Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-09, 23:12   #121
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 23:12   #122
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg forstår ikke helt logikken i dette. Om man frivillig velger å føre en livsstil hvor man dekker seg til på en bestemt måte, innebærer det ikke at man dermed synes det er greit å la være?! Hvis man frivillig velger å bli nonne, f.eks., betyr ikke det at det bare er å strippe av seg nonnehabitten? Det frivillige ligger jo i at man har valgt å leve slik, og at å gjøre noe annet strider med ens overbevisning.


Jo, men det vil jo unektelig ta seg pussig ut å jobbe som svømmelærer?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 23:13   #123
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg liker faktisk aller best å gå naken. Jeg er vel like rar da, siden jeg bruker klær rundt andre. Sånn for å tekkes samfunnets normer og regler.

Hjelp, jeg tror jeg kjenner deg!

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 23:15   #124
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Har du ikke selv noen grenser for hva du kler deg i å ikke? Kanskje det er lettere å forstå hvis du tenker etter om du kan bruke deg selv og egen bluferdighet som eksempel? Trenger ikke å legge ut om det her, altså.


Jo, men det går jo på mine grenser og verdier?
Hva JEG er komfortabel med?
hva jeg liker og synes er pent?

ikke for å tekkes andre.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 23:17   #125
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jo, men det vil jo unektelig ta seg pussig ut å jobbe som svømmelærer?

Hvor kommer svømmelærere inn i bildet?

Jeg sier ikke at nonner og hijab-bærende muslimer er eksempler på samme type samfunnsutfoldelse. Men begge velger å dekke seg til av respekt for en gud. Selv om det i utgangspunktet er et frivillig valg de har gjort, så opphører det jo i det de bryter med dette valget.

Altså, gitt at det er frivillig og ikke direkte påtvunget og i strid med den enkeltes verdier og livsutfoldelse. Etc etc.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 23:19   #126
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jo, men det går jo på mine grenser og verdier?
Hva JEG er komfortabel med?
hva jeg liker og synes er pent?

ikke for å tekkes andre.

Tror du kanskje at du kan prøve å forestille deg at en muslimsk kvinne kan være mer komfortabel med et skaut enn uten? Og liker det og synes det er pent? I tillegg til at det er viktig for hennes religiøse og kulturelle tilhørighet?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 23:27   #127
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Nei, enkelte evner visst ikke å se lengre enn sin egen nese.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 01:06   #128
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Hvor kommer svømmelærere inn i bildet?

Jeg sier ikke at nonner og hijab-bærende muslimer er eksempler på samme type samfunnsutfoldelse. Men begge velger å dekke seg til av respekt for en gud. Selv om det i utgangspunktet er et frivillig valg de har gjort, så opphører det jo i det de bryter med dette valget.

Altså, gitt at det er frivillig og ikke direkte påtvunget og i strid med den enkeltes verdier og livsutfoldelse. Etc etc.

Men da burde jo Ruter lage noen som gjør at dems uniform også passer til nonnene's krav til påkledning! :undre: Hvorfor har ikke det kommet opp?
Diskriminering!!!! :mumlemumle:

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 01:07   #129
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Jeg jobber jo sammen med de kvinnene det diskuteres her, og har hørt deres syn på saken. For det første er det vel slett ikke populært at Kallemyr skal legge seg opp i dette. Han gjør det på feil grunnlag og det blir ikke godt mottatt.

For det andre ville det overraske meg veldig om de kvinnene jeg personlig kjenner som benytter seg av hijab til uniformen gjør det under tvang. Det være seg den direkte eller indirekte typen.

Og det er da slett ikke "bare å la være å ha på hijaben om det er frivillig i utgangspunktet". Jeg vil be deg kjenne godt etter på din egen tro, etikk og moral. Så tar du et emne du føler sterkt for, lever med og som er med på å forme deg til den du er, kjenn godt på det, og så skal du legge den følelsen fra deg og være noe annet hver dag når du går på jobb.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 01:09   #130
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Hesteplakater?

Jeg synes i grunn omvendt. Hvis det er sånn at det er frivillig, og etter eget ønske, er det bedre enn tvang.

Jeg er helt enig. Og jeg tror det er litt begge deler angående hijab-bruk. Derfor er det bedre med hesteplakatuniformer enn hijabuniformer.. må nesten le litt av hvordan hesteplakatuniformene skulle se ut.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 01:11   #131
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Og det er da slett ikke "bare å la være å ha på hijaben om det er frivillig i utgangspunktet". Jeg vil be deg kjenne godt etter på din egen tro, etikk og moral. Så tar du et emne du føler sterkt for, lever med og som er med på å forme deg til den du er, kjenn godt på det, og så skal du legge den følelsen fra deg og være noe annet hver dag når du går på jobb.

Har du noe eksempel?

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 01:12   #132
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Vet du, jeg syns det argumentet er så fordummende at jeg vet ikke hva jeg skal svare engang. Her snakker vi om et anonymt hodeplagg som integreres i en uniform. De har jo allerede hatter og whatnot. Dette er jo bare et alternativ. Det har ingenting med å flashe noe som helst å gjøre, men å gi alle mennesker lik sjanse til å ta en jobb i selskapet. At folk ikke skjønner dette, vel, det sier litt. Eller mye.

For et nedlatende svar!

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 01:16   #133
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Har du noe eksempel?

Eksempel på hva? Moral? Etikk? Tro?

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 01:19   #134
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Eksempel på hva? Moral? Etikk? Tro?

Som man må legge fra seg når man kommer på jobb?
Var det ikke det du snakket om?

Og forøvrig er det jo ikke snakk om å forby hijab, kvinnene kan ha sin perosnlige hijab på seg. Det er om de skal lage en uniformshijab som er spørsmålet.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 01:22   #135
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Som man må legge fra seg når man kommer på jobb?
Var det ikke det du snakket om?

Jeg snakket om symboler for eget livssyn som oppfattes som viktige for den du er. Symbolene er med på å fortelle noe du selv oppfatter som viktig å formidle om deg selv.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 01:26   #136
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Jeg snakket om symboler for eget livssyn som oppfattes som viktige for den du er. Symbolene er med på å fortelle noe du selv oppfatter som viktig å formidle om deg selv.

Da tenker jeg på f.eks. et stort kors, davidstjerne, eller politiske symboler, kanskje. Røde kors merke, eller noe annet man kan være engasjert i?
Burde ikke det være uproblematisk å legge fra seg når man går på jobben? Men du tenkte kanskje på noe annet?

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 01:31   #137
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Da tenker jeg på f.eks. et stort kors, davidstjerne, eller politiske symboler, kanskje. Røde kors merke, eller noe annet man kan være engasjert i?
Burde ikke det være uproblematisk å legge fra seg når man går på jobben? Men du tenkte kanskje på noe annet?

Nei, kan ikke se at det burde være uproblematisk å legge fra seg så fremt det betyr nok for den det gjelder.

Nei, tenkte ikke på noe annet.

For øvrig synes jeg religion og levesett går litt utenpå "å være engasjert i".

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 01:39   #138
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Nei, kan ikke se at det burde være uproblematisk å legge fra seg så fremt det betyr nok for den det gjelder.

Nei, tenkte ikke på noe annet.

For øvrig synes jeg religion og levesett går litt utenpå "å være engasjert i".

Ja nettopp. Du synes religion (herunder levesett?) står i en særstilling når det gjelder hva man skal ta hensyn til. Det er det jeg er uenig i. Og jeg skjønte ikke helt argumentasjonen din.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 01:46   #139
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Ja nettopp. Du synes religion (herunder levesett?) står i en særstilling når det gjelder hva man skal ta hensyn til. Det er det jeg er uenig i. Og jeg skjønte ikke helt argumentasjonen din.

Jeg fatter ikke hva du mener å spørre etter, og jeg oppfatter det som trolling.

Når du sier "engasjert i" så tenker jeg hoppsideisi, dille med på fritiden. Moral, tro, etikk, det er emner jeg er litt mer enn "engasjert" i. Dét er det jeg mener.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 01:49   #140
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Jeg fatter ikke hva du mener å spørre etter, og jeg oppfatter det som trolling.

Når du sier "engasjert i" så tenker jeg hoppsideisi, dille med på fritiden. Moral, tro, etikk, det er emner jeg er litt mer enn "engasjert" i. Dét er det jeg mener.

Jeg mente å spørre etter hva det var du kunne tenke kunne være konfliktfylt å måtte legge hjemme, noe mer konkret enn moral, tro, etikk. Det blir for abstrakt.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no