Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Har noen en deilig oppskrift på klassisk fiskegrateng?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-11-07, 22:01   #21
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.409
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har noen en deilig oppskrift på klassisk fiskegrateng?

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Så smart! (dog lite miljøvennlig, men.. har du kapasitet til å si fra dersom du finner slike? )

Det skal jeg gjøre!

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Da er det på tide du disker opp med egen! Her er fiskegrateng yndlingsmiddagen, som også ble servert på fødselsdagen hans.

Her også! Men ferdig fra form da. Fremover lover jeg å bare servere egenproduserte.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-07, 22:15   #22
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har noen en deilig oppskrift på klassisk fiskegrateng?

Fiskegrateng kan forøvrig lages kvelden før og settes i kjøleskap over natt. Da er det bare steking igjen dagen etter.

Favoritt her i huset også.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-07, 22:19   #23
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.250
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har noen en deilig oppskrift på klassisk fiskegrateng?

Og her. Disse Portisbarna er jammen like. Paps har forresten en deilig oppskrift som han lenge har lovet å skrible ned for meg. :Purrepurre: Jeg tipper den ligner ganske mye på Observatørens.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-07, 22:39   #24
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har noen en deilig oppskrift på klassisk fiskegrateng?

God gammeldags fiskegrateng
4 porsjoner

ca 400 g fiskefilet, torsk eller sei
ca 1,5 dl makaroni
1 terning fiskebuljong
3 ss smør
3 ss hvetemel
ca 4 dl melk og fiskekraft
ca 2 ts salt
1/2- 1 ts muskat
hvit pepper
4 store egg
evt. knust kavring
aromatkrydder (kan sløyfes)

* Damp fisken i litt vann tilsatt fiskebuljong. Kok makaronien som anvist på pakken (gjerne i fiskebuljong):

* Lag en tykk hvit saus av smør, hv.mel, melk og fiskekraft og avkjøl den litt.

* Skill eggene. Rør i eggeplommene og bland i kokt fisk i biter og makaroni. Smak godt til med salt, hvit pepper og godt med muskat.

* Stivpisk eggehvitene og vend dem forsiktig inn tilslutt. Fyll gratengrøren i smurte former og dryss gjerne knust kavring over.

*Stek gratengen ved 225 grader i ca 45 min , til den er hevet og gyllen. Server gratengen sammen med revne gulrøtter. Et dryss aromatkrydder gir gratengen en ekstra piff.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 00:07   #25
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.146
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har noen en deilig oppskrift på klassisk fiskegrateng?

Pippimamma sin oppskrift er nesten akkurat slik jeg pleier å lage gratengen, og den er veldig god.

Hvis jeg skal forberede den kvelden (eller morgenen) før, koker jeg ferdig fisk, makaroni og hvit saus på forhånd, blander alt dette og har i eggeplommer, og setter alt i kjøleskapet. Like før steking stivpisker jeg eggehvitene og har dem i.

Serveres med kokte poteter, dampet brokkoli, revne gulrøtter og smeltet smør.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 08:00   #26
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har noen en deilig oppskrift på klassisk fiskegrateng?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick

Jeg må få meg sånne former som jeg både kan fryse o steke i.

Jeg bruker slike aluformer som er beregnet til å fange opp dryppende fett når man griller. De selges på hagesenter og andre plasser som selger griller. Disse bruker jeg til lasagne og alle andre retter som lar seg porsjonere ut og putte i fryseren før de skal stekes.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 08:01   #27
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har noen en deilig oppskrift på klassisk fiskegrateng?

Min oppskrift likner også på Pippimamma sin. Jeg bruker ofte ost på toppen. Det er godt.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 08:06   #28
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har noen en deilig oppskrift på klassisk fiskegrateng?

Jeg synes det er ekstra godt hvis det er rester av klippfisk oppi. Da kan man egentlig gjerne fleske til med litt spröstekt bacon også.
Og gulrötter. Gjerne grönne erter.
Og litt parmesan og hvitlök.
Også makaroni og hvit saus. Og kavringsmuler på toppen.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 08:08   #29
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har noen en deilig oppskrift på klassisk fiskegrateng?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Aha, så man bør fryse før man steker? Det var jo smart. Jeg må få meg sånne former som jeg både kan fryse o steke i. Det har de sikkert på Nille.

Jeg så på Rema 1000 nettopp.
Ellers må det vel gå an å bruke silikonbrödformer. Ja?

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 08:20   #30
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har noen en deilig oppskrift på klassisk fiskegrateng?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Aha, så man bør fryse før man steker? Det var jo smart. Jeg må få meg sånne former som jeg både kan fryse o steke i. Det har de sikkert på Nille.

Oppskriften min kan fryses både stekt og ustekt. Lurt å lage stor porsjon og fryse noe. Det er tidkrevende å lage. Men såå godt!

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 09:14   #31
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.932
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har noen en deilig oppskrift på klassisk fiskegrateng?

Min fars variant av hvit saus er veldig god. Han koker gulerøtter i lettsaltet vann og lager sausen på en blanding av melk og gulerotkraften og har gulerøttene i sausen til slutt.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 09:19   #32
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har noen en deilig oppskrift på klassisk fiskegrateng?

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Min fars variant av hvit saus er veldig god. Han koker gulerøtter i lettsaltet vann og lager sausen på en blanding av melk og gulerotkraften og har gulerøttene i sausen til slutt.

Åh, barndomsminner. Den sausen hadde jeg helt glemt. Mormor lagde den sånn.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 10:40   #33
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har noen en deilig oppskrift på klassisk fiskegrateng?

Man MÅ ikke skille plomme og hvitte for å få en luftig grateng. Jeg rører bare ett og ett egg godt inn i en litt avkjølt tykk saus.

Jeg bruker ingenting annet i fiskegratengen enn fisk.

Til strø kan du bruke knekkebrød også. To tre knekkebrød i en pose, og dælje løs med ett kjevle gjør susen. Strø over gratengen og ha på noen glatter med smør her og der.

Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 10:44   #34
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har noen en deilig oppskrift på klassisk fiskegrateng?

Jeg pleier bare å blande sammen masse fiskebiter med makaroni, og heller hvit saus (med muskatt) over. Kavring på toppen, og vips.

Blir veldig godt om en har litt tørrfisk/klippfisk også i.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 10:55   #35
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.548
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har noen en deilig oppskrift på klassisk fiskegrateng?

Nå har sikkert tusen andre kommet meg i forkjøpet, men min fiskegrateng med laks er snaskens.

Den består av:
Laks, pasta, grønnsaker og hvitsaus. (Og sånn strø på toppen da. Geriljamel som jeg kaller det. )

Enklere får man det vel ikke?
Lag på lag i en form, inn i ovnen på 180 grader i 45 minutter. FERDIG!

Veldig god altså.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 11:20   #36
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.409
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har noen en deilig oppskrift på klassisk fiskegrateng?

Geriljamel var et mye finere ord enn griljermel (eler hva det nå egentlig heter)!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 11:28   #37
syllan
Viking F.K !!
 
syllan sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
Innlegg: 1.254
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

Sv: Har noen en deilig oppskrift på klassisk fiskegrateng?

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Min fars variant av hvit saus er veldig god. Han koker gulerøtter i lettsaltet vann og lager sausen på en blanding av melk og gulerotkraften og har gulerøttene i sausen til slutt.

Er det ikke det di kaller gulrotstuing?
Husker vi altid hadde det til røykefisken 1 juledag

__________________
"I am in favour of animal rights as well as human rights. That is the way of the whole human being. --Abraham Lincoln"
syllan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 11:31   #38
syllan
Viking F.K !!
 
syllan sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
Innlegg: 1.254
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

Sv: Har noen en deilig oppskrift på klassisk fiskegrateng?

Opprinnelig lagt inn av syllan, her.

Er det ikke det di kaller gulrotstuing?
Husker vi altid hadde det til røykefisken 1 juledag

Jeg googlet det å fant ut at jeg hadde rett

__________________
"I am in favour of animal rights as well as human rights. That is the way of the whole human being. --Abraham Lincoln"
syllan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 11:34   #39
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har noen en deilig oppskrift på klassisk fiskegrateng?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg bruker slike aluformer som er beregnet til å fange opp dryppende fett når man griller. De selges på hagesenter og andre plasser som selger griller. Disse bruker jeg til lasagne og alle andre retter som lar seg porsjonere ut og putte i fryseren før de skal stekes.

Ja, det gjør vi også innimellom, bare ikke grilldingsebomser. Vi har kjøpt inn et lite lager "Toppits" fra Nordby/Maxi i Sverige. Der har de alle mulige fasonger og størrelser til ok pris. Snodig at vi ikke finner slike i matbutikken her.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 12:07   #40
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Har noen en deilig oppskrift på klassisk fiskegrateng?

Pleier å lage i sånne former å fryse ned. Har kjøpt på Nille, og på Europris - sånne metallformer med papplokk på.
Har også sånne bamseformer som egentlig er til kaker - små - som er superfine til en middag til barna og meg, akkurat passe mye.
Ellers lager jeg den som de fleste andre her.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no