for is. Dersom et barn er overvektig vet man ingenting om årsaken, ei heller dersom man ser barnet fråtse godis. På et generelt generelt grunnlag kan si at overvekt medfører risiko. Samtidig vet jeg om mange slanke personer som spiser sjokolade hver eneste dag, og dytter i seg veldig mye dritt. Jeg vet også om kraftig overvektige personer som har et sunt kosthold, og som beveger seg mye i hverdagen. Man kan ikke kategorisere på samme måte når man ser et overvektig menneske, som når man ser en liten baby spise is. Det er nå iallefall min mening.

For øvrig henger jeg meg på Skremmern og Adrienne i denne debatten. Det er noe med hvordan hovedinnlegget er formulert som får mine pigger til å stikke ut. Hadde man diskutert overvektige barn eller fråtsing av godis på et generelt grunnlag tror jeg saken hadde stilt seg annerledes.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-07, 20:09   #48
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.045
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En trist observasjon ...

Hadde HI handlet om et voksent menneske hadde det stilt seg anderledes.
Men det er ikke like vanlig at barn blir overvektige av sykdommer og ofte er det foreldrene som ikke viser ansvar.
Barnetkan ha gjerne ha et godt kosthold, men å stappe i seg snop er ikke sunt for hverke tynn eller tykk, og i allefall noe jeg ville fjernet en god del av om mitt barn var overvektig.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-07, 20:23   #49
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En trist observasjon ...

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Hadde HI handlet om et voksent menneske hadde det stilt seg anderledes.
Men det er ikke like vanlig at barn blir overvektige av sykdommer og ofte er det foreldrene som ikke viser ansvar.
Barnetkan ha gjerne ha et godt kosthold, men å stappe i seg snop er ikke sunt for hverke tynn eller tykk, og i allefall noe jeg ville fjernet en god del av om mitt barn var overvektig.

Så det er greit å generalisere overfor barn, men ikke voksne? Jeg liker generaliseringer veldig dårlig, iallefall på den måten det gjøres i denne tråden. Jeg synes også den "jeg ville iallefall ikke gjort slik og slik og slik" er ganske nedlatende, særlig siden man i denne tråden koker suppe på en enkelt spiker. En ting er hva man tenker inni hodet, noe annet er hva man utrykker via kroppsholdning og holdninger for øvrig. Som Acsa over her nevner, så følte hun det ubehagelig å entre en hamburgersjappe - selv om hun ikke hadde gjort det på fem år. Det bør gjøre inntrykk på folk som leser synes jeg. Det gjør iallefall inntrykk på meg, og jeg kjenner meg også litt igjen.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-07, 20:54   #50
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En trist observasjon ...

Slik jeg skjønte HI så var det at ungen stappet maten i seg uten noen form for nytelse, i tillegg til at han var kraftig overvektig. Jeg vil jo si at når noen, overvektig eller ikke, spiser på en slik måte så virker det ikke helt bra ut....

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-07, 20:57   #51
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.049
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En trist observasjon ...

Jeg synes egentlig den måten å spise på virker litt trist uansett hvordan guttens kroppsbygning var, så moren kunne vel uansett nevnt for ham at han kunne roe ned.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-07, 21:03   #52
Siri
seru
 
Siri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Innlegg: 1.812
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: En trist observasjon ...

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg synes egentlig den måten å spise på virker litt trist uansett hvordan guttens kroppsbygning var, så moren kunne vel uansett nevnt for ham at han kunne roe ned.

For å være litt flåsete her så spiser jeg rett som det er på den måten selv. Og jeg koser ræva av meg.

__________________
"Det man inte minns har inte hänt"
Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-07, 21:08   #53
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.509
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En trist observasjon ...

Det jeg personlig reagerer på er hverken at det gjelder godteri eller overvekt. Det jeg reagerer på at man (og det gjelder veldig mange flere enn HI) observerer andre, registerer, analyserer og tenker/dømmer ut fra hva en ser. Det være seg mammaer som gir babyer is, eller voksne som smiler til et overvektig barn med godter, eller hva folk handler på butikken. Jeg bare lurer på hvor mange valg, handlinger o.l. jeg gjør hver dag, som får folk til å tenke sitt.

Min reaksjon går ikke på denne tråden alene, men behovet for å vurdere andre og deres valg/handlinger.


Sist redigert av Libra : 14-10-07 kl 00:12. Årsak: skrivefeil
Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-07, 21:09   #54
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.049
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En trist observasjon ...

Opprinnelig lagt inn av Siri, her.

For å være litt flåsete her så spiser jeg rett som det er på den måten selv. Og jeg koser ræva av meg.

Jeg hiver innpå selv jeg, men ut fra hovedinnleggers beskrivelse virker dette noe ekstraordinært. Vrient for oss som ikke har sett det selv å vite egentlig. Jeg synes forøvrig ikke det spiller noen som helst rolle at gutten er overvektig her, enig med dem som sier at dette vet vi ingenting om bakgrunnen for.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-07, 21:14   #55
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.308
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En trist observasjon ...

Opprinnelig lagt inn av Muad'Dib, her.

Aha. Så man kan godt bifalle hverandre i lange tråder om, at navneskilt på barnevogne og familier i matchende klær er innmari harry, at det er morsomt med folks skrivefeil, at Nugatti og slikt ikke hører hjemme i matpakken og at ferdigmat kun er noe man spiser i sjeldenttilfelle. Det er også helt greit å grues over alle disse aaaaalt for tynne modeller, og forkynde at butikkene nå om dagen nesten ikke fører normale størrelser (man skulle nesten tro at BikBok var markedsfører på dametøy).

Når det kommer til overvekt, skal man dog trå ekstremt varsomt, siden mange herinde er/har været overvektige selv.

Nå syns jeg du trår over en grense. Dessuten, det er ikke sammenlignbart med de eksemplene du trekker frem.

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Jeg oppfatter tråden og de fleste sånn (kanskje jeg har misforstått) at det er liksom nesten OK det, ikke hjelpe et barn som har lett for å bli overvektig med at man følger foran med et godt eksempel og drar barnet ut og aktiviserer det.

Hvordan i all verden kom du frem til dette? Har vi lest samme tråd?

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Barnetkan ha gjerne ha et godt kosthold, men å stappe i seg snop er ikke sunt for hverke tynn eller tykk, og i allefall noe jeg ville fjernet en god del av om mitt barn var overvektig.

Det kan godt hende denne moren også har gjort akkurat det. At hovedinnlegger så den ene gangen i måneden barnet hennes fikk godteri.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-07, 21:21   #56
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: En trist observasjon ...

Opprinnelig lagt inn av Siri, her.

For å være litt flåsete her så spiser jeg rett som det er på den måten selv. Og jeg koser ræva av meg.

Så fint for deg. Men det er nå hverken sund eller særlig lekkert å se på.

Jeg undres forøvrigt over, at du mener at folk som lager skrivefeil (som jeg tidligere brukte som eksempel) velger dette selv. Noen folk bryr seg kanskje bare ikke, men andre kan være dyslektikere, mobbet i skolen, rett og slett ikke skoleflinke, fremmedspråklige, you name it. Men dette til side, det var nå ikke skriveleif tråden her handler om.

Jeg kan bifalle esme fullt ut, siden Dibmannen (som har samme yrke som esme) er kommet med de samme observasjoner.

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-07, 21:25   #57
Siri
seru
 
Siri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Innlegg: 1.812
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: En trist observasjon ...

Opprinnelig lagt inn av Muad'Dib, her.

Så fint for deg. Men det er nå hverken sund eller særlig lekkert å se på.

Vi har alle vårt.

Opprinnelig lagt inn av Muad'Dib, her.

Jeg undres forøvrigt over, at du mener at folk som lager skrivefeil (som jeg tidligere brukte som eksempel) velger dette selv. Noen folk bryr seg kanskje bare ikke, men andre kan være dyslektikere, mobbet i skolen, rett og slett ikke skoleflinke, fremmedspråklige, you name it. .

Nå var det kanskje ikke skrivefeil som var det eneste eksempelet du brukte, men jeg er selvfølgelig helt enig med deg.

__________________
"Det man inte minns har inte hänt"
Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-07, 21:26   #58
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.045
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En trist observasjon ...

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Så det er greit å generalisere overfor barn, men ikke voksne? Jeg liker generaliseringer veldig dårlig, iallefall på den måten det gjøres i denne tråden. Jeg synes også den "jeg ville iallefall ikke gjort slik og slik og slik" er ganske nedlatende, særlig siden man i denne tråden koker suppe på en enkelt spiker. En ting er hva man tenker inni hodet, noe annet er hva man utrykker via kroppsholdning og holdninger for øvrig. Som Acsa over her nevner, så følte hun det ubehagelig å entre en hamburgersjappe - selv om hun ikke hadde gjort det på fem år. Det bør gjøre inntrykk på folk som leser synes jeg. Det gjør iallefall inntrykk på meg, og jeg kjenner meg også litt igjen.

Det er jo ikke akkurat tvil om at det er foreldrene sitt ansvar når barne blir overvektige, derfor forskjell i reaksjonen.
Man har ikke lengre bare ansvar for sin egen kropp, men også for et barn sitt.
Derfor forskjell i reaksjonen.
Det er ikke størrelsen som teller inn.

Om en overvektig går inn på ei burgersjappe så er det ikke noe jeg tenker nevneverdig over egentlig.
Ikke når det gjelder barn heller.
Om derimot noen stapper i seg godis på et kjøpesentr vil jeg nok reagere, men det gjelder som sagt om det er en tykk eller en tynn.
Men nok i størst grad om et meget overvektig barn står og fråtser.
Igjen mest fordi jeg føler at foreldrene til en viss grad svikter sin oppgave.

Vil bare understreke at jeg her mener meget overvektige barn, ikke de med "valpefett". Unger vokser i rykk og napp, så at de har perioder hvor de er litt runde er ikke unormalt.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-07, 21:28   #59
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.045
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En trist observasjon ...

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det kan godt hende denne moren også har gjort akkurat det. At hovedinnlegger så den ene gangen i måneden barnet hennes fikk godteri.

Utfra hovedinnlegget får jeg ike inntryk av at det var små mengeder med godteri barnet gomlet på.
Det kan være godt mulig det var den ene gangen i måneden, men da ville det vel kanskje vært bedre å fordele det litt utover de andre lørdagene i måneden.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-07, 21:29   #60
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.308
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En trist observasjon ...

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Utfra hovedinnlegget får jeg ike inntryk av at det var små mengeder med godteri barnet gomlet på.
Det kan være godt mulig det var den ene gangen i måneden, men da ville det vel kanskje vært bedre å fordele det litt utover de andre lørdagene i måneden.

Sånn at forbipasserende ikke skulle bli så sjokkert?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no