Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-04-11, 20:33   #661
Lilith
Hulder
 
Lilith sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.605
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Jeg synes ikke det Kifs kollega planlegger høres så ille ut jeg. Hun som bærer frem barnet er jo biologisk tante til barnet da, ikke sant? Og hun andre får et barn som er biologisk hennes. Da vil barnet ha biologisk tilknytning til begge foreldrene, og det høres jo i grunnen ganske ryddig og greit ut, så lenge onkelen hennes er en stabil kar som synes det hele er greit. Sært ja, men ikke den verste måten å gjøre det på, tenker jeg da. Ok, veldig sært, men likevel..

__________________
May the light always find you on a dreary day, when you need to be home, may you find your way.
May you always have courage to take a chance, and never find frogs in your underpants

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 11:31   #662
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Jeg kan forstå at de synes det er fint at begge foreldrene har biologisk tilknytning til barnet. Det ville jo vært helt enkelt og greit om eggdonoren også bar frem barnet, da slapp hun jo å "donere", men kunne bare få barn på vanlig måte ved bruk av sin svogers sæd, og den andre moren vil da være biologisk tante og dermed ha biologisk tilknytning til barnet. (Jeg kjenner et homsepar som gjorde noe lignende - altså, min kamerats søster er biologisk mor, og hans partner er biologisk far til barnet, så begge er i slekt med henne.) At de vil flytte egget over i den andres livmor er vel, som Kif sier, mye fordi de kan. (Og fordi den ene hadde mer lyst til å være gravid enn den andre, da.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 11:57   #663
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

*borte* Jeg hadde ikke fått med meg hele saken.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 21:52   #664
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.254
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Men har virkelig biologi så mye å si?

Madammen er like glad i, og knyttet til ungene våre som jeg er, selv om hun ikke er biologisk noe som helst med dem. Men hun har jo også vært med å planlegge de, hatt opp og nedturer, var der mens jeg var gravid, under fødsel etc etc.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 21:54   #665
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Men har virkelig biologi så mye å si?

Det har jo det for mange.

...men jeg fascineres av greia med å tenke at biologi er viktig og at man vil ha en tilknytning slik, men å ikke tenke at det dermed er passe weird at onkel er biologisk nærmere enn mor. Nuvel, dem om det.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 22:02   #666
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.254
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Det har jo det for mange.

...men jeg fascineres av greia med å tenke at biologi er viktig og at man vil ha en tilknytning slik, men å ikke tenke at det dermed er passe weird at onkel er biologisk nærmere enn mor. Nuvel, dem om det.

Jeg synes ialefall at det er rimelig weird om svogeren min skulle vært biologisk far til barna mine. Ugh.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 22:05   #667
Lilith
Hulder
 
Lilith sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.605
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Jeg synes ialefall at det er rimelig weird om svogeren min skulle vært biologisk far til barna mine. Ugh.

Mja, hvis alternativet mitt var å ikke få noen barn i det hele tatt, så skulle jeg alltid har klart å la det stå til likevel. I det minste visste jeg masse om arvematerialet osv, i forhold til å få sperm fra en vilt fremmed donor. Jeg mener, jeg valgte jo mannen min fordi jeg trodde han var perfekt for meg, så broren hans må jo være nest beste alternativ. :.praktisk:

__________________
May the light always find you on a dreary day, when you need to be home, may you find your way.
May you always have courage to take a chance, and never find frogs in your underpants

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 22:06   #668
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Jeg synes ialefall at det er rimelig weird om svogeren min skulle vært biologisk far til barna mine. Ugh.

Det er vel egentlig ikke noe rarere enn å bruke sin søster som eggdonor.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 22:10   #669
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.254
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er vel egentlig ikke noe rarere enn å bruke sin søster som eggdonor.

Nei, og nja og njo.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 22:17   #670
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Biologi er sterkt oppskrytt spør du meg. Jeg har ikke problemer med at det er det for noen, men for meg er det underordnet. Mht biologiske sammenhenger er det vel hvordan barnet selv kan komme til å oppleve det som er det viktigste og det man bør ha i bakhodet?

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 02:39   #671
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.824
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Det eneste jeg reagerer på i denne saken er at Volden har gjort et for slett forarbeid i forhold til lovverket (enten det nå gjelder at hun ikke har satt seg ordentlig inn i det, eller at hun bevisst har unnlatt å forholde seg til det) slik at det har utsatt barna hennes for en potensiell fare for å bli fratatt den omsorgspersonen de er vokst opp med frem til i dag. Uansett hvor høyt man ønsker seg barn bør man alltid sette barnas ve og vel i første rekke.

Videre synes jeg det er skummelt at hvem-som-helst kan "snike" i adopsjonskøen ved å "kjøpe" seg barn uten at man har mulighet for å sjekke deres egnethet som foreldre, men til sammenligning finnes det en langt større gruppe som ordner med dette på hjemmebane uten å være skikket i det hele tatt og det synes jeg er langt verre, og dermed bør vies oppmerksomhet til i første omgang.

Jeg har ingen skrupler med å godta at surrogatmødre (fattige som velbemidlede) får betalt for den jobben de gjør all den tid jeg ikke ser hvordan dette arbeidet skiller seg ut fra andre arbeidsoppgaver som krever både kropp og sinn. Selv om de fleste av oss har en del sterke følelser knyttet til nettopp dette mener jeg at det er opp til det enkelte individ å vurdere hvorvidt dette arbeidet passer for seg eller ei. Gjør man det fordi man lider nød og må ty til særskilte tiltak for å skaffe seg penger kan jeg tenke på flere langt verre alternativer. Dessuten har jeg en følelse av at langt flere er betenkte med tanke på surrogati som yrke enn arbeidsforholdene til kvinnene som står bak produksjonen av sko, klær og andre artikler som vi støtter ved å kjøpe over en lav sko. Arbeidsforhold som gjerne er langt mer kummerslige og belastende enn de som følger ved å være surrogat. Jeg skjønner at man gjerne reagerer sterkere med tanke på surrogati fordi det vekker en del flere følelser hos mange, men jeg støtter ikke det som argument.

Og det å betale for produksjonen av barn synes jeg er helt kurant så lenge det gjøres i ordnede former slik at barnets ve og vel kommer i første rekke (siden det ble diskutert her). Hvorvidt det gjøres ved IVF, donasjon av egg/sæd/embryo og/eller ved surrogati er meg revnende likegyldig. I så tilfelle har jeg to kjøpte og ett selvlaget barn uten at det utgjør noen forskjeller for oss.

Jeg håper Volden får beholde barna om hun finnes skikket til dette siden jeg synes det er direkte tragisk om barna skal måtte løsrives omsorgspersonen sin for den grove tabben hun har gjort. Man kan jo diskutere hvorvidt hun er egnet som mor all den tid hun tok denne risikoen på barnas vegne, men primært vil jeg anta at det ikke sier noe om den generelle omsorgsevnen hennes.

I likhet med enkelte andre i tråden tviler jeg på at dette oppmuntrer til flere slike stunt all den tid jeg tror det kommer et sikrere lovverk på banen som forhindrer at dette vinner gjennom på bakgrunn av presedens.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 10:57   #672
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Og det å betale for produksjonen av barn synes jeg er helt kurant så lenge det gjøres i ordnede former slik at barnets ve og vel kommer i første rekke (siden det ble diskutert her). Hvorvidt det gjøres ved IVF, donasjon av egg/sæd/embryo og/eller ved surrogati er meg revnende likegyldig. I så tilfelle har jeg to kjøpte og ett selvlaget barn uten at det utgjør noen forskjeller for oss.

Dette har jeg tenkt litt på gjennom denne tråden også.. For nå er barnet egentlig kjøpt? Vi er jo mange som har betalt noen i prosessen med å få barn, tenker jeg.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 14:19   #673
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.442
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Jeg synes at Odelias innlegg har veldig mange viktige poeng.

For noen uker siden så jeg på Reflektor (på NRK) hvor de tok for seg saken. Det jeg fikk inntrykk av der var at Volden på ingen måte var den første norske kvinnen i India som brukte donert sæd, egg og surrogat for å få barn, men at norske myndigheter endret sin praksis på saksbehandlingen grunnet større fokus på denne måten å få barn på. Dvs. at Volden ikke egentlig hadde noen grunn til å forvente at hun skulle ha noen problemer med å få pass til barna. (Hvis jeg har forstått det riktig da.)

Jeg synes det er direkte ufint av norske myndigheter å endre praksis i saksbehandling uten å varsle det. Enten så får man lage et lovverk som håndterer slike saker spesifikt, og hvis man velger å ikke forholde seg til verden som den ser ut i dag så kan de i alle fall ha litt perspektiv på det de gjør. For all del, jeg forstår at myndighetene ikke vil at norske borgere skal gjøre dette når det er forbudt i Norge, men jeg synes at de har gjennomført dette på en lite heldig måte. (Igjen utifra hva jeg forsto fra Reflektor). Det hadde vært mulig å varsle endringer i saksbehandling og krav til dokumentasjon e.l hva det nå var, si at om x antall mnd så vil vi kreve dette og dette for å utstede pass til barn, og dermed unngå at en person ble satt i gapestokken på den måte som har skjedd.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 14:26   #674
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

sindrome - jeg har et helt annet inntrykk enn deg. Mitt inntrykk er at norske myndigheter aldri noensinne har akseptert noen annen enn adoptivmor eller den som føder barnet som barnets mor. Dog har noen tatt sjansen før og sluppet gjennom uten å oppdages. Det er ikke et argument for gjentagelse.

  Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 14:45   #675
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Sindrome: Dette blir litt som å si at jeg kan kjøre 80 i 60-sona fordi naboen gjorde det i går, og han ble ikke tatt.
Det er veldig mange som gjør ulovlige ting hver dag, uten å straffes for det. Men de som blir oppdaget, de blir straffet. Man kan ikke avskaffe rettsvesenet fordi de ikke klarer å fange opp alle lovbrudd.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 15:18   #676
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.442
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

SF: Det er fullt mulig at jeg ikke fikk riktig inntrykk av bakgrunnen, sånn som jeg forsto det så ble det endret praksis i saksbehandlingen av slike saker.

Gajamor: Jeg synes ikke helt at sammenlikningen passer helt. Det er klart at man skal følge reglene der det er regler. Det jeg reagerer på er at Norge faktisk velger å ikke ha noen spesifikke regler for dette området. Det er en gråsone. Men det er viktig å ha forutsigbarhet fordi det faktisk dreier seg om mennesker og deres skjebne (og da tenker jeg mest på barna). Derfor synes jeg det er viktig at myndighetene er litt klare på hva som aksepteres og ved endringer varsler det i forkant.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 15:22   #677
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

sindrome - Norge har, og har hele tiden hatt fullstendig krystallklare regler for dette.

  Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 15:29   #678
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.559
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

sindrome - Norge har, og har hele tiden hatt fullstendig krystallklare regler for dette.

Det kan vi bare ikke ha hatt altså. Det har vært praktiskert som at det som skjer utenlands legger man seg ikke i. Tenk på eggdonasjon, som ikke er lov i Norge. Det er jo ikke noe i veien for å benytte seg av det utenlands. Norske klinikker hjelper jo til og med til for å finne ut hvor man kan dra. Samme med surrogacy, jeg var på en privat klinikk i Norge for utredning av det, hvor de tok prøver etc av meg. Og kunne hjelpe meg med medisinering for whatever it is de gjør for å klargjøre for egguttak, før jeg dro utenlands. Dette har vært helt ok hele veien. Jeg tror reglene har vært alt annet enn krystallklare. Med unntak av dette med ingen biologiske bånd. Akkurat det har jeg ikke hørt om noen som har gjort, så det KAN være at det er der skillet går.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 15:31   #679
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Det norske regelverket har hele tiden sagt at den som føder barnet er barnets mor. Det har aldri vært så mye som litt uklarhet rundt dette. Der det doneres egg er det fremdeles fødersken som er mor. Der de bruker surrogat har far vært far og sosial mor så fått stebarnsadoptere etterhvert. Men at en kvinne alene ikke kan bruke surrogat innenfor de norske lovene har alltid vært helt tydelig.

  Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 15:32   #680
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.442
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

SF - hva er det du mener at de har krystallklare regler på? (Bare sånn at vi ikke snakker rundt hverandre.)

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
etikk, surrogatmødre

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no