Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Foreldre får lov til å klapse barna (Dagbladet)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-06, 14:24   #21
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forledre får lov til å klapse barna (dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

I denne saken må de jo ha vært noe under middels . Men jeg lurer virkelig på om de ikke er forpliktet til å forstå hva loven faktisk sier før de får være med å bestemme utfallet av en rettssak.

Jo, det er de forpliktet for det er fagdommers ansvar å gå gjennom lovens punkter i den aktuelle sak med meddommerne, samt hva straffeutmålingen for lovovertredelsense er.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-06, 15:31   #22
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Foreldre får lov til å klapse barna (Dagbladet)

Å gi et barn et klaps på rompa når det har gjort noe som kan gi alvorlige konsekvenser er en ting, men i dette tilfellet var det snakk om at det skjedde ukentlig.
En jeg kjenner hadde det veldig morro med å klappe andre folk i bakhodet (rasende festlig.........................) det er skikkelig ubehagelig, for hodet deiser jo fremover. Tenk å kunne gjøre sånn ukentlig mot et barn, dette tilfellet var det vel et stebarn. Lurer på om han vasker sin egen munn md såpe, om han bryter mot de reglene han har satt for barnet..............

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-06, 17:48   #23
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.115
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Foreldre får lov til å klapse barna (Dagbladet)

Man skal ikke slå.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-06, 17:49   #24
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forledre får lov til å klapse barna (dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

I følge artikkelen var det meddommerne som ikke fant grunn til å dømme drittsekken. Meddommere er et s.k. gjennomsnitt av befolkningen, valgt av kommunen/bydelen de bor i, og er mer eller mindre 50/50 kvinner og menn i alle aldre og fra alle lag i samfunnet.

Nuvel. Det er da ikke sant. Det er en stor overvekt av gamlinger, blant annet, og en del yrker er helt overrepresentert. Dette er et vanlig problem - at gamle gubber syns at jenter som går med korte skjørt ber om å bli voldtatt og sånn...

Jeg tar det som en selvfølge at denne saken blir anket.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-06, 19:31   #25
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forledre får lov til å klapse barna (dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nuvel. Det er da ikke sant. Det er en stor overvekt av gamlinger, blant annet, og en del yrker er helt overrepresentert. Dette er et vanlig problem - at gamle gubber syns at jenter som går med korte skjørt ber om å bli voldtatt og sånn...

Jeg tar det som en selvfølge at denne saken blir anket.

Vel, det er nå mitt inntrykk etter å ha sittet som meddommer i 8 år. Det eneste som for meg var helt klart overrepresentert var statsansatte. Ellers var det jevnt spekter av alt i mellom himmel og jord.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-06, 23:13   #26
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forledre får lov til å klapse barna (dagbladet)

Det har ofte vært oppe at fordelingen er alt for skjev. Offentlig ansatte, ja. Eldre, absolutt. (Når man først har kommet inn så kommer man jo ikke ut så lett. Ikke få rettsaker som er kjent ugyldige etter at en gammalpeis av en meddommer har sovnet underveis). Før var det for mange menn, men det er sikkert bedret nå. På "landet" er bønder også overrepresentert, mener jeg å huske.

Det er få alenemødre, arbeidsledige, studenter, folk som jobber med finans, for å nevne noe.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-06, 20:53   #27
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forledre får lov til å klapse barna (dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Jeg syns denne typen avgjørelser virker veldig merkelige. Er det ikke noen kvalifiserte til stede i en slik rettsak som informerer legfolkene om hva loven sier?

Jeg trodde at fagdommeren hadde mulighet til å sette tilside kjennelsen og forlange at saken ble tatt opp på nytt med ny fagdommer og nye legdommere? Og at dette fungerte som en sikkerhetsventil i slike saker? Man kan jo alltid få inn noen skrullinger som meddommere ...

Fra www.domstol.no:

Har lagretten svart nei på skyldspørsmålet, kan fagdommerne sette kjennelsen til side hvis de enstemmig finner at han utvilsomt er skyldig. Blir lagrettens kjennelse satt til side, skal saken behandles på nytt, men da som meddomsrett.
Jeg ser at dette gjeder lagretten, som er domsinstansen over tingretten, men jeg innbilte meg at at dette også skjedde i tingretten ... Veeeldig lenge siden jeg var borti dette.

Ellers er det så vidt jeg vet ikke et totalforbud mot all fysisk irrettesettelse av barn, fordi det er rom for tolkning av loven. Denne er ett år gammel, så vidt jeg vet står saken slik fremdeles? Eller er det noen som vet noe annet?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-06, 21:08   #28
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forledre får lov til å klapse barna (dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg trodde at fagdommeren hadde mulighet til å sette tilside kjennelsen og forlange at saken ble tatt opp på nytt med ny fagdommer og nye legdommere? Og at dette fungerte som en sikkerhetsventil i slike saker? Man kan jo alltid få inn noen skrullinger som meddommere ...

Fra www.domstol.no:

Har lagretten svart nei på skyldspørsmålet, kan fagdommerne sette kjennelsen til side hvis de enstemmig finner at han utvilsomt er skyldig. Blir lagrettens kjennelse satt til side, skal saken behandles på nytt, men da som meddomsrett.
Jeg ser at dette gjeder lagretten, som er domsinstansen over tingretten, men jeg innbilte meg at at dette også skjedde i tingretten ... Veeeldig lenge siden jeg var borti dette.

Ellers er det så vidt jeg vet ikke et totalforbud mot all fysisk irrettesettelse av barn, fordi det er rom for tolkning av loven. Denne er ett år gammel, så vidt jeg vet står saken slik fremdeles? Eller er det noen som vet noe annet?

Jo, så sånn sett ville jo dette også vært en ypperlig anledning til å få avklart dette.

Jeg syns denne volden det var snakk om var temmelig grov, jeg. At man jevnlig klapser barnet i hodet og LUGGER?!?! Det er jo brutalt!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-06, 21:26   #29
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Forledre får lov til å klapse barna (dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ellers er det så vidt jeg vet ikke et totalforbud mot all fysisk irrettesettelse av barn, fordi det er rom for tolkning av loven. Denne er ett år gammel, så vidt jeg vet står saken slik fremdeles? Eller er det noen som vet noe annet?

Nei, men slik jeg leser referatene fra forarbeidene og Barneombudetes vurdringer ut fra FNs konvensjon om barns rettigheter på den siden, så går Høyesterett noe langt i å legitimere "vold" mot barn i sin avgjørelse fra 2005, og Storberget sier jo i sitt svar:

Departementet vil (…) vurdere om det er behov for å klargjøre og eventuelt forsterke barns vern mot fysisk avstraffelse.
Så det ser jo ikke ut som han er veldig uenig i det heller.

Ben "med tukt skal landet bygges" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-06, 21:43   #30
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forledre får lov til å klapse barna (dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns denne volden det var snakk om var temmelig grov, jeg. At man jevnlig klapser barnet i hodet og LUGGER?!?! Det er jo brutalt!

OK, jeg ser at jeg har uttalt meg uklart. Jeg er ikke enig i dommen, men jeg synes ikke dette var så ille fordi jeg forsto det slik at fagdommer var uenig med legdommerne og jeg trodde derfor at saken ville komme opp på nytt? Men det er mulig jeg tar feil?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-06, 21:50   #31
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forledre får lov til å klapse barna (dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Så det ser jo ikke ut som han er veldig uenig i det heller.

Nei, jeg mente ikke at Storberget var uenig med barneombudet, det jeg mente var bare at jeg tror ikke det har skjedd noe mer siden i fjor. Men der er det mulig jeg tar feil. Storberget har så vidt jeg vet lovet at han skal gjøre en del for å få "den skjulte" volden dvs vold i nære relasjoner, til livs og det er gode nyheter.

Det jeg kom i tanker om var bare om dette muligens var en dom som kom til å bli stående. Jeg tenkte umiddelbart da jeg leste denne saken at dette var en dom som kom til å bli tatt videre (og derfor syntes ikke jeg den var så ille heller), men så ble jeg usikker iom at det ikke er strengt forbudt å slå barn. Så vidt jeg vet har det ikke skjedd noe mer med denne saken siden i fjor.

Nå er jeg absolutt ingen jurist, men jeg trodde ikke det var vanlig at dommer i tingretten som fagdommeren var uenig ble stående. Men jeg vet ikke.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-06, 23:12   #32
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forledre får lov til å klapse barna (dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av him, her.

OK, jeg ser at jeg har uttalt meg uklart. Jeg er ikke enig i dommen, men jeg synes ikke dette var så ille fordi jeg forsto det slik at fagdommer var uenig med legdommerne og jeg trodde derfor at saken ville komme opp på nytt? Men det er mulig jeg tar feil?

Nei, jeg trodde da ikke et øyeblikk du mente at dommen var riktig!

Jeg bare tror at den ligger godt an til å bi tatt videre, siden det var såpass grov vold. Hadde det vært ETT klyp i armen EN gang så hadde det vært vanskeligere.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no