Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Cupcakes, feminismens død?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-11, 16:36   #161
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Det tror jeg også, men samfunnsendringer kommer sjeldent over natten. Det er sånt som sniker seg frem over tiår fordi normaltilstanden og allmenne holdninger endres sakte.

Men er det faktisk en trend at flere er hjemmeværende nå enn for noen få år siden? Eller bare fremstår det slik fordi de har fora de kan "vise seg frem" i?

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 16:37   #162
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.165
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Samtidig som jeg er ganske bekymret for at nye generasjoner skal gå i husmorfella igjen, slik at man må ta noen kamper helt på nytt. :gammelfeminist:

Jeg skjønner forsåvidt den bekymringa, samtidig som jeg tror vi som kaller oss feminister også må ta på alvor at ikke alle problemer har blitt løst av at kvinner kom ut i arbeidslivet. Kanskje romantiseringa av husmorlivet først og fremst bør forstås som et uttrykk for at det fortsatt er lang vei å gå for å oppnå reell likestilling og gode rettigheter for kvinner i alle livets faser? Og så kan man diskutere det i stedet for å skyte blink på småkakene. (Min personlige favoritt når det gjelder gode tiltak i så måte er 6-timersdagen.)

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 16:40   #163
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg øser meg ikke opp akkurat, men jeg blir faktisk litt bekymret for likestillingen og kvinnens status i samfunnet i fremtiden om det å selge hjemmesydde puter på Epla blir å anse som en normal og fin jobb for gjennomsnittskvinnen. At de mest profilerte bloggerne tjener gode penger på bloggingen tar jo ikke bort den kjensgjerning at kvinner ligger langt bak menn når det kommer til lønn og status i arbeidslivet fortsatt. Jeg tror rett og slett at det som er bygget opp av likestilling de siste 30 årene er ganske skjørt, at det er mange som gjerne vil være hjemme og kose seg med barna sine, at det er lett å få sosial aksept for dette, og at dette fort kan utvikle seg til et reelt samfunnsproblem i form av at kvinner slutter å jobbe utenfor hjemmet i så stor grad som nå. Ikke i dag, ikke i morgen, men i fremtiden.

Haha, jeg skulle akkurat til å si at jeg ikke tror det, men snarere tror det er noe som ble sagt før her, og så skulle jeg til å linke til innlegg 157, da jeg oppdaget at det er du som har sagt det også! For DET er jeg enig i.


Sist redigert av Hyacinth : 29-11-11 kl 17:37.
Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 17:08   #164
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Men er det faktisk en trend at flere er hjemmeværende nå enn for noen få år siden? Eller bare fremstår det slik fordi de har fora de kan "vise seg frem" i?

Da jeg var hjemme utover permisjonstida for ni år siden var det mer voksne og barn på lekeplasser og dagtilbud enn nå. Det er også tidoblet med menn på dagtilbudene sammenliknet med for ni år siden. Selvsagt er dette for liten skala til å måles ordentlig, men jeg sitter igjen med følelsen av at det å være hjemmeværende er mindre vanlig nå.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 17:32   #165
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Det tror jeg også, men samfunnsendringer kommer sjeldent over natten. Det er sånt som sniker seg frem over tiår fordi normaltilstanden og allmenne holdninger endres sakte.

Om dette kommer, så er det neppe lysten på pastellfarget smørkrem som er pådriveren. Om vi på sikt får en reduksjon i andelen yrkesaktive foreldre, så vil jeg tro den drives frem av opplevelsen to fulltidsarbeidende foreldre, kombinert med et aktivt familieliv og gjerne tre-fire barn, gir i lengden. Jeg fornemmer mye misnøye, mye stress, mange hektiske og "uoverkommelige" hverdager "der ute". Om folk er så lite fornøyde som man kan få inntrykk av, så er det klart endringer vil komme på sikt. Om man vil holde på dagens yrkesdeltakelse, så må man nok gjøre noe med forholdene på denne siden av gjerdet, for helt ærlig tror jeg ikke gresset virker mye grønnere på andre siden, for de fleste.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 17:40   #166
Sure Eplet
tradisjonell figur
 
Sure Eplet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 879
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Men hvor mange menn er det som slutter å jobbe for å mekke bil?

Helt sikkert flere enn kvinner som slutter i jobben for å bake cupcakes

Jeg lurer på hvor mange som fremdeles tror at et rent hjem, hjemmelaget mat og harmoniske barn kommer av seg selv. Hvis vi vil ha det, så må vi jobbe for det. Og det kan fort bli mer jobb enn det enkelte hadde tenkt seg.

Det er fremdeles flere kvinner enn menn som har de "typiske husmorsyslene" som yrker. Dekorasjon, renhold, kantinearbeid, barnepass, omsorg - der er det drøssevis av yrker hvor kvinner er overrepresenterte. I tillegg viser det seg at kvinner i dag, selv om de bruker mindre tid enn for tretti-førti-femti år siden og selv om de er i arbeid, bruker mer tid på hus og heim enn menn.

Jada, det går an å leie inn vaskehjelp, barnepass, det går an å kjøpe ferdiglaget mat. Men det er stort sett kvinner som utfører tjenestene.

Jeg tror ikke at muffinsblogging er likestillingens død i det hele tatt. Vi kan alle gå i oss selv og anerkjenne at enkelte "selvsagte" ting faktisk ikke kommer av seg selv. Vi må anerkjenne at det krever innsats og arbeid for det våre mødre, bestemødre og oldemødre har gjort ulønnet i alle år. Mange hus fra femtitallet er fremdeles i brukbar stand - ikke fordi de ble så vanvittig solid bygget, men fordi de ble så vanvittig godt vedlikeholdt og renholdt. Det er ikke noe galt i å være stolt over å vedlikeholde hus og heim og å lage pen mat, syns jeg. Verken da eller nå folk tar ut eksponeringsbehovet sitt på så mange vis, og det er fremdeles sånn at folk får bruke tiden sin som de vil.

__________________
Litt rouge på eplekinn utstråler ungdommelighet som ingenting annet.
Sure Eplet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 19:37   #167
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Om dette kommer, så er det neppe lysten på pastellfarget smørkrem som er pådriveren. Om vi på sikt får en reduksjon i andelen yrkesaktive foreldre, så vil jeg tro den drives frem av opplevelsen to fulltidsarbeidende foreldre, kombinert med et aktivt familieliv og gjerne tre-fire barn, gir i lengden. Jeg fornemmer mye misnøye, mye stress, mange hektiske og "uoverkommelige" hverdager "der ute". Om folk er så lite fornøyde som man kan få inntrykk av, så er det klart endringer vil komme på sikt. Om man vil holde på dagens yrkesdeltakelse, så må man nok gjøre noe med forholdene på denne siden av gjerdet, for helt ærlig tror jeg ikke gresset virker mye grønnere på andre siden, for de fleste.

Jeg tror at disse tingene henger sammen, og tok det i grunnen for gitt at muffins var en metafor og ikke at det plutselig er slik at alarmerende mange kvinner plutselig er blitt så himla glad i kake med glasur.

Press og stress og følelsen av å ikke strekke til er årsaken til at mange velger bort jobben for å være med familien. At de da også velger bort å bidra til samfunnet og sin egen alderdom er en konsekvens som kanskje ikke får fullt så mye fokus som hvor koselig det er med muffins og kakao og hvor bra det er for ungene med mamma hjemme.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 20:16   #168
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.


Press og stress og følelsen av å ikke strekke til er årsaken til at mange velger bort jobben for å være med familien. At de da også velger bort å bidra til samfunnet og sin egen alderdom er en konsekvens som kanskje ikke får fullt så mye fokus som hvor koselig det er med muffins og kakao og hvor bra det er for ungene med mamma hjemme.

Jeg er for treig i pappen og for lite velartikulert til å henge med i denne tråden. Nå hadde jeg akkurat dedusert meg til denne delen av debatten. Er det muffinsbakedamene som ender opp fortvilet, fraskilt og fattige fordi de har meldt seg ut av karrierelivet i noen år?

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 20:17   #169
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Om så er, så har de hvertfall muffinsene sine!

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 20:29   #170
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Jeg er for treig i pappen og for lite velartikulert til å henge med i denne tråden. Nå hadde jeg akkurat dedusert meg til denne delen av debatten. Er det muffinsbakedamene som ender opp fortvilet, fraskilt og fattige fordi de har meldt seg ut av karrierelivet i noen år?

Antakelig ikke, men om det blir sånn at mange melder seg ut av karrierelivet så får det jo konsekvenser. Mitt valg om å være i arbeidslivet er tuftet på at jeg 1. vil være i stand til å forsørge meg selv og barna mine, 2. vil bidra til velferdssamfunnet fordi jeg syns det er så riktig at vi har velferdssamfunn, 3. vil gjøre det jeg kan for å sikre pensjonisttiden min. At jeg liker å jobbe er i grunnen litt underordnet, siden jeg liker godt å ha fri og drive med hobbyting også.

Jeg skjønner at jeg framstår som litt overivrig begeistret for samfunnsanalysen i artikkelen og radioprogrammet som ble sendt i går. Jeg syns sånt er så spennende så muffinsen havner litt i bakgrunnen for min del.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 20:34   #171
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Nei, men jeg har tenkt tanken. Det er kanskje ikke fotballfruene som ender opp fraskilt og fortvilet, men vi hadde jo nylig en tråd om nettopp dette. Og hvem som bør ta ansvar for at damer unngår å gå i avhengighetsfella. Det er rart å tenke på hvilken verden dagens tenåringsjenter vokser opp i.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 08:53   #172
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.086
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Et innspill relevant for diskusjonen vår. http://www.vg.no/nyheter/meninger/ar...artid=10016467. Selv har jeg gjort som henne de to siste årene.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 08:56   #173
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Jeg har ikke noe kalenderstress som må løses. Vi koser oss med å samle kalendergaver, pakke inn, og henge opp. Jeg fatter faktisk ikke at folk klarer å lage uhygge av slike ting.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 09:14   #174
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Det er jo veldig lurt å ikke gjøre ting som stresser deg i forbindelse med jul. Alle burde ta ansvar for å saldere bort de tingene som ikke er lystbetont og som skaper stress.

Jeg syns kalender er bare kos og ikke stress. Gavene kjøpte jeg på en times tid i det lokale kjøpesenteret, og det var i grunnen bare fint å få gå en time alene på kjøpesenter på kveldstid. Det er sånt som gir meg energi fremfor å stjele den. Alt jeg oppfatter som stressete og ukoselig ved juleforberedelsene dropper jeg. Vi lager for eksempel aldri noe særlig julepynt siden det er stressete i mine øyne. Derimot kan vi bruke et par kvelder på å pakke inn fine gaver og lage pakkelapper, for det er kos.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 11:15   #175
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Veldig enig med deg. Kaisa. Jeg synes det er koselig å gå i julegater og kjøpe julegaver, og for meg blir det stress hvis jeg skal begynne å tenke på det i september. Jeg liker å lage fotogaver og julekort, men liker ikke så godt å bake og vaske. Da blir det mer av det første og mindre av det siste. Jeg er jo et voksent menneske som bestemmer over meg selv. At jeg skal bruke tid på å gjøre unødvendige ting (som å vaske oppå kjøkkenskapet og bake syv sorter kaker til jul) bare fordi min mor og bestemor gjorde (og gjør) det, er helt meningsløst. Min bestemor har aldri jobbet utenfor hjemmet og min mor har sjelden jobbet mer enn 50 %. Jeg jobber 100 %, og vel så det, ergo må jeg kutte ned på noe. Enkel matematikk.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 12:00   #176
juliette
Aktiv
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 129
juliette har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Jeg er for treig i pappen og for lite velartikulert til å henge med i denne tråden. Nå hadde jeg akkurat dedusert meg til denne delen av debatten. Er det muffinsbakedamene som ender opp fortvilet, fraskilt og fattige fordi de har meldt seg ut av karrierelivet i noen år?

Det gjenstår å se hvor mange av muffinsbakedamene om blir skilt, men statistisk sett vil nok noen av dem også bli skilt.
Jeg håper for deres del at de har tatt høyde for en evt skilsmisse når de valgte å jobbe deltid eller ikke jobbe i det hele tatt.

Det er ikke så mange år siden jeg leste om Morten Harket sin ekskone som da hun var 40-ish plutselig fant ut at hun ikke hadde opptjent seg et eneste pensjonspoeng, og hun fremstod som opprørt over at ingen hadde fortalt henne dette

__________________
06, 08 og 11
juliette er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 11:11   #177
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Men jeg vil tro det er fåtall av disse som ikke jobber i det hele tatt, over tid? Kvinner og deltid er vel en annen diskusjon, men jeg tror virkelig ikke det er mange som er hjemmeværende på heltid i veldig mange år. .

Jeg tror dette bildet er på vei til å snu. Det er trendy (fælt ord i denne sammenheng) å være husmor/hjemmeværende og kanskje muffinsbakende.

Tallet på kvinner som fullfører høyere utdanning faller, og slik har utviklingen vært de siste 2-3 årene. Det er blitt trendy å være hjemmeværende husmor, også blant de med lang utdannelse. Likestillingen vil vel kanskje på sikt reverseres dersom utviklingen ikke snur? Jeg vil i hvert fall tro det. Man jobber ikke, man tjener ikke opp pensjon, man lever på mannenes ene (og ofte gode) inntekt og vips, så sprakk boblen, samlivsbrudd/skilsmisse og da står disse kvinnene svakt økonomisk. Veldig dumt. Utdannelser falmet, ingen relevant jobb-erfaring å vise til på mange år ....og good luck, sier nå jeg!

Det som skiller den trendy husmoren/hjemmeværende i fht. den klassiske, er at de ikke har barna hjemme når de alllikevel husmorerer og muffinserer. Ungene sendes til barnehage, SFO) og skole, så her ligger det ikke så rent lite egen-interesse bak valget om å pusle hjemme.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 11:21   #178
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Opprinnelig lagt inn av Sure Eplet, her.

Jeg tror ikke at muffinsblogging er likestillingens død i det hele tatt. Vi kan alle gå i oss selv og anerkjenne at enkelte "selvsagte" ting faktisk ikke kommer av seg selv. Vi må anerkjenne at det krever innsats og arbeid for det våre mødre, bestemødre og oldemødre har gjort ulønnet i alle år. Mange hus fra femtitallet er fremdeles i brukbar stand - ikke fordi de ble så vanvittig solid bygget, men fordi de ble så vanvittig godt vedlikeholdt og renholdt. Det er ikke noe galt i å være stolt over å vedlikeholde hus og heim og å lage pen mat, syns jeg. Verken da eller nå folk tar ut eksponeringsbehovet sitt på så mange vis, og det er fremdeles sånn at folk får bruke tiden sin som de vil.

Våre (i hvert fall min) mødre, bestemødre og oldemødre hadde barna hjemme i huset og benyttet ikke barnepass, barnehage osv. DEN jobben tok nok endel tid, som av cupcakes-mødrene av vår tid setter bort til andre for å dyrke en livsstil hvor økonomien er på topp og hvor man stort sett kan legge planen for dagen akkurat sånn man vil. Først egeninteresset sitt altså.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 11:58   #179
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Ok, de deltidsarbeidende/hjemmearbeidende mødrene jeg kjenner, har ikke barna på SFO/i barnehage (evt. på deltid, tilpasset arbeidstiden). Jeg har forstått det slik at det er litt av vitsen.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 16:51   #180
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Jeg så juletrepynt formet som små cupcakes med rosa og lilla glitter på i dag! Løp og kjøp!




__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no