Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Regjeringen innfører tredelt foreldrepermisjon (Bt.no)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-10, 14:20   #1
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Regjeringen innfører tredelt foreldrepermisjon (Bt.no)

Sitat:

Fellestiden i permisjonsordningen tilhører begge foreldrene. Det nye blir at det blir tydeligere at det er en lik del til hver av foreldrene, og en del som foreldrene kan dele som de vil.
Det går fram av Likelønnsmeldingen som likestillingsminister Audun Lysbakken (SV) la fram fredag, på sin siste arbeidsdag før en fire måneder lang pappapermisjon.
- Vi vet at likestilling mellom kvinner og menn i arbeid og familie bidrar til lønnsutjevning. Jeg ønsker derfor å gjøre noe med strukturene i samfunnet som hindrer likelønn mellom kjønnene, sier Lysbakken.
Regjeringen vil også gi mor rett til lønn under ammefri en time daglig i barnets første leveår, betalt av arbeidsgiver.



Det kom vel ikke akkurat som en overraskelse.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 14:25   #2
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.893
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Regjeringen innfører tredelt foreldrepermisjon (Bt.no)

Noen som vet fra hvilken dato dette blir å gjelde da?

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 14:25   #3
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regjeringen innfører tredelt foreldrepermisjon (Bt.no)

Sikkert fra 1. juli. Det er da slike endringer pleier å komme.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 14:31   #4
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Regjeringen innfører tredelt foreldrepermisjon (Bt.no)

slike ting pleier gjelde fra 1. juli et eller annet år ja.

Så lillesøster som fødes nå i februar kommer ikke under disse regelene, men er det ikke allerede kommet et forslag som var forvente innført 1. juli neste år, med 12 uker til far, en fra fellespotten og en ny, eller noe sånn? Eller er det jeg som tuller? Jeg trodde i alle fall det var noen endringer som var forventet innført etter min fødsel, men ettersom det bare er "forventet innført" kan de jo fort endre det mer før innføring enn jeg forventer da.

Dog synes jeg ikke dette virket som et veldig konkret "så og så mange uker til ditt og datt"-greie.

Egentlig står det bare at det skal være lik del til mor og far, og en del som skal fordeles fritt. I så fall er det mors låste uker som må utvides litt da. ei ekstra uke låst til mor, så er det ti til mor, ti til far, og resten til fordeling, hvilket oppfyller den generelle testen som står der.

Jeg må lese det som ligger bak artikkelen før jeg tror helt på at de innfører en reel "delt i tre like bolker"-greie fra neste år... Delt i tre bolker, ja, men delt i tre like bolker? delt i tre er det jo allerede pr i dag.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 14:35   #5
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regjeringen innfører tredelt foreldrepermisjon (Bt.no)

@Malama: Det blir en uke lenger permisjon for barn født etter 1.7.2011 forutsatt at budsjettforslaget går igjennom. Og 12 uker til far, i stedet for 10.

Link til stortingsmeldingen;
http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld...html?id=625636

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 14:44   #6
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regjeringen innfører tredelt foreldrepermisjon (Bt.no)

Jeg har sett litt på forslaget, og det er altså snakk om å utvide fedrekvoten (gradvis) fra 10 uker til 14 uker - men til gjengjeld forlenge den samlede permisjonstiden med to uker. Det er altså to uker mer til far som er essensen her. OG mor behøver ikke å gå ut i jobb/studier igjen mens far avvikler fedrekvote.

Og så foreslår de lovfesting av betalt ammefri en time om dagen i barnets første leveår, også i privat sektor.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 14:54   #7
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Regjeringen innfører tredelt foreldrepermisjon (Bt.no)

Med andre ord, det er bare goder som kommer... etter at mitt barn er født, slik at vi ikke får det. Det jeg trodde ja. (alle andre ble så sure for denne utvidelsen av pappa-kvoten, jeg ser for meg at mannen fort krever såpass likevel, så derved hadde den ekstra uken blitt en uke mer til meg... Mannen hadde jo 12 uker med Knerten, på den tiden var fedrekvoten 6)

Betalt ammefri er jeg heldig nok til å ha uansett, men kjempeflott at det utvides til å gjelde alle.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 14:55   #8
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.254
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Regjeringen innfører tredelt foreldrepermisjon (Bt.no)

Hvordan spiller dette inn hvis man er alenemor?

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 14:56   #9
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Regjeringen innfører tredelt foreldrepermisjon (Bt.no)

Alenemødre får jo fedrekvoten overført til seg pr default, så da får mor en ekstra uke fra juli da, og enda ei uke til "etterhvert" når nå enn dette blir, om et år eller to?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 14:58   #10
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.254
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Regjeringen innfører tredelt foreldrepermisjon (Bt.no)

Ok. Det var det jeg trodde, ettersom det var mest logisk.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 15:12   #11
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Regjeringen innfører tredelt foreldrepermisjon (Bt.no)

De ser altså etter barnets behov for å ha en forelder hjemme...og er ikke bare ute etter endringer i likestillingens navn...? (mistenksom).

Tenkte meg en enslig mor ville få "sin" kvote, og så staten kunne "spare" farens kvote...

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 15:15   #12
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Regjeringen innfører tredelt foreldrepermisjon (Bt.no)

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

De ser altså etter barnets behov for å ha en forelder hjemme...og er ikke bare ute etter endringer i likestillingens navn...? (mistenksom).

Tenkte meg en enslig mor ville få "sin" kvote, og så staten kunne "spare" farens kvote...

Hittil har det i hvert fall vært slik at aleneforeldre (og vi "aleneforeldre") har mulighet til å ta ut hele permisjonen selv, altså inkludert eventuelle kvoter som i toforeldre-hjem tilfaller den andre forelderen.

Jeg var aleneforelder, sånn på papiret, og fikk dermed fedrekvoten også. Ingenting bortfalt.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 15:17   #13
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Regjeringen innfører tredelt foreldrepermisjon (Bt.no)

Hittil har aleneforeldre fått hele selv ja, så jeg regner med at de viderefører den. (Og sånne "aleneforeldre" som ikke er alene kunne vel deretter overføre en andel av permisjonen til den andre forelderen etter at adopsjon var gått gjennom, gitt at det skjedde i tide da...)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 15:35   #14
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Regjeringen innfører tredelt foreldrepermisjon (Bt.no)

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Hittil har det i hvert fall vært slik at aleneforeldre (og vi "aleneforeldre") har mulighet til å ta ut hele permisjonen selv, altså inkludert eventuelle kvoter som i toforeldre-hjem tilfaller den andre forelderen.

Jeg var aleneforelder, sånn på papiret, og fikk dermed fedrekvoten også. Ingenting bortfalt.

Phu..godt å høre. For det er etter min mening en rettighet for barnet like så mye som for den voksne. Og jeg tror at jo lenger permisjonen er jo lenger blir foreldrene hjemme sammen med barnet. Og da slipper barna å begynne så tidlig i barnehage. Barnehagen er bra for de minste den, under gode forutsetninger, men det beste for barna er jo å få mye tid sammen med sine foreldre.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 16:22   #15
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Regjeringen innfører tredelt foreldrepermisjon (Bt.no)

Denne foreldrepermisjonen er jo nettopp for barna, ikke for de voksne, så ja, rett og rimelig at fedrekvoten ikke skulle bortfalle dersom man ikke har far. Barnet skal ikke straffes for at det ikke har en far.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no