Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Denne er jeg spent på jussen i

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-10, 09:41   #181
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Dette ble virkelig en helt absurd tråd. Det kan godt hende at spekulasjonene er riktige. Men det som jeg synes er litt skremmende, er holdningen om at "sønnene hans ville vel ikke ha kommet og banket ham opp hvis han ikke hadde gjort seg fortjent til det". Den slags baklengs-logikk skal man være forsiktig med. Og nå snakker jeg på generell basis, jeg har virkelig ikke noen som helst peiling på hva som har foregått i denne saken.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 09:42   #182
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av eple3, her.

Nei, men du er en ivrig blogger om saken... Men i og med jeg er så "interessert", kanskje jeg har veldig kjennskap til dette da??

Hm? Omtales dette som blogg?

Nuvel. Du har kjennskap til én side av saken. Den siden av saken er, som du jo helt sikkert forstår, svært farget av ett syn.

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 09:47   #183
Erasmus
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 32
Erasmus har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Trådstarter imponerer med å trekke konklusjoner i åpningsinnlegget uten å ha alle fakta, og det før politiet selv har den fulle oversikt. Atpåtil sammenlignes det med andre saker. Makan til sladrekjerringmentalitet.

Erasmus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 09:48   #184
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Er det noen moderatorer inne og leser i denne tråden? Jeg synes det blir litt mange påstander om sant og usant og interesser i ulike retninger, og diskusjonen har blitt tatt langt ut over det rent prinsipielle og generelle som jeg synes er relevant å diskutere. Sånn som diskusjonen er nå vil jeg ikke mene noe, jeg synes det blir feil å spekulere eller ta den ene eller andre ukjente forumbrukeren som sannhetsvitne i en slik sak.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 09:50   #185
eple3
Nybegynner
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 19
eple3 er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Hm? Omtales dette som blogg?

Nuvel. Du har kjennskap til én side av saken. Den siden av saken er, som du jo helt sikkert forstår, svært farget av ett syn.

Diskusjonssted da... Men grunnen til at jeg uttaler meg så sikkert er at jeg har vèldig godt kjennskap til dette. Og jeg kjenner absolutt BEGGE sakene veldig godt. Jeg ville aldri gått inn her og diskutert dette om jeg ikke kjente det. Eller påstått noe. For det kan skape konsenkvenser seienere. Og hvorfor skulle jeg som "intetanene" risikere det?

eple3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 10:14   #186
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Enig med siste taler. Og synes også det er trist å diskutere denne saken sånn i fillebiter, uten å vite fakta. Disse to jentene er 13 og 14 år og leser sikkert aviser. Om det er direktelink fra avisen, så vil de også kunne lese dette. Uavhengig av om at det er moren eller faren som er psyk og farlig her, så burde de slippe at fremmede mennesker spekulerer seg i hel over deres liv.

Dette er vel sånn cirka det lureste som er skrevet i denne tråden. Jeg synes den har havnet på et nivå som vi på FP ikke kan være særlig stolte av. Jeg skjønner at personlige erfaringer og engasjement kan komme opp i forbindelse med slike saker, men dette ble i drøyeste laget i forhold til å spekulere, synes jeg.

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Dette ble virkelig en helt absurd tråd. Det kan godt hende at spekulasjonene er riktige. Men det som jeg synes er litt skremmende, er holdningen om at "sønnene hans ville vel ikke ha kommet og banket ham opp hvis han ikke hadde gjort seg fortjent til det". Den slags baklengs-logikk skal man være forsiktig med.

Enig.

Opprinnelig lagt inn av eple3, her.

Diskusjonssted da... Men grunnen til at jeg uttaler meg så sikkert er at jeg har vèldig godt kjennskap til dette. Og jeg kjenner absolutt BEGGE sakene veldig godt. Jeg ville aldri gått inn her og diskutert dette om jeg ikke kjente det. Eller påstått noe. For det kan skape konsenkvenser seienere. Og hvorfor skulle jeg som "intetanene" risikere det?

Du utleverer privatlivet til noen som er i en veldig sårbar situasjon. Det synes jeg er usmakelig. Det er mulig det er godt ment, men jeg synes du bør redigere vekk en del av innleggene dine der du kommer med "insideinfo".

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 10:16   #187
eple3
Nybegynner
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 19
eple3 er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Dette er vel sånn cirka det lureste som er skrevet i denne tråden. Jeg synes den har havnet på et nivå som vi på FP ikke kan være særlig stolte av. Jeg skjønner at personlige erfaringer og engasjement kan komme opp i forbindelse med slike saker, men dette ble i drøyeste laget i forhold til å spekulere, synes jeg.


Enig.


Du utleverer privatlivet til noen som er i en veldig sårbar situasjon. Det synes jeg er usmakelig. Det er mulig det er godt ment, men jeg synes du bør redigere vekk en del av innleggene dine der du kommer med "insideinfo".

Det jeg skriver har jo media allerede skrevet?? Jeg skrev istad at jeg ikke kunne komme med inside info før media gjorde det. At alle her fikk vite det via media som alle andre

eple3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 10:28   #188
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av eple3, her.

Det jeg skriver har jo media allerede skrevet?? Jeg skrev istad at jeg ikke kunne komme med inside info før media gjorde det. At alle her fikk vite det via media som alle andre

Du har hintet i noen av innleggene dine. Nå har ikke jeg lest alt som står i alle aviser, men hintingen din sammen med "jeg vet" er ikke særlig smart, synes jeg.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 10:30   #189
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Dette syns jeg er helt uakseptabelt. eple3: All forståelse for at du har sterke følelser i denne saken og gjerne vil at det du mener er sannheten skal komme frem. Men dette er et offentlig nettsted. Alle kan lese her. Å skrive noe her er som å si det i avisen, og du bør føle samme ansvar for samme bevisbyrde/injuriekraft som om det stod i avisen.

Du må rett og slett legge bånd på deg.

Smilefjes: All forståelse for at saken engasjerer, og temaet er viktig i seg selv. Men vinklingen her, i en spesifikk sak som vi vet veldig, veldig lite om, er svært uheldig.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 10:55   #190
eple3
Nybegynner
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 19
eple3 er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Dette syns jeg er helt uakseptabelt. eple3: All forståelse for at du har sterke følelser i denne saken og gjerne vil at det du mener er sannheten skal komme frem. Men dette er et offentlig nettsted. Alle kan lese her. Å skrive noe her er som å si det i avisen, og du bør føle samme ansvar for samme bevisbyrde/injuriekraft som om det stod i avisen.

Du må rett og slett legge bånd på deg.

Smilefjes: All forståelse for at saken engasjerer, og temaet er viktig i seg selv. Men vinklingen her, i en spesifikk sak som vi vet veldig, veldig lite om, er svært uheldig.


Ja, helt greit at du synes det

eple3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 11:36   #191
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Denne tråden er direkte ubehagelig å lese.

Etter å ha jobba i barnevernet med barnefordelingssaker som har gått over styr, vil jeg egentlig bare si en ting; dette er en tragedie for alle involverte. Jeg synes ikke Foreldreportalen skal brukes til skittkasting og spekulasjoner på denne måten. Det er da ikke et slikt nivå vi vil ha her inne?!

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 11:41   #192
P.K.
Mjau
 
P.K. sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 651
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Enig med siste taler.

I denne saken er det to ofre - barna. Å diskutere saken og blande inn spekulasjoner og "sannheter" fra tabloidene er virkelig lavmål til FP å være.

P.K. er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 11:43   #193
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.549
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Jeg er enig.
Jeg liker ikke spekulasjoner, hinting og "insideinformasjon".
Jeg står ved det jeg skrev innledningsmessig, jeg er spent på jussen, sånn rent objektivt sett, og tror nok den innledende rapporten om 7 menn med øks som kidnappet (selv om dette er moderert, justert og nedtonet etterhvert, og flere fakta er fremkommet) var en sterkt medvirkende årsak til politiets involvering.

Utover dette synes jeg tråden forlengst har utviklet seg usmakelig. Man utleverer ikke folk man angivelig kjenner slik, man bidrar ikke til slik spekulering. FP er ikke et sted hvor jeg forventet slikt.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 12:08   #194
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Er det noen moderatorer inne og leser i denne tråden? Jeg synes det blir litt mange påstander om sant og usant og interesser i ulike retninger, og diskusjonen har blitt tatt langt ut over det rent prinsipielle og generelle som jeg synes er relevant å diskutere. Sånn som diskusjonen er nå vil jeg ikke mene noe, jeg synes det blir feil å spekulere eller ta den ene eller andre ukjente forumbrukeren som sannhetsvitne i en slik sak.

Ja, Skilpadda og him har nå i hvert fall svart i tråden.

Moderatorer går inn for å prøve med innlegg og meninger å holde det til et saklig nivå. Hindre folk i å skrive ting gjøres derimot ikke, det er selvjustisen som erfaringsmessig er den sterkeste faktor for å begrense at folk kaver seg opp for mye.

Så nå svarer jeg som privatperson:

Det er en uvanlig sak dette og selv om man på en måte må innse at folk tenker sitt ut fra opplevelser selv, ut fra statistikk om hva som pleier å være problematisk i barnefordelingssaker så er det en ting å skrive det på et åpent forum. Husk at dette er virkelige mennesker det handler om. Jeg synes at man derfor ikke skal skrive noe annet enn hva man hadde villet sagt til denne faren eller denne moren ansikt til ansikt.

Å diskutere hvem av foreldrene som er verst er fullstendig unyttig, det er det ingen som har noe grunnlag for å vite noe om. En annen ting er at lovverket rundt samværshjem er fullstendig på trynet og at det er bra ting å diskutere, det er alt for få som ikke vet at barnevernet ikke kan gjøre noe i samværshjem, så få den beskjeden ut.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 12:25   #195
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Han ble dømt for vold i 2003 mot sin daværende kone, og i dommen står det at minst et av barna hadde vært vitne til moren forslått og blodig. Ifølge avisene. Han uttaler at han meldte flytting og skoleovergang fordi jentene trivdes så godt i ferien og fikk nye venner...Ifølge moren har jentenes far kun hatt samvær med døtrene fire timer hver annen uke. Sommerferien skulle være første gang de overnattet hos faren på mange år.
Her er det selvfølgelig flere versjoner i tillegg til at det kan bli feilsitert og forvridd i media. Men altså, jeg vet ikke hvor mye jeg stoler på en mann som er dømt for konevold.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 12:33   #196
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Han ble dømt for vold i 2003 mot sin daværende kone, og i dommen står det at minst et av barna hadde vært vitne til moren forslått og blodig. Ifølge avisene. Han uttaler at han meldte flytting og skoleovergang fordi jentene trivdes så godt i ferien og fikk nye venner...Ifølge moren har jentenes far kun hatt samvær med døtrene fire timer hver annen uke. Sommerferien skulle være første gang de overnattet hos faren på mange år.
Her er det selvfølgelig flere versjoner i tillegg til at det kan bli feilsitert og forvridd i media. Men altså, jeg vet ikke hvor mye jeg stoler på en mann som er dømt for konevold.

Og ut i fra de opplysningene kan jeg forstå mor også. Om de er riktige da.
Men uansett synes jeg det er voldsomt å ta seg inn med øks. Om det er en voksen person i et hus, så holder det vel om man kommer 4-5 stk for å hente barna? Da er man vel i flertall uansett, uten å nødvendigvis måtte bruke vold.

Jeg synes dette er en ganske vanskelig sak å diskutere, for det er så himla mye vi ikke vet.

Men essensen i saken, som Smilefjes skisserer, har jeg full forståelse for at er komplisert, og at det kanskje trengs en endring i både lovverk og holdninger rundt dette.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 19:58   #197
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Dette ble virkelig en helt absurd tråd. Det kan godt hende at spekulasjonene er riktige. Men det som jeg synes er litt skremmende, er holdningen om at "sønnene hans ville vel ikke ha kommet og banket ham opp hvis han ikke hadde gjort seg fortjent til det". Den slags baklengs-logikk skal man være forsiktig med. Og nå snakker jeg på generell basis, jeg har virkelig ikke noen som helst peiling på hva som har foregått i denne saken.

Hvis denne holdningen tillegges meg (jeg oppfatter det slik, i alle fall): dette er IKKE hva jeg har sagt. Bruk av anførselstegn skal brukes på ordrette sitater, ikke på cirka-tolkninger man selv føler man har rett i å gjøre.

Jeg sa at det ikke er normalt for en så stor gruppe menn å utføre en slik handling uten god grunn, og tok en gjetning på at kanskje faren ikke er helt ok i hodet. Det ser mer og mer ut til å stemme. Hvis moren har rett i at hun har vært utsatt for vold fra faren i en årrekke og mannen er dømt for dette, og faren deretter har holdt barna tilbake så skjønner jeg at hun blir redd.

Når man så får beskjed fra politiet om at de ikke hjelper deg med å få barna dine tilbake til hjemmet sitt, men at faren bare kan ha dem etter eget forgodtbefinnende, da - og bare da - godtar jeg at man bringer barna hjem på egenhånd.

De dro dit klokka to på natta, jeg vil anta for å gjøre det stille og rolig. Det at de var syv eller ti mann i stedet for to eller tre tolker jeg rett og slett som et tegn på at de var oppriktig redd faren.

Et spørsmål jeg ønsker oppriktige svar på: når er det riktig for den ene forelderen å ty til makt for å beskytte sine egne barn? Jeg spør ikke for å vri det til at makt og vold er ok å bruke i hytt og pine, men rett og slett fordi dette er et reelt spørsmål som mange faktisk må ta stilling til.

  Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 20:07   #198
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av Drammeprinsen, her.

Hvis denne holdningen tillegges meg (jeg oppfatter det slik, i alle fall): dette er IKKE hva jeg har sagt. Bruk av anførselstegn skal brukes på ordrette sitater, ikke på cirka-tolkninger man selv føler man har rett i å gjøre.
.

Beklager hvis det ble oppfattet som et sitat fra noen, jeg brukte anførselstegnene som en markering av "en type holdning", om jeg siktet til deg eller andre vet jeg ikke, for jeg husket ikke hvem som hadde sagt hva. Og ja, jeg synes det er en skremmende holdning å ta, på generell basis. Det er mange sammenhenger hvor nettopp den type holdning får uheldige utfall, uavhengig av hva statistikker tyder på, eller hva som etterpå viser seg å stemme eller ikke.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 20:13   #199
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av Erasmus, her.

Trådstarter imponerer med å trekke konklusjoner i åpningsinnlegget uten å ha alle fakta, og det før politiet selv har den fulle oversikt. Atpåtil sammenlignes det med andre saker. Makan til sladrekjerringmentalitet.

Jeg ser ingen konklusjoner i åpningsinnlegget, jeg. Kan du forklare litt nærmere hva du mener?

Når det gjelder sammenligning med andre saker synes jeg det er ytterst relevant. Vanligvis er kjønnsrollene i slike saker reversert og det gjør denne saken veldig interessant.

En annen ting er hvordan avisene former opinionen i slike saker ved tabloide ordvalg. I denne saken bruker man "kidnapping" om at moren henter barna tilbake til sitt rettmessige hjem. Men kidnappingen her er det jo (tilsynelatende) faren som har stått for. Burde ikke "kidnappingen" da hete noe annet? "Tilbakeføring" for eksempel?

Hvis saken hadde blitt presentert som at en voldsdømt mann ulovlig holdt tilbake to unge jenter, og familien deres så dro for å hente jentene selv i ren fortvilelse over at politiet tok den voldsdømte kidnapperens side ... ser noen her at det fort bare er ordvalg som avgjør hvem som er "skurker" og "helter" her?

  Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 20:36   #200
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.787
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Dette syns jeg er helt uakseptabelt. eple3: All forståelse for at du har sterke følelser i denne saken og gjerne vil at det du mener er sannheten skal komme frem. Men dette er et offentlig nettsted. Alle kan lese her. Å skrive noe her er som å si det i avisen, og du bør føle samme ansvar for samme bevisbyrde/injuriekraft som om det stod i avisen.

Du må rett og slett legge bånd på deg.

Smilefjes: All forståelse for at saken engasjerer, og temaet er viktig i seg selv. Men vinklingen her, i en spesifikk sak som vi vet veldig, veldig lite om, er svært uheldig.

Signerer denne. Stakkars barn og fysj for en ekkel tråd.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no