Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

En liten oppfordring? (Blodgivning)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-09-10, 18:03   #41
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: En liten oppfordring? (Blodgivning)

Kan dessverre ikke gi blod fordi jeg har for lavt jernlager, for lav hb og noe lavt blodtrykk osv. :åpplyser:

__________________
Cora og tre avkom (1999, 2001 og 2002)
cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 18:06   #42
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En liten oppfordring? (Blodgivning)

Jeg gir. Kun 2 ganger i året pga operasjon. Men vet i grunn ikke om det er nødvendig at det er såpass sjelden. Skal sjekke med de.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 18:06   #43
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En liten oppfordring? (Blodgivning)

Kan noe si meg om jeg kan gi, når jeg selv fikk blod for under 18 mnd siden? :lat:

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 18:11   #44
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En liten oppfordring? (Blodgivning)

Opprinnelig lagt inn av Svanen, her.


Det er mange myter ute og går angående hvem som kan og ikke kan gi blod. (røykere, cøliaki, lavt stoffskifte blant de tingene mange tror utelukker)

Det er sant. Sånt er fint å få oppklart! Jeg ga blod før jeg oppdaget at jeg hadde cøliaki, men sluttet da jeg oppdaget diagnosen min. Det var imidlertid fordi jeg trengte alle kreftene og blodet selv, i tilhelingsfasen (Hadde jeg visst at det høye behovet mitt for jern og vitamin-tilskudd skyldtes cøliaki, hadde jeg ikke gitt blod de første gangene heller). Da jeg følte meg ovenpå igjen fordi dietten virket, kunne jeg gi igjen.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 18:18   #45
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En liten oppfordring? (Blodgivning)

Jeg har meldt meg på www.giblod.no i dag. Jeg håper mange melder seg, for dette er viktig.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 18:20   #46
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.322
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: En liten oppfordring? (Blodgivning)

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Kan noe si meg om jeg kan gi, når jeg selv fikk blod for under 18 mnd siden? :lat:

Jepp, du kan gi. 6 mnd karantene etter blodoverføring (i tillegg til 1 år etter fødsel og ferdig med amming).

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 18:23   #47
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: En liten oppfordring? (Blodgivning)

Skulle gjerne ha gitt, men får ikke lov - det samme er tilfelle for sambo som pleide å gi. Vi har begge hatt malaria, og da er man utelukket for alltid. Veldig synd, jeg skulle gjerne ha gitt. Håper mange lar seg inspirere av tråden til å gi.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 18:49   #48
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.864
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: En liten oppfordring? (Blodgivning)

Jeg skulle gjerne gitt blod, men er avhengig av medisiner som gjør at jeg ikke kan bli blodgiver. Men jeg prøver å oppfordre andre jeg kjenner til å gjøre det.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 19:05   #49
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En liten oppfordring? (Blodgivning)

Opprinnelig lagt inn av Svanen, her.

Nå er jeg ikke på jobb, så får ikke sjekket 100 %, men mener det er bare de som har fått blodoverføring i Storbrittania 1980-96 som er utelukket. men ring blodbanken din og høre du!



Det er mange som tenker slik, men det stemmer egentlig ikke.

Du får sjekket om du har HIV, syfylis og Hepatitt B og C. I tillegg til Hb (blodprosent) og ferritin (jernlager). De to siste er "kjekt å vite". De første bør en faktisk ha greie på. Det er i grunnen ikke noe en plutselig får uten å ha vært i risikosituasjon. Er en bekymret for det bør en ikke melde seg som blodgiver, men gå til egen lege.


Det er mange myter ute og går angående hvem som kan og ikke kan gi blod. (røykere, cøliaki, lavt stoffskifte blant de tingene mange tror utelukker)

Noen ting har blitt strengere i det siste, men mange ting er mindre strengt. Så er du i tvil, ta en telefon til blodbanken din. (kan gjerne spørre meg om "enkle" spørsmål også, men noen ting må vurderes av lege.)


Men kjempefint alle som er og vil bli blodgivere (og de som har funnet ut at de ikke kan gi - flott at dere har forsøkt )!

Jeg fikk utvidet sjekk av blodet da jeg ble blodgiver. Det var fordi jeg hadde høy CRP eller senking som det het da. De utvidte blodprøvesvarene for å sjekke om det var en årsak til forhøyet CRP eller om det var bare slik "jeg var". Det viste seg at det var mitt naturlige nivå og intet galt. Jeg syns det var fint å få sjekket blodprosenten jevnlig den tiden jeg ga blod. Jeg hadde aldri hatt så høy blodprosent, men etter jeg begynte å gi blod økte blodprosenten hos meg.

Men hele helsa får en ikke sjekket såklart.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 19:44   #50
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En liten oppfordring? (Blodgivning)

Jeg har meldt meg på nå.

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 19:54   #51
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En liten oppfordring? (Blodgivning)

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Jeg gir. Kun 2 ganger i året pga operasjon. Men vet i grunn ikke om det er nødvendig at det er såpass sjelden. Skal sjekke med de.

Jeg ville nok heller spurt legen din om dette, evt de som opererte deg. Du må jo ta en del tilskudd, nettopp for å få nok vitaminer til å bl.a. produsere nok blod til deg selv.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 20:00   #52
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.712
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En liten oppfordring? (Blodgivning)

Har ikke lov grunnet kreft for litt over ett år siden.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 20:11   #53
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En liten oppfordring? (Blodgivning)

Jeg trodde forresten jeg ikke kunne gi når jeg gikk på astmamedisin, men den jeg gikk på var klarert. Og Aerius gikk også greit.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 20:13   #54
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.842
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: En liten oppfordring? (Blodgivning)

Skulle gjerne meldt meg , men jeg får ikke lov til å gi blod.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 20:57   #55
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En liten oppfordring? (Blodgivning)

Jeg har vært å tatt prøver og meldt meg to ganger. Første gangen var de usikre pga en hjerteoperasjon jeg har hatt.

Andre gangen fikk jeg avslag fordi jeg er blitt allergisk mot penicilin. Skulle gjerne gitt, men får altså ikke lov. Jeg har blodtype 0 rh- så det er synd jeg ikke kan.

Det er definitivt en viktig ting å gjøre

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 20:59   #56
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.712
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En liten oppfordring? (Blodgivning)

Åh, får man ikke lov dersom man ikke tåler penicillin? Da kan jeg aldri gi da.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 21:01   #57
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: En liten oppfordring? (Blodgivning)

Aldri vært borti spørsmål om allergi mot penicillin jeg.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 21:02   #58
Finni
Bør lage seg en tittel selv
 
Finni sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.276
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Sv: En liten oppfordring? (Blodgivning)

Jeg burde absolutt gitt blod (0rh-), men det er for langt til boldbanken, jeg rakk ikke langdagen deres uten å ta fri fra jobb.
Mulig jeg bør sjekke igjen.
Noen som vet åpningstidene i Stavanger?

Jeg ble godkjent for en del år siden, men ble gravid før førse ordinære time.

__________________
FINNI
gullungene -97, -02 og -05
Finni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 21:06   #59
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.488
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: En liten oppfordring? (Blodgivning)

Vi får fri fra jobb med lønn vi, som med legetimer etc, for å oppfordre til blodgiving. Men jeg er statsansatt da.

Jeg pleier si, "fri med lønn, for å sitte der og drikke gratis brus, lese dagens aviser og overstrømmes av takknemlighet fra vennlige ansatte, og verdens beste unnskyldning for å ta det med ro resten av dagen!" Blodgiving er fiiiiiine greier.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 21:07   #60
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En liten oppfordring? (Blodgivning)

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Aldri vært borti spørsmål om allergi mot penicillin jeg.

Man blir jo spurt om allergier. Jeg ble godkjent under tvil, etter at jeg hadde reagert med utslett etter morfin-hostesaft. Frykten er vel at immunceller med antistoffer mot penicillin eller morfin overføres til syke som definitivt ikke burde få problemer med penicillin eller morfin, bl.a.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no