Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-06-09, 21:49   #121
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg synes ikke påbud om klesplagg er det samme som forbud mot klesplagg. Men jeg ser poenget med at man om f.eks 100 år har en helt annen styringsform eller andre "slemmere" som styrer som kan utnytte slikt. Men, kommer det diktatorer, Taliban eller fanatisk kristne til makta her i Norge, så tenker jeg de får kjørt igjennom det de vil uansett om vi har laget forbud i forkant.
Jeg tenker også at det kan være et viktig signal fra staten om at kvinneundertrykkende midler ikke godtas, det kan være et av skrittene på veien.

Nei, det er ikke sånn man kan tenke når man diskuterer lovverk. Virkelig ikke. Man må tenke etter om det er ok som et almengyldig prinsipp, skal Staten få bestemme hva vi kler oss med? Om man mener det er ok, så for all del, syns i vei at dette er et gyldig forbud. Men om man mener at Staten ikke har noe med om man går i skjørt eller bukse, så kan man ikke samtidig argumentere for at ett enkelt klesplagg skal bli forbudt.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 21:52   #122
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Man skal være varsom med å begrense individers frihet og en lov mot burka er også en begrensning på alles frihet. Vi gir Staten lov til å legge seg opp vår bekledning og det er en alvorlig sak. Jeg tror for det første at det ikke kommer til å hjelpe en pøkk, og vi må heller pålegge innvandrerjenter og kvinner å delta mer i samfunnet, det er mye enklere og riktigere å gjennomføre.

Det er jo bristende logikk å si at man ikke kan legge seg opp i bekledning, men at man kan legge seg opp i hvilke samfunnsaktiviteter den enkelte skal delta i, Esme. Skole er én ting, men alt annet er vel mer eller mindre frivillig i dagens samfunn. Hvilke konkrete aktiviteter er det du tenker at de skal pålegges å delta i? (Sett bort fra lovregulert skolegang.)

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 21:54   #123
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Det er jo bristende logikk å si at man ikke kan legge seg opp i bekledning, men at man kan legge seg opp i hvilke samfunnsaktiviteter den enkelte skal delta i, Esme. Skole er én ting, men alt annet er vel mer eller mindre frivillig i dagens samfunn. Hvilke konkrete aktiviteter er det du tenker at de skal pålegges å delta i? (Sett bort fra lovregulert skolegang.)

Jeg mente skolegang, at de ikke skal få fritak fra obligatorisk undervisning ut fra religiøse årsaker. Dumt ordvalg fra meg.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 21:58   #124
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nei, det er ikke sånn man kan tenke når man diskuterer lovverk. Virkelig ikke. Man må tenke etter om det er ok som et almengyldig prinsipp, skal Staten få bestemme hva vi kler oss med?

Jepp. Jeg tror du kunne gjort det bra som ex.phil-lærer. Når "hvis p, så q" blir for vanskelig, må man bytte dem ut med mer forstålige begreper for å se om logikken holder vann. Burkaer virker sikkert like skremmende på enkelte som militante muslimer, men det finnes ingen logikk i å nekte bruk av burka, med mindre man også synes det er greit at resten av befolkningen skal nektes å gå i dongri.

  Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 21:59   #125
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Jeg er muligens ikke så redd for at staten regulerer enkelte saker, nei. :akp-ml'er:

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 22:10   #126
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Jepp. Jeg tror du kunne gjort det bra som ex.phil-lærer. Når "hvis p, så q" blir for vanskelig, må man bytte dem ut med mer forstålige begreper for å se om logikken holder vann. Burkaer virker sikkert like skremmende på enkelte som militante muslimer, men det finnes ingen logikk i å nekte bruk av burka, med mindre man også synes det er greit at resten av befolkningen skal nektes å gå i dongri.

Men er det streng logikk vi snakker om her? Det finnes mye i samfunnet i dag som er langt fra logisk, hvis man skal se på strenge "hvis p så q"-hypoteser.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 22:13   #127
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Du har altså ingen betenkeligheter om å gjøre om lovverket sånn at man gir Staten hjemmel til å legge seg opp i hva voksne mennesker kler seg?

Men det er jo ikke så enkelt, Esme. Jeg tror faktisk debatten hadde vært en helt annen hadde tilfellet vært at "det bare var et plagg" og "noe bare voksne mennesker velger å ta på seg". Smilefjes nevner noe om hva burka/niqab symboliserer, men ikke hvor avgrensende den er for kvinner og jenter. Her i Norge er vi veldig opptatte av å fremstå som gode forbilder for våre barn. Det er viktig at far og mor skal være i jobb, og at mor også sikrer seg høyere utdanning og ikke tar til takke med noe halvveis på klatrestigen. Far skal gjøre husarbeid på lik linje med mor og man er gode forbilder ved å være og fremstå som likestilte mennesker. Det har med holdninger å gjøre, hvordan våre barn ser oss, forholdet oss i mellom, for respekten man utvikler for andre mennesker starter i barndommen. Jeg synes jo at eksemplene jeg nevner er bagatellmessige (dog viktige) sammenlignet med holdningene man innprenter i unge muslimske jenter og gutter og det de er vitne til. Dette plagget er riktignok bare et stykke tøy, ja, den er sikkert laget av bomull og polyster og sånn, men man undervurderer alt niqab innebærer ved å bare kalle den for et stykke tøy voksne mennesker bruker. Det er jo ikke sånn at plagget henger blant bukser, skjørt og bluser i skapet og man en tidlig morgen lurer på hva man skal ha på seg i dag - jo, jeg tar burka'n!

Jeg blir ikke helt enig med meg selv i denne saken, merker jeg, men jeg synes absolutt at vi seriøst skal vurdere å gå hardere til verks for å få muslimske kvinner på et mer likestilt nivå. Å nekte kvinner bruken av dette plagget trenger ikke å være at man forbyr tøyet, men det den representerer.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 23:06   #128
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Åh, Esme!!!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 23:17   #129
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Noe av det som er ganske spesielt ved utvikling av symboler er at ting som ikke er sterke symboler gjerne kan øke sin symbolverdi ved motstand. Dette kan igjen føre til mindre miljø for åpenhet og til større grad av ekstreme holdninger. Jeg synes man i et moderne samfunn skal ha grundig gjennomtenkte prinsipper bak noe så viktig som lovgivning og ikke ha en lovgivning hvor vi f.eks. støtter opp og styrker symbolverdien til klesplagg. Ekstremisme, behov for symboler og behovet for religiøse fundamenter ser ut til å vokse under visse forhold og ikke-prinsippiell lovgivning er slik jeg ser det et slikt forhold.

Jeg mener a det er viktig å sortere ut når det er viktig og fornuftig at burka og heldekkende plagg ikke skal tolereres brukt og mener absolutt at man må kunne ha grenser som er situasjonsbetinget, men et generelt forbud som ikke er fundamentert i viktige prinsipper og som kan begrunnes grundig på fornuftig vis tror jeg bare kan gjøre vondt verre. Da øker symbolverdien veldig.

Jeg tror ikke at det er noe 1/1-forhold i det at noe forbys og at det dermed øker sin symbolverdi. Det blir en passivitet over et slikt standpunkt, som kanskje ikke alltid er riktig vei å gå. Det kan trekkes en parallell til andre politiske holdninger der man tror at et forbud bare vil føre til at noe blir mer attraktivt, men det har vel ikke vist seg å holde helt stikk. Jf. røykeloven (hvor prosaisk den sammenligningen enn måtte være).

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 00:47   #130
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg tror mange somaliske kvinner bruker abaya - altså heldekkende plagg, men ansiktet synes. Niqab/burka dekker også ansikt og øyne.

Niqab dekker ikke øynene. Det er faktisk bare de den ikke dekker.

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Det er jo bristende logikk å si at man ikke kan legge seg opp i bekledning, men at man kan legge seg opp i hvilke samfunnsaktiviteter den enkelte skal delta i, Esme. Skole er én ting, men alt annet er vel mer eller mindre frivillig i dagens samfunn. Hvilke konkrete aktiviteter er det du tenker at de skal pålegges å delta i? (Sett bort fra lovregulert skolegang.)

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg mente skolegang, at de ikke skal få fritak fra obligatorisk undervisning ut fra religiøse årsaker. Dumt ordvalg fra meg.

Men åssen skal man få til denne skolegangen mens de har på seg disse plaggene? Det er som sagt temmelig vanskelig å ha norskundervisning med noen du ikke ser, og fag som gym og svømming blir jo enda verre. (Naturfag skulle jeg nok fått til, bare med krav om at flagrende gevanter må være av ull eller andre stofftyper som ikke er lettantennelige.) Skal man inngå kompromiss ved å innføre jenteklasser, eller skal man i realiteten forby plaggene, fordi det er eneste måten de kan klare å gjennomføre normal undervisning?

Av andre samfunnsaktiviteter som burde påbys nevner jeg i fleng; barnehage, dugnad (minst én hvert 20. år), foreldremøter (minst ett i hvert skoleslag), kakebaking til speidermessa osv.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 08:19   #131
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

gajamor - i gym og svømming bruker man ikke disse plaggene. Der må de av.
Jeg kjenner at jeg ikke er sjenert for å skape sanksjoner for de som ikke sørger for at ungene får skikkelig undervisning heller jeg. Fordi jeg anser det som omsorgssvikt.

  Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 08:46   #132
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Av andre samfunnsaktiviteter som burde påbys nevner jeg i fleng; barnehage, dugnad (minst én hvert 20. år), foreldremøter (minst ett i hvert skoleslag), kakebaking til speidermessa osv.

Regner med at dette var en spøk. (Bortsett fra det med barnehage, muligens.)

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 08:56   #133
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

gajamor - i gym og svømming bruker man ikke disse plaggene. Der må de av.
Jeg kjenner at jeg ikke er sjenert for å skape sanksjoner for de som ikke sørger for at ungene får skikkelig undervisning heller jeg. Fordi jeg anser det som omsorgssvikt.

Siden vi er i det prinsipielle hjørnet: Hva da med foreldre som lar barna sitte oppe og spille spill til langt på natt så de kommer trøtte på skolen, de som aldri har med seg nødvendig utstyr, de som av en eller annen årsak får store huller i sin skolegang? Hvilke vil du tatt fatt først, og hvilke sanksjoner tenker du man kan ha?

(Jeg synes heller ikke at det bør være slik, altså. Det er bare så lett å slå ned på det som er veldig synlig. Og så minner det litt for mye om en retorikk brukt av et-visst-parti-som-veldig-få-på-FP-vil-assosieres-med-og-hvis-navn-jeg-nå-knapt-tør-å-ta-i-min-munn. Altså at man fremhever det aspektet ved innvandrere at jenter ikke får delta i gym, for å holde det frem som et skrekkens eksempel, mens det faktisk er en god del norske jenter som heller ikke deltar i gym - av andre årsaker som regel, blygsel, komplekser, men ofte med foreldrenes velsignelse. )

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 08:57   #134
Nina
pretty ballerina
 
Nina sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.792
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Men åssen skal man få til denne skolegangen mens de har på seg disse plaggene? Det er som sagt temmelig vanskelig å ha norskundervisning med noen du ikke ser, og fag som gym og svømming blir jo enda verre. (Naturfag skulle jeg nok fått til, bare med krav om at flagrende gevanter må være av ull eller andre stofftyper som ikke er lettantennelige.) Skal man inngå kompromiss ved å innføre jenteklasser, eller skal man i realiteten forby plaggene, fordi det er eneste måten de kan klare å gjennomføre normal undervisning?

Ved hvertfall en Oslo skole er det kjønnsdelt gym og svømming (Møllergata skole), og ved andre skoler får de elevene som ikke kan delta i svømming tilbud om tilrettelagt undervisning utenom skoletid. En artikkel om dette her.
(Ser at artikkelen er fra August i fjor, men jeg tror praksisen er den samme fortsatt)

__________________

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 09:02   #135
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Siden vi er i det prinsipielle hjørnet: Hva da med foreldre som lar barna sitte oppe og spille spill til langt på natt så de kommer trøtte på skolen, de som aldri har med seg nødvendig utstyr, de som av en eller annen årsak får store huller i sin skolegang? Hvilke vil du tatt fatt først, og hvilke sanksjoner tenker du man kan ha?

(Jeg synes heller ikke at det bør være slik, altså. Det er bare så lett å slå ned på det som er veldig synlig. Og så minner det litt for mye om en retorikk brukt av et-visst-parti-som-veldig-få-på-FP-vil-assosieres-med-og-hvis-navn-jeg-nå-knapt-tør-å-ta-i-min-munn. Altså at man fremhever det aspektet ved innvandrere at jenter ikke får delta i gym, for å holde det frem som et skrekkens eksempel, mens det faktisk er en god del norske jenter som heller ikke deltar i gym - av andre årsaker som regel, blygsel, komplekser, men ofte med foreldrenes velsignelse. )

De som aldri har med nødvendig utstyr kan skolen sørge for at får det de trenger.
De som sitter oppe og spiller hele natta er det ikke sikkert det er all verden å gjøre med faktisk, men man kan forsøke.
Men de som får store huller med mye fravær for eksempel skal jo varsles til barnevernet automatisk når de når en grense. (Ihvertfall er det slik her). Der skjer det jo noe.

Hvilke sanksjoner vet jeg ikke sånn på sittende halebein. Jeg er litt amatør som frp-er.
Man må da kunne finne på ett eller annet som kan virke? Reduksjon i barnetrygden eller noe?

  Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 09:03   #136
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

. Jeg er litt amatør som frp-er.

Søren, jeg som hadde tenkt å henge deg ut nå på morgenkvisten.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 09:06   #137
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Jeg vakler litt i denne saken, men har landet på at jeg ikke er for forbud. For meg er hovedargumentet at det ikke er klærne i seg selv man ønsker å forby - det er kvinnediskrimineringen og den manglende integreringen. Og da bør man jobbe mer direkte mot det som er problemet.

Når det er sagt, så er dette utrolig vanskelig. Hovedspørsmålet er selvfølgelig: "Hvor langt inn i vår private sfære er vi villige til å slippe myndighetene? Og hvor sterkt stoler vi på at det de gjør er bra?" (et apropo: Dette er faktisk mye av samme saken som barnevern. Mange Raudalen argumenterte på 70 tallet for at man skulle ha oppsøkende virksomhet i hjemmet, altså et kontrollorgan som gikk fysisk inn i hjemmet. Det ble ramaskrik. Og ville nok ha blitt det i dag også.)

Og jeg er helt enig med Esme, Nebbia med flere, at tilater vi at myndighetene forbyr enkelte klesplagg (som vi er enige om skal forbyes) i dag, må vi være åpne for at det også kan komme forbud som rammer oss. Er vi det?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 09:11   #138
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Opprinnelig lagt inn av him, her.

at tilater vi at myndighetene forbyr enkelte klesplagg (som vi er enige om skal forbyes) i dag, må vi være åpne for at det også kan komme forbud som rammer oss. Er vi det?

Ja, egentlig. Det er vel et lite offer på integreringens alter i så fall. (Beklager den svulstige og upassende metaforen. ) Og en slik lov kommer jo mest sannsynlig som et resultat av nøye overveininger og ikke som en brå impuls, så jeg hadde ikke akkurat begynt å skjelve i buksene for min egen frihet av en slik lov.
Regner med at det ikke kommer lover som rammer oss i så stor grad at det ikke er til å leve med. :stoler blindt på demokratiet:

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 10:42   #139
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Regner med at dette var en spøk. (Bortsett fra det med barnehage, muligens.)

Ikke helt. Hvis man virkelig skal få til integrering så må innvandrere ut og møte nordmenn i situasjoner hvor de kan være likeverdige. Det er ikke alle som kan komme seg ut i arbeidslivet, og da er foreldremøter og dugnader i forbindelse med barnas skolegang eller fritidsliv gode arenaer for dette. En palestinsk mor eller far kan være like god til å bake kaker som en norsk, og ved å presse henne/ham til å omgås nordmenn vil de få veldig god språktrening, og nyttig innsikt i norsk kultur.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 10:43   #140
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Men åssen skal man få til denne skolegangen mens de har på seg disse plaggene?

Eh? Jeg har da flere ganger sagt at skolegang må gå først, og siden det ikke er mulig å få ordentlig skolegang med niqab eller burka så følger det at skolejenter ikke kan bruke den.

Men det er ikke det samme som å forby burka som plagg.

Og det er dessuten ikke burka som er det største problemet når det gjelder utdanningen til innvandrerjenter, det er alt det andre tullet om at de ikke kan ha gym og slikt, og et burkaforbud kommer ikke til å endre noe på det.

Da heller kjøre beinhardt på at alle barn skal ha fullverdig utdannelse, og at religiøse hensyn ikke skal taes. (som sagt tidligere)

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no