Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Advarer mot fødestuer

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-10, 22:35   #1
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Advarer mot fødestuer

I kjølvannet av denne Kongsberg-saken så gikk nå et foreldrepar utpå TV 2-nyhetene i kveld, som dessverre mistet datteren sin, og advarte mot små fødestuer. Nå var det på tide at vi innså hvor farlig det var med disse små fødestuene. Og jeg må si at jeg ikke er enig i denne uttalelsen.

Ut fra min begrensede kunnskap om denne saken her, så føler jeg at de har feil fokus. Når det er personalet som setter liv i fare, er det da ikke personalet man må advare mot? Har størrelsen på fødeavdelingen noe å si, om de ansatte ikke gjør jobben sin på en tilfredsstillende måte og med god nok kunnskap til at liv ikke går unødvendig tapt?

Om man trekker inn undersøkelser gjort om hjemmefødsler, så tilsier jo disse at det ikke er farligere å føde hjemme. De fødende blir sortert under strengere krav enn de som føder på små fødestuer. Hadde dette vært en løsning for små fødestuer også?

For jeg håper virkelig at fremtiden ikke er en samlebåndspolicy når det gjelder fødende, men at for de som ønsker, så er det fremdeles rom for små, trygge enheter, med faglig dyktig og kompetente personale, som evner risikovurdering og handler deretter under fødsler. Noe annet hadde vært meget synd.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 22:37   #2
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.651
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Jeg kjenner at jeg hater den journalisten som tar tak i saken på den måten. At dette foreldreparet som har opplevd noe forferdelig skal stå som et slags eksempel på hva små fødestuer kan gjøre. Det er ikke så lett å være rasjonell i en slik situasjon og det burde strengt tatt journalisten ta hensyn til.

:avsporer:

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 22:38   #3
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Du har helt rett, Blondie, avsporing eller ikke. Når man ikke kan beskytte seg selv, så bør andre gjøre det for en.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 22:41   #4
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Vi ble sortert bort fra nærmeste fødestue da andremann ble født, fordi førstemann måtte tas med sugekopp. Antakelig var det like greit, siden han (nummer 2) ble født med navlestrengen rundt halsen og var lett lyseblå da han kom ut. Den situasjonen hadde jordmora full kontroll på, og lagde minimalt med fuss av det.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 22:46   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Ut fra min begrensede kunnskap om denne saken her, så føler jeg at de har feil fokus. Når det er personalet som setter liv i fare, er det da ikke personalet man må advare mot? Har størrelsen på fødeavdelingen noe å si, om de ansatte ikke gjør jobben sin på en tilfredsstillende måte og med god nok kunnskap til at liv ikke går unødvendig tapt?

Størrelsen på fødeavdelingen har dessverre en hel del å si i slike saker. Selvsagt vil det være slik at ved små fødestuer, der det kanskje fødes 50–100 babyer i året, så vil de ansatte være langt mindre rutinerte enn ved store fødeavdelinger der det fødes tusenvis av barn hvert år. Det er innlysende at det må være slik. De ansatte kan være så pliktoppfyllende de bare vil, men hvis de ikke har den rutinen som kommer av å ha gjort en ting mange, mange ganger og sett mange ulike risikosituasjoner, så vil det lettere gå galt enn det gjør når man har folk som er drevne til fingerspissene.

Det er mye som kan gå galt på grunn av manglende erfaring: Kanskje kjenner man ikke igjen faresignalene når man ser dem, kanskje venter man litt for lenge med å tilkalle vakthavende lege, fordi legen har hjemmevakt og ikke befinner seg 100 meter lenger bort i korridoren, slik h*n gjør på et stort sykehus. Det er ikke et spørsmål om dårlig holdning eller lav arbeidsmoral, men om manglende erfaring.


Sitat:

For jeg håper virkelig at fremtiden ikke er en samlebåndspolicy når det gjelder fødende, men at for de som ønsker, så er det fremdeles rom for små, trygge enheter, med faglig dyktig og kompetente personale, som evner risikovurdering og handler deretter under fødsler. Noe annet hadde vært meget synd.

Prisen for små, "trygge" enheter på mindre utkantsykehus, er jo dessverre at man må forholde seg til helsepersonell uten den samme erfaringen som personalet har ved de store sykehusene.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 22:48   #6
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Manglende erfaring er mulig å gjøre noe med. Man kan praktisere innimellom på større steder, få erfaring. Det er mye som kan gjøres om det bare legges til rette for det.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 22:48   #7
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Jeg presiserer at jeg svarte på generelt grunnlag i innlegget mitt; jeg har ikke satt meg inn i den aktuelle saken og vet ikke hva som gikk galt der.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 22:50   #8
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Manglende erfaring er mulig å gjøre noe med. Man kan praktisere innimellom på større steder, få erfaring. Det er mye som kan gjøres om det bare legges til rette for det.

Men vil man nå egentlig det? Det koster en formue å holde selv svært små sykehus i gang, og når man gang på gang ser at de ikke bare koster langt mer enn det store sykehus koster (i forhold til hva det koster å behandle en pasient) og behandlingen forringes fordi personalet ikke får tilstrekkelig erfaring, så er det all mulig grunn til å stille spørsmål ved om man ikke hadde vært bedre tjent med å samle helsetilbudet på større enheter.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 22:53   #9
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 8.998
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Teofelia skriver så godt det jeg tenker om denne saken at jeg rett og slett signerer.

Er også farget av at begge mine fødsler var kompliserte med eldste som kom med hjertefeil (som vi ikke visste om i forkant) og minsten med navlestrengen rundt halsen, vi kunne like gjerne ha mistet han som at det gikk fint. Jeg føler meg rimelig sikker på at utfallet veldig fort kunne blitt annerledes på en liten fødestue i begge tilfellene.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 22:56   #10
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Men vil man nå egentlig det? Det koster en formue å holde selv svært små sykehus i gang, og når man gang på gang ser at de ikke bare koster langt mer enn det store sykehus koster (i forhold til hva det koster å behandle en pasient) og behandlingen forringes fordi personalet ikke får tilstrekkelig erfaring, så er det all mulig grunn til å stille spørsmål ved om man ikke hadde vært bedre tjent med å samle helsetilbudet på større enheter.

Jeg ser definitivt poenget når gjelder økonomi. Men jeg er likevel ikke enig og jeg ønsker at menneskeverdet skal komme før upersonlige fødeklinikker. Det er nok sikkert ikke mulig, men for meg blir det feil å tenke økonomi hele tiden. Hvorfor kan man ikke hospitere på større steder for å holde kunnskaper og erfaringer vedlike?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 22:56   #11
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Signerer Teofelia her.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 22:57   #12
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Er det stor forskjell på hvem som får føde hjemme og hvem som får føde på fødestue?

Nå har jeg aldri født på fødestue, men jeg vet at det på en del fødestuer ikke tas førstegangsfødende i det hele tatt og at kriteriene er temmelig strenge.

Jeg vet ikke. Men jeg fikk føde på mykenhet iallfall, men den er jo vegg i vegg med vanlig fødeklinikk.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 22:59   #13
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg ser definitivt poenget når gjelder økonomi. Men jeg er likevel ikke enig og jeg ønsker at menneskeverdet skal komme før upersonlige fødeklinikker. Det er nok sikkert ikke mulig, men for meg blir det feil å tenke økonomi hele tiden. Hvorfor kan man ikke hospitere på større steder for å holde kunnskaper og erfaringer vedlike?

I prinsippet er jeg enig, men så tenker jeg at i helsevesenet er det så mange andre områder der man bør slutte å tenke økonomi og begynne å tenke at pasienter ikke skal være lønnsomme, at akkurat det med fødsel blir litt nedprioritert for meg. Det handler sikkert også om at det for meg ikke har spilt noen rolle whatsoever at jeg har født på ordinære avdelinger på større sykehus, jeg er sikkert farget av egen holdning til fødsel.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 23:01   #14
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

jeg er sikkert farget av egen holdning til fødsel.

Og det er jo selvsagt jeg også. Det er viktig for meg å få føde slik jeg selv ønsker, fremfor at overformynderiet presser meg inn i en føderskerolle jeg ikke ønsker.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 23:01   #15
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.025
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Teofelia sa det.

Dessverre er det jo slik at størrelsen på sykehus spiller en rolle for hvor god behandling du får, om du overlever eller ei. Der kommer jo omtrent alltid de store sykehusene bedre ut enn de små.
De handler om tilgangen på de store ressursene, både penge- og "hjerneressurser".

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 23:02   #16
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 8.998
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg ser definitivt poenget når gjelder økonomi. Men jeg er likevel ikke enig og jeg ønsker at menneskeverdet skal komme før upersonlige fødeklinikker. Det er nok sikkert ikke mulig, men for meg blir det feil å tenke økonomi hele tiden. Hvorfor kan man ikke hospitere på større steder for å holde kunnskaper og erfaringer vedlike?

For å høste kunnskaper og erfaringer er det rutine som er det aller viktigste, og det klarer man ikke innarbeide ved litt hospitering.

Mannen min har en jobb som gjør at han er mye rundt omkring på sykehus, alt fra de største til de minste. Og han sier rett ut at det er idioti at de små sykehusene gjør mange av inngrepene og undersøkelsene de gjør.
De gjør de så sjelden at de knapt vet hvordan det skal gjøres og i verste fall gjør de det feil. Mens de store sykehusene gjør de regelmessig og har klare rutiner. (Nå gjelder jo ikke dette fødsel, men det blir samme prinsippet.)

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 23:02   #17
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Størrelsen på fødeavdelingen har dessverre en hel del å si i slike saker. Selvsagt vil det være slik at ved små fødestuer, der det kanskje fødes 50–100 babyer i året, så vil de ansatte være langt mindre rutinerte enn ved store fødeavdelinger der det fødes tusenvis av barn hvert år. Det er innlysende at det må være slik. De ansatte kan være så pliktoppfyllende de bare vil, men hvis de ikke har den rutinen som kommer av å ha gjort en ting mange, mange ganger og sett mange ulike risikosituasjoner, så vil det lettere gå galt enn det gjør når man har folk som er drevne til fingerspissene.

Det er mye som kan gå galt på grunn av manglende erfaring: Kanskje kjenner man ikke igjen faresignalene når man ser dem, kanskje venter man litt for lenge med å tilkalle vakthavende lege, fordi legen har hjemmevakt og ikke befinner seg 100 meter lenger bort i korridoren, slik h*n gjør på et stort sykehus. Det er ikke et spørsmål om dårlig holdning eller lav arbeidsmoral, men om manglende erfaring.


Prisen for små, "trygge" enheter på mindre utkantsykehus, er jo dessverre at man må forholde seg til helsepersonell uten den samme erfaringen som personalet har ved de store sykehusene.

Jeg er veldig enig med deg når det gjelder erfaring og man kan ikke hospitere seg til det innimellom. De sære tingene kommer ikke på bestilling, man må jobbe jevnlig med ting for å være god.

Og til det som jeg uthev, det er ikke alltid det finnes noen vakthavende lege på de minste fødestuene. Fødestua på Rjukan har bare legevaktslegen som hjelp, og det er det jo ikke noe poeng i, samtidig som at de er en time unna nærmeste sykehus, som da er Kongsberg, som denne saken er med på.

Et annet problem når det gjelder disse små fødestuene, som Rjukan, og som de på Rjukan sa var et stort problem er at folk finner seg ikke i sikkerhetssorteringen, de venter så lenge de kan hjemme til at det ikke er noe råd for å sende dem til sykehus lenger unna.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 23:02   #18
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg ser definitivt poenget når gjelder økonomi. Men jeg er likevel ikke enig og jeg ønsker at menneskeverdet skal komme før upersonlige fødeklinikker. Det er nok sikkert ikke mulig, men for meg blir det feil å tenke økonomi hele tiden. Hvorfor kan man ikke hospitere på større steder for å holde kunnskaper og erfaringer vedlike?

Hvis det bare var økonomi, så ville jeg ikke argumentert for sammenslåing, men det er virkelig ikke mulig å opprettholde skikkelig kompetanse med så lav aktivitet som noen av disse fødestuene har.

Det er en del ting man bare kan bli virkelig trygg på når man gjør det mye og ofte, der etterutdanning ikke er nok. En jordmor som bare er med på én fødsel i uka og som ikke har annen backup enn en fersk turnuslege, vil aldri kunne skilte gi et likeverdig tilbud i en krisesituasjon, som en jordmor som er med på mange fødsler hver eneste dag, som har styrken ved å alltid kunne konferere med kollegaer som er minst like erfarne og som i tillegg har et kobbel av leger bare et knappetrykk unna.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 23:06   #19
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Og det er jo selvsagt jeg også. Det er viktig for meg å få føde slik jeg selv ønsker, fremfor at overformynderiet presser meg inn i en føderskerolle jeg ikke ønsker.

Det skjønner jeg, men jeg synes ikke det bør være noe tungtveiende grunn for å opprettholde en fødestue på et sted der det ikke er belegg for å ha en. Ikke minst siden dette stadig viser seg å gå på sikkerheten løs.

Flere ulike tilbud til fødende ved de store sykehusene hadde vært langt å foretrekke, tror jeg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 23:07   #20
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Og det er jo selvsagt jeg også. Det er viktig for meg å få føde slik jeg selv ønsker, fremfor at overformynderiet presser meg inn i en føderskerolle jeg ikke ønsker.

I mitt hode blir på sett og vis det en slags luksusgreie, så lenge man har tilbud om et trygt og forsvarlig alternativ. (Men så har jeg som sagt heller ikke hatt noen ønsker/drømmer/tanker rundt fødselen, annet enn å få babyen trygt ut.) Derimot HAR jeg opplevd en veldig rask fødsel, så om jeg hadde måttet kjøre særlig mye mer enn en halvtime hadde jeg født i bilen. Sånn sett ser jeg definitivt poenget med å opprettholde fødetilbud i distriktene, i hvert fall.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no