Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Advarer mot fødestuer

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-02-10, 23:45   #81
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Men mengden hjemmefødsler er irrelevante i forhold til det argumentet over. Jeg snakker om kriterier. Ikke hjemmefødsler.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 23:54   #82
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.025
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Men mengden hjemmefødsler er irrelevante i forhold til det argumentet over. Jeg snakker om kriterier. Ikke hjemmefødsler.

Men finnes det noe statistikk som viser at hjemmefødsler er tryggere en fødestuer da?
Jeg vil tro at om kriteriene er like for å få føde hjemme v.s. fødestuer vil vel dette være en indikasjon på at hjemmefødsler ikke er så trygge om det kommer opp i ett visst volum? Men dette blir jo selvsagt bare synsing fra min side.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 23:55   #83
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Nei, ikke i forhold til fødestuer, men det er en skokk med linker i den hjemmefødselstråden et eller annet sted. Som viser at hjemmefødsler ikke er mer risikofylte, stort sett.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 00:47   #84
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Nei, ikke i forhold til fødestuer, men det er en skokk med linker i den hjemmefødselstråden et eller annet sted. Som viser at hjemmefødsler ikke er mer risikofylte, stort sett.

Men fortsatt gjenstår spørsmålene mine: Er kvinner som føder hjemme de som trolig har minst sjanse for komplikasjoner (risikofritt svangerskap, alle indikasjoner på normalt fødselsforløp osv)? Hvor mange kvinner planla egentlig å føde hjemme, men ble sendt på sykehus likevel fordi noe tilsa at komplikasjoner kunne oppstå? Hvor mange kvinner blir sendt på sykehus underveis i fødselen fordi komplikasjoner oppsto og blir således fjernet fra hjemmefødselsstatistikken?

Hvis man i utgangspunktet kun har problemfrie fødsler hjemme, fordi problemfødslene flyttes til sykehus, er det jo ganske irrelevant at statistikken er godt for de som faktisk gjennomførte en fødsel hjemme. Statistikken er sikkert akkurat minst god for de som fødte på sykehus uten at det oppsto komplikasjoner.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 00:49   #85
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Det står også en del om dette i linkene i den andre tråden. Jeg gidder ikke lese gjennom de på nytt nå.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 00:52   #86
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg er som sagt farget av egne opplevelser ved å føde på sykehus, på ordinær føde. En av grunnene til at jeg er skeptisk til større enheter er nettopp at jeg tror at samlebåndsføding kan føre til at man i større grad følger "boken", dvs flere pitocinfødsler, flere snitt.

Generelt er det vanligere med større andel keisersnitt på mindre sykehus enn på de større. Stord har langt flere enn Haugesund, for eksempel. Selv om de med risikofødsler allerede er sortert ut og sendt til Haugesund. OG de blir utført av en kirurg med langt mindre rutine.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 01:05   #87
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Generelt er det vanligere med større andel keisersnitt på mindre sykehus enn på de større. Stord har langt flere enn Haugesund, for eksempel. Selv om de med risikofødsler allerede er sortert ut og sendt til Haugesund. OG de blir utført av en kirurg med langt mindre rutine.

Interessant. Har du noen formening om hva det skyldes?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 09:38   #88
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Nå er vel strengt tatt en frisk fødende ikke en pasient.

En frisk fødende kan bli til en pasient i løpet av noen få minutter. Det samme kan en frisk-ved-første-øyekast nyfødt være også. :erfart:

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 11:40   #89
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Interessant. Har du noen formening om hva det skyldes?

Jeg vil tro at mangel på avansert utstyr for fosterovervåkning ved de mindre enhetene er noe av grunnen, ihvertfall. En CTG-strimmel kan godt ha avvikende og tidvis også et patologisk utseende, uten at dette nødvendigvis betyr fare for fosteret. Har man kun ordinær CTG tilgjengelig vil man nok derfor måtte reagere tidligere enn om man har tilgang til mer avansert utstyr som analyserer fosterets trivsel ut fra flere indikatorer enn CTG alene.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 12:26   #90
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

En frisk fødende kan bli til en pasient i løpet av noen få minutter. Det samme kan en frisk-ved-første-øyekast nyfødt være også. :erfart:

Men mener du at absolutt alle fødende skal behandles som risikofødende av den grunn?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 12:54   #91
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Det ser ut til at dere snakker om fødsestuer og fødeavdelinger om hverandre. Legger ved en link der dere kan lese om forskjellen mellom fødestuer, fødeavdelinger og kvinneklinikker.
http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod...html?id=545652

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 13:16   #92
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Men mener du at absolutt alle fødende skal behandles som risikofødende av den grunn?

Ja, det mener jeg faktisk. Og jeg legger ikke skjul på at det er sterkt basert på mine egne erfaringer, selvfølgelig.

Fødende som man er i risikogruppa bør det bestemmes at skal på stort sykehus med en gang (såvidt jeg skjønner blir det praktisert allerede), men for alle fødende burde det gjelde at det er kompetent personale i umiddelbar nærhet, og da mener jeg kompetent som "har erfaring med de fleste situasjoner som kan oppstå, eller mulighet til å hente hjelp i umiddelbar nærhet".

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 13:25   #93
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Og spørsmålet blir da det evig stilte som ingen har svar på; hvordan skal dette foregå?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 14:34   #94
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Og spørsmålet blir da det evig stilte som ingen har svar på; hvordan skal dette foregå?

Jeg tror det rett og slett er svært vanskelig å få i pose og sekk her. Men som et minimum bør man ved minde fødeavdelinger og fødestuer gjøre en grundig selektering av gravide i forkant av fødselen, slik at de med sannsynlige og manifeste risikofaktorer selekteres til større fødeenheter med nødvendig kompetanse. Det var bl.a. her Kongsberg har fått kritikk - at de har latt risikofødende få føde hos dem når de burde vært sendt til en større fødeavdeling. Enhver fødsel er derimot ufortsigbar, så ting som oppstår underveis kan ikke alltid forutsees. Selv ved tilsynelatende dønn normale fødsler kan det plutselig oppstå komplikasjoner for den fødende eller man kan forløse et utventet dårlig barn.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 14:47   #95
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Interessant. Har du noen formening om hva det skyldes?

Nå finner jeg det ikke igjen, men det er en som tok phD på keisersnitt, og jeg lester her for et par dager siden om noe med at en del av årsaken til at det var mer KS enkelte steder, var rett og slett at "alle de andre legene gjorde det". Det forklarte hvorfor det var høyere andel snitt ved enkelte sykehus, og hvorfor KK i Bergen har så lite ...

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 15:10   #96
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Fordi jeg har opplevd mine fødestuefødsler som svært gode, mens sykehusfødselen som ganske stressende.
Det å få føde med en jordmor jeg kjenner og som kjenner MEG! er uvurdelig. Å få føde på et sted der jeg ikke får kjeft! for å være ferdig dusjet og påkledd og klar med kamera når de kommer for å hente bayen til veiing og måling og tenk jeg forlangte å få være med
På fødestua vet de at jeg gjør det sånn.

Akkurat det handler jo om flaks og uflaks med personalet, ikke hvorvidt de jobber på fødestue eller fødeavdeling.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 15:26   #97
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Nå finner jeg det ikke igjen, men det er en som tok phD på keisersnitt, og jeg lester her for et par dager siden om noe med at en del av årsaken til at det var mer KS enkelte steder, var rett og slett at "alle de andre legene gjorde det". Det forklarte hvorfor det var høyere andel snitt ved enkelte sykehus, og hvorfor KK i Bergen har så lite ...

Ja, men det er et vesentlig poeng å skille mellom elektive sectioer og akutte.
KK i Bergen har ført en knallhard politikk i det siste som går på at de primært IKKE innvilger keisersnitt etter kvinnens ønske dersom det ikke foreligger konkrete medisinske grunner for dette. Dette fører til at KK i Bergen har fått mye kritikk fra fødene kvinner og at sectioraten i de andre nærliggende sykehusene øker fordi kvinnene søker seg dit i stedet.
http://www.bt.no/forbruker/helse/--V...ar-559942.html
http://www.bt.no/forbruker/helse/Hel...eg-559944.html
http://www.bt.no/forbruker/helse/Ber...tt-559941.html

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 16:50   #98
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Voss og Bergen er for øvrig ikke lenger i konflikt, de har visst en eller annen form for avtale. (Det må de jo ha, det er tross alt samme foretaket. )

Fant det! Fra Dagsrevyen 26. januar:

Sitat:

Østfold er det fylket i landet med desidert størst andel keisersnittfødsler. Antallet har økt kraftig, og nå vil sykehuset forsøke å finne ut hvorfor. Keisersnitt innebærer en stor risiko for både mor og barn.

Lege Mette Tollåsen ved Haukeland sykehus har tatt doktorgrad om keisersnitt. Landsgjennomsnittet ligger på 17,1 prosent - litt over det WHO anbefaler. Det er store forskjeller fra sykehus til sykehus, og Tollåsen mener det har med kultur å gjøre.
- Hvis alle kollegene dine tar mange keisersnitt, eller ledelsen ikke bryr seg så mye om keisersnitt, så er det klart at det kanskje er lettere å gjøre keisersnitt enn hvis det er et stort fokus på at man skal begrense antall unødvendige keisersnitt, sier hun.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 17:03   #99
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Nå finner jeg det ikke igjen, men det er en som tok phD på keisersnitt, og jeg lester her for et par dager siden om noe med at en del av årsaken til at det var mer KS enkelte steder, var rett og slett at "alle de andre legene gjorde det". Det forklarte hvorfor det var høyere andel snitt ved enkelte sykehus, og hvorfor KK i Bergen har så lite ...

Jeg tror også at det har noe med "kulturen som sitter i veggene". En ting er at når en fødsel trekker ut, og man ikke er veldig erfaren på tangforløsninger så blir det at vakthavende gjør det som h*n føler seg tryggest på (rimelig nok) og da kanskje velger keisersnitt.

På enkelte sykehus så er det derfor forskjell i holdningen, må man forklare seg om man tok et keisersnitt, kanskje unødig og beskjed om å få opp kompetansen på tangfødsler, eller om man må forklare seg om man ventet med keisersnitt og prøvde på tangforløsning først har jo mye å si hva man gjør når man står midt oppe i et gråsonetilfelle. For sånn er det jo, har man hatt vakt så er det grillings på morgenmøte dagen etter og man må forklare hvorfor man gjorde si og så for hvert enkelt tilfelle.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 19:03   #100
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Hva gjøres egentlig med leger som har valgt "feil" prosedyre? Du sier de må forklare seg og så? Får de beskjed om at dette bør de unngå igjen? Og hvor mange ganger skjer slik egentlig internt på en avdeling før det eventuelt blir tatt videre?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no