Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Cupcakes, feminismens død?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-11, 09:02   #121
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.059
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Jeg synes essayet var velskrevet og interessant, og klarte å sette fokus på noen interessante trender. Og så synes jeg det bikker småteit å flire så veldig mye av de bloggene. Joda, det er veldig søtt og ikke det beste språket i verden og et fokus som mange av oss ikke har, men la nå være å lese dem, da. Det interessante, synes jeg, er budskapet om at en på en eller annen måte er et bedre menneske - korreksjon, en bedre mor, hvis en velger å være hjemme i mange år mens barna er små, og synes at de kvinnene som velger å jobbe fullt ikke prioriterer familielivet. De må bare være hjemme for min del, men jeg vil ikke tilbake til et samfunn der det å være hjemmeværende husmor regnes som det riktigste for barna og familien.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 09:18   #122
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Man skal ikke tro alt man hører, heller. Jeg er relativt ufrivillig hjemme på heltid, men til folk som spør kan jeg godt finne på å bare svare at det er "så greit/koselig/kjekt/fordelaktig å være hjemme mens barna er små". Sånn for å slippe å måtte si så mye om sykdom, uførhet, osv, osv.

Ja, dette kjenner jeg igjen. Men jeg har aldri i mitt livet laget en cupcake, da, det må jeg si til mitt forsvar.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 09:26   #123
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Her er jeg ikke helt enig. Det er vet om overraskende mange som helt eller delvis står frivillig utenfor arbeidsmarkedet. Det er snakk om knallharde prioriteringer, men så lenge man har en mann i jobb, så ser det ut til å fungere for, det jeg oppfatter som overraskende mange.

Men det som irriterer meg er de som sier "nei, du skjønner, jeg velger å prioritere familien min, jeg" og i tankene mine kunne de like gjerne tilført "i motsetning til deg". Og da svartner det litt for min del.

Sier folk faktisk dette slik det står, eller er det slik vi tolker det? Jeg hører noen si at "vi ikke fikk kabalen til å gå opp", "det ble for stressende" osv. Og det kan jeg veldig godt forstå. Jeg har ikke noe problem med å si at jeg har det veldig fordelaktig logistikkmessig og en mann som funker på hjemmebane, så vi kan jobbe 100 % begge to. Ikke alle har det så enkelt med kort reisevei osv., som oss. Men igjen, det er forskjell på hjemmeværende og deltidsarbeidende altså. Jeg kjenner ingen som er helt hjemmeværende, annet enn uføre.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 09:33   #124
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Du blogger kanskje heller ikke om alt du gjør av interiør i hus og hvor viktig det er å velge å være hjemme osv.

'

Nei, jeg er for lite datakyndig til å kunne blogge.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 09:34   #125
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.395
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.


Femtitallsmødrene hadde det det jammen ikke så verst. De hadde bare forventninger om et rent og pent hjem, middag på bordet og en god kake i helgene. I dag har vi på den ene siden forventninger om

Jeg tror jeg hadde dævva om dette var rommet jeg fikk til å spille ut mine evner og ønsker om livet på. Jeg tror også ganske mange av disse 50-tallsmødrene døde litt innvendig av dette svært begrensede spillerommet.

I dag kan vi velge om vi vil bake muffins eller sy klær, eller la vær for å henge på nett/se tv. Noen aktiviteter har høyere status enn andre, men det er svært få som fikser alt med stor stil og uten tårer/dop.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 09:37   #126
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.389
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Jeg syns det er interessant med cupcakes som symbol jeg. Cupcakes, sammen med femtitalls retrostil representerer jo noe vi ser på som klassisk kvinnelig, men som ble overtatt av feministbevegelsen på åtti- og nittitallet. Cupcakes var da noe litt rampete og nesten erotisk syndig, mens det nå er tilbake til det tradisjonelle søte og feminine, helt uten ironi, pønk eller humor.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 09:44   #127
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Nå lever jo damen bak Passion4baking bra av bloggen sin, så for henne er det definitivt en jobb. Og hvis man ser på kurslisten i bloggen, så er hun ikke mye hjemme for å lage kos fortiden heller, hun reiser jo rundt og lærer andre å lage cupcakes.

jeg er for valg, men jeg er kritisk til det jeg i mitt konspirasjonsteoretiske hode ser som en trend mot at ekte kvinner prioriterer Hjem og Barn og Kos, slik at vi som velger å opprettholde yreksaktivitet gjennom småbarnstiden, blir litt uekte kvinner, liksom. Og det er en trend, det er ikke tvil om det. Det begynte da den deltidsarbeideende tannlegen som snart må ha slitt ut ...tasten sin, viste frem hjem og kjøleskap og slik på blogg og på NRK1 i beste sendetid, sammen med en litt mer sliten venninne som ikke helt klarte å holde følge. Trude Mostue får utfolde seg over sidevis i Dagbladet Magasinet og vi får oppslag om at det er sexy å være husmor.

Ja. Fint at vi kan velge, men jeg er ikke enig i at den eneste måten å prioritere og ta godt vare på barn, er at mor må være hjemme og gjøre det koselig der.
Og i samme konspirasjonsteoretiske modus vil jeg hevde at å hevde at det er kvinner selv som skaper det voldsomme prestasjonspresset på alle områder som det snakkes om i denne tråden. I don't think so.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 10:08   #128
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Nei, jeg er for lite datakyndig til å kunne blogge.

Om du kan legge inn innlegg og bilder her kan du blogge. Man trenger ikke å være datakyndig for å kunne blogge.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 10:49   #129
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Sier folk faktisk dette slik det står, eller er det slik vi tolker det? Jeg hører noen si at "vi ikke fikk kabalen til å gå opp", "det ble for stressende" osv.

Jeg tenker at man snakker for seg selv, men at det høres veldig generelt ut for den som blir servert ordene. Som når tobarnsforeldre sier "man skal jo følge dem opp også" til foreldre med flere barn.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 10:50   #130
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.343
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

, mens det nå er tilbake til det tradisjonelle søte og feminine, helt uten ironi, pønk eller humor.

Ja, man kan bli drittlei!

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 10:56   #131
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

og sine moralsk høyverdige valg om å være hjemme med barna. '

Jeg har fulgt med i bloggverdenen i tre år (da som sagt først og fremst interiørbloggere og andre kreative bloggere) og jeg har ikke opplevd at at noen formidler at det å være hjemme er moralsk høyverdig. Mener dere seriøst at mange gjør det? Jeg har mer inntrykk av at mange bloggere forsøker å gjøre det til en karriere ved at de starter egne firmaer, noen som fotografer, noen som stylister, andre som butikkeiere eller kokebokforfattere (osv).

En annen liten ting. Når man leser min blogg, kan man muligens få inntrykk av at jeg ikke jobber ettersom jeg aldri omtaler jobben min. Grunnen til at jeg ikke gjør det er at jeg ønsker å holde de to delene av livet mitt adskilt. Jeg opplever at en del av de bloggerne jeg følger gjør det samme.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 11:28   #132
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Om du kan legge inn innlegg og bilder her kan du blogge. Man trenger ikke å være datakyndig for å kunne blogge.

Haha, nei det kan jeg heller ikke, faktisk! Ja, bilder altså.

Men atte. Hvis jeg 1) hadde laget cupcakes, og 2) hadde blogget om det etterpå, så hadde jeg garantert fått høre noe a la: Hun er hjemme på skattebetalernes regning og lager cupcakes!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 13:17   #133
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Jeg har gjort det du skisserer. Ingen har noen gang sagt det til meg. Enten tør de ikke eller så tenker de ikke det.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 13:20   #134
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.907
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Ingen har sagt noe til meg heller. Kanskje det er allment akseptert at det uansett er alt jeg duger til. Jeg tror ikke jeg er savnet noe sted.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 13:21   #135
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Nå lurer jeg på om jeg leser niobes blogg.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 13:22   #136
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.907
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Neppe. Den er lukket, med tilgang for venner og kjente. Eller, er du en jeg kjenner?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 13:24   #137
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Da leser jeg den nok ikke. Jeg leser en god del blogger fra dine trakter. De var derfor jeg lurte.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 13:25   #138
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.907
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Men jeg vil veldig gjerne se hvilken blogg du trodde kunne være min.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 13:27   #139
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Jeg hadde ingen spesiell i kikerten, altså. Knis.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 14:30   #140
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Jeg har heller ikke hørt noen si noe sånt, bortsett fra her inne innimellom.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no